GTA V konto hackat - era erfarenheter!

Permalänk
Medlem

GTA V konto hackat - era erfarenheter!

Hej!

På annandagen vaknade jag av buzzande från telefonen. Ser att jag fått ett e-mail från Rockstar om att min e-mail adress har ändrats till en "@mail.ru" address. Klickar snabbt på länken där jag erbjuds att byta både e-mail adress och lösenord (vilket jag gör) och loggar därefter in på Rockstar Social Club då jag för tillfället var utomlands och inte hade tillgång till speldatorn.

Ser att mitt användarnamn har ändrats (kan ej ändra det), språket har ändrats från engelska till ryska (ändrades lätt tillbaka då jag kan ryska), alla mina vänner har tagits bort, har lämnat min Crew som jag skapade 2013 och har även 3 mil i cash (senast jag spelade hade jag endast ~200K i banken).

Fanns inget annat jag kunde göra än att sätta upp en ticket till Rockstar där jag i detalj förklarade situationen och därefter googla och läsa om andras erfarenheter.

Dagen därpå får jag ett till mail från Rockstar som skriver att eftersom jag har brutit mot bl.a. EULA genom att använda otillåtna medel så har mitt online konto stängts av i 30 dagar och min karaktär (som jag skapade på Playstation 3 när spelet kom ut) har raderats.

Ännu en dag går och jag får ett mail från Rockstar om att mitt ärende har eskalerat till "the appropriate departement". Har sedan dess inte fått några e-mail (beror nog på julen + nyår) så får nog något svar nästa vecka förhoppningsvis.

Jag skulle vilja höra om era erfarenheter av att få era GTA V Online konton hackade. Har någon varit med om liknande? Hur har problemet lösts? Har läst på diverse platser om många olika liknande fall och får det generella intrycket att Rockstar inte gör så mycket åt det, medan i vissa fall så har folk fått sina konton "restored to a previous save before the hack".

Diskutera!

EDIT: Bör även tillägga att mitt lösenord, om än unikt från alla andra mina lösenord, inte ändrats sedan.. ja ett antal år sedan, och om Rockstar haft någon läcka så kan det ha kommit på vift. Har även svårt att tro att detta är p.g.a. en keylogger (en genomsökning nyligen hittade inget) då jag efter min nyinstallation av Windows 8.1 och GTA V satte GTA V på auto-login och har sedan dess inte skrivit lösenordet någonstans, men man vet aldrig!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

När mitt blev hackat så bytte jag bara lösen och tillbaka till engelska. Var för något år sedan och hörde inget av Rockstar heller.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Tycker ju att du känns som bristfällig säkerhet om någon lyckats byta mail.... Borde ju skickas bekräftelse till din mail och bytet kan enbart ske om man har tillgång till din mail... Eller är det så att din mail är på vift också? Kanske värt att byta lösen där eller något.

Har dock själv aldrig fått något konto hackat i något spel så någon hjälp med dem biten kan jag tyvärr inte komma med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Du kanske har ett gammal MySpace konto som du råkar ha samma e-post och lösen på och sedan glömt? Kom ihåg själv att när det läckte ut att det läckt lite lösenord varstans så fick jag sitta en hel dag och, med hjälp av sök i LastPass, ändra alla konton som hade min första e-postadress till unika lösenord. Är nu helt beroende av Lastpass tvåvägs-verifiering för att kunna logga in.

Och på Google har jag valt att tvingas logga in med lösenord + kod i mobilappen. Känns lite säkrare. Men skulle göra det även på mitt Microsoftkonto men tyckte personligen att det var för krångligt med deras system så det blev att byta tillbaka till bara lösenord. Kom inte ihåg vad som var krångligt, kom bara ihåg att jag fattade nada.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nej min mail som Rockstar är registrerad på är min Google mail som har tre-stegs verifiering. Det verkar som att det går att byta mail hur som helst via Rockstar Social Club utan att man behöver göra det via mailen. Deras säkerhet är tyvärr väldigt bristfällig..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Ska testas om det går byta e-mail hur som helst. I så fall kommer vi vara två som klagar. Nej, jag var tvungen att gå igenom: Email verified.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Icte: Ska testas om det går byta e-mail hur som helst. I så fall kommer vi vara två som klagar.

Gör så Oavsett är säkerheten väldigt bristfällig. Har läst att många klagat i flera år om att de bör tillämpa tvåstegsverifiering (likt Steam har) men icke!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nej, jag var tvungen att gå igenom: Email verified.

Vad konstigt, fick du följande mail från Rockstar också?

"The email address for your account Blabla has been updated. You will no longer receive email for this account at blabla@gmail.com. Email will now be sent to bla@blabla.bla instead.
If you were aware of this change, then you don't need to do anything. However, if this was a mistake or done without your consent, you can recover your account or contact support@rockstargames.com.

Social Club is a members-only community and website dedicated to enhancing Rockstar titles through features like stat tracking, leaderboards, Crews, virtual events and more."

EDIT: Recover = klickbar länk där man kan byta email och lösenord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som ett phishing mail, säker på att det kom från Rockstar?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Låter som ett phishing mail, säker på att det kom från Rockstar?

Adressen är noreply@rockstargames.com, verkar inte vara någon skum mailadress.. eller?

EDIT: Efter att jag ändrat tillbaka min mailadress fick jag ett nytt mail från noreply@rockstargames.com :

"Please verify your e-mail address"
"Press here to verify your e-mail address"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev hackad nån byte mitt andvändar namn ,droppade crew . Anmälde till rockstar fick tillbaka min användare å all cash men crew måste man joina om.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Rockstars säkerhet är under all kritik. Dom stängde ju tom av möjligheten att ändra lösen/email ett tag i ett försök att stoppa hackarna.

Permalänk
Medlem

har fått min email bytt av någon rumän, men har notiser på mailen så kunde ta tillbaka kontot direkt innan de hann göra något mer.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Föredetting

Strax efter att Sweclockers-konton kom på vift var det någon ryss som lånade mitt konto. Resettade lösen, och mailade Rockstar som efter några dagar hade återställt mitt användarnamn till det ursprungliga.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Blev någon av era konton avstängda p.g.a. hackern, d.v.s. innan ni fick tillbaka era konton i ursprungligt skick?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Adressen är noreply@rockstargames.com, verkar inte vara någon skum mailadress.. eller?

EDIT: Efter att jag ändrat tillbaka min mailadress fick jag ett nytt mail från noreply@rockstargames.com :

"Please verify your e-mail address"
"Press here to verify your e-mail address"

Mailadresser går ju att spoofa, mest intresserad av var länken du klickade på ledde.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Mailadresser går ju att spoofa, mest intresserad av var länken du klickade på ledde.

Klickade på länken igen och den leder till:

https://socialclub.rockstargames.com/profile/recoveraccount?r....

"Account Recovery"

"You have been directed to this secure page as a result of requesting your account to be reset.

Please select a new secure password and verify this to regain access to your Social Club account."

"Password"
"Retype password"

Verkar inte vara något konstigt här heller och är exakt samma hemsida som tidigare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rockstar är en av dem absolut sämsta när det kommer till kontosäkerhet, inte nog med alla "Hackare" i spelet så tar dem även konton, mycket tråkigt och dessvärre så bryr sig Rockstar inte för fem öre om enskildas säkerhet.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Rockstars säkerhet är under all kritik. Dom stängde ju tom av möjligheten att ändra lösen/email ett tag i ett försök att stoppa hackarna.

Skrivet av AmdX2:

Rockstar är en av dem absolut sämsta när det kommer till kontosäkerhet, inte nog med alla "Hackare" i spelet så tar dem även konton, mycket tråkigt och dessvärre så bryr sig Rockstar inte för fem öre om enskildas säkerhet.

Det är den uppfattningen jag fått. Hade de åtminstone implementerat något två-stegs verifiering system så hade minskat problemen drastiskt men icke. Mitt konto, fastän jag tog tillbaka det nästan direkt, blev ändå avstängt då hackern gjorde god-knows-what med det Online.. Säkert money mods eller liknande. Riktigt tråkigt, men får nog ett svar förhoppningsvis från dem snart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Icte: Nope, inget sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Icte: Väldigt tragiskt att användare blir straffade pga deras dåliga system, så som jag ser på det så brydde Rockstar sig enbart vid release och försök har gjorts för att stoppa alla Moddare och Hackare dock utan några större framgångar. spelet i sig är väldigt bra och storyn är ju underbar (Tycker jag i alla fall) men med tanke på hur online ser ut och så lite dem har gjort för att stoppa skiten är jag tveksam till framtida köp.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte är en hacking incident, dock ett tag tillbaka så länkade någon sitt Xbox Live konto till mitt Rockstar konto(som jag har GTA5 på). Tog bort det manuellt och snackade med supporten efteråt.

Deras support är ju inte precis att föredra. De ville varken ge mig information eller lämna ut uppgifter om hur och när detta hände. Som jag uppfattar det så måste man ha tillgång till ett konto för att kunna länka det. Jag hade heller inget virus i datorn och lösenordet var starkt. Ändrade både lösen på e-mail och rockstar kontot efter det.

Deras policy verkar arbeta mot ärliga konsumenter, vilket är ett stort problem och väldigt tråkigt och oroande för oss som blir påverkade.