Cat / Ethernet kablar til PoE kamror utomhus

Permalänk
Medlem

Cat / Ethernet kablar til PoE kamror utomhus

skal dra lite kablar under taket til några kamror och blir vilse på vad man ska välja. Jag behøver ju terminers kabeln med rj45 pluggar och alla utomhus klassade kablar verkar va installations kabel som jag inte kan terminera!?

några som kör PoE kamrar som kan gje lite tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

skal dra lite kablar under taket til några kamror och blir vilse på vad man ska välja.

Jag gillar UniFis utomhus patchkablar. Inte specifikt till kameror, men de funkar såklart till det med. Finns i lite olika längder om du inte vill terminera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag gillar UniFis utomhus patchkablar. Inte specifikt till kameror, men de funkar såklart till det med. Finns i lite olika längder om du inte vill terminera själv.

tanken er jo å terminere selv så läng blir korrekt.

Permalänk
Medlem

Jag drog egna kablar och lärde mig hur man kopplade de. Köpte både inomhuskabel och utomhuskabel cat6. Detta var i syfte till att dra till NAS och POE kamerorna. Jag körde med Reolink och tyckte att det var rätt så straight forward faktiskt och jag är långt ifrån tekniskt kunnig

Något du undrar över?

edit: Jag hyrde en nätverkstestare för att dubbelkolla så att allting såg bra ut. Krymptång måste du ha sådan som klipper med pass through för att kunna garantera att allting är ok. Det var av samma kille som jag hyrde allt. Bor du i Stockholm så kan du få hans nummer

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

tanken er jo å terminere selv så läng blir korrekt.

Ok, jag tyckte du skrev att du inte kunde terminera? Det finns gott om utomhuskablar (ett CAT 6-exempel) som man kan dra till önskad längd och terminera själv. Det är inget speciellt med PoE, alla ethernetkablar (vad jag vet) klarar det. Om du vill veta hur man terminerar så finns det gott om instruktioner på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ok, jag tyckte du skrev att du inte kunde terminera? Det finns gott om utomhuskablar

dom jag hittade var "installationskablar" och vad kan läsa fram er inte dom terminerbara? men ska matchas til kontakter, och sådana vil jag inte ha utomhus

men tack för tips på den kabeln ska titta på den.

egentligen vil jag borra genom veggen men dom nya unifi kamrorna har ju mega pluggar some r över 2cm breda,,

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

dom jag hittade var "installationskablar" och vad kan läsa fram er inte dom terminerbara? men ska matchas til kontakter, och sådana vil jag inte ha utomhus

Installationskabler betyr vel bare at de er solid core, du kan fint terminere de i RJ45.

https://ipcamtalk.com/threads/have-you-been-successfully-term...

installations kabel vs patch kabel

Permalänk
Livsnjutare 😎

Utomhuskablar är ofta svarta men framförallt så är de UV-resistenta, något som vanliga nätverkskablar inte är och då ”äts upp” utav solen över tid…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToP-HaiR:

Installationskabler betyr vel bare at de er solid core, du kan fint terminere de i RJ45.

https://ipcamtalk.com/threads/have-you-been-successfully-term...

installations kabel vs patch kabel
<Uppladdad bildlänk>

enligt kjells guide ska man inte anvenda dessa vid terminering med rj45 pluggar men

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är inget speciellt med PoE, alla ethernetkablar (vad jag vet) klarar det.

Beror lite på avstånd och hur mycket effekt man vill få fram...
Är viss skillnad på 24 AWG / 23 AWG t.ex.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av thesutex:

enligt kjells guide ska man inte anvenda dessa vid terminering med rj45 pluggar men

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...

Det går. Men inte att rekomendera. Väldigt stor risk att de blir för dålig kontakt.

Och tbh ska du ha rj45 plugg dra flerkardelig utomhus den biten och ha en patchpanel eller uttag där de kommer in genom väggen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det går. Men inte att rekomendera. Väldigt stor risk att de blir för dålig kontakt.

Och tbh ska du ha rj45 plugg dra flerkardelig utomhus den biten och ha en patchpanel eller uttag där de kommer in genom väggen.

hmm ok. ska dra kablar rundt hela huset från ett punkt där kabel går ut från huset. forstår inte helt hur jag ska sätta utomhus kontakter vid varje kamera, det blir många fula bokser på fasaden, tanker var å ha kablar med rj45 rakt inn i kameran så dom blender in i fasaden utan massa kopplingsdosor

Permalänk
Medlem

Finns RJ45 kontakter för solid kabel.
T.ex. https://nedis.se/sv-se/product/kablar-och-adaptrar/datorer-oc...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem

Spara dig själv strul och tid genom att terminera i honor istället. Har slutat helt med att terminera i kontakter och sätter keystones istället, det är bra mycket enklare och betydligt snabbare. Det svåra för mig som gillar att göra det snygg är att terminera inuti en kopplingsdosa eller en väggdosa och sedan dra en kort kabel till vad man nu ska koppla in.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Spara dig själv strul och tid genom att terminera i honor istället. Har slutat helt med att terminera i kontakter och sätter keystones istället, det är bra mycket enklare och betydligt snabbare. Det svåra för mig som gillar att göra det snygg är att terminera inuti en kopplingsdosa eller en väggdosa och sedan dra en kort kabel till vad man nu ska koppla in.

https://lh3.googleusercontent.com/HFbFB6I75GgbbZ2htYvW7z8rOG-8t0CsOIWirSjgTCee9xxej2Js1lFCVUmPYTHQJY5O0eYqUcJRyA66-V1Fe2hMgOOM7eER=rw-l80-w500-h482

Håller med 100%.
Sätt keystone-hona i en liten vit plastkapsling för montage utomhus så får du också dragavlastning på köpet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Håller med 100%.
Sätt keystone-hona i en liten vit plastkapsling för montage utomhus så får du också dragavlastning på köpet.

Ok, så utomhuskabel -> keystone -> mini ethernetkabel -> unifi pigtail som ovan. blir tight i den kopplingsboxen är jag rädd. men kanskje worth a try.

Permalänk
Skrivet av thesutex:

hmm ok. ska dra kablar rundt hela huset från ett punkt där kabel går ut från huset. forstår inte helt hur jag ska sätta utomhus kontakter vid varje kamera, det blir många fula bokser på fasaden, tanker var å ha kablar med rj45 rakt inn i kameran så dom blender in i fasaden utan massa kopplingsdosor

Jag installerade kameror runt våran verkstad ifjol.
Jag började resonera precis som dig, planerade att kontaktera med rj45-hanar och dra kabel utomhus.
Det slutade med att jag drog så mycket jag kunde inomhus från en patchpanel, terminerade med honor precis vid vägg och borrade mig ut på platser där kabeln kunde döljas bakom en vindskiva, foder till ett fönster.
Och där jag inte kunde gömma kabeln drog jag den inne i ett hörn och täckte med brandskyddsmassa och målade över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhillstrom:

Jag installerade kameror runt våran verkstad ifjol.
Jag började resonera precis som dig, planerade att kontaktera med rj45-hanar och dra kabel utomhus.
Det slutade med att jag drog så mycket jag kunde inomhus från en patchpanel, terminerade med honor precis vid vägg och borrade mig ut på platser där kabeln kunde döljas bakom en vindskiva, foder till ett fönster.
Och där jag inte kunde gömma kabeln drog jag den inne i ett hörn och täckte med brandskyddsmassa och målade över.

Tyvärr är mitt hus av den karaktär jag kan inte dra kablar inomhus utan att riva halva huset 😂 modernt funkis er ej bra att göra om efter bygge.

Så jag måste dra på utsidan

Permalänk
Skrivet av thesutex:

Tyvärr är mitt hus av den karaktär jag kan inte dra kablar inomhus utan att riva halva huset 😂 modernt funkis er ej bra att göra om efter bygge.

Så jag måste dra på utsidan

Jag förstår precis.

Har en annan idé, som garanterat skapar ett nytt problem; strömförsörjning. Och kanske ett tredje, kostnad. 😅
Ubiquiti har en "lösning" för sånt här.
Meeen beroende på hur många kameror det gäller så kan det bli billigare att hyra en grävare och gömma kablarna i backen.

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-wifi/products/udb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhillstrom:

Jag förstår precis.

Har en annan idé, som garanterat skapar ett nytt problem; strömförsörjning. Och kanske ett tredje, kostnad. 😅
Ubiquiti har en "lösning" för sånt här.
Meeen beroende på hur många kameror det gäller så kan det bli billigare att hyra en grävare och gömma kablarna i backen.

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-wifi/products/udb

haha eller hur, tenkte sätta dit junction boxes men dom er ju alltid slut i den färg jag vill sa samt kostar typ samma som kameran..