Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag har försökt skriva ett svar ett tag nu men jag får inte ihop det. Jag har några parallella tankespår.

Kan säga att det var svårt att skriva inlägget också, det jag skrev först utgick bara från vad jag kände och när jag läste igenom det på slutet så såg det ut som jag var någon som trodde de var värdelösa.

Skrivet av Olegh:

#humblebrag. Dvs. du är visst smart som fan och passar utmärkt i din(a) roll(er) men försöker spela ner det. Många av dina inlägg här på forat tyder iaf på god analytisk och kommunikativ förmåga (smicker).

Det här är en svår puck som man inte så enkelt kan bryta ned egentligen, självklart är det en del #humblebrag. Ja jag tycker själv jag har en ganska bra analytisk förmåga och jag brukar prestera bra när jag gör analytiska tester av olika slag. Tycker jag att jag är något extraordinärt för det? Nja. Det jag kanske har "över" genomsnittet i analytisk förmåga har tagits från andra områden då jag är katastrofalt dålig inom andra. Jag ser det mer som personlighetsdrag än någon kompetens, vi är alla skapta olika och våra hjärnor fungerar olika, min fungerar så här helt enkelt. Här kanske "tur" spelar in en hel del då jag märkt att just analytisk förmåga är något som värderas väldigt högt i dagens samhälle.

Kan säga att för 7-8 år sedan tyckte jag att jag var "the shit", då var min referensram egentligen bara skolan vilket jag faktiskt hade relativt lätt för (läste ju i princip bara ämnen som passade mig). Nu när jag varit yrkesverksam ett antal år har jag kommit i kontakt med så mycket människor som är riktigt smarta på olika sätt och så mycket saker jag inte kan att det är svårt att känna mig som jag gjorde då.

Skillnaden på hur jag känner nu jämfört med när jag började är att jag nu känner det som att snart kommer någon genomskåda det hela och säga stopp. Vad kan jag egentligen bidra med jämfört med någon annan som är värt dessa pengar? Ju mer jag tjänar desto mer känner jag att jag är för lat och oproduktiv för att förtjäna pengarna. Ingen kul känsla egentligen men jag har alltid haft rätt bra självförtroende så kan ju vara bra med något som balanserar.

Skrivet av Olegh:

Du tror att det är din hårda löneförhandlingsteknik som hjälpt dig? Jo tjena, en vanlig högpresterande ingenjör skulle då få byta jobb varje år. Efter ett par, tre år eller så, kommer arbetsgivarna inte längre vara så sugen på att ta in en dagslända som kräver kanske 10k mer än andra sökande med lika lång erfarenhet. Oavsett hur bra du/man är.

Jag tror det spelar roll om jag jämför mig inom den bransch jag är verksam i ja. Har haft kollegor som jobbat väldigt hårt och haft koll på läget som som haft lägre lön (eller samma trots mer erfarenhet), detta just för att de inte haft samma lönekrav för att stanna på arbetsplatsen.

Skrivet av Olegh:

Tur? Rätt bransch, rätt arbetsgivare, connectar bra med chefen/cheferna? Förmodligen en tungt vägande faktor utifrån det du faktiskt skriver, också mest nedslående

Helt klart är det mycket rätt bransch kan jag säga, det finns brist på folk i branschen och jag har en relativt smal profil inom branschen då mina fritidsintressen ger en ytterligare twist på det hela. Men de flesta i mitt område har börjat öka mycket i lön de senaste 5-6 åren faktiskt just på grund av brist på folk med erfarenhet.

"Tur" tror jag som sagt mest spelar in på att jag föddes som jag gjorde och de val jag gjort som lett mig till den jag är. De intressen jag har och min personlighet kombinerat med min utbildning verkar ha varit en bra kombination för den bransch jag hamnade i. Jag har alltid valt "the path of least resistance" när jag valt saker då jag i grunden är jävligt lat, jag pluggade t.ex. bara saker jag gillade och hade lätt för.

Jag känner nu på slutet att denna post blivit rätt spretig men det är för jag har rätt spretiga tanker vad gäller detta. Å ena sidan har jag mitt självförtroende och att jag faktiskt enligt tester visat på en relativt bra analytisk och logisk förmåga. Å andra sidan har jag erfarenheterna som säger att det finns så mycket mer än analytisk förmåga som är viktigt för att förstå hur saker fungerar och speciellt för att göra ett bra jobb. Å tredje sidan har jag känslan av att vara en bluff som infinner sig när jag faktiskt tänker på hur hårt jag tycker jag jobbar och vad jag egentligen kan jämfört med vad jag får betalt. Svårt är det i var fall.

Permalänk
Medlem

@Terihan:

Skrivet av Terihan:

Är lite nyfiken på hur lätt du hade för att få jobb när du var klar, är inne på andra året i maskin nu.

Jag kan börja med att säga att generellt borde det inte vara svårt alls. Jag var rätt kräsen av mig och ville inte att CAD skulle vara bland de primära arbetsuppgifterna. Jag sökte 3-4 olika jobb och fick gå på en intervju, det jobbet fick jag sedan.

Det handlar främst om hur du lyckas presentera dig själv på CV’t och det (icke) personliga brevet.

Permalänk
Medlem

Har nu pluggat klart och börjat jobba som rådgivare på områdena spara/låna/betala på en icke storbank. Ganska låg grundlön (25 000kr) men med ett helt gäng förmåner som är värt en skaplig slant:

Personallån bolån (85 punkter rabatt)
Gratis blancolån upp till ett pbb
Rikskortet 1600kr per månad
Bonus upp till 50k per år, snittar ca 35k per år.
25% rabatt på försäkringar
Gratis gymkort
6v semester
Sommartid, 1h kortare arbetstid under 4 mån.
13.5% semesterersättning, gav 5k eller något extra inför semestern senast
Högre avsättningar till pension
Lägenheter att låna i fjällen, Spanien och Frankrike
Privat sjukvårdsförsäkring
Gratis bankkort, inga avgifter på fonder/aktiehandel, 0.5% över listränta på sparkonto/privatkonto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har nu pluggat klart och börjat jobba som rådgivare på områdena spara/låna/betala på en icke storbank. Ganska låg grundlön (25 000kr) men med ett helt gäng förmåner som är värt en skaplig slant:

Personallån bolån (85 punkter rabatt)
Gratis blancolån upp till ett pbb
Rikskortet 1600kr per månad
Bonus upp till 50k per år, snittar ca 35k per år.
25% rabatt på försäkringar
Gratis gymkort
6v semester
Sommartid, 1h kortare arbetstid under 4 mån.
13.5% semesterersättning, gav 5k eller något extra inför semestern senast
Högre avsättningar till pension
Lägenheter att låna i fjällen, Spanien och Frankrike
Privat sjukvårdsförsäkring
Gratis bankkort, inga avgifter på fonder/aktiehandel, 0.5% över listränta på sparkonto/privatkonto

Inte illa med förmånerna :). Dock så slår det långsiktigt då du får lägra pension pga låg lön.

Lika har jag lärt mig att bonusar är lite "meh". Hade det på förra jobbet. Skulle få 20k men när alla skatter och avgifter var dragna så blev det bara 10k kvar. Kanske ni har ett bättre upplägg.

Sedan så lär du få betala förmånsskatt på lånet med tanke på mängden rabatt.

Ränteförmån
En skattepliktig ränteförmån uppkommer om arbetsgivaren lämnar ett räntefritt lån eller ett lån där räntan är lägre än marknadsräntan till en anställd. Den anställde ska då beskattas för förmånen som inkomst av tjänst.

-Skatteverket

Förmåner är sällan värda så mycket efter skatteverket har varit inne och tagit sin del av kakan :(.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Inte illa med förmånerna :). Dock så slår det långsiktigt då du får lägra pension pga låg lön.

Lika har jag lärt mig att bonusar är lite "meh". Hade det på förra jobbet. Skulle få 20k men när alla skatter och avgifter var dragna så blev det bara 10k kvar. Kanske ni har ett bättre upplägg.

Sedan så lär du få betala förmånsskatt på lånet med tanke på mängden rabatt.

Ränteförmån
En skattepliktig ränteförmån uppkommer om arbetsgivaren lämnar ett räntefritt lån eller ett lån där räntan är lägre än marknadsräntan till en anställd. Den anställde ska då beskattas för förmånen som inkomst av tjänst.

-Skatteverket

Förmåner är sällan värda så mycket efter skatteverket har varit inne och tagit sin del av kakan :(.

Får förmånsbeskattning för Rikskortet, blancolånet och sen beskattas bonusen precis som vanlig lön så den får man väl värdera till kanske 2500kr per månad eller så. Totalt gör dessa att lönen jag skattas för är ca. 28500kr, sen har vi extra avsättningar till pensionen så det är helt ok ändå.

Bolånet räknas som "bästa kundränta" och således slipper vi förmånsbeskattning för det. Tillsammans med resterande förmåner motsvarar det väl en lön på 31k hos någon som bara har "ren" lön. Det är jag mer än nöjd med efter att endast ha arbetat ca. ett år efter examen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Får förmånsbeskattning för Rikskortet, blancolånet och sen beskattas bonusen precis som vanlig lön så den får man väl värdera till kanske 2500kr per månad eller så. Totalt gör dessa att lönen jag skattas för är ca. 28500kr, sen har vi extra avsättningar till pensionen så det är helt ok ändå.

Bolånet räknas som "bästa kundränta" och således slipper vi förmånsbeskattning för det. Tillsammans med resterande förmåner motsvarar det väl en lön på 31k hos någon som bara har "ren" lön. Det är jag mer än nöjd med efter att endast ha arbetat ca. ett år efter examen.

Jepp är bra lön efter bara ett år!

Såg att man endå fick göra helt avdrag på räntan så det väger upp en del av den extra skattekostnaden.

Själv har jag lite av åsikten att förmåner blir mera intressant än vanlig lön när man slår i taket för statlig skatt. Då blir dom "värda" mer om du förstår mig rätt :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

34 innan skatt, dock deltid så varierar hur mycket som kommer ut. Studerar fortfarande, snart 2 års direkt erfarenhet av positionen och studier åt samma håll. Motiverad.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Bytte arbetsgivare nyligen och jobbar nu som andre styrman inom stena line och tjänar ca 40000 brutto. Jobbar 2 veckor ledig 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ackki:

dom flesta jag snackat med runt din/min ålder bruka ligga runt 20tkr-25tkr så jag skulle tycka att den stämmer ganska bra, men sen beror ju det på vilka man snackar med också. Har dock en polare som faktiskt tjänar 32tkr.
Min lön är 23tkr brutto men brukar landa på 30-32tkr typ 8 månader på året, sen dom resterande månaderna ganska nära normal lön eller lite mer än vanligt. (vi säljer jätte mkt mer typ 8 månader om året (mkt övertid) sen efter den perioden är det typ dött på jobbet (i snitt inge övertid) )

Ja, det kanske stämmer.. Bara o se glad ut då antar jag

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Fått nytt jobb, och går in på 25.5k. Trevligt att ha lite normal lön äntligen.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Säljare identitets och accesslösningar 44" innan skatt med en årlig bonus på 150" extra om gruppen/företaget når uppsatta mål. Plus en del andra förmåner..

Permalänk

I år blev det 3.9% löneökning. Jag förväntade mig inget speciellt i år så det är väl varken bu eller bä.

Då ligger jag på 35,000 i grundlön och så blir det runt 42-44 i snitt om man räknar in beredskap, inställelseersättning

28 år gammal, jobbat i 6 år, började på 23,000

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jobbar 12h skift, 06-18 eller 18-06.
Går på 61h vecka snart och tjänar för lite får ut ca 24k.

Men jag ser det positivt jag insåg att jag lär börja plugga igen som 28åring med två barn.
Skall läsa till nätverkstekniker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Fick nytt kontrakt from idag, ökar lönen med 9,1% och jag är med i 2017 års lönerevision. OK start på det nya året :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

27.8k grundlön + ca 3-4k i skifttillägg (Beroende på hur helgerna infaller varje månad, jobbar kontinuerligt 2-skift så ledig var 3:e vecka).
Dock stått still i lön (förutom den fackliga höjningen (ca ~2% varje år)) i 3 år.
Jobbar som automationstekniker på stort företag, så dom som smörar får lönen dom vill ha...

Förmåner:
* 2000 kr friskvårdspengar
* X antal rabatter på lokala företag.
* Personalförening där vi kan köpa det mesta till rabatterade priser, gruppaktiviteter (t.ex konserter, utlandsresor)
* Vinstutdelning betalas ut 1 gång om året, förskjutet med 5 år. Sätts in i en fond som förvaltas, kan tas ut i aktier.
* Bonus var 6e månad. Beroende på antal parametrar, t.ex intern säkerhetsaudit, leveransprecision, kvalitetsutbyte etc (max 15k varje tillfälle)

EDIT: Om någon har något tips på hur man förhandlar lön osv så tas det gärna emot. Har målsamtal den 25:e

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem

39k (så runt 29 ut) + förmåner, jobbar inom IT som produktägare på ett större företag och har 3 år inom IT efter att ha tagit en kandidatexamen.

Nämnvärda Förmåner:
Flexibla arbetstider
6v semester
Tränings/Friskvård 3k
Årsbonus (ca en månadslön)
Personalrabatt på företagets produkter
Rabatt på lån via företaget

Permalänk
Medlem

@zeg: Mitt företag (industriföretag) betalar ut bonus baserat på X antal parametrar, typ leveransprecision, intern säkerhetsaudit, kvalitetsutbyte etc, varje halvår. Samt att vi får vinstandel utbetald i form av fonder (som vi kan ta ut i aktier) förskjutet på 5 år, en gång varje år.

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jobbar 12h skift, 06-18 eller 18-06.
Går på 61h vecka snart och tjänar för lite får ut ca 24k.

Men jag ser det positivt jag insåg att jag lär börja plugga igen som 28åring med två barn.
Skall läsa till nätverkstekniker

Skickades från m.sweclockers.com

24k på 61 timme, på tok för lite.
Tycker det är större behov efter duktiga server och windows experter.
Omd det är någonting jag skulle koncentrera mig på, så är det SDN, software defined networks, vmware nsx, etc.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

24k på 61 timme, på tok för lite.
Tycker det är större behov efter duktiga server och windows experter.
Omd det är någonting jag skulle koncentrera mig på, så är det SDN, software defined networks, vmware nsx, etc.

Håller på att läser för fullt nu

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag har 35,5k i grundlön, 4k/månad i restidsersättning, betalt busskort och de där andra standardförmånerna alla har som gymkort och sånt. Möjlighet att tjäna lite extra finns för det mesta, som att jobba natt eller övertid. Jobbar som elektriker.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Avstängd

K10 utdelning. Sista året nu innan sossarna totaldödar vitsen att vara egenföretagare så se till att ta ut den!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bytt jobb. Numer verksamhetsutveckling inom IT samt liten egen konsultlåda. Plockar nu ca 100k per månad innan skatt.

Permalänk
Medlem

Mjukvaruutvecklare. 17K efter skatt.
Mobilabonnemang via jobbet.
Egentligen skapligt underbetald i och med att jag är anställd som utvecklare men samtidigt blivit ensam ansvarig för serverdrift samt agerar handledare för praktikanter/arbetstränanade.

Men låg lön va ju ett medvetet beslut för ett litet företag jag trivs på, där cheferna ändå är väl medvetna om lönehöjningar måste komma. Men snart rullar bra affärer in på företaget, så då klirrar det nog lite bättre i kassan Ska ju inte klaga när man fick börja halvtid parallellt med skolan 6 månader innan mina 2 års studier på yrkeshögskola va slut, företaget ville/kunde inte släppa mig

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med lite olika saker såsom vården, vaktmästare, bilförsäljare dock kommer jag inte ihåg vad jag hade i lön på de yrkena.

Idag är det 24k/mån innan skatt, jobbar på en fritidshemsavdelning.

Visa signatur

[Chassi:Fractal Design R5 "Blackout Edition" Windowed] [PSU:Corsair RM750x] [Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING] [CPU:i7-6700K@Stock] [Kylare:BeQuiet! Pure rock] [Ram:32gb Kingston HyperX Savage DDR4 2666MHz]
[GPU:ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming]
[SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB] [HDD:WD Black 1tb]

Permalänk
Inaktiv

Precis jobbat mitt första år som javautvecklare efter tvåårig yrkeshögskola. Hade 25' innan skatt första året men förhandlade mig upp till 30.5' vid första lönesamtalet nu för ett par veckor sedan.

Jobbade innan tio år på en fabrik som tillverkar plastdetaljer mot fordonsindustrin. Började som montör typ plocka ner saker i en pall från ett band sedan blev jag formsprutningstekniker och produktionstekniker. Började med en lön på 13' (jobbade natt, de som jobbade dag hade 10.5' minns jag), som produktionstekniker hade jag på slutet 28' innan skatt.

Permalänk
Medlem

Ni som konsultar inom IT, vad har ni för månadslön i förhållande till eran snitt-debiteringsgrad/debiterade pengar per månad? Alltså ni som utgår från ett konsultbolag inte egenkonsultar.

Finns det några riktlinjer att gå efter? (Faktuerar man för 100k/månad bör lönen ligga på 25k/månad exempel) Förmodligen varierar det beroende på specialkompetens, område, ålder m.m. Men jag finner det ändå intressant..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wille61:

Ni som konsultar inom IT, vad har ni för månadslön i förhållande till eran snitt-debiteringsgrad/debiterade pengar per månad? Alltså ni som utgår från ett konsultbolag inte egenkonsultar.

Finns det några riktlinjer att gå efter? (Faktuerar man för 100k/månad bör lönen ligga på 25k/månad exempel) Förmodligen varierar det beroende på specialkompetens, område, ålder m.m. Men jag finner det ändå intressant..

Detta tyckte jag inte såg helt fel ut: http://www.cinode.com/blogg/konsult/lon-konsult-sa-mycket-bor...

Men det skiljer ju upp och ner en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Detta tyckte jag inte såg helt fel ut: http://www.cinode.com/blogg/konsult/lon-konsult-sa-mycket-bor...

Men det skiljer ju upp och ner en hel del.

Bra kalkyl, men den verkar bygga på att man är uthyrd till en och samma kund på heltid. (100% debiteringsgrad)

Jag tänkte mer på oss som jobbar mot olika kunder, där blir det extremt tufft att vara 100% debiteringsaktiv.

Permalänk

Biträdande butikschef, brukar snitta 31000 i brutto. Helgansvar plus andra tillägg skjuter upp ens lön en hel del mot en relativt låg grundlön

Permalänk
Medlem

För de som känner att deras första lön är dålig, så säger jag bara: kämpa på! Drog in 20.000 på ett lågavlönat fiberjobb för fem månader sen. Bytte jobb illa kvickt och landade nu på 22.000 på en servicedesk. Som första riktiga IT jobb känner jag mig rätt så nöjd. Ingen särskild utbildning utöver gymnasium, tekniklinje. Ålder 20-25.

Man kan väl tycka att arbetsbördan är lite mycke i relation till lönen. Men jag klagar inte

Visa signatur

● Active