Intel gör överklockningsbara Core i3-7350K inför AMD Zen

Permalänk
Melding Plague

Intel gör överklockningsbara Core i3-7350K inför AMD Zen

I början av år 2017 har det blivit dags för AMD Zen att se dagens ljus, någonting som tros ligga bakom Intels beslut att göra överklockningsvänliga Core i3-7350K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Har velat ha en upplåst i3:a hur länge som helst nu! Blir ju en riktigt bra uppgradering från Pentium G3258 AE Edition

EDIT: Så fort priset gått ner såklart, 2000 kr är på tok för dyrt! Men när Zen släpps lär vi väl se en rejäl prissänkning!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det lät intressant tills jag såg priset. Tar hellre en låst i5:a i det fallet tror jag faktiskt. Men men, vi är alla olika

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Men Zen borde väl prestera bättre än en I3:a?

Permalänk
Medlem

2000:- för en 2 kärnig processor. Usch :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Lol@2000

Permalänk
Medlem

Jag som satt och funderade tillbaka på sandybridge och tidigare generationer, och på hur man kunde få en överklockningsbar fyrkärnig processor för under 2000kr.

Såg artikeln och tänkte "Åh! En överklockningsbar procesor för under 2000kr!"

Läste ärtikeln och tänkte "Ehm... Nej..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Men Zen borde väl prestera bättre än en I3:a?

Det lär finnas flera modeller av Zen, både high-end (hoppas...) och lite enklare modeller, och gissningsvis kommer de vara upplåsta. Intel svarar förmodligen med detta mot de enklare modellerna (åter igen, hoppas...).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Var väl på tiden, synd på priset bara. Lite zynd om AMD att Intel har en produkt dom verkligen kan dumpa priset på om dom behöver. Funderar starkt på att stödköpa AMD nästa gång, förutsatt att Zen presterar ok. Man får dessutom hoppas att dollarn går ner till 7 kr med the Trumpster.

Nu har väl utvecklingen av mjukvara gått så långt att man faktiskt kan tjäna en del prestanda på att ha fler riktiga kärnor?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Undra när intel faktiskt ska ta tag i det och göra mainstream I7 till 6-core så kan I5 köra 4-core HT och I3 vanlig 4-core.

Tror inte det finns någon direkt marknad för denna CPUn, vem köper idag en tvåkärnig processor? visst Pentium G3258 var ju grym bang for the buck, men nästan två tusen kronor för denna? får ju 6950x att kännas prisvärd...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Nu har väl utvecklingen av mjukvara gått så långt att man faktiskt kan tjäna en del prestanda på att ha fler riktiga kärnor?

Funderade just på det, var inte jättelänge sen man fick höra att 4 kärnor var slöseri om man bara skulle spela eftersom spelen ändå inte utnyttjade dem. Om det stämde borde ju en Core i3-7350K ge bättre prestanda än Core i5-7600K i spel. Ska bli kul att se benchmarks!

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Undra när intel faktiskt ska ta tag i det och göra mainstream I7 till 6-core så kan I5 köra 4-core HT och I3 vanlig 4-core.

Tror inte det finns någon direkt marknad för denna CPUn, vem köper idag en tvåkärnig processor? visst Pentium G3258 var ju grym bang for the buck, men nästan två tusen kronor för denna? får ju 6950x att kännas prisvärd...

Det är ju inte bråttom direkt för mainstream, prestandan är ju verkligen tveksam om den behövs.
Skillnaden mellan min 6700K och 5960X är helt obefintlig i 99% av grejer jag gör. I spel är dock 6700K märkbart bättre.

Jag tycker snarare prisnivån på 4-kärniga processorer borde vara lägre. 6 kärnor och uppåt är det för tidigt för att se några vettiga vinster med nuvarande program/spel. DX12 har ju änsålänge inte bevisat någonting.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Med den prisskillnaden så gör de flesta mera förnuft att välja i5:an speciellt då man ser till vilken kundkrets som "K" versionerna är ämnat till. Trevligt dock att det öppnas för mer konkurrens även om detta är ingen höjdare precis.

Även om AMD Zen gör ett ordentligt lyft nu från deras tidigare processorer finns det ändå en viss skepticism att hur länge klarar AMDs Zen arkitektur att hänga med? Känns ju som att Zen kommer vara deras kort i ganska många år framöver med endast små optimeringar de närmsta kanske 4-5 åren då tyvärr är AMDs utvecklingsbudget inte närapå den som Intels. Fasar redan att Cannonlake kommer skapa stora bekymmer för Zen då den kommer då core mängden höjs så finns ju inte "antalet core"-marknadsfördelen där mera heller.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

2000Kr för en i3:a? Antingen så har någon skrivit fel eller så överskattar intel sig själva.

Oavsett vad så är det intressant att AMD's framfart tvingar dem till såhär drastiska åtgärder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Undra när intel faktiskt ska ta tag i det och göra mainstream I7 till 6-core så kan I5 köra 4-core HT och I3 vanlig 4-core.

Tror inte det finns någon direkt marknad för denna CPUn, vem köper idag en tvåkärnig processor? visst Pentium G3258 var ju grym bang for the buck, men nästan två tusen kronor för denna? får ju 6950x att kännas prisvärd...

Ganska så shit out of luck för finns ingen sådan plan för åren framöver. Först när modellen byter namn. Från core i, till något annan. Gissning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tvåkärnigt 2016, nej tack, även om den har HT.
Och inte för 2000:- givetvis, även om det priser bör gå ner.

Då köper jag hellre nåt som är en aning slöare till spel men funkar bättre till allmänt bruk.
Men jag gissar också på att Zen i viss mån har föranlett denna käcka produkt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv

Som flera sagt 2000kr för en i3a låter ej som hittar, fast vad betyder egentligen i3?

Angående kärnor så majoriteten av användarna som enbart använder sin dator till att surfa, skriva worddokument, kanske kolla på någon film, så är en hög klockad 2 kärnig processor det bästa valet.
Fast priset gör att denna cpu inte tilltalar dem så hela deras dator ofta brukar kosta runt 5000kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Som flera sagt 2000kr för en i3a låter ej som hittar, fast vad betyder egentligen i3?

Angående kärnor så majoriteten av användarna som enbart använder sin dator till att surfa, skriva worddokument, kanske kolla på någon film, så är en hög klockad 2 kärnig processor det bästa valet.
Fast priset gör att denna cpu inte tilltalar dem så hela deras dator ofta brukar kosta runt 5000kr.

Folk väljer inte stationära datorer alls längre om inte processorkraft är relevant. Processorn är med största sannolikhet gjort för en stationär plattform...
Folk väljer mobiler/surfplattor som är billigare. Eller laptops (är väl mest relevant). Eller möjligtvis NUCs ;).
Än mindre lär de som inte är så intresserade av CPUprestandan ge sig på överklockning.

Och som du säger. Med det priset...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Ganska så shit out of luck för finns ingen sådan plan för åren framöver. Först när modellen byter namn. Från core i, till något annan. Gissning.

Coffee Lake hade ju 6-kärniga för laptops, så det är ju inte omöjligt att det kommer då 2018 eller när det nu var.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Var väl på tiden, synd på priset bara. Lite zynd om AMD att Intel har en produkt dom verkligen kan dumpa priset på om dom behöver. Funderar starkt på att stödköpa AMD nästa gång, förutsatt att Zen presterar ok. Man får dessutom hoppas att dollarn går ner till 7 kr med the Trumpster.

Nu har väl utvecklingen av mjukvara gått så långt att man faktiskt kan tjäna en del prestanda på att ha fler riktiga kärnor?

Tyvärr verkar Trump göra Dollarn starkare, och kronan faller i fritt fall..så.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Intel i3 6100 gör ju ca 4.7ghz och kostar dryga tusenlappen... parardu ihop den med snabba minnen så slår den diverse i5-modeller i stock. Oavsett så kommer 4 trådar vara för lite för gaming vilket kan ses i DX12 titlar som gears of war 4. Lägsta fps ligge likvärdigt för i3 och i5 medan i7 med sina 8 trådar har nära på 100% prestandaökning för lägsta fps över modellerna med 4 trådar. Det här visar på att i3 för kommande titlar är mer lämpad för budgetgaming än i5. Å andra sidan kommer allt med färre än 8 trådar bli rejäla flaskhalsar. i5 som idag kostar dubbelt upp mot i3 blir nästintill onödig. Istället för att dumpa priset på i5 skapar man en "premium i3" för 2000:- istället. Låt er inte luras! Köp i7 eller nöj er med PS4 pro.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Göra en "billig" processor överklockningsbar och för att överklocka måste man antagligen köpa till en bättre kylare vilket gör en komplett "budget"processor rätt dyr affär. Dagens marknad i sitt essä.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Snusfri

Intressant, dock för dyr, 1500 har varit mer rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0n0ffknappen:

Göra en "billig" processor överklockningsbar och för att överklocka måste man antagligen köpa till en bättre kylare vilket gör en komplett "budget"processor rätt dyr affär. Dagens marknad i sitt essä.

Precis och helst ska man köpa snabbt ramminne, vettigt grafikkort och nätdel till detta. För denna stora summa pengar så kan man lika väl lägga på en tusing på processorn och få en riktig snabb dator istället för en budget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Nu har väl utvecklingen av mjukvara gått så långt att man faktiskt kan tjäna en del prestanda på att ha fler riktiga kärnor?

Korrekt, vill även minnas att mjukvara även utvecklas i större och större utsträckning för att kunna använda vad Intel kallar Hyperthreading, SMT. Vilket det redan finns ett omfattande stöd för i mycket mjukvaru-applikationer att döma av varför en drös redigeringsprogram använder kraften från i7an bl a.

jag hoppas att AMD går över till SMT i o m Zen även som rykten nämnt, så det blir mer av en standard för mjukvaruutvecklare att optimera för en och samma standard.

Är bara glad att de skrotar FX-serien med dess moduluppbyggnad i arkitekturen.

Vilket kommer få mig att välja att uppgradera till en AMD CPU om den presterar tillräckligt mycket bättre än min i7 4770K, då jag likväl vill uppgradera moderkortm med USB 3 Gen 1 eller Gen 2, samt en del annat smått och gott.

mer relaterat till nyheten : kan vara välkommet med en upplåst i3 för många som känner att i5an inte är värd de extra pengarna, och få överklockningsmöjlighet även.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

För dyr, köper hellre en låst i5 för det priset. Sen ska man ju köpa kylare för 3-400kr för att överklocka den också. Glöm inte "Z" moderkort också.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeno88:

För dyr, köper hellre en låst i5 för det priset. Sen ska man ju köpa kylare för 3-400kr för att överklocka den också. Glöm inte "Z" moderkort också.

Nu vet jag att man bör ha ett ''Z'' moderkort, men jag kan överklocka på mitt Asus h81i-plus, rätt bra med..mitt rekord är 4800MHZ på 1,3V.

Har det senaste bioset på moderkortet.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

G3258 får man för kanske 650kr. Alltså två upplåsta kärnor. Att hyperthreading ska kosta extra 1300kr är orimligt, ny arkitektur eller inte.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Funderade just på det, var inte jättelänge sen man fick höra att 4 kärnor var slöseri om man bara skulle spela eftersom spelen ändå inte utnyttjade dem. Om det stämde borde ju en Core i3-7350K ge bättre prestanda än Core i5-7600K i spel. Ska bli kul att se benchmarks!

Förr stämde det också, men som mycket annat inom dator världen, vad du läst är 2 år senare gammal info.

Idag är tom 8 kärnor användbara inom många spel, och ja det finns sämre som kanske bara kan använda 4 effektivt, men vissa spel startar inte ens på 2 kärnor längre (utan HT).

Det som troligen pressat detta är konsolerna, då deras CPUer är 8 kärnor av låg prestanda. Så man måste bytta spelmotorer mm för att kunna använda dessa 8 trådar effektivt. Detta spiller lite av sig på PC versionerna idag, när folk trots allt har 4-8 kärnor/trådar (Steam är inte fakta, men en bra hint på vad folk kör, och den mest vanliga är 4.)

Permalänk
Medlem

Strunt i AMD, Intel är ju redan sina egna värsta konkurrenter för den här processorn, vem skulle välja den här framför den billigaste I5:an? Förstår inte vem den riktar sig till, om de sänkte priset rejält kanske den skulle ha ett existensberättigande...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet