Permalänk
Skrivet av Buio:

AM4 är egentligen sockeln, det kommer komma flera olika chipset till AM4, däribland billigare varianter också.

Edit: Hittade en bild
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/09/AMD-X370-A...

Tack så jättemycket för det!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Zen får stöd för USB 3.1 Gen 1 and Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ingen lanseringsdatum för Zen är ju spikat mer än att den kommer "mycket snart" (slutet av Februari som det ser ut). Moderkorten är dock klara vid det här laget och släpps ju i samband med Zen? Sen är väl inte wccftech någon pangkälla direkt

Om moderkorten kommer mitten av mars så kommer de inte vara redo till Ryzen om Ryzen släpps i Februari. Eller så har vi Ryzen i Mars. Inte direkt jätteavancerat. Ett annat alternativ är ju att MSI är långt efter alla andra med sina moderkort, men det är inte heller särskilt rimligt.

Skrivet av GarfieldPower:

Har du läst källan själv? Var står det om en roadmap?

"The AM4 motherboards are expected to launch with AMD Ryzen CPUs in March 2017."

"Expected" - Kan ju komma en lansering imorgon.

Var är din källa för roadmapen?

Men det är ju en jävla bild på roadmappen där.

EDIT:Ser att jag misstagit mig lite om hur de olika månaderna ligger gentemot grafen. Poängen är att vi får en ledtråd om när vi kan få se Ryzen. Att det inte blir 17:e Januari har väl dock stått klart en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om moderkorten kommer mitten av mars så kommer de inte vara redo till Ryzen om Ryzen släpps i Februari. Eller så har vi Ryzen i Mars. Inte direkt jätteavancerat. Ett annat alternativ är ju att MSI är långt efter alla andra med sina moderkort, men det är inte heller särskilt rimligt.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/AMD-AM4-RYZEN-Motherboards.jpg

EDIT:Ser att jag misstagit mig lite om hur de olika månaderna ligger gentemot grafen. Poängen är att vi får en ledtråd om när vi kan få se Ryzen. Att det inte blir 17:e Januari har väl dock stått klart en tid.

- Intels moteld kommer alltså inte förrän efter sommaren, även om den presenteras under Q2. Fördel Ryzen.

- Priserna på Ryzen kommer nog inte släppas förrän någon vecka innan. Fördel AMD.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Hmm...
"AMD lanserar officiellt sina nya entusiastprocessorer först ikväll i Las Vegas-tid."
http://www.nordichardware.se/massor/ces-2017/en-titt-pa-msis-...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hmm...
"AMD lanserar officiellt sina nya entusiastprocessorer först ikväll i Las Vegas-tid."

5.2GHz på skärmen i bakgrunden, men det är väl också bara 1 kärna då antagligen??

Edit:
Såg nu att det var en Intel på den datorn

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

- Intels moteld kommer alltså inte förrän efter sommaren, även om den presenteras under Q2. Fördel Ryzen.

För de allra flesta kommer valet stå mellan 7700K alternativt 7600K och Ryzen. Och för de som siktar högre så har Intel redan en bra lineup. Så nä, Intel lider inte direkt av att deras nästa plattform kommer några månader senare.

Skrivet av sAAb:

- Priserna på Ryzen kommer nog inte släppas förrän någon vecka innan. Fördel AMD.

Det är AMD som tvingas sätta priserna i relation till Intel, inte tvärtom. AMD måste vinstmaximera så de lägger sig så högt de kan men fortfarande sälja bra, de får inte större marknadsandel av ett priskrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hmm...

Kollade videon. De har inga prisuppgifter men nämner ändå ca 1000-1500kr för Msi moderkorten. Tycker det känns fruktansvärt billigt för de korten. Runt 1800kr för ett fullspäckat moderkort är i alla fall jag beredd att lägga. Kan också bli att det MSI, har alltid kört Gigabyte innan men gillar inte deras nya Auoros-gaming-utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kollade videon. De har inga prisuppgifter men nämner ändå ca 1000-1500kr för Msi moderkorten. Tycker det känns fruktansvärt billigt för de korten. Runt 1800kr för ett fullspäckat moderkort är i alla fall jag beredd att lägga. Kan också bli att det MSI, har alltid kört Gigabyte innan men gillar inte deras nya Auoros-gaming-utseende.

Det är lite "military grade" över designen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av napahlm:

Tror detta är en viktig del av pusslet, Zen lär bli billigare som plattform då AMD:s moderkort sannolikt kommer vara några hundralappar billigare än motsvarande ifrån Intel.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Kommer kylare som har fästen för gamla AMD socklar funka?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Som jag har förstått det, nej. Fästena är annorlunda för Zen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Som jag har förstått det, nej. Fästena är annorlunda för Zen.

Då kommer man alltså få räkna in pengar för en ny kylare om man ska satsa på Zen, om man inte har tur och företaget som gjort kylarna väljer att skicka ut nya fästen.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Troligtvis inte, skruvhålen till "backplaten" sitter i alla fall olika, det ser också ut som att avståndet mellan klackarna är längre för de fall som man använder samma fäste som originalkylaren.
Det kan komma kompletteringssatser som gör att gammal kylare passar, Noctua har ett sådant färdigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Microsoft Xbox Scorpio skall använda Ryzen + Vega

http://gamingbolt.com/xbox-one-scorpio-may-be-using-amds-vega...

Kanske inte helt fel för AMD, igen

Men blir det bra för pc-spelandet?! Oklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

8 Kärnor i 3,6GHz är inte dåligt för ett engineering sample.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen få saker som kan få en att bli så varm och fuzzy på insidan som att öppna enhetshanteraren och se vad som skulle kunna tas som en oändlig mängd kärnor <3

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

8 Kärnor i 3,6GHz är inte dåligt för ett engineering sample.

Nu vet jag inte hur de har "bränt in" CPU-namnet på sin sample-processor så att säga men om man kollar på en CPU i system-tabben i Windows så är det basfrekvensen som listas där vilket gör det ännu mer intressant
Min 2700K rapporterar till exempel 3.5GHz där.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Inte en chans att jag skaffar en konsol för det. Jag vill ha allt i ett

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Såg att Komplett fanns med i länken du gav. Är det samma Komplett som vi känner från Sverige?

Yes, Norska/Svenska komplett

Skrivet av sAAb:

Hur vet man att dessa inte är värstingkort och att ASUS kommer med "värre"?

Det är (deras) "värstingkort" men ASUS high-end modell har inte avtäckts ännu. ASUS är oftast no.1 i mina ögon. Når oftast högst frekvens och jag gillar ASUS bios och inställningsmöjligheter. Dom har nästan alltid uteslutande bra eller bäst kvalité på sina kondensatorer/VRM's också.

Skrivet av napahlm:

På Gigabyte GA AX370 Gaming 5, första moderkortet i @Enigma:´s inlägg, såg jag något som inte finns på de andra korten. 4-pinnars header märkta pump_1 och pump_2. Är det något speciellt med dom? Någon pumpstyrning i bios kanske?

Förmodligen optimerade utgångar om man vill köra vattenkylning och styra pumparna genom bios/PWM

Skrivet av Swedish Berserk:

Tror ni det kommer släppas moderkort runt tusenlappen till AM4? Eller blir det en dyrare plattform?

Definitivt. En del av dom enklare korten med lite avskalade features/lanes/PWM kommer gå för runt 1000kr, men fortfarande säkert fungera utmärkt.

Skrivet av Aleshi:

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/AMD-AM4-RYZEN-Motherboards.jpg

Känns som du är väldigt ivrig och förstår inte varför, men jag kanske misstar mig. Den där roadmapen ser ut som någon som gjort den i paint, och är den officiell så lär den inte vara relevant längre. Zen kommer när den kommer, och det mycket snart. Tror du på fullaste allvar att man skulle ha samtliga Zen SKU's i butik säljklara och inga moderkort?

Skrivet av Aleshi:

Det är AMD som tvingas sätta priserna i relation till Intel, inte tvärtom. AMD måste vinstmaximera så de lägger sig så högt de kan men fortfarande sälja bra, de får inte större marknadsandel av ett priskrig.

Det beror ju på hur bra konkurrent Zen blir. Ang marginaler så är det inte så lätt för Intel att justera sina priser som man kan tro då dom lägger ofantliga summor pengar på sina egna fabriker, och just nu har dom stora problem med 10nm och stoppandet av hela tick-tock strategin förstärker bara faktumet.

Besvarat tidigare

Skrivet av Enigma:

Det skulle typiskt kunna se ut såhär vid release: Ryzen SR7 Octa-Core 3.6Ghz/4Ghz+ Turbo

Jag gissade rätt bra på 3.6GHz basfrekvens då

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Har du en Noctua så erhåller du nya fästen gratis, var nån artikel i december om det.
Några tillverkare till brukar göra samma sak, brukar vara att man får fylla i ett formulär och bifoga kvitto.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det funkar med äldre fästen eller att Phantek släpper billiga. Har tyvärr inget kvitto kvar och är valet mellan Intel och AMD måste jag tyvärr räkna med kostnad för kylare i AMD paketet i värsta fall.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det funkar med äldre fästen eller att Phantek släpper billiga. Har tyvärr inget kvitto kvar och är valet mellan Intel och AMD måste jag tyvärr räkna med kostnad för kylare i AMD paketet i värsta fall.

tror du kan köpa fästen till noctua om inte annat.
typ 100spänn. e la rätt onödigt att köpa ny kylare om man ex har en gammel biffig tornkylare.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

Du menar att i3an inte blir en direkt konkurrent
Känns som att du e fett fast vid att amd inte ens kan dra ner det sämsta från intel, höhö

Jag hoppas bara att Amd mobos kommer hålla samma klass som intel. Det e det enda orosmomentet.

Jag är övertygad om att Intel och Apple gjort rätt val i att gå all-in på maximal enkeltrådprestanda. Titta hur Apple totalt demolerar sina konkurrenter som har både fyra och åtta kärnor. Qualcomm har själva fattat att man tog fel spår och de har nu ändrat strategi till att göra snabbare med färre kärnor.

Enkeltrådprestanda är och kommer antagligen förbli kung på skrivbordet.

Så jag kommer nästan helt bedöma Ryzen efter hur pass väl den presterar per kärna. Är helt med på att det finns nischområden där total prestanda är viktigare, men har rätt många gånger pekat på att dessa är just nischer. Och så här långt har ingen kunnat peka på speciellt många fall där detta uttalande skulle vara fel.

Tar man t.ex. rendering med blender går det ju snabbare på GPU och efter att ha läst på lite mer såg jag att största begränsningen med GPU-rendering, att få plats med allt i VRAM som typiskt är mindre än system-RAM, är sedan sommaren 2016 fixat förutsatt att man har en Pascal GPU.

Transcoding är ett annat exempel som nämnts. Visst, gör man det är det absolut bra med många kärnor. Det om man nu inte har en Intel iGPU, i Kaby Lake stöds ju även 10-bitars HEVC och man får har bra många kärnor för att spöa QuickSync i hastighet.

Men på förekommen anledning (mer än en gång), det är bara mina preferenser, finns absolut personer där Ryzen kommer vara en perfekt match. Det kommer dock vara en rätt liten grupp om man inte har riktigt bra, d.v.s. Intel Core nivå, på enkeltrådprestanda (d.v.s. IPC * frekvens)

SR3 har 65 W TDP över fyra kärnor. Kaby Lake i3 har 60 W TDP över två kärnor. Svårt att se hur den förra kommer kunna köra på lika höga frekvenser, men väntar absolut till lansering innan jag säger något definitivt.

Finns designmoment i Ryzen som absolut är mer strömsnåla än motsvarande i Core, t.ex. så drar en distribuerad scheduler mindre än en central scheduler då den förra enklare kan "power-gate:a" temporärt inaktiva delar (t.ex. FPU) samt att 6 separata köer (4 ALU + 2 AGU) med storlek 14 (totalt 84) drar mindre än en motsvarande central scheduler med djup 84 (fast den är å andra sidan mer effektiv, framförallt i enkeltrådfallet).

Skrivet av tellus82:

Precis min tanke med, en överklockad 7700k skulle kunna ge upp till 35% mer prestanda i mitt fall men en Ryzen skulle vid samma klock (4.5) kunna ge mer än 115% extra pga 8c16t. (om Broadwell prestanda hålls) För samma från intel lär man upp på E familjen och fullständigt hutlösa priser.

En väsentligt skillnad mellan dessa två fall. 7700K ger 35 % mer prestanda i alla fall som är CPU-bundna.

Ryzen ger upp till 115 %, men det kommer finnas en hel del fall som inte alls skalar med CPU-kärnor. I dessa lägen blir enkeltrådprestanda helt kritiskt. Om Ryzen får IPC motsvarande Ivy Bridge så får man ju en lägre prestanda i rätt många fall om man sitter på Haswell eller senare (är bara byta ut IVB och HSW mot vad man själv tror att IPC för enkeltrådprestanda hamnar).

För 10-15 år sedan trodde faktiskt rätt många att det bara saknades forskning och kunskap kring att få datorprogram att skala med kärnor.

Idag är man rätt säker på att så inte är fallet. I stället kan man dela in program/algoritmer i tre-fyra kategorier

• problem som är naturligt sekventiella, dessa kan i praktiken bara utnyttja s.k. "instruction level parallelism", denna kan bara ökas med högre enkeltråd IPC och rätt många problem på desktop, mobiler och pekplattor är av denna typ

• uppgiftsparallella problem, här hittar vi saker som transcoding, kompilering (men inte länkning) av program, massor med server-laster. Detta är saker som skalar med CPU-kärnor

• dataparallella problem, t.ex. rendering i olika former, mandelbrot ( ), vissa typer av simuleringar. Detta är sådant som bl.a. GPUer och SSE/AVX är lysande på men går väldigt ofta också att skala över flera CPU-kärnor (kärnor + SIMD ger då maximal boost)

• saker som kan lösas med fork-join, är egentligen en undergrupp till uppgiftsparallella problem men de är speciella i att de ofta används i enkeltrådade program som vid tunga beräkningar sprider ut delar av beräkningen på flera kärnor (fork) för att sedan samla ihop resultaten för att beräkna slutresultatet (join). Moderna spelmotorer kan ses som en form av fork-join (även om de rent tekniskt använder work-stealing) Dessa tenderar att inte skala fullt lika med kärnor som uppgiftsparallella problem då de innehåller mer synkronisering mellan kärnor (som är dyrt)

Skrivet av sAAb:

Om det är sant så blir i alla fall jag garanterat både Ryzen och Vega ägare!

Har väntat in PS4Pro, men blev väldigt besviken över vad jag såg så skippar nog den (har andra sätt att köra igenom Uncharted 4 på...).

Har redan en XBO (så investerat en hel del i XBO-spel redan) och uppgradering till Scorpio var rätt garanterad oavsett.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

tror du kan köpa fästen till noctua om inte annat.
typ 100spänn. e la rätt onödigt att köpa ny kylare om man ex har en gammel biffig tornkylare.

Noctua ger bort adaptrarna gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon lär säkert släppa ett fäste till salu också, speciellt om Ryzen blir en framgång om inte annat tillverka ett själv el kanske någon händig på Swe kan hjälpa när det väl bär iväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Noctua ger bort adaptrarna gratis.

jo men om man måste uppvisa kvitto å så, så kanske man måste köpa. dunno, ska iaf testa själv å se om de ger mig en till nh d14 eller vad den nu hette.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Siffran som står där är den maxfrekvens som CPUn rapporterar till OS. Finns alltså ingen "lag" som säger att det är vare sig basfrekvens, maxturbo eller något annat.

Här är en artikel där författaren säger detta

"Before we get into the numbers, it’s important to note that the AMD chip tested is what is known as an engineering sample, which means that it’s slightly less powerful than we’d assume the final version will be. AMD has claimed boost clocks on its high-end Ryzen chips will reach 3.6GHz, but the sample chip was limited to a boost of 3.3GHz."

Frågan är: hur "vet" artikelförfattaren det fetmarkerade? Förstahandsinformation? Något rykte från t.ex. Redit? Hitte-på?

Oavsett så har AMD absolut uppfyllt det Lisa Su sa: d.v.s. 3,4+ GHz!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMD has claimed boost clocks on its high-end Ryzen chips will reach 3.6GHz..."

Väldigt konstigt att den sidan kan påstå det, för ingen annnan har någonsin sett ett sånt uttalande från AMD, och då har jag gått igenom alla mina egna källor också med lupp fram tills idag. Basfrekvensen är så vitt jag vet alltid den som rapporteras i win+pause (system), och med tanke på att man AMD officiellt sagt över 3.4GHz basfrekvens, skulle man då med dessa påståenden ha en basfrekvens på 3.5GHz och "hela" 100MHz turbo boost när man snackat om något såpass sofistikerat som XFR? Knappast...

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]