Permalänk
Medlem

Billig dator till 11-åring

Hej!
Sonen vill köpa en dator för att spela på. Det var längesen jag var insatt i datorer. Eftersom han ska köpa den själv får den inte vara så dyr. Gissar att han mest kommer spela Minecraft och liknande. Vi har ett ps4 så det finns andra möjligheter också. Jag var snabbt inne på inet och satte ihop ett paket. Tacksam för tips på förbättringar mm. Priset bör bara i trakterna av 5-6 tusen max.
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10013069/

Permalänk
Medlem

@Nilen74: Ser ju bra ut, glöm inte nätagg, fläktar, lagring och operativsystem. Byggde till min 11åring tidigare i år, köpte begagnat och även fyndvaror hos netonnet, webhallen, komplett mm. Nu har du ju stundande rea efter jul, då kan ni göra fina klipp på de dyrare delarna.

Försök att få tag i så bra grafik som budgeten tillåter, ungarna (iaf min) utvecklade sitt spelande fort. Han spelar fortfarande minecraft men även vissa mer krävande spel som star wars battlefront mm. Tillåter inga 18års spel men vissa 16års som inte är för våldsamma.

Grabben har nu z97, i5 4460, gtx 970, 8gb 2133 ram 2 ssd diskar, köpte allt beg eller fynd förutom ena ssd som han fick i present senare. Operativ köpte vi på kinguin billigt. Hamnade mellan 5-6 totalt.

Kul att bygga tillsammans, lycka till!

Permalänk
Medlem

@stamp1s: Tack för svaret. Har du något förslag på nätdel? Fläktar har jag uppfattat att det ingår i chassit, behövs fler?

Permalänk
Avstängd

1050ti är tyvärr väldigt svagt, kan du sträcka dig lite lite till ett gtx 1060 eller rx 480 (som båda fanns för 1790 under black friday) så får du ett rejält hopp i prestanda.

Gissar att det är 1080p som gäller med tanke på budgeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilen74:

@stamp1s: Tack för svaret. Har du något förslag på nätdel? Fläktar har jag uppfattat att det ingår i chassit, behövs fler?

Med den setupen du tittar på så räcker det ju med en fläkt in och en ut förslagsvis. Nätdel så räcker ett 450w. Ta något av de kändare fabrikörerna, corsair, evga, coolermaster mm. Fundera på om du vill ha modulärt agg eller inte. Modulärt så slipper du en massa onödiga kablar som ligger I chassit, eller semimodulärt är vanligare på de mindre aggen, kostar nån hundring extra men kan vara värt.
Sen förlorar man ju inget på att satsa på ett lite större agg om man hittar något vettigt pris, blir lättare vid framtida uppgraderingar. Sen har aggen oftast bäst verkningsgrad när de inte behöver jobba så hårt.
Grabben har ett corsair cs650m I sin burk, lite overkill, men jag fyndade det begagnat här på siten.

Jag säljer ett Asus 980 strix på marknaden här, kolla annonsen om du är intresserad! Annonsen publicerades idag. Bra mycket mer kraft och går tyst och fint. Helt knäpptyst vid tex minecraft eller andra lättdrivna spel då fläktarna inte ens snurrar. Några hundra dyrare än det du kikar på. Skicka ett PM om du vill veta mer om det!

Permalänk
Medlem

@Klubba: Tack. Som sagt alla tips är välkomna för att inte köpa något som sonen sen inte kan använda. Ska hålla utkik efter jul för att se om det är någon rea. Det är ju en väldigt begränsad budget då sonen ska finansiera merparten själv.

Permalänk
Medlem

@stamp1s: Tack. Ska kolla. Måste säga att det är lite kul att försöka sätta sig in allt igen. Byggde egen dator för 20 år sedan senast, har ju hänt en del sen dess.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Nilen74:

@stamp1s: Tack. Ska kolla. Måste säga att det är lite kul att försöka sätta sig in allt igen. Byggde egen dator för 20 år sedan senast, har ju hänt en del sen dess.

Ett tips är ju att kolla i marknaden här på Sweclockers.
Använd listan @Klubba länkade och jämför prestanda/pris.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem

Skulle säga att 1050ti räcker bra till minecraft. Om 1060, 480, 970 ska användas fullt ut räcker det nog inte med en i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilen74:

Jag vet! Jag blir sugen bara jag tänker på det, gillar själva spekulerandet också, brukar sluta med att det drar iväg lite på gott och ont!:)

Permalänk
Medlem

Funkar moderkort mm om vi vill uppgradera processor mm på sikt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilen74:

Funkar moderkort mm om vi vill uppgradera processor mm på sikt?

Ja, med Z170 chipset kan du trycka i en 6700K och överklocka den, kommer troligtvis fungera lika bra med 7700K också när den lanseras

Permalänk
Medlem

@Nilen74: Men då är frågan, på hur lång sikt?
Inte bättre med ett billigare moderkort och bättre processor från början istället.
Du kan även sätta i en bättre processor på ett billigare moderkort, enda skillnaden är att du förlorar överklocknings möjligheten.

Permalänk
Medlem

@loefet: tar tacksamt emot förslag på annat moderkort då jag inte vet vad som behövs.

Permalänk
Medlem

@Nilen74: Egentligen spelar det inte så stor roll. Ta ett av de billigare som stödjer den processorplattformen och har de anslutningarna ni kan tänkas behöva.
Om man bortser från överclockning så blir ju prestandan ingen skillnad om man sätter processorn i ett dyrt respektive ett billigt budgetkort, samma sak om man uppgraderar till en bättre processor. Och den egentliga skillnaden är just vilka anslutningar som finns tillgängliga, kanske bättre ljud chipset, extra funktioner som ni kanske inte ens kommer att använda, m.m.

Permalänk
Medlem

@loefet: något speciellt att tänka på när det gäller anslutningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Nilen74: Men då är frågan, på hur lång sikt?
Inte bättre med ett billigare moderkort och bättre processor från början istället.
Du kan även sätta i en bättre processor på ett billigare moderkort, enda skillnaden är att du förlorar överklocknings möjligheten.

Jag har förstått att det bara ska vara Z170 som kommer att vara kompatibel med Intel 7xxx serien.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

@Nilen74: Det beror ju på vad ni behöver. Men baserat på din första varukorg.
Typ antalet:
USB (Mus, tangentbord, USB-Headset, etc.)
Ljudutgångar (Högtalare, vanligt headset)
PCI-e (troligtvis bara för ett grafikkort)
SATA portar (en till SSD och någon till för framtida lagringsbehov)
RAM-slot (minst 2, men kanske hellre 4)

Men i och med att pojken bara är 11 år just nu, så behövs ju ingen highend utrustning för Minecraft och liknande, som till exempel massiv överklockning, flera grafikkort, möjlighet att styra en massa lysdioder, ultrasnabb lagring, etc. eller tänker jag fel?
Och när den dagen kommer så är det nog mer prisvärt att byta ut rubbet än att försöka uppgradera någon enskild komponent. Så enligt mig så kan det vara mer värt att satsa på lite bättre processor/grafik med er förhållandevis lilla budget, än att köpa ett mer highend moderkort med funktioner som ni kanske inte behöver förrän om ett antal år framåt.

@BadArg: Såg att åtminstone ASUS, ASrock och MSI har gått ut med listor på vilka moderkort som skall stödja UEFI uppgradering för Kaby Lake, och där finns moderkort med allt från H110 och uppåt med, men visst det kan vara bra att kolla upp sånt.
http://wccftech.com/intel-kaby-lake-100-series-motherboard-su...
http://wccftech.com/kaby-lake-support-asus-100-series-motherb...
http://digiworthy.com/2016/10/14/asrock-100-series-motherboar...