Bostadspriser 2017 och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är väl fortfarande en brist oavsett om den beror på att bostäderna aldrig byggts eller om rivits (eller om de är obeboeliga pga förfall)?

Hur jämförs prisbilden mellan regionerna/städerna? Kvadratmeterpris?

Du missförstår - man river för att de inte används. Det finns bostäder i Sverige som står tomma. Men de som finns uppfyller inte kraven som Migrationsverket har ställt för att kunna vara asylboenden som exempel - oftast faller det på att de är för små, tror att kraven för att få ha ett asylboende är att man ska kunna ta emot 30-talet asylsökande. Ett hus med plats för 25 personer går alltså bort. Hade kravställningen varit mer begriplig hade vi inte haft fullt så många konstigheter är jag helt övertygad om. Gällande den inhemska befolkningen så är det bara att inse fakta - folk vill inte bo på landsbygden utan drar sig mot städerna.

Man kan nog räkna hur man vill, här räknas på ett sätt
http://www.svd.se/har-ar-varldens-10-dyraste-stader-att-bo-i#...

här är det mer specifikt boende
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artik...

Permalänk
Avstängd

Borttagen innan visning på Hemnet vad betyder detta?

Säljer man innan visning och i så fall varför när man får mindre folk som budar? Är försäljning innan visning för de som har något att dölja t.ex psykiskt sjuka grannar etc :P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Borttagen innan visning på Hemnet vad betyder detta?

Säljer man innan visning och i så fall varför när man får mindre folk som budar? Är försäljning innan visning för de som har något att dölja t.ex psykiskt sjuka grannar etc :P?

Någon har gett ett väldigt bra bud eller ett bra bud plus att man vill flytta snabbt.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Om jag köper och betalar min lägenhet med lånade pengar från banken, betalar jag alltså då hyra i någons värld?
Om jag köper och betalar min lägenhet med mina egna pengar som jag har, bor jag då hyresfritt?

Hyra & ränta är väldig olika även om de båda kan ha gemensamt att de dränerar ens lönekonto.

Det går mycket väl att jämställa med hyra, endera betalar du räntan till banken eller så betalar du en kapitalalternativkostnad till dig själv. Bara att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag säger ju att det är "fine" att ni resonerar så och jag upprepar igen att ni har helt fel...
Du jar ju inget annat att komma med än direkta felaktigheter och att måla dumstruten på dig och sätta dig i ett hörn.Skickades från m.sweclockers.com

Ok vi har fel

Skrivet av MsSmith:

Social kompetens är en annan bristvara på det här forumet
Det är däremot befolkningsbrist och landsbygden lider.
Det finns inte en enda felaktighet i vad jag skrivit
Det är fakta och det finns fakta att ta reda på för den som önskar. Men jag förutsätter att när man ponerar sig så har man lite att stå på - tjommarna här har inte det utan påvisar bara absolut oförståelse för hur saker och ting faktiskt är och skyller sedan på att man "förenklar" eller "likställer". Sanningen är väl att det är för svårt att sätta sig in i.

Vi är socialt inkompetenta med.

Skrivet av MsSmith:

Du missförstår - man river för att de inte används.
...kraven som Migrationsverket har ställt för att kunna vara asylboenden... ska kunna ta emot 30-talet asylsökande.
Gällande den inhemska befolkningen så är det bara att inse fakta - folk vill inte bo på landsbygden utan drar sig mot städerna.

Tack för den upplysta information som du har så rätt i, jag bugar å bockar för denna mycket lärofyllda upplevelse. *suck*

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nej tvärtom behöver Stockholm växa än mer - en miljon bostäder hade varit önskvärt inom ett årtionden.
Den där bilden från Boverket är inte helt sanningsenlig. Det finns allt för många kommuner (Karlskoga, Värnamo - den storleken) som river lägenhetshus till höger och vänster, som har förfallit genom åren för att de stått tomma etc.

Men vad jag vill minnas med inlägget handlar om prisbilden - storstadsregionerna har en vettig prisbild generellt förhållande till andra städer i samma storlek. Undantaget är Stockholm som är extremt dyrt och snarare jämförs med London och Tokyo, vilket är väldigt fel då Stockholm är en liten stad.

Hmm – det jag menade var att om nu det bara är Sthlm som har bostadsbrist, så ser det på kartan ut som om stan har expanderat över stora delar av Sverige… 250 av Sveriges 290 kommuner rapporterar utbudsunderskott.

Som jag ser det kan priserna på Sveriges bostadsmarknad förklaras av 3 faktorer; arbetsmarknad, bostadsmarknadens funktion och räntorna.

Att priserna drar iväg i sthlm jämfört med övriga landet är knappast förvånande, med tanke på arbetsmarknadens funktion. Sveriges arbetsmarknad är mkt polariserad - lite raljerande kan man säga att Sthlm är ungefär lika hett som resten av landet är kallt. Och även om Sthlm är liten i förhållande till London och Tokyo (jag har bott längre perioder i alla tre), så menar jag att arbetsmarknaden inom specifika områden (ex FinTech och IT) är väl så stark, något som också reflekteras i prisbilden.

När det gäller bostadsmarknadens funktion så visar kartan att det finns ett betydande underskott på bostäder i mer eller mindre i hela landet. Mao kan man se det som att bostadsmarknaden inte svarar mot behoven på marknaden – dvs bostadsmarknaden är dysfunktionell. I mina ögon är det denna insikt som är den väsentliga, inte prisbilden i sig.

När det gäller räntorna så ha de varit anmärkningsvärt låga anmärkningsvärt länge, Man kan fråga sig hur priserna hade varit utan de rekordlåga räntorna, och vad som händer om/när vi får en normalisering. Ex OECDs uppfattning verkar ganska klar.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Man har funnit spår av hockey från Egypternas tid och de spelade nog gissningsvis inte heller på is. Förväntar du dig att man ska gå tillbaka i urminnestiden och prata om vad det var "från början" så ett tips: glöm det.

Du har tydligt framhävt hur viktigt du tycker det är med korrekthet och att vara tydlig.

Självfallet ska vi inte gå tillbaka till urminnes tider. Den enda som snackar om dessa tidsåldrar och förfäder är du. Annars skulle det kunna bli riktigt tokigt, det ju innebära att t ex:

Du är afrikan. (homo sapiens ursprung)

Roethlisberger skickade häromdagen, på ett övertygande sätt, Miami Dolphins på golfsemester i Rugbyslutspelet. (NFL/Amerikansk fotboll anses härstamma från bl a Rugby)

En dator som bränns av fel i elnätet där en person får sin el via vattenkraft borde teoretiskt sett kunna defineras som vattenskada då elen ursprungligen utvinns ur vattnet. (och vi diskuterar ju delvis vattenskador här!)

Nej, självfallet, precis som jag sa, syftade jag på sporten ishockey som anses härstamma från 1800-talet, som inledningsvis spelades med boll, något man när man senare började organisera tävlingsmatcher, främst pga säkerhetsskäl, ersatte med ett cirkulärt objekt av trä.

Boll används även i dagsläget förhållandevis ofta för träning av klubbteknik/finmotorik.

Citat:

men absolut, jag menade ishockey - och det var otydligt.

Det verkar du tycka det är, men...

Citat:

Det finns inte en enda felaktighet i vad jag skrivit, förutom att jag var otydlig med hockeyn då jag så klart syftade på ishockey och inte bandy. Det är fakta och det finns fakta att ta reda på för den som önskar. Men jag förutsätter att när man ponerar sig så har man lite att stå på - tjommarna här har inte det utan påvisar bara absolut oförståelse för hur saker och ting faktiskt är och skyller sedan på att man "förenklar" eller "likställer". Sanningen är väl att det är för svårt att sätta sig in i.

...ändå fortsätter du med det.

Hockey, som enskild sport, refererar varken till ishockey eller bandy, utan sporten man ofta benämner landhockey/field hockey, inte minst för att undvika missförstånd. Landhockey och bandy är vilt skilda sporter utöver de olika underlagen på spelbanan. Landhockey är en större sport än ishockey och bandy kombinerat. Landhockey är som nämnts sedan länge en OS-sport, bandy har aldrig varit en ordinarie OS-sport, som trots försök att komma med på programmet nu senast i Sochi, misslyckades.

Att du likställer landhockey med bandy låter befängt.

Skrivet av MsSmith:

Den där bilden från Boverket är inte helt sanningsenlig. Det finns allt för många kommuner (Karlskoga, Värnamo - den storleken) som river lägenhetshus till höger och vänster, som har förfallit genom åren för att de stått tomma etc.

Grym generalisering!

Om vi förutsätter +/- 5k inv så motsvarar det fortfarande bara ca 13% av Sveriges kommuner.

Källa på påståendet i sin helhet? Du verkar påstå en del men sällan kunna styrka det.

Skrivet av Hurtigbullen:

Banken kräver nog oftast det, men lagstadgat är det såvitt jag vet inte. Lawline verkar hålla med. Det lär finnas föreningar som kräver det i sina stadgar, men dom tycks inte ha något lagstöd för såna krav.

Här kommer två källor till (varav en relativt gammal):

http://blogg.dn.se/bostadsfragan/2009/02/27/maste-man-ha-hemf...

https://www.insplanet.com/forsakring/fragor/hem.aspx

Skrivet av MsSmith:

Verkar som att du har rätt! Dock är den ena länken gammal och den andra inte daterad så håller dörren öppen ändå

Gör så, fyll inte på för fullt bara för rätt som det är går inte dörren att stänga längre och då börjar skeletten trilla ut.

Skrivet av MsSmith:

Förstår det men jag vidhåller att B i alternativ tre nog skulle bestridit lösningen och antagligen fått rätt på sikt.

Spekulativt.

Skrivet av MsSmith:

I ärlighetens namn finns det nog undantag på allt.

Ursäkter.

Skrivet av MsSmith:

Det gör jag.

Immunitet.

Permalänk
Medlem

Halvt OT, men för en underhållande och intressant tillbakablick kan jag rekommendera den här podden: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/839217?programid=4747

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Inte bara värdet utan även standarden man själv lever i. Från fasader till rabatter etc. Det finns ingen hyra på bostadsrättslägenheter - vilket också är viktigt att poängtera. Det är också otroligt viktigt att komma ihåg att det är just en ekonomisk förening man köper medlemskap i. En förening skiljer sig från ett företag på det sättet man inte ska tjäna pengar på det utan verka för medlemmarnas väl och ve. Däremot det som säljs är således inte en lägenhet i sig själv utan medlemskapet i föreningen, även om en bostadsrättsförening är en abrovinsch på begreppet förening.

Brist på bostäder är ett problem och jag har det som ett ständigt dilemma då jag arbetar strax under regeringsnivå med integrationsproblematiken i Sverige. Men ännu är det egentligen inte ett problem utan enbart vissa delar i framför allt Stockholm som är överhettat - amorteringskraven som trädde i kraft i somras kylde effektivt av det, men som jag skrev tidigare så steg ytterområden med över 20% under 2016 istället - men det är inte representativt för Sverige som land.

Vad i hela världen babblar du om?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Just denna punkten är ngt man inte diskuterar tillräckligt.

IMHO är det just nybyggda bostadsrättsföreningar UTANFÖR "premium"-läge - tex närförort i Sthlm, GBG eller Malmö, där konsekvensen av en stigande ränta skulle slå mycket hårt.

Som bostadsrättsköpare räcker det inte att göra en riskanalys av din egen ekonomi vs ränteutvecklingen. Detsamma måste göras gentemot föreningen. Här kommer det vara extremt stora skillnader på en äldre, solid o lågt belånad förening vs nyproduktion.

Ett helt normalt exempel från förort Stockholm: (priser/ytor justerade ngt för enklare kalkyl):

• 100 kvm

• Pris 5.000 tkr

• Avgift 5tkr

Vi antar en ränta på 1,5% i nuläget. Samt 1.000tkr egen insats.

ränta 5.000 + amortering 6.700 + avgift 5.000. Utgift per månad 16.700. Före ränteavdrag o oaktat att amorteringen kan anses vara en typ av sparande.

Sen antar vi räntan går upp 3%.
ränta 15.000 + amortering 6.700 + avgift 5.000. Utgift per månad 26.700?

Nej - det man missar här är att större delen av den avgift som skall betalas till föreningen egentligen består av kreditkostnader. En nyproducerad bostadsrättsförening bestämmer sin kalkyl hur stor del av investeringen som skall hämtas in i form av insatser från köparna. En stor del kvarstår dock som lån på föreningen. Med andra ord de 5.000 per månad som går i avgift är en stor del räntan som föreningen skall betala på sina lån. I prospekten för nyproduktion får man ofta leta långt bak för att finna en ekonomisk plan/kalkyl och den kan krävas påtryckningar mot mäklaren att få fram dem.

I exemplet som jag tittade på kan jag utläsa att att en räntehöjning på 3% skulle kräva en höjning av avgiften med ca 80%.
Alltså ränta 15.000 + amortering 6.700 + avgift 9.000. Utgift per månad 30.700.

Dvs, givet räntan stiger från 1,5 till 4,5%, ökar utgiften från 16.700 till 30.700. I ett dylikt scenario skulle marknadsvärdet falla.

Det finns naturligtvis massa argument mot ovanstående. Det vanligaste förekommande är troligen -"räntan kommer aldrig att gå upp så mycket". Mitt inlägg är inte här för att diskutera sannolikheten för/när/hur räntan stiger. Vill istället peka på en ev konsekvens OM den stiger.

TLDR-summering: Var försiktig med nyproducerade bostadsrätter. Granska alltid föreningens ekonomi/kalkyl.

Kloka ord och tyvärr är det så gott som ingen som tänker så här långt.
Jag personligen sitter och håller tummarna på att räntan går upp 3-4%
Nybyggen idag är ofta väldigt väldigt påkostade och köparna ser detta endast som en fördel. Att bostadsrättsföreningen sedan har amorteringsfria lån i 5år gör att hyran läggs väldigt attraktivt lågt, vilket också speglas i försäljningspriset.
Att föreningen kommer behöva i värsta fall mer än dubbla hyran är inget som någon verkar rädas för alls. Eller ens kolla upp.
Personligen anser jag att det absolut viktigaste att kolla upp innan man köper en bostadsrätt är föreningens ekonomi. Dyrt påkostat nybygge med låg hyra, spring åt andra hållet, oftast. Men folk är så fartblinda och inlurade i den här lånefesten att ingen ser någon risk alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vad i hela världen babblar du om?

Det är helt rätt som hon(?) säger, bostadsrätter har ingen hyra men nästan alla har en avgift. Så för gemene man är det ändå samma sak.

Detta är nog de enda som är rätt hon har sagt dock.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det är helt rätt som hon(?) säger, bostadsrätter har ingen hyra men nästan alla har en avgift. Så för gemene man är det ändå samma sak.

Fast samma sak är det ju inte för gemene man. I det ena fallet betalar man en avgift till en förening du är delaktig i för att täcka de faktiska kostnader föreningen har (som du dessutom har möjlighet att förändra) medan man i andra fallet betalar för kostnader någon annan helt beslutar över. Dessutom skall du ge avkastning på någons kapital med den hyra du betalar. Ett exempel är att det finns tillgångar i huset som medlemmarna kan besluta att avyttra för att sänka kostnaderna per medlem (t.ex. sälja av vind, gårdshus eller källare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag har aldrig hört talas om en bostadsrätt som inte har avgift. Däremot i väldigt väldigt ovanliga fall kan "hyran" eller avgiften vara exceptionellt låg. Det återspeglas istället av motsvarande högre värde vanligtvis. Låg avgift = högre lån eller investering ifall man har medel att betala utan lån.
Avgiften är fortfarande en månadskostnad som motsvarar en hyra. Men visst vill man klyva hår så. Avgiften är ju beroende föreningens utgifter.
Hon/han? får det att låta som att det inte är någon kostnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag har aldrig hört talas om en bostadsrätt som inte har avgift. Däremot i väldigt väldigt ovanliga fall kan "hyran" eller avgiften vara exceptionellt låg. Det återspeglas istället av motsvarande högre värde vanligtvis. Låg avgift = högre lån eller investering ifall man har medel att betala utan lån.
Avgiften är fortfarande en månadskostnad som motsvarar en hyra. Men visst vill man klyva hår så. Avgiften är ju beroende föreningens utgifter.
Hon/han? får det att låta som att det inte är någon kostnad.

I Stockholm finna det föreningar utan avgift. Oäkta föreningar dock då de är gamla och får in pengar via lokaluthyrning tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det går mycket väl att jämställa med hyra, endera betalar du räntan till banken eller så betalar du en kapitalalternativkostnad till dig själv. Bara att välja.

Är inte all konsumtion en hyra isf?

Om du köper ett xbox one på elgiganten för 2490 kronor så hyr du alltså den?
Detta eftersom det finns en alternativkostnad samt att du kan köpa den genom lån.

Jag skulle föreslå att både ränta och hyra är en kostnad. Men att hyra och ränta inte är samma sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Är inte all konsumtion en hyra isf?

Om du köper ett xbox one på elgiganten för 2490 kronor så hyr du alltså den?
Detta eftersom det finns en alternativkostnad samt att du kan köpa den genom lån.

Jag skulle föreslå att både ränta och hyra är en kostnad. Men att hyra och ränta inte är samma sak.

Jag skriver inte att det ÄR en hyra utan att det kan jämställas med hyra. Så svårt är det väl inte att förstå att pengarna istället för att bekosta en bostadsrätt/ett hus kan investeras för att ge avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag skriver inte att det ÄR en hyra utan att det kan jämställas med hyra. Så svårt är det väl inte att förstå att pengarna istället för att bekosta en bostadsrätt/ett hus kan investeras för att ge avkastning.

Jag tror det är rätt att använda någorlunda rätt benämning

Bostadsrättsavgift + Ränta + ev. Reparationer + ev. Avskrivning (värdeminskning) = Boendekostnad
Hyra = Boendekostnad

Men!

Bostadsrättsavgift + Ränta + ev. Reparationer + ev. Avskrivning (värdeminskning) != Hyra

--- ---
Visst kan man göra förenklingar som inte stämmer...
Men det blir som säga att bensinkostnad kan jämställas med kostnad för busskort...

Permalänk
Avstängd

@PlogarN97: Läs inlägget jag svarade på så förstår du nog bättre. Notera att jag inte skriver att avgift ÄR hyra utan att det kan jämställas med hyra. Det borde inte vara något kontroversiellt om man tänker efter lite längre.

Permalänk
Skrivet av lefebvre:

I Stockholm finna det föreningar utan avgift. Oäkta föreningar dock då de är gamla och får in pengar via lokaluthyrning tex.

Det finns dock även ett flertal äkta föreningar som har noll-avgift.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

jag minns den bubblan, min far var rätt orolig å bekymrad minns jag, och den kommer komma igen, frågan är bara när... den syns som svensken har idag är rent ohälsosam att folk alltid förutsätter att de är "okej" att priserna skenar, tycker jag personligen då.

lönerna ökar inte takt med bopriserna, antingen högre löner eller så behöver bopriserna tagga ned ordentligt tycker jag personligen.
men de är ju de där, tillgång å efterfrågan på bostäder i större orter..

Tänk vad glad man kan vara för att det inte är någon fri hyressättning. De flesta skulle tvingas ut på gatan som det ser ut idag med denna bostadsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tänk vad glad man kan vara för att det inte är någon fri hyressättning. De flesta skulle tvingas ut på gatan som det ser ut idag med denna bostadsbrist.

Om det vore fri hyressättning skulle man i var fall kunna få en lägenhet, det hade blivit dyrt men du skulle få tag på en. Tror knappast folk skulle tvingas ut på gatan, de skulle däremot tvingas längre ut från stadskärnorna om de inte vill/kan betala marknadspriset.

Vi kan ju prata oss varma om nackdelarna med den minskade diversifiering som skulle följa men man behöver ju inte ta till skrämselargument för att hitta nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om det vore fri hyressättning skulle man i var fall kunna få en lägenhet, det hade blivit dyrt men du skulle få tag på en. Tror knappast folk skulle tvingas ut på gatan, de skulle däremot tvingas längre ut från stadskärnorna om de inte vill/kan betala marknadspriset.

Vi kan ju prata oss varma om nackdelarna med den minskade diversifiering som skulle följa men man behöver ju inte ta till skrämselargument för att hitta nackdelar.

Inledningsvis definitivt (när alla som inte längre har råd måste flytta ut), men tvivlar på att effekten hållit i sig.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Inledningsvis definitivt (när alla som inte längre har råd måste flytta ut), men tvivlar på att effekten hållit i sig.

Det skulle öppna upp för mer nyproduktion. Det skulle även göra det mindre intressant att ombilda en hyresfastighet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det skulle öppna upp för mer nyproduktion. Det skulle även göra det mindre intressant att ombilda en hyresfastighet.

Just det sistnämnda är ju en intressant aspekt. Det kommer dock fortfarande vara så att för en fastighetsutvecklare så är en byggnad som upplåts som bostadsrätter en snabbare avkastning än en som är upplåten som hyresrätter. Båda är dock i stort sett riskfria investeringar, men stora bolag vill ju inte gå in med stora projekt överallt för att inte riskera en mättnad i marknaden (vilket dock riskerna är otroligt små (läs obefintliga) för, särskilt i storstadsregionerna samt regioncentra).

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Kan du redovisa logiken för det första påståendet?

Permalänk
Medlem

Den vill jag också se. Speciellt hur det fungerar på en bostadsmarknad med stort efterfrågeöverskott. Och glöm inte skillnaden mellan presumtionshyra och hyresregleringen för en gammal lägenhet. Det andra påståendet gör mig också nyfiken. Har det verkligen varit ett problem de sista decennierna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kan du redovisa logiken för det första påståendet?

Hade man fått ta rejält betalt för hyresrätter hade de varit intressanta att bygga. Ganska enkel logik.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:
1) Du får ta betalt när du bygger. Kallas presumtionshyra och ligger nära förväntad marknadshyra redan.

2) Det byggs nya lägenheter men det som saknas är bostäder för de med svag ekonomi. Hur hjälps de av att man kan ta rejält betalt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bore69:

2) Det byggs nya lägenheter men det som saknas är bostäder för de med svag ekonomi. Hur hjälps de av att man kan ta rejält betalt?

De får bosätta sig på mindre attraktiva adresser helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

@Json_81:
1) Du får ta betalt när du bygger. Kallas presumtionshyra och ligger nära förväntad marknadshyra redan.

Det var inte frågan. En anledning till att bolagen väljer att bygga bostadsrätter är att det är mer lönsamt med bostadsrätter, det tar för lång tid att få den avkastning de vill eftersom hyran är reglerad.
Du frågade efter logiken vilket jag svarade på, jag lägger ingen värdering i det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."