6700k, trasig låda.

Permalänk
Medlem

6700k, trasig låda.

Beställde en 6700k, och originallådan så att säga, den ifrån Intel var lite trasig i hörnen, har varit lite mycket press på lådan, processorn i sig såg väl oskadd ut.

Är det någon fara? Ska jag bara meddela butiken utifall jag får problem i framtiden?

Edit: För att förtydliga, originallådan i sig var såklart packad i ett lager wellpapp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min låda var helt krossad ifrån NetOnNet (Alla mina datordelar, för den delen.) Den fungerade dock galant, eftersom jag hade varit utan dator i 3 månader orkade jag inte vänta på att få en ny

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Ska fixa bild.

Upptäckte en till sak nu. Om jag lyser med en lampa på processorn, på kontaktytan emot kylflänsarna, så ser man ett kvadratiskt avtryck efter något.

Är det något som finns efter nått test i tillverkningen eller har jag fått en "begagnad"?

Skadorna på kartongen är ju egentligen på sidan där man öppnar lådan, om man drar upp fliken lite våldsamt.

@Blofeld:

Lådan, ser likadan ut på motsvarande sida.
http://imgur.com/7jEyv0x

Processorn. Kartongen var som sagt plomberad, och tittar man inte i den vinkeln med lampa så ser det helt normalt ut.
http://imgur.com/1iGh5ke

Utan blixt:
http://imgur.com/UIV4qp6

@Seziuo: Vet inte om man ska orka bry sig heller egentligen, menar antingen funkar den eller så funkar den inte. Det är inte som en begagnad bil där man har slitage på bromsskivor, cylinderlopp m.m. Men visst finns det ju en princip också.

Edit: Min tanke är att alla processorer testas innan dom lämnar fabrik, men det kanske inte alls stämmer? Tittar man på processorn normalt så ser man inte ens ett dammkorn på den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Troligtvis helt ok. Beror på hur mycket du orkar klabba. De kan ju gnälla lite om det bara är estetiskt som är anledningen. De lär ju fråga dig om cpun funkar eller ej...

Jag hade nog stoppat i den i datorn och testat, lite som du är inne på.

Permalänk

Ser ut som du fått en begagnad cpu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det ens någon kylare med det fotavtrycket? ...på de kylare jag sett är foten betydligt större än processorn.

Permalänk
Medlem

Beställde du från inet? Deras packning är ibland skrattretande dålig.

Permalänk
Avstängd

På riktigt?

Lite skav i ena hörnet på kartongen och lite lätt damm på processorn, ser inget onormalt alls o_O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Finns det ens någon kylare med det fotavtrycket? ...på de kylare jag sett är foten betydligt större än processorn.

Det jag också funderade på. Nu i efterhand så misstänker jag att det kan vara rester ifrån tillverkningen, för antagligen testas alla processorer med nåt "standardtest" där processorn lyfts av någon robot med hjälp av vakuum och placeras i någon testsockel? och detta kan vara något som blir kvar efter det.

För det finns ingen kylare alls vad jag vet som lämnar detta avtryck.

Men ja visst hade paketeringen kunnat vara bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser begagnad ut.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Damm finns ju inte i tillverkningen och en kylaren som täcker 50% av ytan på CPU är inte rimligt. Så dammet kan tyda på att den varit öppnad men avtrycket säger inte mycket då som sagt en kylare som täcker 50% hade varit totalt värdelös.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Damm finns ju inte i tillverkningen och en kylaren som täcker 50% av ytan på CPU är inte rimligt. Så dammet kan tyda på att den varit öppnad men avtrycket säger inte mycket då som sagt en kylare som täcker 50% hade varit totalt värdelös.

Ja visst tillverkningen borde ju vara kliniskt ren, dammfri osv. Men lådan var ju samtidigt plomberad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Edit: Min tanke är att alla processorer testas innan dom lämnar fabrik, men det kanske inte alls stämmer?

Tillverkningsprocessen för processorer och andra komplicerade kretsar är sällan perfekt, att man får en del trasiga kretsar är förväntat. Så man måste testa dem för att se att de fungerar, och det är också vanligt att de sorteras efter hur bra de är. Det är inte ovanligt att tillverkarna t.ex. säljer CPUer och GPUer som är delvis trasiga genom att bara stänga av de trasiga delarna och sälja dem som sämre modeller. Särskilt AMD har blivit kända för detta, där man på en del CPUer med lite tur kunnat låsa upp extra kärnor. Så tillverkarna testar kretsarna ordentligt innan de lämnar fabriken, och det är väldigt ovanligt att man får en trasig processor från butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tillverkningsprocessen för processorer och andra komplicerade kretsar är sällan perfekt, att man får en del trasiga kretsar är förväntat. Så man måste testa dem för att se att de fungerar, och det är också vanligt att de sorteras efter hur bra de är. Det är inte ovanligt att tillverkarna t.ex. säljer CPUer och GPUer som är delvis trasiga genom att bara stänga av de trasiga delarna och sälja dem som sämre modeller. Särskilt AMD har blivit kända för detta, där man på en del CPUer med lite tur kunnat låsa upp extra kärnor. Så tillverkarna testar kretsarna ordentligt innan de lämnar fabriken, och det är väldigt ovanligt att man får en trasig processor från butik.

Så med andra ord kan min processor vara lite slarvigt rengjord ifrån fabrik? Tittar man på processorn utan nåt hjälpmedel så ser man absolut inget konstigt alls. Kamera+blixt kan vara väldigt avslöjande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Så med andra ord kan min processor vara lite slarvigt rengjord ifrån fabrik? Tittar man på processorn utan nåt hjälpmedel så ser man absolut inget konstigt alls. Kamera+blixt kan vara väldigt avslöjande.

Jo, söker man lite så verkar det inte ovanligt att CPUer har lite märken på ovansidan så där. Och att kartonger blir lite tilltuffsade under frakt är ju inte alls ovanligt. Så jag tror inte att det är något att oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

men avtrycket säger inte mycket då som sagt en kylare som täcker 50% hade varit totalt värdelös.

Coren sitter precis där under, så rent teoretiskt skulle det absolut räcka för att kyla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ser ut som du fått en begagnad cpu.

Jag tror faktiskt inte det. Det blir ganska tydliga märken på "flärparna" på IHS:en efter monteringen i ett moderkort. Jämför tex dessa två bilder:
http://hexus.net/media/uploaded/2015/8/da6ef05f-abf8-4346-b13...
http://wimages.vr-zone.net/2015/07/Intel.jpg

Permalänk
Medlem

alltså funkar varan ser jag ingen anledning o reta sig. dokumentera dock ifall det skulle bli något

Permalänk
Medlem

Japp @Enbitost: Kommer inte göra något, bara dokumentera.

Som @Xizten: sa så borde det också finnas små märken på kontaktytorna.

Kommer tyvärr inte kunna testa processorn förrens nästa vecka då jag väntar på skärm och grafikkort.

@Falcon: Jo såg ett klipp där dom delade på processorn och visst satt det en kärna i mitten så kan absolut tänka mig att det räcker att kyla där utan nåt större problem under ett test.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En teori: renrumsutrymme är svindyrt och egentligen inte nödvändigt i sista steget då man fäster IHS:en över kärnorna. Det är därmed sannolikt att detta steg sker i en mindre ren process där en robot lyfter IHS:en med en kontaktyta som matchar det du ser på dina bilder med blixt.

Permalänk
Medlem

Är det inte lämpligt att meddela säljaren redan nu angående ev reklamation, och visa de bilderna som tagits, samtidigt som man är tydlig med att så länge allting fungerar så är det lugnt?

Om man väntar blir det ju svårare att reklamera.

Skickades från m.sweclockers.com