Permalänk
Medlem

Extra fläkt till Fractal Design Define R5

Hej, jag tänker köpa en ny dator, se denna länk: ny dator inet
Hyfsat snabba saker, men hade inte tänkt överklocka så mycket, typ till 4.5 ghz eller nåt. Fokus på detta bygge är att det skall vara tyst.

Nu till min fråga: skall man köpa till en extra fläkt till R5 chassit? Och i så fall, vilken fläkt, och vart sätter man den lämpligast (fram antar jag). Jag har lagt till en extra fläkt i min kundvagn, men funderar om det kanske inte är bättre att välja en annan tyst fläkt för att "sprida ut" ljudet mera.

Och kommer en extra fläkt att göra systemet tystare, eller bara att det låter mera?

Permalänk
Medlem

Två stycken 140mm som insug i fronten och en 140mm som utsug bak räcker gott och väl. Håller mitt Define S svalt och tyst.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har två fläktar fram, och en i bak i r5-chassit. När jag testar stänga av den ena av de främre fläktarna skiljer det ingenting alls i temps vid spelande. Det låter bara mer med två där fram, i alla fall för min dator.

Det som gjorde störst effekt för min del var att sätta en fläkt i sidopanelen. Den blåser alltså rakt in ungefär mot grafikkortet. Superbra.

Nu kör jag alltså en fram, en bak och en i sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du vill ha en likadan fläkt som följer med R5an så är det denna:

Fractal Design Dynamic GP-14

Finns som vit också om du har R5 vit.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag har två fläktar fram, och en i bak i r5-chassit. När jag testar stänga av den ena av de främre fläktarna skiljer det ingenting alls i temps vid spelande. Det låter bara mer med två där fram, i alla fall för min dator.

Det som gjorde störst effekt för min del var att sätta en fläkt i sidopanelen. Den blåser alltså rakt in ungefär mot grafikkortet. Superbra.

Nu kör jag alltså en fram, en bak och en i sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra info, tackar. En annan bra sak med 2 in och 1 ut fläkt är väl att man får övertryck, så den inte suger in en massa damm (framförallt bra om den står på golvet).

Permalänk
Skrivet av antepannte:

Två stycken 140mm som insug i fronten och en 140mm som utsug bak räcker gott och väl. Håller mitt Define S svalt och tyst.

Håller jag med om. Flera fläktar medför mera oljud och sänker temperaturerna ~ max 2-3 grader.

Skrivet av MagnusHH:

Bra info, tackar. En annan bra sak med 2 in och 1 ut fläkt är väl att man får övertryck, så den inte suger in en massa damm (framförallt bra om den står på golvet).

Ja.

Vill du lyxa till det framöver skaffar du 3 st. NF-A14 och kopplar dessa enkelt via moderkortet så får du en tyst och fin samt effektiv drift.

https://www.inet.se/produkt/6308829/noctua-nf-a14-140mm-pwm#s...

De medföljande GP-14 presterar bra men dem kan du endast köra DC mode via antingen moderkortet eller den medföljande fläktkontrollen. Detta pga att de är 3-pins. DC mode fungerar också bra, men medför lite mera ljud och aggressivare fläktkurva.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Vill du lyxa till det framöver skaffar du 3 st. NF-A14 och kopplar dessa enkelt via moderkortet så får du en tyst och fin samt effektiv drift.

https://www.inet.se/produkt/6308829/noctua-nf-a14-140mm-pwm#s...

De medföljande GP-14 presterar bra men dem kan du endast köra DC mode via antingen moderkortet eller den medföljande fläktkontrollen. Detta pga att de är 3-pins. DC mode fungerar också bra, men medför lite mera ljud och aggressivare fläktkurva.

Vad tror du om att ta en sådan 140mm Noctua fläkt, tillsammans med de två medföljande GP-14 fläktarna, och koppla Noctua fläkten via PWM och moderkorts temperatur? Tanken är att man då får en fläkt som oftast kommer stå stilla, men kickar igång när det behövs exempelvis vid hög belastning eller om det är varmt i rummet. Sedan kör man de befintliga fläktarna i mellan läget (7v).

Eller kanske sätta Noctua fläkten på sidan (inblås) och koppla den till GPU temperaturen?