Philips Fidelio X2, vilka komponenter behövs?

Permalänk

Philips Fidelio X2, vilka komponenter behövs?

Hejsan, ni kanske såg min tråd om ifall man behövde en dac till Sennheisers HD598or men jag gjorde lite research nu och beslöt mig att skaffa ett par Philips Fidelio X2or istället. Min fråga är vad behövs för att få ut de fina ljudet från dessa hörlurarna? Hur bra kör dem utan en Amp, soundcard eller Dac och vad behöver man för att det ska låta bra? Just nu så har jag inget av de som jag nämnde innan och jag behöver verkligen veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwesomeLiam:

Hejsan, ni kanske såg min tråd om ifall man behövde en dac till Sennheisers HD598or men jag gjorde lite research nu och beslöt mig att skaffa ett par Philips Fidelio X2or istället. Min fråga är vad behövs för att få ut de fina ljudet från dessa hörlurarna? Hur bra kör dem utan en Amp, soundcard eller Dac och vad behöver man för att det ska låta bra? Just nu så har jag inget av de som jag nämnde innan och jag behöver verkligen veta.

Kör själv med ett par Fidelio. De är väldigt lättdrivna så egentligen behöver du ingen sketstark amp. Kör själv med ett Asus Strix Raid DLX som funkar perfekt och deras mjukvara funkar mycket bra för att ändra EQ osv.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk

@Señor Hallon: Tack så mycket för svaret, priset på soundcardet du kör med gjorde mig lite meh eftersom jag är väldigt ny i audiophile "klubben", ifall det finns ett soundcard runt 1000 skulle nog vara lite bättre för min budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwesomeLiam:

@Señor Hallon: Tack så mycket för svaret, priset på soundcardet du kör med gjorde mig lite meh eftersom jag är väldigt ny i audiophile "klubben", ifall det finns ett soundcard runt 1000 skulle nog vara lite bättre för min budget.

Ärligt talat så känner jag själv att jag betalade lite för mycket för det lilla extra jag fick, mjukvaran och "kontrolldosan" är käcka dock. Finns nog många runt 1000 kronor om det är något du letar efter, tror det jag har fast utan kontrolldosan finns för runt tusenlappen.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Avstängd

Kan nästan lova att du har både ljudkort, förstärkare och DAC annars blir det svårt att få ljud.

DAC är ju digital analog converter, alltså ett chipp com omvandlar 1or och 0or till analog ljudsignal, som sedan går via en förstärkare och sen till dina hörlurar. Så vad du egentligen menar är att du använt moderkortets inbyggda DAC och förstärkare (eller inbyggda ljudkort om man så vill) vilka ofta inte är de bästa.

Vill du ha bättre ljudkvalite behöver du ju t.ex en hörlursförstärkare med egen DAC (som då tar digital information via USB eller toslink). En analog hörlursförstärkare förstärker ju bara signalen från din inbyggda DAC och om den är av bristfällig kvalite så förstärker man bara det "dåliga" ljudet

Bara för att hålla isär sakerna lite, kör själv med moderkortets inbyggda ljudchip (och dac) när jag lyssnar med hörlurar och tycker det låter OK. Kör via HDMI till min receiver och använder då receiverns inbyggda DAC .

Så är du inte nöjd med ljudet du får från moderkortet så är det bästa nog att köpa en separat hörlursförstärkare med inbyggd DAC som sköter hela ljudomvandlingen från digital data till ljud i dina lurar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AwesomeLiam:

Du behöver egentligen ingen Amp eller så.

Beroende på vad du har för Realtek version så finns ju annars Xonar DX eller DG som alternativ.
Eller Creative Z.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

@Klubba: Väldigt informativt svar, satsar på endast hörlurarna först nu i jul eftersom födelsedagen kommer bara någon månad efter så.

Permalänk
Medlem

Har ett Asus Xonar STX som jag köpte beggat här på forumet. Driver mina X2 galant. Sjukt bra lurar för pengarna!

Permalänk
Medlem

Hur kan man göra för att få bättre ljud om man har en laptop?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av direktiv:

Hur kan man göra för att få bättre ljud om man har en laptop?

Audioquest Dragonfly är liten och smidig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Audioquest Dragonfly är liten och smidig.

Jag kör själv ett par Fidelio X2. Tycker det är ganska bra ljud ut från jobbdatorn (Elitebook 840).
Den här verkar ju grymt smidig om den ger ytterligare bättre ljud.