Mionix Naos Quantified Gaming

Permalänk
Melding Plague

Mionix Naos Quantified Gaming

Efter lång utvecklingstid har Mionix äntligen rullat ut sitt Kickstarter-projekt Naos QG – Quantified Gaming. Häng med till testlabbet för en ordentlig genomgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När ni recenserade Qpad 5k fick den det här betyget:

Citat:

Fördelar
Mycket skönt generellt grepp och komfort

När ni recenserar en mus som har precis likadant grepp blir det:

Citat:

Nackdelar
Begränsad till ett handgrepp

Vissterligen olika recensenter men. Det kanske är stor skillnad på greppet men jag som är blind?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av ClintBeastwood:

När ni recenserade Qpad 5k fick den det här betyget:
När ni recenserar en mus som har precis likadant grepp blir det:
http://www.sweclockers.com/imagebank/200911/Slutsats_qpad5k001.jpg
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/47231?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDcyMzEiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9MCwyNjcsMTkyMCw4MTYiLCJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6ImMzN2VjYWNkMzI3ZDUwZjMyNDBiMjk1M2I1NWI3NjJhIn0%3D
Vissterligen olika recensenter men. Det kanske är stor skillnad på greppet men jag som är blind?

Syftar på QG-tekniken. Kan förtydliga det i texten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu på senare år som förra året då jag skaffade mig en QPAD 8K Optical. Jag hade sedan 2012 suttit med QPAD 5K och under hela detta året fram tills för nån vecka sedan köpte jag mig 8K Laser istället, gud vad den musen är så mycket bättre än den Optiska brodern av 8K familjen. Jag gillar inte Optisk sensor verkar det som, det är enormt subjektivt när det kommer till precision för mig. Jag kände Optiska har inte precision alls. Och många andra problem som, vissa spel får nån slags konstig stutter dipp när jag rör lite bara för musen körs i 1000Hz och sådant, det finns inte på denna 8K laser och laser kommer jag använda mig av, bojkottar Optiska.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Quant gaming ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

När ni recenserade Qpad 5k fick den det här betyget:
När ni recenserar en mus som har precis likadant grepp blir det:
http://www.sweclockers.com/imagebank/200911/Slutsats_qpad5k001.jpg
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/47231?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDcyMzEiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9MCwyNjcsMTkyMCw4MTYiLCJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6ImMzN2VjYWNkMzI3ZDUwZjMyNDBiMjk1M2I1NWI3NjJhIn0%3D
Vissterligen olika recensenter men. Det kanske är stor skillnad på greppet men jag som är blind?

Samma sak med ljud och bild.
Allt bottnar ju i personlig smak...

Permalänk
Medlem

Vilken niche mus. Förstår att de tar till crowdfunding för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

När ni recenserade Qpad 5k fick den det här betyget:
När ni recenserar en mus som har precis likadant grepp blir det:
http://www.sweclockers.com/imagebank/200911/Slutsats_qpad5k001.jpg
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/47231?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDcyMzEiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9MCwyNjcsMTkyMCw4MTYiLCJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6ImMzN2VjYWNkMzI3ZDUwZjMyNDBiMjk1M2I1NWI3NjJhIn0%3D
Vissterligen olika recensenter men. Det kanske är stor skillnad på greppet men jag som är blind?

Som du säger själv, olika recensenter. Det är en styrka, inte en svaghet. Nu vet du vad de olika personerna gillar för grepp och kan därför basera nästa recension på vem dom är och hur du ska uppfatta det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Hmm själv förstår jag inte riktigt vitsen med sensorerna o.s.v. I övrigt ser den ju ut som vilken ~300 kronors mus som helst.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Som du säger själv, olika recensenter. Det är en styrka, inte en svaghet. Nu vet du vad de olika personerna gillar för grepp och kan därför basera nästa recension på vem dom är och hur du ska uppfatta det.

Ja, det har du rätt i. Fortsätter följa råd från PacMan eftersom jag testade Qpad 5k tack vare honom och älskar den!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Som du säger själv, olika recensenter. Det är en styrka, inte en svaghet. Nu vet du vad de olika personerna gillar för grepp och kan därför basera nästa recension på vem dom är och hur du ska uppfatta det.

Recensenten syftade på att puls och svett sensorn bara funkar med ett grepp, eftersom dessa behöver kontakt med handen för att kunna mäta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

När ni recenserade Qpad 5k fick den det här betyget:
När ni recenserar en mus som har precis likadant grepp blir det:
http://www.sweclockers.com/imagebank/200911/Slutsats_qpad5k001.jpg
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/47231?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDcyMzEiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9MCwyNjcsMTkyMCw4MTYiLCJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6ImMzN2VjYWNkMzI3ZDUwZjMyNDBiMjk1M2I1NWI3NjJhIn0%3D
Vissterligen olika recensenter men. Det kanske är stor skillnad på greppet men jag som är blind?

Nja. Jag tolkar recensenten som att det inte är fel på själva designformen.., Utan problemet är att du måste hålla ett visst grepp för att sensorerna ska funka.

https://goo.gl/images/ZP88AX

Permalänk
Medlem

Det vore intressant om inte priset var så högt och sensorerna inte hade så många användningsområden.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd

Vem vill egentligen ha en inbyggd handsvettmätare i musen?

Permalänk
Medlem

Jag kommer fan aldrig överge min kära G900 Chaos Spectrum. Att köra sladdlöst är samma känsla som att köra italiano. Att den har ruskigt bra mottagning och extremt lite latens för att vara sladdlös är ett självklart plus.

Den har lite fel också så som att höger och vänster musknapp är lite sladdriga men det är något man vänjer sig vid. Sen är ju priset hutlöst också men vill man ha det bästa så... :/ Känslan mot för Steelseries Raw Rubberized är som natt och dag. Trodde inte att en bra optisk sensor skulle göra så stor skillnad (3366 i g900:an).

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nu på senare år som förra året då jag skaffade mig en QPAD 8K Optical. Jag hade sedan 2012 suttit med QPAD 5K och under hela detta året fram tills för nån vecka sedan köpte jag mig 8K Laser istället, gud vad den musen är så mycket bättre än den Optiska brodern av 8K familjen. Jag gillar inte Optisk sensor verkar det som, det är enormt subjektivt när det kommer till precision för mig. Jag kände Optiska har inte precision alls. Och många andra problem som, vissa spel får nån slags konstig stutter dipp när jag rör lite bara för musen körs i 1000Hz och sådant, det finns inte på denna 8K laser och laser kommer jag använda mig av, bojkottar Optiska.

Kunde du inte bara ställa ner polling raten till 500 Hz? Det har jag gjort på min G900. Dels tjänar man i ca 2 % mindre CPU-belastning vid musrörelser sen blir batteritiden bättre då min är sladdlös. Märker ingen skillnad i spel men så kör jag inte CS så mycket heller.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Kunde du inte bara ställa ner polling raten till 500 Hz? Det har jag gjort på min G900. Dels tjänar man i ca 2 % mindre CPU-belastning vid musrörelser sen blir batteritiden bättre då min är sladdlös. Märker ingen skillnad i spel men så kör jag inte CS så mycket heller.

Ju lägre Hz jag går ner desto värre blir precisionen för mig, jag har provat mig fram vid det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Usch så plastig, för 1300:- köper jag hellre 2st Corsair Gaming M65 Pro RGB som i alla fall har en metallstomme och med lite vikt bakom sig. Har förövrig haft 4st Mionix Naos 7000 och scrollen gick förr eller senare sönder på alla, kan inte se hur denna skulle vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Usch så plastig, för 1300:- köper jag hellre 2st Corsair Gaming M65 Pro RGB som i alla fall har en metallstomme och med lite vikt bakom sig. Har förövrig haft 4st Mionix Naos 7000 och scrollen gick förr eller senare sönder på alla, kan inte se hur denna skulle vara bättre.

Man vill ju ha en så lätt mus som möjligt?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Usch så plastig, för 1300:- köper jag hellre 2st Corsair Gaming M65 Pro RGB som i alla fall har en metallstomme och med lite vikt bakom sig. Har förövrig haft 4st Mionix Naos 7000 och scrollen gick förr eller senare sönder på alla, kan inte se hur denna skulle vara bättre.

Jag har precis ansökt om garanti och fått den beviljad. Det är min fjärde Naos-mus som scrollhjulet gett upp på. Tråkigt på en så skön mus annars.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av EliteSweden:

Usch så plastig, för 1300:- köper jag hellre 2st Corsair Gaming M65 Pro RGB som i alla fall har en metallstomme och med lite vikt bakom sig. Har förövrig haft 4st Mionix Naos 7000 och scrollen gick förr eller senare sönder på alla, kan inte se hur denna skulle vara bättre.

Trist,

Jag har själv haft en Naos 7000 länge och har även en Castor, båda fungerar toppen och scrollhjulet har det aldrig varit problem med. Däremot så har min Naos 7000 börjar bråka lite med höger musknapp (den fastnar ibland i någon halv sekund eller så om man har hållt in den för att t.ex. sikta i spel. Tänkte öppna upp musen vid tillfälle och titta efter skräp.

För övrigt så finner jag Corsairs "Michael bay Transformer"-möss sjukt obekväma.

Castorn är utan tvekan den skönaste musen jag har haft på länge, synd bara att den inte finns i storlek större.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av EliteSweden:

Usch så plastig, för 1300:- köper jag hellre 2st Corsair Gaming M65 Pro RGB som i alla fall har en metallstomme och med lite vikt bakom sig. Har förövrig haft 4st Mionix Naos 7000 och scrollen gick förr eller senare sönder på alla, kan inte se hur denna skulle vara bättre.

Skrivet av Storage Jar:

Jag har precis ansökt om garanti och fått den beviljad. Det är min fjärde Naos-mus som scrollhjulet gett upp på. Tråkigt på en så skön mus annars.

Skrivet av A_Müller:

Trist,

Jag har själv haft en Naos 7000 länge och har även en Castor, båda fungerar toppen och scrollhjulet har det aldrig varit problem med. Däremot så har min Naos 7000 börjar bråka lite med höger musknapp (den fastnar ibland i någon halv sekund eller så om man har hållt in den för att t.ex. sikta i spel. Tänkte öppna upp musen vid tillfälle och titta efter skräp.

För övrigt så finner jag Corsairs "Michael bay Transformer"-möss sjukt obekväma.

Castorn är utan tvekan den skönaste musen jag har haft på länge, synd bara att den inte finns i storlek större.

Tråkigt att det verkar vara ett vanligt problem för Naos-modellerna. Det var inget som märktes av alls under testperioden, men kan ju självklart ta ett par månader om problemet fortfarande är kvar. Just hållbarheten är väldigt svårt att testa eftersom man inte riktigt vet OM det kommer gå sönder eller när.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ju lägre Hz jag går ner desto värre blir precisionen för mig, jag har provat mig fram vid det.

Ok, men fick du stutterdipp när du rör lite på musen så är det något som är fel. PMW3310-sensorn i den musen ska inte bete sig så. Det ska vara nada problem att röra muspekaren med pixelprecision. Den har några svagheter jämfört med 3360 eller 3366-sensorn men det är extrema fall som krävs för att dom ska visas.

Nåja. Så länge man är nöjd och sensorn inte har inbyggd acceleration så är allt fint! Gött att du hittat rätt iaf!

Ha en trevlig helg!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag och en polare diskuterade detta för ett tag sen - finns det NÅGON praktisk fördel med sleevade kablar? Man måste fan damma dom då allt skit fastnar i dom, de är tjocka och bångstyriga, och skulle man nu vilja räta ut sladdfan så får man brännskador i näven, dvs det går inte. Så man får vackert vänta på att alla 180-gradersvinklar ska räta ut sig av sig själva.

En vanlig enkel plastsladd har man aldrig några problem med.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ok, men fick du stutterdipp när du rör lite på musen så är det något som är fel. PMW3310-sensorn i den musen ska inte bete sig så. Det ska vara nada problem att röra muspekaren med pixelprecision. Den har några svagheter jämfört med 3360 eller 3366-sensorn men det är extrema fall som krävs för att dom ska visas.

Nåja. Så länge man är nöjd och sensorn inte har inbyggd acceleration så är allt fint! Gött att du hittat rätt iaf!

Ha en trevlig helg!

Denna video förklarar bäst problemet som Optiska 8K lider av och inte 8K Lasern som jag har nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har en Mionix själv och tycker formen är värdelös om man gillar att få bra grepp, den lutande vinkel man får på högra sidan gör ju att man tappar greppet totalt. Men visst den är väldigt skön att vila handen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Har en Mionix själv och tycker formen är värdelös om man gillar att få bra grepp, den lutande vinkel man får på högra sidan gör ju att man tappar greppet totalt. Men visst den är väldigt skön att vila handen på.

Mionix har fler modeller än Naos. Köp en mus som passar ditt grepp.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Man vill ju ha en så lätt mus som möjligt?

Möjligt att en lätt mus är att föredra i snabba fps-spel, men 95% av tiden jag spenderar vid datorn är utanför spel och då vill jag ha något gediget att dra över bordet, känner att precisionen blir bättre när det finns lite vikt bakom.

Varför föredrar du en så lätt mus som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Möjligt att en lätt mus är att föredra i snabba fps-spel, men 95% av tiden jag spenderar vid datorn är utanför spel och då vill jag ha något gediget att dra över bordet, känner att precisionen blir bättre när det finns lite vikt bakom.

Varför föredrar du en så lätt mus som möjligt?

Har själv inte en speciellt lätt mus för alla lätta har sämst passform för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk

Hur stor skillnad gör egentligen musen när man väl vant sig?