Permalänk
Medlem

3 pin fan vs 4 pin fan. Skillnaden är?

Vad är den största skillnaden mellan 3 pin fläktar och 4 pin fläktar?
Lite förvirrad! tack för svar!

Ha det gött!!

Permalänk
Testpilot

4-pin är så kallade PWM, de kan alltså styras via moderkortets BIOS. Moderkortet reglerar då volten till fläkten.

3-pin kör alltid 100% effekt, om du inte sätter dem i en fläktkontroller som kan reglera volten och på så vis sänka hastigheten på dem.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

4-pin är så kallade PWM, de kan alltså styras via moderkortets BIOS. Moderkortet reglerar då volten till fläkten.

3-pin kör alltid 100% effekt, om du inte sätter dem i en fläktkontroller som kan reglera volten och på så vis sänka hastigheten på dem.

Fast 3pins fläktar kan du ju också styra via moderkortets BIOS? Det gör jag med mina.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

3-pin fläktar går på en sorts ström som kallas för DC och kan inte kontrolleras lika exakt som PWM-ström kan. Föreställ dig en lampknapp där DC är en knapp med 3 styrkor på lampan, och PWM är en steglös dimmer. Ungefär så fungerar det.

PWM-fläktar burkar man använda där de inte ska hålla samma hastighet hela tiden, typ CPU-kylare eller om du har ett chassi som du vill ska blåsa igenom mer luft beroende på hur varmt det blir inuti. För i princip alla syften är PWM-fläktar bättre, men de är ibland lite dyrare och det är onödigt de gånger funktionaliteten med PWM (alltså en fjärde pin) inte behövs eller finns på uttaget de ska kopplas till.

Skrivet av warmerspy:

Fast 3pins fläktar kan du ju också styra via moderkortets BIOS? Det gör jag med mina.

Stämmer utmärkt, men DC ger inte samma exakta kontroll som PWM gör och DC-fläktar som körs på BIOS kan stänga av sig själva istället om de går ner på får låga RPM. Det åkte jag på förut, så fort det gick under 35-40% (alltså 5-voltgränsen som är lite kinkig med 140mm-fläktar) så slocknade den helt istället. Där hade PWM varit hjälpsamt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av warmerspy:

Fast 3pins fläktar kan du ju också styra via moderkortets BIOS? Det gör jag med mina.

Du "kan" styra via BIOS, men även om BIOS säger "60% speed" så är det inte 60% om du inte har 4-pin PWM.

Referar till dennas inlägg då hen hann före mig att posta en längre förklaring!

Skrivet av Masyve:

3-pin fläktar går på en sorts ström som kallas för DC och kan inte kontrolleras lika exakt som PWM-ström kan. Föreställ dig en lampknapp där DC är en knapp med 3 styrkor på lampan, och PWM är en steglös dimmer. Ungefär så fungerar det.

PWM-fläktar burkar man använda där de inte ska hålla samma hastighet hela tiden, typ CPU-kylare eller om du har ett chassi som du vill ska blåsa igenom mer luft beroende på hur varmt det blir inuti. För i princip alla syften är PWM-fläktar bättre, men de är ibland lite dyrare och det är onödigt de gånger funktionaliteten med PWM (alltså en fjärde pin) inte behövs eller finns på uttaget de ska kopplas till.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

3-pin fläktar går på en sorts ström som kallas för DC och kan inte kontrolleras lika exakt som PWM-ström kan. Föreställ dig en lampknapp där DC är en knapp med 3 styrkor på lampan, och PWM är en steglös dimmer. Ungefär så fungerar det.

PWM-fläktar burkar man använda där de inte ska hålla samma hastighet hela tiden, typ CPU-kylare eller om du har ett chassi som du vill ska blåsa igenom mer luft beroende på hur varmt det blir inuti. För i princip alla syften är PWM-fläktar bättre, men de är ibland lite dyrare och det är onödigt de gånger funktionaliteten med PWM (alltså en fjärde pin) inte behövs eller finns på uttaget de ska kopplas till.

Stämmer utmärkt, men DC ger inte samma exakta kontroll som PWM gör och DC-fläktar som körs på BIOS kan stänga av sig själva istället om de går ner på får låga RPM. Det åkte jag på förut, så fort det gick under 35-40% (alltså 5-voltgränsen som är lite kinkig med 140mm-fläktar) så slocknade den helt istället. Där hade PWM varit hjälpsamt.

Alla fläktar går väl på likspänning? Det du kallar för "DC".

Sen fungerar ju PWM-fläktar alldeles utmärkt i vanliga 3-pinnarsuttag, det är bara själva PWM-funktionaliteten som går förlorad. Hastigheten går fortfarande att reglerara med klassisk spänningsreglering. Men nu är jag en smula förvirrad faktiskt. Innan dessa 4-pinnarsfläktar fanns så fick jag lära mig att moderkort som kunde styra fläktar i själva verket inte sänkte spänningen, utan just slog på och av spänningen mycket snabbt för att över tid ge effekten av minskad spänning, som PWM påstås fungera. Har jag blivit vilseledd? Hur fungerar moderkortens hastighetsreglering för 3-pinnarskontakter? Är det möjligen en digital potentiometer? https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_potentiometer

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Alla fläktar går väl på likspänning? Det du kallar för "DC".

Sen fungerar ju PWM-fläktar alldeles utmärkt i vanliga 3-pinnarsuttag, det är bara själva PWM-funktionaliteten som går förlorad. Hastigheten går fortfarande att reglerara med klassisk spänningsreglering. Men nu är jag en smula förvirrad faktiskt. Innan dessa 4-pinnarsfläktar fanns så fick jag lära mig att moderkort som kunde styra fläktar i själva verket inte sänkte spänningen, utan just slog på och av spänningen mycket snabbt för att över tid ge effekten av minskad spänning, som PWM påstås fungera. Har jag blivit vilseledd? Hur fungerar moderkortens hastighetsreglering för 3-pinnarskontakter? Är det möjligen en digital potentiometer? https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_potentiometer

Med PWM skickar moderkorter ut ström med samma spänning i pulser som håller en viss frekvens och därmed ger fläkten en väldigt exakt hastighet.

Vanligs 3-pins relegleras genom att spänningen varieras inom ett visst intervall.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Alla fläktar går väl på likspänning? Det du kallar för "DC".

Ja, det stämmer. Man kallar det bara PWM för att det precis som killen ovan säger skickar ström med mellanrum istället för konstant spänning för att effektivt påverka den mottagna spänningen över en viss tid mer exakt.

Men du har helt rätt, de går på likström båda två när de väl tar emot ström. PWM är bara partitionerad likström i instanser för att komma åt en medelnivå istället på typ en fläkt där rotationen ändå fortsätter även om man stryper strömmen några millisekunder.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Liten komplettering:

Med PWM är drivspänningen konstant(12V), det är kontrollpinnen som reglerar hur långa perioder fläkten "tar in" ström.

https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_fan_control.

"Pulse-width modulation
Pulse-width modulation (PWM) is a common method of controlling computer fans. A PWM-capable fan is usually connected to a 4-pin connector (pinout: Ground, +12 V, sense, control). The sense pin is used to relay the rotation speed of the fan and the control pin is an open-drain or open-collector output, which requires a pull-up to 5 V or 3.3 V in the fan. Unlike linear voltage regulation, where the fan voltage is proportional to the speed, the fan is driven with a constant supply voltage; the speed control is performed by the fan based on the control signal."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

PWM-styrd är värt om man uppskattar tystnad personligen mailade jag noctuna som har mycket trevlig support och fick två pwm-styrda fläktar att sätta på mitt Noctua NH-D14, vilken skillnad.. Noctua NH-D15 har ju PWM som standard annars är det knappt något som skiljer sig åt från D14.. om det inte är placebo datorn var ganska tyst innan också

What advantages? 4-pin fans under PWM control mode can be run down to lower speeds without stalling. They also can be started up at lower speeds that a 3-pin fan can. For this reason, when a mobo is controlling a 3-pin fan it will always feed it full 12 VDC at first to start it up reliably. Then, in a few seconds after it gets a temperature reading it can reduce the voltage to the fan to whatever is right for that cooling requirement. Start-up of a 4-pin fan in PWM mode does not require this.

Permalänk
Medlem

Moderkort har kört med både PWM och analog styrning på fläktarna. De "nya" 4-pins systemet kör bara PWM, och har konstantmatning av drivspänning, vilket ger en bättre RPM signal. När det kommer till PWM så är det lite kluvet. Fläktarna kan väsnas och sjunga, beroende på vilken kontroller / fläkt kombination man har. Med 4-pins fläktar är det i princip helt eliminerat, genom att man har lagt PWM frekvensen utanför det normalt hörbara för folk... (21-28kHz, nominellt 25kHz)
Om husdjuren inte gillar datorn kan det med andra ord vara en orsak. Det har aldrig varit ett problem så vitt jag vet, men...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

1 pinne hur svårt ska det vara att lista ut nä seriöst så är det som sagts så man kan styra igenom bios men man kan köra lösnigar som fancontrollers till 3 pin annars om man vill reglera rpm där med så är lösligt problem vad man än har även om 4pin kan vara bekvämare att sköta igenom bios

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

PWM-styrd är värt om man uppskattar tystnad

Nja!
I dom flesta fall så kan jag hålla med men inte i alla.

Pwm kan i vissa fall skapa missljud i både fläktar och komponenter, fläktarna kan i vissa fall/exemplar klicka rätt högt (inte alls lika irriterande som tjut/pip) med pwm och tjuta/pipa som även komponenter kan göra (vilket kan vaar extremt irriterande).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Pwm kan i vissa fall skapa missljud i både fläktar och komponenter, fläktarna kan i vissa fall/exemplar klicka rätt högt (inte alls lika irriterande som tjut/pip) med pwm och tjuta/pipa som även komponenter kan göra (vilket kan vaar extremt irriterande).

Som jag skrev ovan, så "ska" det inte längre vara ett problem, tack vara den nästan löjligt höga frekvensen man arbetar med på 4-pins fläktarna. Jag skriver ska, eftersom jag aldrig råkat ut för det, och det är en av orsakerna till att man valde en så pass hög frekvens, men man ska ju aldrig säga aldrig. Har du råkat ut för det med 4'pins PWM ?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Nja!
I dom flesta fall så kan jag hålla med men inte i alla.

Pwm kan i vissa fall skapa missljud i både fläktar och komponenter, fläktarna kan i vissa fall/exemplar klicka rätt högt (inte alls lika irriterande som tjut/pip) med pwm och tjuta/pipa som även komponenter kan göra (vilket kan vaar extremt irriterande).

Inget jag upplevt men jag kör med högkvalitets komponenter rakt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Inget jag upplevt men jag kör med högkvalitets komponenter rakt igenom.

Om vi tittar på 3-pins systemet, så har kvalité inte med det att göra. Allt från billigt skit till dyra Delta fläktar visslar och sjunger. Samtidigt som fenomenet egentligen inte är speciellt vanligt, det är vissa serier, oftast högpresterande fläktar, som låter. Om jag förstått det rätt, så är det ett resultat av att motorn, och därmed fläktbladen "vibrerar" i takt med strömpulserna som den drivs med. Med min T-balancer BigNG, kan jag styra frekvensen mellan 5 och 825 Hz. Tyvärr är den inställningen global, och inte individuell för de olika fläkt-kanalerna. Tyvärr, eftersom min 120mm Delta, och 92mm tornado fläktarna gillar högre frekvens, samtidigt som 60mm's Papst fläktar visslar som fan på hög frekvens. Som tur är, eftersom jag trots fläktarnas kapacitet som regel inte flyttar speciellt höga volymer luft, så har jag alternativet att köra Papst-fläktarna i analogt läge, och de andra, som i alla fall är de som har högst strömkrav, på PWM.

På 4-pins systemet har jag som sagt aldrig råkat ut för det. De ska som sagt kunna ge oljud ifrån sig de med, men utanför det hörbara spektrumet för oss människor. Om någon har råkat ut för väsen som varit hörbart, vore det intressant att veta vilken fläkt det var.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Kan någon förklara hur jag stänger av fläktarna i bios? Jag kan som lägst få ner dom till 280 och 840 rpm. 280 är på 140mm och 840 är på 120mm fläktar. Det finns en massa inställningar i qfan som heter middle/upper och lower...?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS