GUIDE: RAID and you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insert_name:

Dum fråga nu men jag har verkligen ingen aning..
Om jag har en 120 gb ssd med OS på också köper jag en 256 gb ssd att ha spel osv på
kan jag bara koppla in den nya ssd'n och köra på eller måste jag börja krångla med raid?

Japp, det är bara att koppla in! Kan hända att du kommer få allokera(hur de nu stavas?) den i diskmanager när du precis satt in den. Men för övrigt är det typ plug&play ^^

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Behöver hjälp med att få igång raid på min dator, Har köpt 2 st WD RED 4TB som jag vill köra i raid 1. Men kan inte kör det i mjukvara och när jag ändrar från raid i moderkortsinställningarna kan den inte boota. Kmr till windows loadscreen sen rebootar den. Och sen varför är diskarna uppdelade i 2 delar vars? :S vill ju ha en stor partion.
Har ett gammalt moderkort - Gigabyte EX58-DS4

http://postimg.org/image/mjiipt1dv/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Riddle:

Behöver hjälp med att få igång raid på min dator, Har köpt 2 st WD RED 4TB som jag vill köra i raid 1. Men kan inte kör det i mjukvara och när jag ändrar från raid i moderkortsinställningarna kan den inte boota. Kmr till windows loadscreen sen rebootar den. Och sen varför är diskarna uppdelade i 2 delar vars? :S vill ju ha en stor partion.
Har ett gammalt moderkort - Gigabyte EX58-DS4

Diskarna är nog delade om de inte kör GPT (utan kör MBR).
Du bör helst inte köra RAID via Windows diskhanteraren. Den lösningen är hemsk... rent ut sagt.
Den är såbar som tusan så fort något går fel, då det inte alltid stöds av verken recovery verktyg eller partitions verktyg.
Kör det via Intels Sata styrkrets istället.

Börja med att få över datorn i RAID läge:
http://www.overclock.net/t/1227636/how-to-change-sata-modes-a...

Sen behöver du tömma RAID diskarna helt. Tex med Low Level Format Tool (http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/). Det räcker med "Quick Wipe".
Alt är att göra det via diskhanteraren i kommandoläge, men det är du kanske inte bekant med.

Efter det, ta ner Intel RAPID storage mjukvara.
https://downloadcenter.intel.com/download/24779/Intel-Rapid-S...
De 2 första är drivrutiner (om du ska installera om tex), den sista är mjukvaran (som också installerar nyare drivare åt dig).

Sen kommer du få en liten ikon nere vid klockan som ser ut som en liten ljusgrå extern hårddisk (inte USB minne) med ett grönt märke på (om jag minns rätt). Dubbelklicka den, så öppnar du dens verktyg.
Sen finns där skapa knapp, där du kan följa guiderna och välja dina diskar.

När de är uppbyggda som du vill ha det, så gå in i diskhanteraren igen. Den kommer troligen poppa upp och fråga om du vill initiera disk (annars högerklicka på själva disken i högra fönstret, på vänster sida.).
Välj GPT partition.
Sen är det bara att skapa en stor partition över hela rasket.

Permalänk

Hejsan, får inte rätt på det. Min "platform" supportar inte RST toolet från intel. Och när jag ändrar från AHCI i bios till Raid så kommer jag bara till "Verifying pool data" inte längre. :S
Jag kan gå in i RAID menyn efter jag ändrat till det i bios men bara skapa RAID 1 som är 1.6 Tb dvs halva diskarnas yta så som på bilden. Men sen jag formaterade dom så ser jag hela diskarna i "Disk management"

Dvs just nu är läget

windows diskarna 3,6 TB styck i ACIH men då ingen raid helt o formaterade tomma.

Starta RAID i BIOS ser jag diskarna i raidmenyn i BIOS på enbart 1,6 TB styck. sen hänger den sig vid verifying pool data.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Riddle:

Hejsan, får inte rätt på det. Min "platform" supportar inte RST toolet från intel. Och när jag ändrar från AHCI i bios till Raid så kommer jag bara till "Verifying pool data" inte längre. :S
Jag kan gå in i RAID menyn efter jag ändrat till det i bios men bara skapa RAID 1 som är 1.6 Tb dvs halva diskarnas yta så som på bilden. Men sen jag formaterade dom så ser jag hela diskarna i "Disk management"

Dvs just nu är läget

windows diskarna 3,6 TB styck i ACIH men då ingen raid helt o formaterade tomma.

Starta RAID i BIOS ser jag diskarna i raidmenyn i BIOS på enbart 1,6 TB styck. sen hänger den sig vid verifying pool data.

Har du kollat om du har uppdaterat BIOS?
Låter som att din RAID kontroller inte stöder 4k sektor diskar, eller större än 1,6TB. Har du tur är det en mjukvarubegränsning, och en nyare FW löser det. Vet att 60-serien av chipseten ska göra det, dock osäker på 50 serien.

Om det är så, blir det värre, och du blir tvingad att köra mjukvaruraid eller skaffa nytt moderkort/Sata RAID kontrollerkort. Lite därför jag hoppades du skulle kunna göra inställningen i Windows, med RAID mjukvara, för det kommer förbi en del begränsningar.

Edit: Verkar som 50 serien inte har de moderna RAID funktionerna på korten på samma sätt, men det ska gå.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2350660
"Does that mean, that after the update of the Intel RAID ROM you were able to get the newest Intel RST Drivers & Software Set v12.8 installed onto your X58 system running in AHCI mode?"

"That is correct after that BIOS update I was able to install v12.8 irst drivers from the software package onto the system. I have 1 system in AHCI mode with them installed and I have another system in RAID but the Windows OS disk is a single disk in AHCI mode. "

Permalänk
Medlem

Har försökt google lite men inte hittat något.

I praktiken kanske lite onödigt och dumt men faller även under kategorin "kul".
PCIe SSD i RAID(0), fungerar det likadant? Går det att konfigurera likadant? Tänkte på Intel 750.

Edit, hittade svar.
"Unfortunately the X99 (or any other chipset) doesn't support PCIe RAID, so if you were to put two SSD 750s in RAID 0 the only option would be to use software RAID. That in turn will render the volume unbootable"
http://www.anandtech.com/show/9090/intel-ssd-750-pcie-ssd-rev...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har du kollat om du har uppdaterat BIOS?
Låter som att din RAID kontroller inte stöder 4k sektor diskar, eller större än 1,6TB. Har du tur är det en mjukvarubegränsning, och en nyare FW löser det. Vet att 60-serien av chipseten ska göra det, dock osäker på 50 serien.

Om det är så, blir det värre, och du blir tvingad att köra mjukvaruraid eller skaffa nytt moderkort/Sata RAID kontrollerkort. Lite därför jag hoppades du skulle kunna göra inställningen i Windows, med RAID mjukvara, för det kommer förbi en del begränsningar.

Edit: Verkar som 50 serien inte har de moderna RAID funktionerna på korten på samma sätt, men det ska gå.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2350660
"Does that mean, that after the update of the Intel RAID ROM you were able to get the newest Intel RST Drivers & Software Set v12.8 installed onto your X58 system running in AHCI mode?"

"That is correct after that BIOS update I was able to install v12.8 irst drivers from the software package onto the system. I have 1 system in AHCI mode with them installed and I have another system in RAID but the Windows OS disk is a single disk in AHCI mode. "

Fattar typ ingenting av vad han skriver o vad jag ska göra =P .. ..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har fem stycken Samsung 840 PRO 256GB och funderar på om jag ska köra en RAID-version på dessa. Frågan är dock, är det värt det överhuvudtaget och isåfall vilken RAID-version vore det bästa för mig? OSet är Windows 10 och datorn används främst till spelande.

Intel i5 4690K @ 3,5 GHz
MSI Z97 PC Mate
8GB DDR3
Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Kan man köra 5 SSDer i RAID 0?
Eller måste det vara jämt nr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Minst två är kravet, sen vilket antal som passar dig bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Skrivet av MsSmith:

Minst två är kravet, sen vilket antal som passar dig bäst

Nja... vill du ha prestanda bör du hålla dig till 2-4-8 osv.. annars kommer sektorstorleken att bli ojämt på diskarna och du kan få sämre prestanda. SSD måste också ha TRIM... annars lär du får usel prestanda rätt fort.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Hmm vill du förklara det där mer ingående? Nyheter för mig Vad har sektorstorleken med det att göra? När vi diskuterade det här för tio år sedan handlade det förstås om mekaniska diskar, men då pratades det mycket mer om att söktiden ökade och man fick i princip sämre resultat i operativsystemet pga detta medan man tjänade på det om man arbetar med större filer. Raid1 på mekaniska diskar är ju det snabbaste för ett operativsystem. Men detta är utdaterad information idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Paddanx: Hmm vill du förklara det där mer ingående? Nyheter för mig Vad har sektorstorleken med det att göra? När vi diskuterade det här för tio år sedan handlade det förstås om mekaniska diskar, men då pratades det mycket mer om att söktiden ökade och man fick i princip sämre resultat i operativsystemet pga detta medan man tjänade på det om man arbetar med större filer. Raid1 på mekaniska diskar är ju det snabbaste för ett operativsystem. Men detta är utdaterad information idag.

Hur mycket det påverkar just RAID 0 är kanske en annan debatt, men jag minns att med andra RAID (5-6 och liknande) så påverkar allignment av sektorerna prestandan rätt mycket.

https://forums.anandtech.com/threads/raid-array-stripe-alignm...
https://technet.microsoft.com/en-us/library/dd758814(v=sql.10...

Och även om detta i grunden gäller HDD, så är SSD verkligen påverkade av detta. Om 4k sektorn är fel-allignad så kommer prestandan dyka, speciellt i skrivning. Du kommer även öka slitaget på SDDn då du skriver 2 sektorer istället för 1. Så SSDer är flera gånger mer påverkade av detta än HDD är. Du kan testa göra en missalignad 4k sektor på en SSD och testa prestandan om du inte tror mig... det dödar prestandan väldigt fort.

Så om du tänker 4k sektorer med 3 SSDer, blir 12kB "sektor"... vilket är icke allignat. Om du nu gör 16kB RAID blocks, så kommer SSDna att få 16k+16k+16k blocks... vilket gör att när du läser 32kB kommer bara 2 SSDer jobba, och läser du 64kB kommer alla 3 jobba men ena måste hämta 2 sektorer och kommer blir flaskhals och sänka prestandan. Samma problem blir med 5 diskar...

Om du gör 4kB stripe (minsta) med 5 diskar, så får du samma problem med 8kB, 16kB i att inte alla diskar används och med 32kB, 64kB osv problem med att en eller fler diskar jobbar mer än andra.

Gör du säg stor 256kB stripe, så får du bara en SSD på allt under 256kB, och 512kB blir bara 2 diskar, 1024kB blir 4 av 5 och allt över kommer lasta ojämt på diskarnas skrivning/läsning.

Genom att göra det till en jämn allignment, där säg 4 diskar används. 16kB stripe ger då 64kB jämnt på alla SSDerna. 128-256-1024 och allt över kommer jämnt att fördelas på samtliga SSDer, och svarstiden är som bäst, samt prestandan maximal. Så 2-4-8-16 fungerar bäst, så att alla SSDer eller HDD får jämn fördelning av last och sektorer. Det kan tom bli bättre prestandan med 4 än 5, om en SSD är upptagen mer än alla andra, och blir flaskhalsen.

EDIT: Notera att om du kör tex RAID 5/6 så är det "data diskarna" som ska vara multipel av 2-4-8-16, och sen lägger du till ev partiet-diskarna. Så tex RAID 5 ska ha 3-5-9, RAID 6 bör ha 4-6-10 och RAID med 3 paritet (RAID-Z3 tex) bör ha 5-7-11 osv. Då blir sektorerna korrekt på det som delas, och paritet disken "följer med" denna stripe storlek bara.

Permalänk
Medlem

Njae det är väl inte riktigt så raid fungerar i praktiken. Filen styckas sekventiellt, så om en fil på 16kb på tre diskar styckas i 4kb sektorer så blir det 0-1-2-0 vilket inte ska påverka någonting. Hade det varit 0-0-1-2 så absolut. Däremot bör alltid stripe size på raiden vara densamma som i filsystemet, annars blir det bra jobbigt.

Roterande paritet har väl alltid varit bra mycket tyngre för en kontroller eller cpu men fortfarande både rappare i skrivning än Raid4 och som dessutom klarar av att vara tillgänglig vid en omsynkning.

Jag kör själv Raid6 hemma i olika situationer och får helt godkänd prestanda (ca 800MB läs och 500MB skriv), beroende på vad frågeställaren är nöjd med så bör denne ändå få 1200+ MB/sec läs/skriv på fem diskar, oavsett vad man hittar på. Det borde väl räcka

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Njae det är väl inte riktigt så raid fungerar i praktiken. Filen styckas sekventiellt, så om en fil på 16kb på tre diskar styckas i 4kb sektorer så blir det 0-1-2-0 vilket inte ska påverka någonting. Hade det varit 0-0-1-2 så absolut. Däremot bör alltid stripe size på raiden vara densamma som i filsystemet, annars blir det bra jobbigt.

RAID 0 delar ju stripe sektorerna en efter en på vardera disk. Så sektor 100 på en, sektor 101 på nästa, sektor 102 på nästa osv... Så om du nu har säg 16kB stripe, och 16kB sektorer, och du lägger en 64kB fil... hur hamnar den? Jo på 4 st olika sektorer/diskar. Har du 5 st så kommer en disk inte göra något... har du 3 kommer en disk att behöva hämta 2 sektorer. Du måste mao ha väldigt specifika, udda filer/sektorer för att få jämn prestanda.

Sen som jag sa, en SSD må ha 4kB sektorer, men blocks internt kan vara allt från 128kB till 2048KB idag som den kan radera. En HDD bryr sig inte, den bara skriver till sektor bredvid. En SSD måste dock flytta om dessa. Så vill man hålla slitaget nere och prestandan uppe behöver SSDer lite mer tanke bakom.

Håller med dock att bästa prestandan är så klart med stripe samma som sektor, men det är inte alltid man kan köra det.

Skrivet av MsSmith:

Roterande paritet har väl alltid varit bra mycket tyngre för en kontroller eller cpu men fortfarande både rappare i skrivning än Raid4 och som dessutom klarar av att vara tillgänglig vid en omsynkning.

Jag har inte lekt med RAID 4... tror den var gammal innan jag ens började med RAID. Men jag håller med dig att paritet är tyngre, helt klart.

Skrivet av MsSmith:

Jag kör själv Raid6 hemma i olika situationer och får helt godkänd prestanda (ca 800MB läs och 500MB skriv), beroende på vad frågeställaren är nöjd med så bör denne ändå få 1200+ MB/sec läs/skriv på fem diskar, oavsett vad man hittar på. Det borde väl räcka

Troligen, ja.
Är mer ojämna slitaget jag oroar mig för om en disk får mer än andra, då det kan påverka SSDers livlängd om det inte tas med. RAID utan TRIM för en SSD är redan döden för prestanda tex, och även slitagemässigt. Men det beror väl på vad för data du har också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

RAID 0 delar ju stripe sektorerna en efter en på vardera disk. Så sektor 100 på en, sektor 101 på nästa, sektor 102 på nästa osv... Så om du nu har säg 16kB stripe, och 16kB sektorer, och du lägger en 64kB fil... hur hamnar den? Jo på 4 st olika sektorer/diskar. Har du 5 st så kommer en disk inte göra något... har du 3 kommer en disk att behöva hämta 2 sektorer. Du måste mao ha väldigt specifika, udda filer/sektorer för att få jämn prestanda.

Hmm fast i ditt exempel ovan blir ju prestandan högre tack vare att den femte disken inte används alls (alltså hämta data från 0-1-2-3 istället för 0-1-2-3-4). Prestanda/slitageförlusten blir om du hade haft en 80kb fil på fyra diskar och behövt köra 0-1-2-3-0, dvs dubbel skrivning till den första disken. Då hade vi istället haft tomma diskar på 1-2-3. Hade vi pratat mekaniska diskar hade defragmentering och söktid varit ett diskussionsämne skulle jag tro. Skulle det komma en liten fil, säg 17-48kb så borde den väl kunna läggas på 1-2-3 i sammanhanget men jag vet inte om raid0 arbetar så.

Men du har nog mer inblick i det här än jag hade på min tid, men det känns ju lite som att man måste vara väldigt noggrann för att uppleva nackdelarna som blir uppmålade här