Dell S2417DG - någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Dell S2417DG - någon som har erfarenhet?

Funderar på att köpa en Dell S2417DG, som verkar vara 24-tumsversionen av S2716DG. Det som är tilltalande är hög PPI, vilket ju följer som en del av storleken kombinerat med 1440p, G-sync är också viktigt för mig, och att det generella utseendet ser snyggare ut än spelskärmar i allmänhet... Men det finns väldigt lite recensioner där ute och jag har inte kunnat hitta nånstans där man kan testa skärmen. Nån som har sett en i verkliga livet eller har köpt?

felstavning
Permalänk

Jag har inte den skärmen men jag har två U2515H som också är 1440p men ingen gamingskärm och de är jag ruggigt nöjd med.
Riktigt skarpa och bra färåtergivning.
Känns som att Dell lyckats bra med sin skärmlineup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Jag har inte den skärmen men jag har två U2515H som också är 1440p men ingen gamingskärm och de är jag ruggigt nöjd med.
Riktigt skarpa och bra färåtergivning.
Känns som att Dell lyckats bra med sin skärmlineup.

Min gamla skärm är en Dell och jag är nöjd, så det är också en anledning till att jag dras mot denna... men tyvärr verkar det inte finnas så mycket att gå på när det kommer till folks erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Har följt med denna kedja som tycks va ganska entusiastisk vad gäller denna skärm, finns de som bytt från 1440p IPS 165Hz skärmarna till denna och varit nöjd t.ex. 165Hz med TN ska ju fungera sen betydligt bättre än vad det gör på IPS varianterna så denna är väldigt najs som spelskärm iallafall där den förbättrade prestandan och mindre storleken gör det enklare att fokusera på det som händer på skärmen samt TN betrakningsvinklarna blir ju mindre problem desto mindre skärm.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Denna tråden på overclockers kanske är ännu mer matnyttig :

http://www.overclock.net/t/1609757/any-opinions-or-reviews-on...

Permalänk
Medlem

Får väl återkomma själv i ämnet då jag köpt skärmen under Black Friday-rean.

På det stora hela är jag riktigt nöjd. 1440p på 14 tum ger en riktigt behaglig ppi med fin effekt på text och naturligtvis media som är i 1440p. Finner själv att jag inte behöver någon "scaling" i Windows, utan text är fullt läsbar utan justering, men om man har dålig syn är 125% en bra inställning.

Färgåtergivningen var inte mycket att hurra för "out of the box", precis som man nämner i tråden på overclock.net, men efter lite kalibrering blir det riktigt hyfsat och kan faktiskt hålla jämna steg med min IPS-skärm, som dock har några år på nacken. Inte riktigt samma "stuns" i färgerna, men det jag verkligen tycker om med skärmen är svärtan där man på mitt exemplar helt slipper effekter som IPS-glow och jag har ingen BLB att tala om. Inte heller några pixeldefekter. 144hz är underbart, och 165Hz har jag inte haft problem med hittills, men jag erkänner att jag inte ser skillnad på 120-144-165Hz.

G-sync är som vanligt nåt som måste upplevas - har en AOC 1080p G-sync-skärm och vant mig vid det så pass att jag inte kan gå tillbaka till skärmar utan vettig sync.

Det som många inte heller nämnt annars men som jag verkligen tyckt om är hur små "bezels"/skärmkanterna är - nästan lika små som på min XPS 13 med "infinity display". Skärmens design är oklanderlig - inga kontiga "gaming"-detaljer som stör, utan stilrent och proffsigt utan distraktioner.

Nackdelar då... Betraktningsvinklarna är som att förvänta på en TN-panel, särskilt vertikalt nedifrån, och även från sidorna är de klart sämre än på min IPS-skärm, men eftersom jag sitter framför skärmen mestadels och sällan tittar från sidan så är det inget som stör mig i vardagen har jag märkt efter en veckas användning.

En annan nackdel är också menysystemet som är typiskt Dell, alltså bra i design men som saknar en del inställningar som jag hade velat ha som gamma osv... Knapparna är också något plastiga och känns inte riktigt sköna att "klicka" sig fram med. Jag stör mig också på att skärmen har audio passthrough, men Dell skickar inte med nån ljudkabel, vilket verkligen är snålt. Baksidan av skärmen är plastig och känns inte särskilt premium...

Tja, det var väl allt jag kommer på. Om nån har frågor så besvarar jag gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fass:

Får väl återkomma själv i ämnet då jag köpt skärmen under Black Friday-rean.

På det stora hela är jag riktigt nöjd. 1440p på 14 tum ger en riktigt behaglig ppi med fin effekt på text och naturligtvis media som är i 1440p. Finner själv att jag inte behöver någon "scaling" i Windows, utan text är fullt läsbar utan justering, men om man har dålig syn är 125% en bra inställning.

Färgåtergivningen var inte mycket att hurra för "out of the box", precis som man nämner i tråden på overclock.net, men efter lite kalibrering blir det riktigt hyfsat och kan faktiskt hålla jämna steg med min IPS-skärm, som dock har några år på nacken. Inte riktigt samma "stuns" i färgerna, men det jag verkligen tycker om med skärmen är svärtan där man på mitt exemplar helt slipper effekter som IPS-glow och jag har ingen BLB att tala om. Inte heller några pixeldefekter. 144hz är underbart, och 165Hz har jag inte haft problem med hittills, men jag erkänner att jag inte ser skillnad på 120-144-165Hz.

G-sync är som vanligt nåt som måste upplevas - har en AOC 1080p G-sync-skärm och vant mig vid det så pass att jag inte kan gå tillbaka till skärmar utan vettig sync.

Det som många inte heller nämnt annars men som jag verkligen tyckt om är hur små "bezels"/skärmkanterna är - nästan lika små som på min XPS 13 med "infinity display". Skärmens design är oklanderlig - inga kontiga "gaming"-detaljer som stör, utan stilrent och proffsigt utan distraktioner.

Nackdelar då... Betraktningsvinklarna är som att förvänta på en TN-panel, särskilt vertikalt nedifrån, och även från sidorna är de klart sämre än på min IPS-skärm, men eftersom jag sitter framför skärmen mestadels och sällan tittar från sidan så är det inget som stör mig i vardagen har jag märkt efter en veckas användning.

En annan nackdel är också menysystemet som är typiskt Dell, alltså bra i design men som saknar en del inställningar som jag hade velat ha som gamma osv... Knapparna är också något plastiga och känns inte riktigt sköna att "klicka" sig fram med. Jag stör mig också på att skärmen har audio passthrough, men Dell skickar inte med nån ljudkabel, vilket verkligen är snålt. Baksidan av skärmen är plastig och känns inte särskilt premium...

Tja, det var väl allt jag kommer på. Om nån har frågor så besvarar jag gärna.

Köpte denna skärm jag med och håller med dig till fullo. Kräver som alla andra tn-paneler lite justering out of the box, men ser nu riktigt bra ut. Spelupplevelsen är fenomenal. Känner mig otroligt nöjd! Hittade du din på rea under black friday? Jag betalade fullpris.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@Garvey: Ja, Dell hade en black friday rea - 4900 kr (gratis frakt under rean, också) mot 5300 som den brukar kosta som billigast från respektabla ställen på prisjakt. Inte så mycket billigare, men fick mig att slå till ändå. Synd är ju att den gick för ännu mindre på brittiska amazon, men de ville inte leverera till Sverige, och även om jag nu åker till Skottland under julen så är det inte bara att ta en skärm ombord på ett passagerarplan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fass:

@Garvey: Ja, Dell hade en black friday rea - 4900 kr (gratis frakt under rean, också) mot 5300 som den brukar kosta som billigast från respektabla ställen på prisjakt. Inte så mycket billigare, men fick mig att slå till ändå. Synd är ju att den gick för ännu mindre på brittiska amazon, men de ville inte leverera till Sverige, och även om jag nu åker till Skottland under julen så är det inte bara att ta en skärm ombord på ett passagerarplan...

Ah, där ser man! Köpte min från Dustin tillsammans med ett nytt headset som det var rejäl rea på så jag sparade en liten peng allafall.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@fass Har du möjlighet att ta några bilder och ladda upp + länka dessa till oss? Jag är väldigt intresserad av denna skärm själv (hittade den av en slump idag och den verkar vara allt jag letar efter) och planerar att slå till så fort den gått ner i pris (4500 kr eller så)!

Sedan undrar jag även om du märker av flicker? Eller är den flicker-free?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Är utomlands till efter nyår, men får försöka ta bilder när jag är tillbaka i Sverige. Vad för sorts bilder skulle du vara intresserad av? Angående flicker så har jag inte märkt någon alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fass:

@Icte: Är utomlands till efter nyår, men får försöka ta bilder när jag är tillbaka i Sverige. Vad för sorts bilder skulle du vara intresserad av? Angående flicker så har jag inte märkt någon alls.

Har du en 1080p IPS skärm att jämföra din skärm med? Annars är även bilder på t.ex. skärmen i olika vinklar med Sweclockers framsida uppe uppskattade så man ser hur bra betraktningsvinklarna på den är. Är även intresserad av hur skarp skärmen är (1440p på 24" måste verkligen vara mycket ögongodis) samt hur bra färgåtergivningen är så kanske en bild på skärmen när den visar en fin 1440p bild i fullscreen mode (både långt bort från skärmen och nära)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hej.

Ni som har den här skärmen och ägt den ett tag, är ni fortfarande nöjda med den? Några fel som dykt upp, pixelfel osv?

Fick möjlighet att prova en skärm med 144Hz panel och blev helt såld så nu är jag sugen på att skaffa en jag också.
Trots TN så är den här ganska okej när det gäller färgåtergivning osv? Läst en hel del recensioner och användarintryck och dom flesta verkar nöjda med den.

Vågar inte chansa på de 1440p IPS modellerna som finns med tanke på alla problem man läser om med dessa paneler.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Även jag är intresserad att veta mer om denna skärm. Enligt mig så finns det ingen annan skärm som har bra specs utan att se ut som ett rymdskepp eller ha för tjocka kanter runt skärmen. Ganska sjukt egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Hej.

Ni som har den här skärmen och ägt den ett tag, är ni fortfarande nöjda med den? Några fel som dykt upp, pixelfel osv?

Fick möjlighet att prova en skärm med 144Hz panel och blev helt såld så nu är jag sugen på att skaffa en jag också.
Trots TN så är den här ganska okej när det gäller färgåtergivning osv? Läst en hel del recensioner och användarintryck och dom flesta verkar nöjda med den.

Vågar inte chansa på de 1440p IPS modellerna som finns med tanke på alla problem man läser om med dessa paneler.

Skrivet av Chillamore:

Även jag är intresserad att veta mer om denna skärm. Enligt mig så finns det ingen annan skärm som har bra specs utan att se ut som ett rymdskepp eller ha för tjocka kanter runt skärmen. Ganska sjukt egentligen.

Jag har haft denna skärm nu i lite mer än 6 månader och är fortfarande supernöjd med denna. Färgerna är helt fantastiska och då har jag jämfört den mot sambons ASUS MG279Q (27", 144 Hz, 1440p, IPS). Sida vid sida ser man att min skärm är en TN panel, men kompisar som kommit hem till mig tror att denna är en IPS. Låt inte TN skrämma er - det finns bra TN paneler och det finns dåliga. Denna är av högsta kvalité!

Jag har stött på ett lite tråkigt problem med det beror helt enkelt på överklockningen av skärmen till 165 Hz samt G-Sync. När FPS:en går ner mot 60 eller lägre så flimrar skärmen synligt (som om ljusstyrkan justeras från max och tillbaka ner till 40% som jag har den på snabbt). Detta händer dock INTE när skärmen körs i 144 Hz eller om G-Sync är avstängd. Har läst lite om detta och det är en egenskap som många G-Sync moduler har(dvs inte är exklusivt till denna skärm utan till alla modeller med G-Sync). Vissa upplever detta vid 40 FPS, andra vid 50-60. Finns ju även extremfall där skärmen stängs av i någon sekund och startas om så fort FPS:en gått ner till 40-60 FPS.

Förutom detta lilla problem (det är ingen större skillnad mellan 144 Hz och 165 Hz, jag märker av det men knappt) så fungerar denna skärm felfritt. Jag köpte den när priser låg på 3800 kr en dag från Asedo, det gick helt enkelt inte att säga nej till denna. Värt att nämna är att all text och sånt blir ganska smått i skrivbordsmiljön om man inte skalar upp det till 150% (jag föredrar det smått, har inga problem med att läsa från skärmen från ca 1-1.5m håll). 1440p på 23.8" är dock väldigt underbart i spel, ser lite krispigare ut än motsvarande upplösning på 27".

Har ni frågor om denna skärm är det bara att hojta till! Finns ingen annan skärm jag kan rekommendera mer än denna tbh. Min nästa uppgradering blir till en minst 4K IPS med HDR på 27" och minst 144 Hz, om dessa kommer ut till ett liknande pris (4000-8000 kr). Annars kommer denna skärm få tuffa på i ett flertal år!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte:
Tack för ett mycket bra och ordentligt svar Kommer hålla utkik under mellandagarna och förhoppningsvis sänker någon butik priset, annars köper jag den ändå. Har kört 1440p på både 25" och 23.8" och enligt mig är det en perfekt kombination.

Stavfel
Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Tycker 6400:- helt enkelt är för mycket för denna, bra TN sure. Men TN i vilket fall som.
3800:- hade jag också köpt en för, har aldrig varit i närheten av så lågt enligt prisjakt så antar det var något prisfel då det inte ens registrerades på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

@Icte:
Tack för ett mycket bra och ordentligt svar Kommer hålla utkik under mellandagarna och förhoppningsvis sänker någon butik priset, annars köper jag den ändå. Har kört 1440p på både 25" och 23.8" och enligt mig är det en perfekt kombination.

Mycket bra val, håller tummarna att priset går ner till mellandagarna

Skrivet av Nivity:

Tycker 6400:- helt enkelt är för mycket för denna, bra TN sure. Men TN i vilket fall som.
3800:- hade jag också köpt en för, har aldrig varit i närheten av så lågt enligt prisjakt så antar det var något prisfel då det inte ens registrerades på prisjakt.

Just nu är priset väldigt högt, håller med om det. Var dock inte så länge sedan det var nere på ca 4000 kr (slutet av november enl. Prisjakt) och det hoppar ganska mycket upp och ner i pris!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Mycket bra val, håller tummarna att priset går ner till mellandagarna

Just nu är priset väldigt högt, håller med om det. Var dock inte så länge sedan det var nere på ca 4000 kr (slutet av november enl. Prisjakt) och det hoppar ganska mycket upp och ner i pris!

Tänkte på fel skärm
Kollade på Dell S27, den jag var intresserad av själv innan.

Permalänk
Medlem

Jag köpte skärmen för $342 med 12% cashback på Black Friday 2016 i staterna. Jag skickade sedan hem skärmen till Sverige med post. Tyvärr fick den en smäll i frakten, vilket har gett ett hörn av döda pixlar, c.a en kvarts cm^2. Är endast stickande i ögonen, påverkar ingenting för min del.

Otroligt nöjd, speciellt för priset. Jag sitter på ett 980 Ti men vad jag än kastar på det flyter det som smör. G-Sync är helt otroligt, speciellt i 165 Hz. Älskar pixeldensiteten också. Skärmen får full pott av mig.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler