Permalänk

Mäta CPU temp -HUR?

Hej på er!

Jag har precis byggt ihop en ny dator:
*i7 7700K 4.2 GHz (Kaby Lake)
*ASUS PRIME Z270-P
*Noctua NH-D15

Hur kan jag mäta CPU tempen i idle och 100% load?
*BIOS säger 32C i idle
*CoreTemp säger 26C i idle
*RealTemp hoppar random mellan 30-65 upp-och-ner. En sekund 30 grader, den andra 65. Detta gäller alla kärnor.

Alla säger olika vilken kan jag lita på?

Bonus:
Vad kan jag stresstesa CPU och RAM med? Prime 95 fortfarande?

Med vanlig hälsning

Permalänk
Medlem

HW Monitor använder jag alltid. Fungerar suveränt och läser även av Grafikkortet, moderkortet och hårdiskarnas sensorer. BIOS temperaturen är alltid högre än i windows av någon anledning. Har en Noctua NH-U12S kylare till min 1.330V G3258 Pentium och den är runt 40 grader i bios medans 30-35 i windows.
Prime95 fungerar bra för CPU stress och RAM. Men tror Memtest 86 är bättre om du är ute efter att felsöka RAM minnet. (Ingen anledning att köra memtest om det klarar sig igenom "blend test" i prime och du inte märker några problem.)

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Hedersmedlem

Använd inte Prime95 om du inte använder någon av de gamla versionerna. Använd något av de andra program som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Battle_Zealot:
Jag använder oftast HWmonitor för att mäta temperaturer men program kan visa fel sensor beroende på moderkort.
För belastningstester rekommenderar jag linpack-baserade program så som Intel XTU, Aida64 eller OCCT. Samtliga har integrerad hårdvarumonitor (temperaturmätning).

Vill du maxa temperaturen är det nog Intel Burntest eller annat stresstest som gäller.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tack för alla svar.

En följdfråga.
Nu har alla temp övervakningsprogram börjat hoppa i tempen.
Ena sekunden 30 grader, andra 55, ner på 30, upp på 45, ner på 30 upp till 60. Detta i en sekunders intervall.
Kan inte stämma?

Permalänk

Jodå det kan stämma. Värmen kan inte försvinna ut i kylflänsen hur fort som helst så så fort CPU:n får något att göra kommer en temperaturspik som ett brev på posten.

Öppna ditt monitorprogram och spana in vad som händer när du bara öppnar en ny flik i webbläsaren vid sidan av. Hopp säger det så sticker tempen upp 10-15 grader och ned igen. Även små bakgrundsprocesser kan ligga och åstadkomma dessa spikar.

Jag stresstestar med RealBench och Aida64. Aida64 har fördelen att det läser alla volttal och temperaturer korrekt så du får både schysst stresstest och schysst monitoring i en smäll. Det är inte gratis för alltid men du får leka i 30 dagar innan du måste betala.