Microsoft bekräftar ytterligare en stor uppdatering till Windows 10 i år

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bekräftar ytterligare en stor uppdatering till Windows 10 i år

Det har tidigare talats om en andra uppdatering till Windows 10 under 2017 och nu har detta bekräftats av Microsoft. Vad denna uppdatering innefattar är dock än så länge okänt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Citat: "omarbetning av operativsystemets gränssnitt".
Grymt, det kan knappast bli sämre så jag är mycket förväntansfull, första steget är att lägga in alla funktioner i det nya gränssnittet så man ej behöver använda gamla kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem

Vart är nyheterna om att "vi kommer lansera en LTSB version eller liknande, det vore drömmen.
En uppdaterad LTSB version utan allt extra crap.
Eller ja W10 Pro lite eller något :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vart är nyheterna om att "vi kommer lansera en LTSB version eller liknande, det vore drömmen.
En uppdaterad LTSB version utan allt extra crap.
Eller ja W10 Pro lite eller något :/

Tittar man på deras karta som Sweclockers länkat så ser jag inget "Second update" jag vill ha under 2017, utan det är i produktion 2018, då det är testat och stabilt. LTSB har ju nackdelar dock som inte är kul... så det verkar bli att man får trixa med WU igen för att slippa vara betatestare.

Så sätt igång Win 10 älskare... testa klart Creators Update under 2017, så vi andra kan få stabil version i slutet av 2017 iaf. Sen kan ni leka betatestare på "Second Update" därefter

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vart är nyheterna om att "vi kommer lansera en LTSB version eller liknande, det vore drömmen.
En uppdaterad LTSB version utan allt extra crap.
Eller ja W10 Pro lite eller något :/

En uppdaterad version vars största syfte är att inte förändras mer än att den skall få säkerhetspatchar?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Bra, då blir det två perioder med både hängslen och livrem för oss i kanalen/användarsupporten i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

, första steget är att lägga in alla funktioner i det nya gränssnittet så man ej behöver använda gamla kontrollpanelen.

Vore det bättre trots att det nya gränssnittet är mätbart sämre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de satsar på att göra klart saker som har känts halvfärdiga sen Windows 10 släpptes. T.ex att samla ihop Kontrollpanelen och Inställningar till ett enda ställe, och fixa så det inte är olika utseende på fonter och menyer i olika delar av Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

En uppdaterad version vars största syfte är att inte förändras mer än att den skall få säkerhetspatchar?

En lite version som är nerskalad utan appar och allt annat skräp hade varit bra ja.
Hade tagit en bättre uppdateringscykel på LTSB också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

En lite version som är nerskalad utan appar och allt annat skräp hade varit bra ja.
Hade tagit en bättre uppdateringscykel på LTSB också.

Nja

Skrivet av TechNet:

Long-term Servicing Branch

Specialized systems—such as PCs that control medical equipment, point-of-sale systems, and ATMs—often require a longer servicing option because of their purpose. These devices typically perform a single important task and don’t need feature updates as frequently as other devices in the organization. It’s more important that these devices be kept as stable and secure as possible than up to date with user interface changes. The LTSB servicing model prevents Windows 10 Enterprise LTSB devices from receiving the usual feature updates and provides only quality updates to ensure that device security stays up to date. With this in mind, quality updates are still immediately available to Windows 10 Enterprise LTSB clients, but customers can choose to defer them by using one of the servicing tools mentioned in the section Servicing tools.

Källa: Technet

dvs man gör inga förändringar på systemet förutom säkerhetspatchar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Man gör Windows 8, sedan spenderar man fem år med att fixa alla problem som Windows 8 skapade.

Tekniskt är Windows 10 absolut det bästa Windows systemet men har fortfarande lite svårt för det tråkiga utseendet som de nu tydligen tänker fixa till igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nja

Källa: Technet

dvs man gör inga förändringar på systemet förutom säkerhetspatchar

Vet vad LTSB är menat för egentligen så behöver ingen källa för det
Men det är precis därför jag säger att en LITE version hade varit bra om dom nu ska köra typ 2 års cykel på LTSB.
Senaste LTSB är perfekt fungerande, men det kommer antagligen bli strul med framtida drivers när nästa major update till W10 kommer.

Permalänk
Medlem

Kanske det är en uppdatering som uppgraderar det till Windows 7 med stöd för Dx12?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Ett Windows 7 shell/tema kanske.... Fast dagens dator verkar ju inte ha prestandan för att hantera ett sådant gränssnitt....... Allt ska vara så platt och resurssnålt som möjligt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Gör inte om en Windows 10 update skandal, där många fick saker sina förstörda.

Tog mig ett tag och vilja uppdatera, gjorde det och turen hände inget för mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

Jag hoppas att de satsar på att göra klart saker som har känts halvfärdiga sen Windows 10 släpptes. T.ex att samla ihop Kontrollpanelen och Inställningar till ett enda ställe, och fixa så det inte är olika utseende på fonter och menyer i olika delar av Windows

Precis det där är det jag stör mig mest på med Windows 10. Egentligen har det pågått sedan Win 8. De verkar flytta saker kontinuerligt till nya gränssnittet, men tycker det tar alldeles för lång tid. I dagsläget är det väldigt förvirrande när man behöver komma åt vissa inställningar som i vissa fall finns på två ställen och andra fall endast finns på det ena stället. Kontrollpanelen behöver ju tas bort på sikt, ganska sjukt.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Känns ju som att det borde vara tid för med en uppdatering till w10 desktop och för xbone v1 i samband nya xbone v2.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Gör inte om en Windows 10 update skandal, där många fick saker sina förstörda.

Tog mig ett tag och vilja uppdatera, gjorde det och turen hände inget för mig.

Windows 10 skandal vet jag inte, det har väll tradionellt alltid varit lite ståhej när Microsoft släpper sina Service Packs som gör mer än installerar en hög säkerhetspatchar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Windows 10 skandal vet jag inte, det har väll tradionellt alltid varit lite ståhej när Microsoft släpper sina Service Packs som gör mer än installerar en hög säkerhetspatchar

Tror att @Vangen syftar på Anniversary Update som gjorde att hårddiskar inte längre identifierades korrekt i systemet. Dvs de visades bara i RAW-format och var inte längre läsbara. I andra fall har även ljudfiler blivit korrupta av de "smarta" funktionerna i Windows 10.

Den stora skandalen här är i mitt tycker hur dessa saker tystats ned av Microsoft.

Själv har jag aldrig varit med om någon tidigare Service Pack som gjort lika stor skada som Windows 10 releaserna. Finns en anledning till att jag precis börjat köra 1607 där jag hoppade direkt ifrån 1507. En annan maskin kör 1511 då jag inte vill riskera hårddisken (dualbootar med OS X).

I övrigt tycker jag att Windows 10 Anniversary Update 1607 precis blivit användbart. Lagom tills det håller på att fasas ur inför kommande version. När väl 1711(?) släpps, så lär 1607 endast få säkerhetsuppdateringar.

Sett till bilden ovan, så kommer Anniversary Update "överges" i början på 2018. Microsoft har själva sagt att endast två samtidiga releaser kommer att underhållas/buggfixas. Vart att tänka på för oss som helst av allt vill stänga av Windows Update när systemet blivit stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tro att @Sebastian V syftar på Anniversary Update som gjorde att hårddiskar inte längre identifierades korrekt i systemet. Dvs de visades bara i RAW-format och var inte längre läsbara. I andra fall har även MP3-filer blivit korrupta av de "smarta" funktionerna i Windows 10.

Den stora skandalen här är i mitt tycker hur dessa saker tystats ned av Microsoft.

Själv har jag aldrig varit med om någon tidigare Service Pack som gjort lika stor skada som Windows 10 releaserna. Finns en anledning till att jag precis börjat köra 1607 där jag hoppade direkt ifrån 1507. En annan maskin kör 1511 då jag inte vill riskera hårddisken (dualbootar med OS X).

I övrigt tycker jag att Windows 10 Anniversary Update 1607 precis blivit användbart. Lagom tills det håller på att fasas ur inför kommande version. När väl 1711(?) släpps, så lär 1607 endast få säkerhetsuppdateringar.

https://www.onmsft.com/wp-content/uploads/2017/02/chrome_2017-02-20_19-23-36-1050x539.png

Sett till bilden ovan, så kommer Anniversary Update "överges" i början på 2018. Microsoft har själva sagt att endast två samtidiga releaser kommer att underhållas/buggfixas.

Joda SP2 till Vista gjorde stort ståhej (ni har säkert bara glömt bort det) SP 1 till Windows XP var det också saker som slutade fungera osv...
Alla SPs till NT4 var meckiga

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:
Vista körde jag aldrig av flera olika anledningar. SP1 till XP var en dröm jfm Windows 10. Visst ställde migrationen ifrån Microsoft Java till Sun Java till det för många användare, men det förstörde inte data! NT4 var aldrig riktat till hemanvändare och innehöll inte heller tvingande uppdateringar. Skulle nog snarast skyllt på bristande koll på IT-avdelningen.

Stora skillnaden mellan Windows 10 och tidigare versioner av Windows är just de ofrivilliga uppdateringarna i Home-versionerna. Vi med kunskap kan skydda oss, men den kunskapen besitter inte normala hemanvändare.

Nu är det tyvärr svårt att hitta alternativ till Windows 8.1/10 om man kör en dator med pekskärm, så jag försöker istället lösa problemen som finns.

Permalänk
Medlem

Undra om där även kommer någon optimering/stöd för AMD Ryzen, eller det dröjer typ 2~3 år...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Joda SP2 till Vista gjorde stort ståhej (ni har säkert bara glömt bort det) SP 1 till Windows XP var det också saker som slutade fungera osv...
Alla SPs till NT4 var meckiga

Skillnaden är ju att ingen av de tidigare har "tvingat" användare att uppdatera, utan att behöva omvägar för att stänga av. Företag kan välja med WSUS tex, men i XP, Vista och NT behövde man inte det för enklare park eller hemanvändare. Har inget emot att det per default är igång, men när man tvingas gå in och döda hela WU-tjänsten som hemanvändare för att kunna slippa få sin data förstörd i en ny Win 10 version så har det gått till nya höjder av problem. Hade tvånget inte funnits, hade problemet inte heller.

Du har dock rätt i att även 8.1 tex skapade massor med problem. Enda jag vet som faktiskt inte var problem (vad jag såg iaf) var Win 7 SP1... och man undrar varför folk gillar OSet.

Permalänk
Medlem

Gött, då får man se fram emot ytterligare en chans att avaktivera Cortana och annan skit som helt plötsligt är påslaget by default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vart är nyheterna om att "vi kommer lansera en LTSB version eller liknande, det vore drömmen.
En uppdaterad LTSB version utan allt extra crap.
Eller ja W10 Pro lite eller något :/

Skrivet av Paddanx:

Tittar man på deras karta som Sweclockers länkat så ser jag inget "Second update" jag vill ha under 2017, utan det är i produktion 2018, då det är testat och stabilt. LTSB har ju nackdelar dock som inte är kul... så det verkar bli att man får trixa med WU igen för att slippa vara betatestare.

Så sätt igång Win 10 älskare... testa klart Creators Update under 2017, så vi andra kan få stabil version i slutet av 2017 iaf. Sen kan ni leka betatestare på "Second Update" därefter

Skrivet av Mr_Lazy:

En uppdaterad version vars största syfte är att inte förändras mer än att den skall få säkerhetspatchar?

Men LTSB finns ju och fungerar ypperligt som önskat. Så jag förstår inte vad ni pratar om???

Permalänk
Medlem

Åh längtar tills dom tar bort kontrollpanelen och kör helhjärtat på inställningar. Så jobbigt att vissa inställningar ibland länkar vidare från den nya menyn och öppnar kontrollpanelen. Speciellt eftersom kontrollpanelen då öppnas i kategori läge fastän jag vill ha klassiskt läge.

Måste säga att W10 har fungerat förhållandevis väldigt bra sen release. Stabilaste windows releasen jag varit med om.

Kommer ALDRIG glömma Windows XP releasen sämsta jag varit med om. Aldrig varit med om liknande, och folk klagar över Vista. Folk kommer inte ihåg hur XP var innan SP1 framförallt och innan SP2. Försökte installera om XP på en dator som levererades med XP när det var nytt. En orginal skiva första utgåvan. Efter jag hade installerat så behövde jag uppdatera för att kunna installera program. Men på denna tiden gick uppdateringar direkt via Internet Explorer som i sin tur öppnade windows update klienten. Problemet var bara det att så fort jag skulle öppna windows update IE kommer upp och jag trycker på sök efter uppdateringar så krashar explorer. Går inte att installera SP1 från fil heller då jag måste först göra en update på windows update klienten som bara går att göra via IE. Helt oanvändbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laxan96:

Men LTSB finns ju och fungerar ypperligt som önskat. Så jag förstår inte vad ni pratar om???

Hur köper man LTSB som privatperson? Sedan hoppas jag du är medveten om att LTSB är väldigt begränsande för hemanvändare. Spel i Windows 10 (Windows Store) kräver de senare versionerna av 10:an. Annars kan man lika gärna köra Windows 7 eller Windows 8.1.

EDIT:
Det har hänt väldigt mycket mellan 1507, 1511 samt 1607, där enbart 1507 samt 1607 kör LTSB. Tvivlar starkt på att 1703 blir en LTSB release.

https://technet.microsoft.com/en-us/windows/release-info.aspx

Sedan gillar jag faktiskt Microsoft Edge i 1607 där jag kan köra uBlock Origin (december 2016). Men detta gäller enbart min 8"-platta med Intel Atom.

Jag kör olika versioner av Windows beroende på vad datorn används till. Kör Windows 7 (14" legacy laptop), Windows 8.1 (13" hybrid), Windows 10 1511 (iMac) samt Windows 10 1607 (8" tablet) på burkarna hemma.

Hade helst kört Windows 7 på min iMac, men tyvärr hade jag ingen licens över för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laxan96:

Men LTSB finns ju och fungerar ypperligt som önskat. Så jag förstår inte vad ni pratar om???

Ja nu fungerar den, men efter nästa update som kommer snart så lär drivers hamna bakom, ex nvidia drivers om det blir samma som med anniversary edition.
Fast jag har inte haft LTSB på ett tag nu, vet inte hur bra nyare drivers fungerar i LTSB nu med ex nvidia, realtek audio etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur köper man LTSB som privatperson? Sedan hoppas jag du är medveten om att LTSB är väldigt begränsande för hemanvändare. Spel i Windows 10 (Windows Store) kräver de senare versionerna av 10:an. Annars kan man lika gärna köra Windows 7 eller Windows 8.1.

Ja vill man hållas sig up to date med de senaste spelen osv får man köra Enterprise. I enterprise kan vi ju iaf åtminstone välja när och vilka uppdateringar ska installeras. Man kan även i Pro ändra i group policy managerna för att få delar av valen man kan göra i Enterprise.

Permalänk
Medlem

@laxan96:
Åter igen... Hur skaffar jag Enterprise som privatperson?

Att välja releaser gjorda för stora företag är inte en lösning (med prislapp därefter). Då känns det som ett bättre alternativ att helt enkelt stänga av Windows Update (som service) och köra WSUS Offline eller Portable Update vid behov. Tyvärr gör detta även Windows Store obrukbart som Edge är starkt knutet till.

Skulle nog få väldigt svårt att övertala folk i min närhet att betala för att gå ifrån Windows 10 Home till Enterprise. Då knyter de hellre näven lite hårdare och biter ihop den dagen datorn startar om.

Ang. Windows 10 Pro, så försvann många av de valen (Group Policies) du pratar om iom 1607:
https://technet.microsoft.com/sv-se/itpro/windows/manage/grou...