Nintendo Switch får 6,2-tums 720p-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Alla konsoler går back tills dom sålt till en viss gräns. PS3 kostade väldigt mycket att ta fram mot priset dom tog för konsolen, vilket medförde att dom hade en extra lång uppförsbacke. Det handlar inte bara om materiella kostnader, utan det tillkommer bland annat utvecklingskostnader osv. Så att säga att bara PS3 var den enda konsolen som backade vid release är fel.

Googlade lite och det verkar faktiskt som att du har rätt, i princip alla icke Nintendo konsoler har sålts med förlust initialt. Jag trodde bara det var PS3 som hade gjort det. Då man ser hur inkomsterna är fördelade undrar man nästan om de inte bara skulle ta och ge bort konsolerna för att få så stor användarbas som möjligt och sen ta igen det på spelen. Lite som skrivare, som jag också inte tänkte på, men @PlogarN97 gjorde.
Jag hade fel helt enkelt...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket det hade kostat att ha en 1080p skärm istället för en 720p. Jag kräver inte att Nintendo behöver ligga i topp med sin prestanda men att ligga på PS3/X360 standard känns som att ta ett steg tillbaka. Nintendo håller tillbaka utvecklingen. -_-

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och se om dockan innehåller någon hårdvara eller extra strömförsörning som ger en boost till frekvenserna så man kan spela i 1080p eller detaljnivån på high. Antar att inställningarna i spelet ändras beroende på om den är dockad eller ej.
Var väll största klagomålet på wii u att den var hårdvarumässigt för svag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

"buhu BARA 720"

Samtidigt i starkare c/gpu ps4/xboxone-land:
720p = 15-45 fps... "FFS" ヽ(≧Д≦)ノ

Och Xbox one och ps4 släpptes 2013? Jag tycker inte 1920x1080 borde vara något man måste kolla om spelet kör eller ej på en konsol som släpps 2017, men jag tror/hoppas på att den klockar upp sig rejält när man kör i dockan. Annars lär de få problem att få tredjeparts speltillverkarna att stanna precis som med wii u.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Media Markts hemsida så finns den listan för 4990 vet inte om det bara är placerholder eller vad.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Upplösningen, och ppi:n är högre än hos PS Vita.

Som släpptes 2011? 2012ish?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det vet du väl inte när det handlar om Nintendo. Lär väl komma en ny tablet om nvidia nu gör ett bättre chip förövrigt.

Nvidia har redan släppt nya kretsar som Tegra X1, och det lär inte bli någon ny surfplatta. Är kretsen "custom" lär den inte ens säljas eller användas i Nvidia-märkta prylar. Tegra X2 kommer däremot, som i princip är Nvidias egna variant av den vi tror hamnar i konsolen – men även den lär utebli i Nvidias surfplattor. Pixel C kör däremot Tegra X1. Den vill du knappast sätta kontrollers på sidorna av. X2 är dock starkare på GPUn vilket som, och det är minst den nivån vi kan räkna med hamnar i Switch. Lufthålen finns av en anledning.

Skrivet av xcluzive:

Som släpptes 2011? 2012ish?

Det är fortfarande den mest högupplösta bärbara spelkonsolen, som ägarna inte upplever som lågupplöst. Det är mycket högre upplösning på Switch än Wii U GamePad. Bra mycket högre upplösning än de första moderna surfplattorna, inte allt för långt ifrån retina 9.7 iPad och högre ppi än MacBook Pro också, det är ju högre ppi än en 1920x1200 10-tum skärm. Varför skulle den då kännas lågupplöst när det är bäst i klassen? Den står ju för sig själv så vida ingen annan vill satsa på bärbart igen.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ignoransen i vissa kommentarer här inne är ju slående.

Surface Pro 4 = 267 ppi
Ipad Pro = 264 ppi
27" 2560x1440 = 137ppi
27" 3840x2160 = 307ppi

Problemet är att folk läser 720p och går helt bananas över de faktum att det är mindre än 1080p men det intressanta är ju upplösning i förhållande till skärmstorlek. 237 ppi är en väldigt hög pixeltäthet för en sådan skärm. Dessutom så kräver en lägre pixeltät skärm mindre ström vilket är en nyckel för en bärbar enhet. Plus att spelen kommer bli mer lättdrivna = bättre FPS.

Det är väldigt troligt att den extra lådan som man dockar i om man lirar på TV kommer stödja 1080p.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska bli kul och se om dockan innehåller någon hårdvara eller extra strömförsörning som ger en boost till frekvenserna så man kan spela i 1080p eller detaljnivån på high. Antar att inställningarna i spelet ändras beroende på om den är dockad eller ej.
Var väll största klagomålet på wii u att den var hårdvarumässigt för svag?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag hört så är det bara själva skärmen som är konsolen och dockan är bara så du ska kunna ladda den och ha den ständigt ikopplad i TV:n så du bara kan sätta i skärmenheten(själva konsolen) och koppla dig till tv:n så fort som möjligt. Men det är som sagt bara vad jag hört, inget jag kan konstatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Vad jag hört så är det bara själva skärmen som är konsolen och dockan är bara så du ska kunna ladda den och ha den ständigt ikopplad i TV:n så du bara kan sätta i skärmenheten(själva konsolen) och koppla dig till tv:n så fort som möjligt. Men det är som sagt bara vad jag hört, inget jag kan konstatera.

"har hört"? Av vem? Av någon som bara gissar?

Ingen vet exakt hur det kommer vara förutom nintendo själva.

Permalänk
Medlem

@Funkish

Den ger bara ström, portar/utgångar och troligen kylning. Mer exakt om allt får vi veta 12 januari, samt när den är släppt då.

Grejen är att det räcker med nätström och kylning för att öka prestandan avsevärt. Ungefär som en bärbar dator inte brukar kunna maxa prestandan på batteri. Den kommer inte vara riktigt lika snabb på batteridrift som när man kör direkt till tvn i dockan, men då har du bara 720p att driva som kompensation. Du slipper förhoppningsvis fläktflås när du kör den handhållen.

Permalänk
Medlem

Tycker att Nintendo borde ha förklarat det här med PPI själva istället för att låta sweclockers kollidera själva mot varandra och dra i varandras hår över det här.

Permalänk
Inaktiv

Det verkar vara lite amerikansk anda för många. Större = bättre. Mer = bättre. Oavsett vad man tjänar på det eller hur smart det är.

Bättre att spelen flyter och batteri tiden blir bra än att någon enstaka % på jorden inte köper konsolen för att den inte har en 1080p skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Tycker att Nintendo borde ha förklarat det här med PPI själva istället för att låta sweclockers kollidera själva mot varandra och dra i varandras hår över det här.

Nintendo säger inget om hårdvaran fören 12:e januari. Enda de antytt något om är dock-stationen. I övrigt vet vi inte så många detaljer. Som du ser i artikeln du kommenterar så är det Eurogamer som påstår sig veta att det är en 6.2" skärm med 1280x720-panel, men det är mycket troligt att det stämmer också. Nintendo kommer nog lyfta fram styrkorna (den är garanterat mycket bättre än panelen på Wii U GamePad eller den halvdöda konkurrenten PS Vita) när de presenterar mer detaljer, men kommer såklart inte kommentera rykten.

Har svårt att tro att Nintendo kommer gå in på varför de gör kompromisser i vilket fall som helst, så det kommer ju alltid bli diskussion om saken. Även om vi får en förklaring till varför den är kraftfullare i dock:at läge så kommer det finnas folk som vill ha full prestanda, fläktlöst i samma storlek som den nu kommer ha. Att jämföra med mobiler, som inte ens behöver rendera spelen i full upplösning och kör mycket enklare spel (och ofta har väldigt begränsad batteritid vid sådan belastning) är inte direkt rättvist eller särskilt bra bild av vad som är möjligt att göra hur som helst.

Permalänk
Medlem

Det är så lite vi vet än... istället för att spekulera om det är lågupplöst så är frågan mer specifik varför är den lågupplöst då? Inte för att jag tycker det.. min tv är bara hd-ready... I alla fall, beror det på batteritid? Prestanda? Pris? osv. Det tycker jag borde leda till spekulationer att konsolen inte är mer kraftfull eller är dockan bara laddning eller kommer det en boost som clockar upp den och man kan köra i 1080 på tvn? Jag är i alla fall inte missnöjd, tycker 720 duger bra på små skärmar, jämför med 3DS så är det enorm förbättring. Sen kanske folk vill främst ha den dockad, då får vi väl hoppas det finns en boost där.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Jag tycker 720p är ett bra val. Ser ingen anledning att lägga extra hårdvara(Samt sämre battertid, lägre prestanda och högre pris) för att uppnå högre upplösning på en så pass liten skärm, när man ändå knappt kan se någon skillnad.
Däremot tycker jag att 10"+ hade varit passande. 6,2" är lite väl litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Visst, men en datorskärm sitter du en bra bit ifrån, medan en portabel spelkonsol har du ungefär en halv armlängd fram till skärmen

Jag sitter typ 2 armlängd ifrån min dator skärm och det skulle betyda att min dator skärm skulle se ännu värre ut än vad switch skulle?
Ser inte alls hur 720p skulle vara förlitet 1 armlängd ifrån mig.

Skrivet av cider123:

Vem behöver denna när det finns shield tablet med ipega?

https://www.youtube.com/watch?v=3PPlcCvDM1E

Men streamar inte den spelen bara? Medans switch kommer kunna spela spelen utan nätverk.

Något jag tänkt på med denna konsol. Undra om dom kanske kör någon typ SLI lösning. Typ när du har den i dockan så har den
dubbel prestanda. Typ att dockan har samma prestanda och att dom kör typ sli lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

2010 vill ha tillbaka sina skärmar!

720P känns ju lite snålt. Visst hårdvaran har sina begränsnigar i den här formfaktorn. Dem kunnde ju ialfall stoppat in en 1080P skärm. Sen är det uptill spelutvecklaren att köra i 720P eller 1080P. Många Nintendo spel är ju allt annat än krävande grafiskt.

Exakt. Mycket märkligt beslut att inte erbjuda 1080p år 2016.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Är detta Nindentos tolkning av "Retina"?

Shit, prestandan för en tegra-krets på en mobil enhet skall väl inte vara några problem med en 1080p skärm år 2016/17?
Nej jag tor snarare att valet faller på 720p för batteriets skull, är det något som är kasst i nuläget så är det hållbarheten batterimässigt.

Man kan dock hoppas att när man väl dockat "konsolen" till ex. TV, lär den växla upp till åtminstone 1080p om skärmen den kopplas till stöder det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Exakt. Mycket märkligt beslut att inte erbjuda 1080p år 2016.

Varför? 720p för spel på denna storleken ger tillräckligt hög PPI för att 1080p bara hade försämrat produkten. Tar bättre batteritid, ett lägre pris och beräkningskraft som kan läggas på annat alla dagar i veckan framför högre upplösning. Från ett tekniskt perspektiv (inte ett marknadsförningsperspektiv) så har Nintendo gjort helt rätt val här.

Skrivet av krigelkorren:

Är detta Nindentos tolkning av "Retina"?

Shit, prestandan för en tegra-krets på en mobil enhet skall väl inte vara några problem med en 1080p skärm år 2016/17?
Nej jag tor snarare att valet faller på 720p för batteriets skull, är det något som är kasst i nuläget så är det hållbarheten batterimässigt.

Man kan dock hoppas att när man väl dockat "konsolen" till ex. TV, lär den växla upp till åtminstone 1080p om skärmen den kopplas till stöder det.

Det där är väl extremt relativt, man skulle kunna säga att inte ens PS4 som drar mer än 10gånger så mycket som denna klarar 1080p. Vilket den iof naturligtvis kan, men många spel körs fortfarande i lägre upplösning med låg fps.

Om nu det finns någon form av aktiv kylning, så är det inte alls orimligt att prestandan kan hoppa upp rätt ordentligt i dockat läge, isf borde den kunna låta strömförbrukningen kliva upp mot 20W, vilket nästan lär vara en fördubbling då den inte kan dra mycket mer än 10W portabelt för att få hyfsad batteritid. Om detta är fallet så känns det rätt naturligt, då skulle spelprestandan ligga rätt lika när det kommer till 720p portabelt / 1080p stationärt (är ju nästan dubbelt så många pixlar).

Permalänk
Inaktiv

Något man inte får glömma är om skärmen är utav LCD/TFT eller om det är en OLED-skärm med en pentile matris. 720p duger på den lilla skärmen. Däremot får de glömma lansering av ett "VR-Switch"-headset då bristerna kommer visa sig.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Swedman18:

Vad ska vi annars göra här inne?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Funkish:

Ingen vet någonting mer än Nintendo själva kring den lilla lådan men nog tusan är den alldeles för tjock för att "enbart" vara en laddningsdocka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dpi I all ära men helt allvarligt, vem tusan köper en skärm i 720p nu för tiden, speciellt till spel? Ni som så desperat försvara detta, skulle ni nöja er med en 720p mobil också (eller ännu lägre) då de oftast inte har en 6" skärm? Ser ni era Youtube/Netflix serier i 720p på mobilen då de är "bra nog"?

Eller är det så att ni också sitter på mobiler med minst 1080p, många har nog bortåt 4k i fickan och det tycks bara vara något positivt. Att Nintendos trogna användare vill försvara dem är väl inte konstigt och att de återigen ligger en generation efter med hårdvaran (men dom regel tar rejält betalt) är ju väntat, men hela "720p är bra nog" diskussionen låter farligt nära "30fps duger, det mänskliga ögat kan inte se mer". Upplösning är viktigt på en spelkonsol, mer så än en surfplatta, det kan nog de flesta förstå om de riktigt tänker efter. Att spela spel i hög upplösning ger en direkt bättre upplevelse, samma kan jag tyvärr inte säga om att skicka mess, läsa dokument eller liknande som görs på en surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Dpi I all ära men helt allvarligt, vem tusan köper en skärm i 720p nu för tiden, speciellt till spel? Ni som så desperat försvara detta, skulle ni nöja er med en 720p mobil också (eller ännu lägre) då de oftast inte har en 6" skärm? Ser ni era Youtube/Netflix serier i 720p på mobilen då de är "bra nog"?

Eller är det så att ni också sitter på mobiler med minst 1080p, många har nog bortåt 4k i fickan och det tycks bara vara något positivt. Att Nintendos trogna användare vill försvara dem är väl inte konstigt och att de återigen ligger en generation efter med hårdvaran (men dom regel tar rejält betalt) är ju väntat, men hela "720p är bra nog" diskussionen låter farligt nära "30fps duger, det mänskliga ögat kan inte se mer". Upplösning är viktigt på en spelkonsol, mer så än en surfplatta, det kan nog de flesta förstå om de riktigt tänker efter. Att spela spel i hög upplösning ger en direkt bättre upplevelse, samma kan jag tyvärr inte säga om att skicka mess, läsa dokument eller liknande som görs på en surfplatta.

Jag försvarar 720p istället för 1080p För att jag vill att spel ska ha möjlighet till 60+fps utan att brinna upp (ish)
Kan även säga att jag har en huawei p9 lite med 1920x1080 som jag anser har bättre skärm och bild än min samsung galaxy s6 med upplösningen 1440 x 2560.
Allt handlar om kvaliten på skärmen och hur man hanterar bilden.

Sen får man ju hoppas att spelen körs i 1080 om man spelar på storbild

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Håller inte med.

Jag har högre krav på att text håller hög PPI än grafik.

Text med låg PPI gör att den blir oläslig. Grafik med låg PPI tenderar hjärnan att fylla i det som fattas / accepterar att det ska se ut så.

Varvade nyss GTA 4 på Xbox 360 på en 28" CRT på landstället. Ganska mycket text i det spelet. Stör mig mycket mer på textens kvalitet än grafikens.

Mitt kompisgäng har N64 som officiell förfestkonsoll, så spelar det hyffsat mycket. Där måste texten vara gigantisk för att kompensera för den låga PPIn. Däremot grafiken tycker jag är fin (för sin tid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Kompromisser görs överallt, precis som mobiler med 2560x1440 inte ritar upp all grafik i 2560x1440 – särskilt spel. Ingen mobil renderar spel i UHD-upplösning. Xperia Z5 Premium ritar t.ex. upp t.o.m. UI i 1080 trotts UHD-skärm.

Det hela handlar om att du fläktlöst på batteri inte kan få tillräcklig prestanda för att rita upp grafiken i mer hos majoriteten av fallen, och att skala är poänglöst.

Något i stil med 1080p 15 fps hade också varit poänglöst.

Min mobil har i övrigt 326 ppi, vilket är mer än dubbelt så hög ppi mot Wii U GamePad. Första iPad hade ~132 ppi, retina iPad ~264 ppi. iPhone 7 har också 326 ppi. De första iPad och iPad Mini hade bedrövlig upplösning för text, men här handlar det om upplevd upplösning närmare senare generationer. Där konkurrenten kör 960x544 i 5-tum. Mobilerna kör ändå inte UHD @ 60 fps eller ens 2560x1440 i 60 fps i något som liknar spelen på en konsol.

Nintendo använder sig av Nvidias senaste teknik här, det är Nvidia som inte klarar av att leverera mer. Nvidia klarar ändå av att leverera flera gånger grafikprestandan av mobil och surfplatte SoCs från konkurrenter. De kan inte gå och vänta på hårdvara som inte finns och som ingen tar fram.

Säg att de hade accepterat större enhet, med större batteri och aktiv kylning i bärbart läge, då hade de t.ex. kunnat köra 1920x1080 i 10-tum och fått en lägre effektiv upplösning – alltså lägre ppi och sämre upplevelse på flera sätt p.g.a. storlek.

Permalänk

Jag tycker det är än väldigt bra kombination av upplösning och skärmstorlek. Skulle skärmen varit 1080p skulle det i 3D-spel behövas dubbelt så bra GPU-prestanda för att få samma fps. Om det ens vore möjligt skulle batteritiden då halveras. Switch är även tillräckligt liten för att t.ex. slinka der i innerfickan på jackan vilket är väldigt positivt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@120hz: Jo för att man vill spela Super Mario och Zelda såklart!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, men när diskuterade man hårdvara så här mycket i en Nintendokonsol? Känns som allt varit dött länge, det positiva är väl att folk är intresserade och berörs annars hade ingen nämnt något.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S