Starta program automatiskt vid uppstart? Win 11.

Permalänk
Medlem

Starta program automatiskt vid uppstart? Win 11.

Ngn som vet om det går? Samt hur man gör? Är en arkadmaskin med windowsmaskin i och jag vill få Programvaran att gå igång automatiskt vid uppstart. Operativet är Win 11 Pro.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ngn som vet om det går? Samt hur man gör? Är en arkadmaskin med windowsmaskin i och jag vill få Programvaran att gå igång automatiskt vid uppstart. Operativet är Win 11 Pro.

Det borde gå att använda Schemaläggaren för att skapa en aktivitet för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tryck på windowsknappen och sök "cmd" -> Högerklicka och "kör som administratör"
Skriv:
sc.exe create Arkadmaskin binpath= "fullsökväg till programvaran eg C:\Arkad.exe"

Sen för att kontrollera tjänsten kan du öppna services.msc och högerklicka på Arkadmaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av raWpackeT:

Tryck på windowsknappen och sök "cmd" -> Högerklicka och "kör som administratör"
Skriv:
sc.exe create Arkadmaskin binpath= "fullsökväg till programvaran eg C:\Arkad.exe"

Sen för att kontrollera tjänsten kan du öppna services.msc och högerklicka på Arkadmaskin

Testade men inget händer när jag startar maskinen?! Gick in i "services" och testade, får då upp detta:

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Jag kanske är ute och seglar när det gäller ditt fall, men om jag vill starta program automatiskt under uppstart så lägger jag en genväg till programmet i denna mapp:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp

Jag skapar genvägen först direkt på skrivbordet och flyttar den sedan till ovanstående mapp. När jag startar datorn så startar det program som genvägen hänvisar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Jag kanske är ute och seglar när det gäller ditt fall, men om jag vill starta program automatiskt under uppstart så lägger jag en genväg till programmet i denna mapp:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp

Jag skapar genvägen först direkt på skrivbordet och flyttar den sedan till ovanstående mapp. När jag startar datorn så startar det program som genvägen hänvisar till.

edit* har inte ens en sån mapp i win 11?!?

Visa signatur

Permalänk

Villdu snabbt komma åt startup mappen kan du skriva shell:startup i run fönstret också så slipper du leta upp adressen på din hårddisk.

Det öppnar samma startup mapp som nämndes ovan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

öppna mappen shell:startup
lägg in genväg där.. så startar den.

Permalänk
Medlem

Hittar varken "Shell" eller "startup"?!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Hittar varken "Shell" eller "startup"?!!!

Öppna startmenyn, sök på Run eller Kör och öppna det. Klistra in shell:startup och tryck OK.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Gär det inte att lägga till programmet i

Task Manager -> Startup -> File -> Run new task

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

edit* har inte ens en sån mapp i win 11?!?

O.k, det beror på att du inte har kryssat i "Show hidden files, folders and drives" i Folder Options som nås via Explorer/Utforskaren.

Klicka på dom tre prickarna, välj Options/Alternativ så får du upp dialogrutan Folder Options som den heter med engelsk OS. (Se bild nedan)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roggo:

O.k, det beror på att du inte har kryssat i "Show hidden files, folders and drives" i Folder Options som nås via Explorer/Utforskaren.

Klicka på dom tre prickarna, välj Options/Alternativ så får du upp dialogrutan Folder Options som den heter med engelsk OS. (Se bild nedan)

http://privat.bahnhof.se/wb792290/hidden.png

På min dator med W11 är det "C:\Users\[JAG]\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup" som är mappen, den koms också åt genom att köra (Win+r) shell:startup. Annars borde schemaläggaren också funka.

Permalänk
Medlem

Stort tack till er!!! Till slut hittade jag Shell:startup hade krånglat in ett mellanslag. Det funkar!!!!! Superglad å som sagt jättetack!!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

På min dator med W11 är det "C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup" som är mappen, den koms också åt genom att köra (Win+r) shell:startup. Annars borde schemaläggaren också funka.

Ja, använder man shell:startup kommer man dit även på min dator, dvs till "C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup".

Jag vet inte vad det är för praktisk skillnad mellan dom båda, men det jag ser är att det program jag lägger en genväg till i C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp även dyker upp i Task Manager > Startup.

Den genväg som MS Office har lagt i "C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup" finns däremot inte i Task Manager > Startup.

Jag har inte provat att byta plats på genvägarna så det kan ju vara designat att MS Officegenvägens program helt enkelt inte skall dyka upp i Task Manager > Startup.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roggo:

Ja, använder man shell:startup kommer man dit även på min dator, dvs till "C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup".

Jag vet inte vad det är för praktisk skillnad mellan dom båda, men det jag ser är att det program jag lägger en genväg till i C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp även dyker upp i Task Manager > Startup.

Den genväg som MS Office har lagt i "C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup" finns däremot inte i Task Manager > Startup.

Jag har inte provat att byta plats på genvägarna så det kan ju vara designat att MS Officegenvägens program helt enkelt inte skall dyka upp i Task Manager > Startup.

Jo det har du rätt i, båda finns. Jag antar att den ena är global och den andra för den användaren. I "min" katalog här på jobbdatorn ligger bara "Skicka till OneNote", i den andra globala ligger en license manager för ett verktyg jag behöver i jobbet, minns inte om jag valde att installera det programmet för alla användare, men så kan det mycket väl vara (eller så är programmet så gammaldags att det defaultar dit, för deras program är extremt föråldrade).

Förut kunde man ju komma åt Autostart via msconfig, men nu leder det bara till aktivitetshanteraren och där kan man ju bara stänga av saker, inte lägga till nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Tack!

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)