Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut mina G930, dom har gjort sitt efter 6 år. Tanken är att gå över till nå ordentligare lurar.

Fastnade lite för DT990 Pro 250 Ohm, bra pris och verkar ha bra omdömen. Dock är ju förstärkare en djungel och har noll koll vad man ens ska kolla efter. Några tips på de?
Behöver inte vara nå värsting alls.

Skall användas till rock/metal musik, spelande och serier/film.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

@Zoubiey: När tänkte du använda lurarna, vad har du för budget och behöver de tåla väder och vind relativt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnapptEnHammock:

Var inne på hifi klubben och letade efter ett par slutna lurar trådlösa med bra brusreducering som jag kan använda när jag cyklar till jobbet och är på jobbet mm.. och fastnade för ett par sony MDR-100ABN.

grymt sköna på skallen och med ett bra mellanregister, vart imonerad över att brusreduceringen på dessa var så pass bra och dom stänger ute allt ljud okså.

köpte dom aldrig för jag tänkte prova lite mer lurar men det lutar verkligen åt att jag köper dom faktiskt.

Att cykla med brusreducering är ett säkert sätt att dö, bara så du vet, gör inte det!
Annars åberopar jag Darwin om du envisas

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mau5ista:

@Zoubiey: När tänkte du använda lurarna, vad har du för budget och behöver de tåla väder och vind relativt bra?

Enbart vid datorn, till det jag skrev i mitt tidigare inlägg. Skulle nog säga 1500 i budget för enbart lurarna. Därav varför jag ramlade in på dt990

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

@backspace: Burken bootar normalt om jag ändrar Intel xHCI mode från 'smart auto' till 'enabled' i BIOS, men skulle helst vilja undvika det då det leder till ett annat problem. Då måste jag installera USB-drivrutiner i Win7 och dessa drivers ger mig massa sprak/pop i ljudet i Dirt Rally av nån anledning, till den grad att det blir ospelbart efter ett tag. DPC latency ligger på helt sjuka nivåer. Men det finns säkert en magisk kombination av drivrutin/BIOS-version som fungerar bra.

Var mest nyfiken om någon annans ODAC också gör att datorn startar segt. Försöka lista vad som felar liksom. Kanske Z97 inte gillar ODAC, kanske min ODAC har börjat knasa, eller så kanske andra mobos redan har xHCI mode som 'enabled' by default till skillnad från mitt och därför aldrig råkat ut för detta.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

@Poppu-chan: Ditt moderkort har både USB2 och USB3-portar. Kommer problemet oavsett vilken av dessa du har ODACen i?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av Zoubiey:

Enbart vid datorn, till det jag skrev i mitt tidigare inlägg. Skulle nog säga 1500 i budget för enbart lurarna. Därav varför jag ramlade in på dt990

Skickades från m.sweclockers.com

Har du lyssnat på ett par 990? Personligen skulle jag nog säga att det finns bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Har du lyssnat på ett par 990? Personligen skulle jag nog säga att det finns bättre alternativ.

Inte lyssnat på några ordentligare lurar, haft 2 st på 12 år vilket har varit steelseries siberia och g930.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Hjälpsam

Lyckades få tag på en Korg DS-DAC-100m för 695 på rea, köpte lite på chansning, jäkligt nöjd.
Kört från Realteks inbyggda uttag tidigare, jädrar vilken skillnad!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Zoubiey:

Dags att byta ut mina G930, dom har gjort sitt efter 6 år. Tanken är att gå över till nå ordentligare lurar.

Fastnade lite för DT990 Pro 250 Ohm, bra pris och verkar ha bra omdömen. Dock är ju förstärkare en djungel och har noll koll vad man ens ska kolla efter. Några tips på de?
Behöver inte vara nå värsting alls.

Skall användas till rock/metal musik, spelande och serier/film.

Bra om du provlyssnar dessa med din musik. Bra omdömen innebär inte att de passar till allt och ljud är väldigt individuellt. Jag lyssnade på DT1990 med Beyers A2 förstärkare förra veckan. Spelade Strokes, lite hiphop och en del elektroniskt. Det var inte roligt på de sämre inspelningarna, diskanten var för vass och plågsam för mig. Och då har Beyer ändå tämjt den i olika grad på de nyare modellerna Amiron, DT1990 och DT1770. Så för rock/metal så föredrar jag annat men det är min öron det. Lyssna själv som sagt och lyssna mycket innan köp. Jag väljer hellre Sennheiser eller Foster varianterna för rock/metall och även Shure 1540 som hade bra riv i den genren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ratatosk:

Lyckades få tag på en Korg DS-DAC-100m för 695 på rea, köpte lite på chansning, jäkligt nöjd.
Kört från Realteks inbyggda uttag tidigare, jädrar vilken skillnad!

Kul! Den reades ju rätt kraftigt. Ganska okänd produkt läste i någon gammal recension att den krävde Korgs egna player och en massa krångel men den kanske fungerar som vilken USB DAC som helst nuförtiden. Inga problem med Spotify eller andra streamingtjänster?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Bra om du provlyssnar dessa med din musik. Bra omdömen innebär inte att de passar till allt och ljud är väldigt individuellt. Jag lyssnade på DT1990 med Beyers A2 förstärkare förra veckan. Spelade Strokes, lite hiphop och en del elektroniskt. Det var inte roligt på de sämre inspelningarna, diskanten var för vass och plågsam för mig. Och då har Beyer ändå tämjt den i olika grad på de nyare modellerna Amiron, DT1990 och DT1770. Så för rock/metal så föredrar jag annat men det är min öron det. Lyssna själv som sagt och lyssna mycket innan köp. Jag väljer hellre Sennheiser eller Foster varianterna för rock/metall och även Shure 1540 som hade bra riv i den genren.

Skickades från m.sweclockers.com

Synd man har så dålig tillgång till att provlyssna, enda sättet i princip är att beställa, testa och sen skicka tillbaka. Måste mest troligen ha en DAC då med..

EDIT: Liksom bästa jag har lyssnat på är G930 och mina Peltor kåpor på jobbet

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mumu55:

Kul! Den reades ju rätt kraftigt. Ganska okänd produkt läste i någon gammal recension att den krävde Korgs egna player och en massa krångel men den kanske fungerar som vilken USB DAC som helst nuförtiden. Inga problem med Spotify eller andra streamingtjänster?

Skickades från m.sweclockers.com

Laddade ned installationsprogrammet direkt från Krogs webbplats, allt fungerade helt utan problem, jag har Windows 10.
Man bör köra den på en USB2, undvik USB3 port, USB3 kan ge problem ibland.

Man kan installera två program, ena som absolut nödvändigt är en USB driver, det andra är ett program (Audiogate) för att hantera uppspelning av deras DSD format, misstänker att detta även kan hantera viss konvertering till detta, får kolla vidare.

Jag har än så länge bara kört vanligt PCM-ljud och det fungerar som vanligt för spel spotify VLC och annat.
Är en del finesser att sätta sig in i, jag skall grotta vidare.

edit Testat vidare, Audiogate är helt enkelt som ett uppspelningsprogram, man kan välja att spela upp tex FLAC, som då konverteras "on the fly" till DSD, går också att spela upp via andra strömmar tex PCM.

Korg DS-DAC-100m är ganska ovanlig, släpptes för några år sedan, kostade då runt 3500, kostar i dag runt 1500kr, så 700kr var ett verkligt fynd.

Lyssnar via ett annat fynd ett par Sennheiser HD558 som jag köpte för 800kr, men jag tror att min DAC duger till betydligt bättre lurar också.
Vilket lyft för mina lurar, jag är så jädra nöjd!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Fått mina HifiMan HE-350 Massdrop Edition idag. Hmm vad är all kritik grundad på? Kommentarerna på Massdrop tråden är ju mest "Vilka skit lurar, köp ej".
Jag har inga problem med dem alls, kanske har jag vant mig vid att höra diskant biten med andra lurar och ja, jag lyssnar mestadels på döds metall, mycket cymbaler i det där.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Lyckades få tag på en Korg DS-DAC-100m för 695 på rea, köpte lite på chansning, jäkligt nöjd.
Kört från Realteks inbyggda uttag tidigare, jädrar vilken skillnad!

Köpte en jag med! För 695 spänn är den löjligt bra. Synd bara att det krävs drivrutin, hade vart klockren om det va plug n play.

Vad kör du för lurar? Jag kan tydligen inte läsa

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Kul! Den reades ju rätt kraftigt. Ganska okänd produkt läste i någon gammal recension att den krävde Korgs egna player och en massa krångel men den kanske fungerar som vilken USB DAC som helst nuförtiden. Inga problem med Spotify eller andra streamingtjänster?

Skickades från m.sweclockers.com

Korg marknadsförde denna produkt som ett arsel! Försökte själv förstå hur det fungerade egentligen och jag hade samma tanke som du att den bara funkade med deras egna mjukvara ( som är fruktansvärd )

Hittade en tråd på headfi och efter lite PM fram och tillbaka med en hjälpsam snubbe så fick jag reda på att den funkar som vilken anna dac som helst. Man tycker ju att man kan ge den informationen till sina tänkta kunder men nej, dom jobbar väl inte så helt enkelt. Kanske just därför dom fullständigt reade ut den, det va väl ingen som vågade köpa den helt enkelt.

Det är en strålande enhet dock! Mycket bra byggkvalitet! Jag personligen valde den också för att jag haft problem med så många volympottar att jag ville tillbaka till digital volym vilket denna har hårdvaruknappar för.

jag hade viss oro att den inte skulle orka dra lite mer krävande lurar, men det va obefogat. Spelar riktigt bra med allt jag kört, DT150, Q701, Superlux HD330/660 och även iems och sjukt lättdrivna grejer som tex Monster DNA pro.

Riktigt cleant ljud! Korg verkar ha gjort under med dac-delen och det känns som en mycket potent enhet. Igen, för under tusenlappen är det helt klart ett ganska stort steg upp från tex Fiio E10k. Kanske inte i ren volym men man hör att det är finare grejer.

Permalänk
Hjälpsam

@Agustavsson: Som sagt, löjligt bra.
Mycket fin detaljrikedom och klarhet utan att det blir vasst, kraft utan att det blir störande, lättlyssnad, jag sitter bara och njuter, vilken närvaro!
Märkte dock att jag fick problem med drivrutinen om jag pillade för mycket, nu har jag bara kryssat ur MS ljud-"förbättringar".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nån mer här som köpt Philips fidelio x2 nu på januarirean och fått ett dåligt par som är gjord av Gibson 2014 och har limmade kuddar, basen är nästan borta på vänster sida och sen så knäpper det i vissa låtar
t.ex Metallica - Fade To Black (Remastered) på spotify.

Permalänk
Skrivet av Addiox:

Nån mer här som köpt Philips fidelio x2 nu på januarirean och fått ett dåligt par som är gjord av Gibson 2014 och har limmade kuddar, basen är nästan borta på vänster sida och sen så knäpper det i vissa låtar
t.ex Metallica - Fade To Black (Remastered) på spotify.

Vanligt fel. Bara att reklamera.

Permalänk
Medlem

Frågan är om jag ska reklamera till philips så kanske jag får ett helt nytt par x2or som är gjorda 2016. Eller ska jag åka till elgiganten och byta ut mot ett nytt par gibson 2014 x2er som jag säkert kommer få. Vad skulle ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiox:

Frågan är om jag ska reklamera till philips så kanske jag får ett helt nytt par x2or som är gjorda 2016. Eller ska jag åka till elgiganten och byta ut mot ett nytt par gibson 2014 x2er som jag säkert kommer få. Vad skulle ni gjort?

Du har ju 30 dagars öppet köp. Lämna tillbaka och gå och välj en ny låda och köp den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Du har ju 30 dagars öppet köp. Lämna tillbaka och gå och välj en ny låda och köp den istället.

Inte säkert att öppet köp är tillämpligt om produkten är använd mycket. Blir reklamation annars. Just saying.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Addiox:

Frågan är om jag ska reklamera till philips så kanske jag får ett helt nytt par x2or som är gjorda 2016. Eller ska jag åka till elgiganten och byta ut mot ett nytt par gibson 2014 x2er som jag säkert kommer få. Vad skulle ni gjort?

Om du vill gå genom Philips så ska du ha kvar all konversation, osv, med dem för att annars kan butiker påstå att du inte har haft tidigare problem med produkten. Talar av erfarenhet.. Men, ja.. Personligen tycker jag att det låter vettigt, om Philips går med på det dvs. Alla tillverkare är inte förtjusta i att ha med slutkund att göra.
Annars så bör Elgiganten vara fullt medvetna om problemet vid det här laget, tycker jag. Du ska dock inte nämna att du vet om kuddarna, det kan de kanske bråka om. Jag tror inte det är tänkt att konsumenten ska pilla på kuddarna i annat syfte än att ha dom på sig nämligen. Du kan ju egentligen bara öppna upp och prova nya paret i butiken, är de också konstiga, ja, då ber du om ännu ett par Var noga med att det blir separata ärenden, ifall du vill dra nytta utav reklamationsrätten någon gång framöver.

Skrivet av Ugga:

Du har ju 30 dagars öppet köp. Lämna tillbaka och gå och välj en ny låda och köp den istället.

Detta är verkligen helt fel väg att gå i Sverige. Då ligger ju sk*t produkterna kvar i rotationen så nästa person också blir besviken.. Nej, när du till och med har lagstadgade rättigheter så bör du dra nytta utav det. Enda gången jag skulle rekommendera att använda öppetköp/ångerrätt är just när du ångrar ditt köp, dvs, vill ha tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem

Moddade mina TH-X00 så att jag kan använd samma kabel som till mina HE-400i, blev riktigt nöjd med resultatet

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Inaktiv

Visst ja, kommit på att HE400i har öronkuddar med limmade monteringsringar. Någon som har hittat någon hemlig sida som säljer dessa separat? Är nämligen inte överdrivet sugen på att både köpa nya pads att byta med, och sen även ett nytt par som jag redan har, bara för ringarna..

@Svurre Ser nästan ut som att det är så de skulle sett ut hela tiden!

Permalänk
Medlem

Efter många olika idéer på uppgraderingar så tror jag kommer köpa nya lurar. Funderar främst på något som inte är allt för klumpigt och klämmer som värsta plågan. Tror jag vill ha KEF Space One däremot inte intresserad utav NC. Frågan är om man skall köpa luarna. Tror inte jag hinner besöka butik här där jag bor utan det får bli lite blint. Gillade ljudet sist jag provade lite hastigt. Annars vet jag inte vad jag skall prova. Fostex TH610 såg ut som en kandidat tills jag såg längden på sladden och priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Svurre:

Moddade mina TH-X00 så att jag kan använd samma kabel som till mina HE-400i, blev riktigt nöjd med resultatet

http://i.imgur.com/nF8HYvT.jpg

http://i.imgur.com/iKE05cA.jpg

Mycket fint. Bra jobbat! Skicka länken till kontakterna du använde?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@Svurre Ser nästan ut som att det är så de skulle sett ut hela tiden!

Eller hur?!

Skrivet av Mumu55:

Mycket fint. Bra jobbat! Skicka länken till kontakterna du använde?

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar! Använde dessa.

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ugga:

Du har ju 30 dagars öppet köp. Lämna tillbaka och gå och välj en ny låda och köp den istället.

Är väl inte speciellt juste att lämna tillbaka ett par trasiga lurar via öppet köp.
Tänk på nästa stackare som får lurarna med samma problem.
Bättre att använda garantin, så att de kasseras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Att cykla med brusreducering är ett säkert sätt att dö, bara så du vet, gör inte det!
Annars åberopar jag Darwin om du envisas

haha nä då skippar jag nog det :D.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10