Permalänk
Medlem

Intensivkurs för att ta körkort?

Tja, ok så i sommar (juli) så ska jag och tre av mina polare åka på en europa roadtrip i en månad. Ett litet problem dock, ingen av oss har körkort. En av oss har dock kört sedan han var 16 och han ska ta en intensivkurs nästa månad så han kommer definitivt ha körkort när vi åker. Jag har nyss fått körkortstillstånd och hoppas på att kunna fixa ett körkort tills dess. Jag tänker att jag helst vill gå en intensivkurs också men jag jobbar och kan inte riktigt få ledigt för att göra det förrän alldeles för sent.

Har någon nåt tips möjligtvis? Finns det nån intensivkurs man kan ta i Stockholm samtidigt som man jobbar eller?

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar något i Stockholm så kan jag rekommendera denna, de erbjuder logement-boende under tiden då tar intensivkursen. Tog mitt körkort där för några år sedan, jättebra lärare, trotts att de var unga, trevlig ort där man kan i lugn och ro lära sig att köra

http://www.sunnetrafikskola.se/

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

När jag tog min intensivkurs gjorde jag det i Flen, på Thims trafikskola, http://www.thims.nu/

Jag kom från Södertälje och i princip resten av deltagarna som var med kom från Stockholm, det är ju inte jättelångt till Flen från Stockholm och det går regionaltåg dit.

Är väldigt nöjd med hela upplägget, dessutom riktigt trevliga lärare.

Det enda smolket i bägaren är att du får via Thims inte köra någon motorväg, eftersom det inte finns någon närhet till motorväg direkt i Flen. Istället rekommenderar de att man övar på det med sin handledare hemma, detta hinns med eftersom intensivkursen är delad i två perioder. Först åker man dit på en måndag, är där hela veckan och kör sina lektioner, varvar med teori och egen läsning, och sedan skriver man upp nästkommande måndag. Om det går bra får man åka hem igen och fortsätta öva hemma, och de hjälper dig boka en uppkörning till veckan därpå.

Sedan kan man välja att komma dit en dag i förväg när det är dags att köra upp, för att köra ett par lektioner till, så man liksom kommer in i deras bil igen, som man sedan såklart använder på uppkörningen.

Klockrent upplägg, blev riktigt imponerad.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Jo fattar men tänkte om det fanns intensivkurs i Stockholm man kan ta efter arbetet varje dag/helg. För kommer ha svårt att kunna ta ledigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vogsid:

Jo fattar men tänkte om det fanns intensivkurs i Stockholm man kan ta efter arbetet varje dag/helg. För kommer ha svårt att kunna ta ledigt.

Är det verkligen en intensivkurs du är ute efter om du inte vill läsa särskillt intensivt?

Permalänk
Medlem

@TheNoNa: Som jag fattar det är intensivkurs någon timme per dag, får gärna rätta mig om jag har fel. Men om det handlar om ca 2h per dag så kan jag mycket väl få plats med det efter jobbet varje dag i två veckor isåfall.

Permalänk
Medlem

Hoppas ni inte ska in i några av de stora städerna i Europa o köra..
Lite körvana vore ju faktiskt att önska innan ni slänger er ut i trafiken sådär.
Att köra upp på Trafikverket är en stickprovskontroll. En månads farande är väl inget man rekommenderar nytagna körkort precis. Kör mycket i all ära för att bibehålla kunskaper men jag hoppas dock ni tar bussen eller tar in på första motell så man slipper möta er ute i Europa på vägarna..

/Tjuriga Yrkeschauffören

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vogsid:

Jo fattar men tänkte om det fanns intensivkurs i Stockholm man kan ta efter arbetet varje dag/helg. För kommer ha svårt att kunna ta ledigt.

Det jag normalt kallar eller hör som "intensivkurs" när det gäller just körkort är att man tar 1-2-3 veckor och gör inget annat än att jobbar med körkort. Oftast brukar det finnas att man bor på hotel i närheten eller om man kan ta sig in till dom. Brukar handla om 4-6 timmar om dagen, varje dag, i någon vecka.

Ska du bara köra 1-2 timmar om dagen efter jobbet så... varför inte? Bara hoppa runt på några körskolor och fråga om dom har tid, när du jobbar, hur du vill ha det och vad det kostar.
Det är inte vad jag skulle kalla någon specifik intensivkurs utan bara vanligt läsa till körkort stuider.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Vogsid:
Intensivkurs är oftast på hela dagar.
Vanligt för unga blivande förare är paket med 5-10 dagar halvdag teori halvdag körning i grupp

Permalänk
Rekordmedlem

Det är främst på mindre orter du kan hitta intensivkurser och Ljusdal är ett sånt ställe där det är relativt lättkört och det finns körskolor som ordnar både utbildning och boende, det är dessutom ganska lätt/snabbt att ta sig dit från Stockholm utan bil.
http://www.norrhelsingetrafikskola.se/
http://www.ljusdalstrafikskola.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om Norbergs Trafikskola.. En riktigt bra skola som också har så att man kan bo men det är inget jag har erfarenhet av då jag bor på orten Dock är det många från tex Stockholm osv som tar körkort här! https://www.trafikskolaninorberg.se/

Nya fräscha bilar och lättkört område

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoppey:

Hoppas ni inte ska in i några av de stora städerna i Europa o köra..
Lite körvana vore ju faktiskt att önska innan ni slänger er ut i trafiken sådär.
Att köra upp på Trafikverket är en stickprovskontroll. En månads farande är väl inget man rekommenderar nytagna körkort precis. Kör mycket i all ära för att bibehålla kunskaper men jag hoppas dock ni tar bussen eller tar in på första motell så man slipper möta er ute i Europa på vägarna..

/Tjuriga Yrkeschauffören

Något som är väldigt bra att göra när man precis tagit körkort är att köra budbil ett år eller så, man lär sig så otroligt fort att köra bil då.
Sedan är trafiken i Tyskland inget att leka med, finns en anledning till varför tyskar är de bästa förarna i hela Europa!

Tips till OP, ta road trip nästa år när ni har ett års erfarenhet av att köra bil, nej att köra bil 1 - 2 gånger i veckan lär man sig inget på!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vogsid:

Jag har nyss fått körkortstillstånd och hoppas på att kunna fixa ett körkort tills dess.

Nog dags att börja redan nu om du bara kan efter jobbet för då brukar körkort ta ett par månader i snitt. Sedan så är det säkert väntetid på själva uppkörningen så kolla upp det även, nog många ungdomar som vill ta körkort till sommaren.

Permalänk
Medlem

@Shoppey: Resan kommer hända hur som helst men självklart kommer vi känna av hur bekväma vi är i de större städerna. Om någon ska köra där kommer det bli han som övningskört i tre år sen tidigare. Men ute på motorvägarna och de längre sträckorna hade det vart schysst att byta av då och då så att han inte måste göra allt, och därför hade det varit bra om åtminstone en mer av oss tog ett körkort tills dess.

Permalänk
Inaktiv

Det finns garanterat paket på valfri skola med 20-10x40min körning och teoriböcker(tror det är 10-15k det kostar). Tog själv 20x40min, vilket för mig var dubbelt av vad läraren ansåg behövas i efterhand, då jag var medveten om att jag körde som en kratta.. Stolt kärring helt enkelt..
Hur som, bara att kolla om de har tider för dig på valfri skola. De kanske inte har varje dag just de tiderna du vill dock.
Det knepigaste är nog att få tid för proven innan dess. Kan vara några månaders väntetid.
Det är i för sig inte säkert att du klarar dig på 20x40min. Var rätt många som hade tatt fler lektioner än så, men fortfarande hade problem att komma iväg..

Permalänk
Medlem

Om du som sagt har till till Juli på dig skulle jag inte säga att det är något problem vad gäller tid. Av alla jag känner som har tagit körkort finns det ingen som det har tagit mer än 2 månader för från det datum de har skrivit in sig.
Om det är så att det är långa köer för alla obligatoriska grejor i Stockholm så brukar dessa gå att boka var som helst i Sverige. Detta gäller även uppkörning.
Annars om du tänkte en intensivkurs för att du ska hinna spara ihop pengar innan så tycker jag att du lika gärna kan ta ett lån och skriva in dig direkt. Ju tidigare du får kortet ju mer hinner du få kött på benen inför sommarturen.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet tar man inte körkort "bara sådär". Har du aldrig kört bil innan får du räkna med rätt många körlektioner innan allt sitter, både trafikreglerna och motoriken. Dessutom är väl intensivkurserna det absolut sämsta sättet att lära sig på vad jag förstått, eftersom färdigheterna inte hinner fastna.

Hade jag varit i din sits och aldrig kört bil innan skulle jag börjat på körskolan redan imorgon, då kanske du hinner ta kortet i tid.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Olika människor har olika svårt för det motoriska. Själv tyckte jag aldrig att det var särskilt svårt. Jag började med automat faktiskt och körde sen manuell parallellt till och från sista halvåret. Körvanan får man oavsett och att lägga till en växelspak fixar en normalt motoriskt begåvad person på några timmar om det andra sitter. Körvana och att kunna hantera situationer på ett bra sätt däremot tar körtid att öva in.

Tar man det lugnt på autobahn och håller sig i högerkanten när det är mycket trafik skulle jag inte påstå att det är en allt för ansträngande trafiksituation. Mycket lugnare än valfri italiensk landsväg t ex. Att köra i Stockholm står sig rätt OK i svårighetsgrad till skillnad från ex Sunne där man möjligtvis kan bli en bra bilförare men inte mer än en medioker medtrafikant eftersom man inte får någon träning i mer komplexa situationer.

Sen att tyskarna skulle vara Europas bästa bilförare vettefan alltså. Största skillnaden är väl att det är lagligt att köra omdömeslöst fort på motorvägarna än så länge och av den anledningen är folk bättre på att hålla högerfilen när de inte själva kör om

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Enligt min erfarenhet tar man inte körkort "bara sådär". Har du aldrig kört bil innan får du räkna med rätt många körlektioner innan allt sitter, både trafikreglerna och motoriken. Dessutom är väl intensivkurserna det absolut sämsta sättet att lära sig på vad jag förstått, eftersom färdigheterna inte hinner fastna.

Hade jag varit i din sits och aldrig kört bil innan skulle jag börjat på körskolan redan imorgon, då kanske du hinner ta kortet i tid.

Planen är att jag övningskör med farsan nån månad så ofta som möjligt och sen försöker köra intensivkursen så att jag inte hoppar rakt in i det med noll erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg blev kanske lite tunt på konkreta tips..

Börja direkt. Inlärning fungerar bättre om du sprider ut det över en längre tid så att du hinner bearbeta och lära in på djupet. Ett halvår är inte alls tokigt med tid om du håller igång.

Kör mycket. Det tar tid framför ratten att lära sig. Men kör inte längre pass i taget än att du orkar vara alert och aktiv. Att köra långt får komma sen med vanan. Så länge du inte lär dig felaktiga/föråldrade grejer av din farsa är det bara att köra på privat. Börja gärna med någon lektion eller två redan nu så att du varvar och kan rätta till eventuella grejer som förändrats. Hur man blinkar i cirkulationer kommer osökt upp i huvudet..

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Mitt inlägg blev kanske lite tunt på konkreta tips..

Börja direkt. Inlärning fungerar bättre om du sprider ut det över en längre tid så att du hinner bearbeta och lära in på djupet. Ett halvår är inte alls tokigt med tid om du håller igång.

Kör mycket. Det tar tid framför ratten att lära sig. Men kör inte längre pass i taget än att du orkar vara alert och aktiv. Att köra långt får komma sen med vanan. Så länge du inte lär dig felaktiga/föråldrade grejer av din farsa är det bara att köra på privat. Börja gärna med någon lektion eller två redan nu så att du varvar och kan rätta till eventuella grejer som förändrats. Hur man blinkar i cirkulationer kommer osökt upp i huvudet..

Fina tips här ovan!

Jag skulle också rekommendera att läsa teorin så mycket som möjligt, det underlättar för själva körningen att veta vad som gäller hela tiden.
Jag använde mig mestadels av en app som heter iKörkort. Värt varenda krona! Dock bör man läsa teoriboken en eller två gånger kan jag tycka.

Jag minns att jag blev nervös om jag inte visste vilka regler som gällde och det slutade ofta med irritation hos mig gentemot min far som jag körde med.

Om du kör privat med din far är det bra om ni avslutar varje "pass" med att gå igenom vad som gått bra, och vad som gått mindre bra. Prova att köra med flera lärare för att få en bättre bild av vad du behöver träna mer på.

Om jag kommer på fler tips så återkommer jag med dessa

Lycka till!

Permalänk
Inaktiv

Coolt, de har tydligen skapat förvirring i betydelsen av intensivkurs.. Finns faktiskt sk intensivkurser i Stockholm som TS önskat sig, t ex, Körkortshuset. Tycker dock att 1-3 per vecka och reterande med din far låter vettigare.

Permalänk
Medlem

Hoppa över intensivkursen, de tenderar trots sitt namn att maska för att få in så många "extra" körlektioner som möjligt. Kör så mycket som möjligt privat och skriv av teorin på någon månad så är det bara att satsa på uppkörningen sedan. Lär garanterat ge körkort fortare och billigare än intensivkurserna (se bara till att vara tidigt ute med att boka in alla delar).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hoppa över intensivkursen, de tenderar trots sitt namn att maska för att få in så många "extra" körlektioner som möjligt. Kör så mycket som möjligt privat och skriv av teorin på någon månad så är det bara att satsa på uppkörningen sedan. Lär garanterat ge körkort fortare och billigare än intensivkurserna (se bara till att vara tidigt ute med att boka in alla delar).

Jo men tänkte att det är ju inte ena eller andra. Skulle kunna köra med farsan ett tag och sen intensivkurs? Men absolut.

Hur lång väntetid brukar det vara på provet och uppkörning?

Permalänk

@anon186252: Jösses vilken kass sida. Varenda rubrik är ju skrivet med stor bokstav i början av varje ord och designen ser skrämmande lik ut sidor jag gjorde i HTML-kursen på gymnasiet. Det ger inget vidare säkert intryck i mina ögon.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vogsid:

Jo men tänkte att det är ju inte ena eller andra. Skulle kunna köra med farsan ett tag och sen intensivkurs? Men absolut.

Hur lång väntetid brukar det vara på provet och uppkörning?

Du lär dig i delar när du kör på skola. Din far är kanske inte helt uppdaterad/minns. Därför är det smartare att köra blandat.

När jag tog var det 1månad, men det var inte ovanligt med upp till 3månader då. Edit: Här kan du kika.

@Slaktardej: Dom är rätt sämst, ja.. Men det är en av de största. Föreslår själv småfirmor och annat men TS har ju låst in sig på intensivkurs.

Permalänk
Medlem

Kör hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Om något blir det en resa att minnas om det går så illa haha

Permalänk
Medlem

Skulle säga som många andra här.
Gå och skriv upp dig på trafikskola direkt och ta handledarutbildningen med far din, börja övningsköra lite på körskolan och kör så mkt du kan hemma, följ med och handla etc där du kör bilen.

Sedan för terorin hitta ngn test på internet där du gör frågorna om och om igen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧