AMD Ryzen med moderkort redo för förbeställning i svenska butiker

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Det var som fan... Nu blev det genast mer intressant! Jag läste spec för chippet och där stog 104db SNR angivet, så antingen så är det felaktiga uppgifter eller så har ASUS finjusterat det rejält.

Verkar onekligen lovande.
Mitt nuvarande ljud från moderkortet är inget vidare, köpte en Korg DAC på rea och det blev verkligen ett lyft.
Jag har beställt en CPU (1700), men jag avvaktar lite med moderkort, vill se vad Asus specar själva innan jag törs slå till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Sa inte AMD att det skulle finnas gott om processorer vid release?
Enligt inets tråd:

Citat:

Den första försändelsen processorer kommer skickas den 2/3, för bäst chans att få då rekommenderar vi att ni bokar nu direkt.

Tyvärr kommer det vara ett väldigt begränsat utbud processorer direkt vid lanseringen den 2/3 – Och vi kommer inte kunna svara på vilka exakt som kommer få sina processorer direkt. Självklart kommer vi uppdatera med mer information så snart vi har mer att erbjuda.

När kommer andra vågen av processorer?
Obekräftat

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur är det inte billigare än intel?? Det är ju nära $500 i skillnad på 1800X och 7900K. De billigare modellerna är inte lika mycket billigare än intels motsvarighet som de går upp emot, men billigare är det ju.

Segmentet för 6900k är ganska ointressant för den absoluta majoriteten.
Problemet är att Ryzen 7 1700 vs 7700k blir total krossad i singeltrådig prestanda och som Ozzed säger det kommer att kosta i spel.
Om inte Ryzen 7 1700 klockar som en gud kommer den att vara betydligt mindre prisvärd i de applikationerna.
En halvtaskig I5a kommer nog också att spöa en Ryzen 7 1700 i de flesta spelen.

Därför är Ryzen 5 med 6- kärnor betydligt intressantare och även där är frågan om AMD får upp HZn, för att faktiskt konkurrera.

Alla har olika behov...och frågan är om AMD faller på mållinjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Min gissning är att det blir mer av en konkurrent på prissidan än prestandasidan. Min gissning är att 1700 kommer springa åttor runt 7700K i allt som kan utnyttja alla trådar samtidigt som den lägre frekvensen och den antagligen något lägre IPCn kommer göra 7700K överlägsen i de fall som bara ett fåtal trådar kan utnyttjas. Så allt handlar om vad man ska ha datorn till.

Som sagt så ser jag mest fram emot 1600X. Färre kärnor har ju oftast resulterat i högre clock samtidigt som den ändå slår 7700K på fingrarna när det kommer till antalet kärnor. Stämmer det man sett hittills kommer nog plånboken få ett litet sår när 1600X letar sig ut på marknaden.

Fast kaby och Ryzen har ju samma IPC. Det kaby vinner på i single-core är att kaby har högre klockhastighet.
Om 1700 klockar bra så kommer den springa 8or runt 7700k i multicore och dra jämnt i single-core

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Kommer det att komma 4-core cpuer?, tänkte isåfall bygga en m-itx ryzen 4-core NAS framöver och skippa min Zyxel NSA326 arm historia

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crash:

Kommer det att komma 4-core cpuer?, tänkte isåfall bygga en m-itx ryzen 4-core NAS framöver och skippa min Zyxel NSA326 arm historia

Det kommer framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Någon som har koll på om Corsair kommer sälja eller ge bort fästen som passar AM4 till deras AIO-kylare, typ H100i.

Kollade med deras support sent i förra veckan = Ingen info i nuläget.
H110i passar Out of the box.
Men jag vill ha en H115i helst.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curemylife:

@Andreaz1: Kika lite på Linus Tech Tips presentation.. av AMDs presentation.

https://www.youtube.com/watch?v=3rUndzpdo1I

Förutom en stream där resultatet är väldigt godtyckligt nämner de ingenting om 7700K vs R7 1700. Jag skulle vilja se äkta bänktester och speltester med riktiga siffror och inte bara "det här ser bättre ut".

Skrivet av Vesh:

Min gissning är att det blir mer av en konkurrent på prissidan än prestandasidan. Min gissning är att 1700 kommer springa åttor runt 7700K i allt som kan utnyttja alla trådar samtidigt som den lägre frekvensen och den antagligen något lägre IPCn kommer göra 7700K överlägsen i de fall som bara ett fåtal trådar kan utnyttjas. Så allt handlar om vad man ska ha datorn till.

Det tror jag också, därför tänker jag det var ett misstag när SweC skrev "närmaste prestandamässiga konkurrent" som det faktiskt står i artikeln.

Permalänk
Medlem

Någon klurig moderkortstillverkare kommer säkert med en "buggfix" (BIOS) som gör att man kan överklocka även på en plattform som man inte egentligen skall kunna överklocka på.

Hoppas någon kommer med en ännu viktigare buggfix: Att det stöder Windows 7, vilket initialt var på tapeten. Men desperata MS betalade väl AMD fett för att ta bort det stödet

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Yaaaaaaaaaaaayyy! AM4 på Netonnet!!!!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

B350 mobo+ 1700 cpu är lockande, har inte haft AMD på CPU på hmm på länge, 4-5senaste datornerna har vart Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Enligt inets tråd:

"gott om" = Var glad att det kommer till svenska butiker

Tar för givet att första batchen kommer sälja slut ganska omgående.

Troligen där begränsningar i produktion då de lanserar endast 8 kärnor först.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk

Tja...har inte bråttom, så jag kan vänta tills mer exakta tester kommer ut, och får jag inte tag i processor/moderkort i första "vågen" så är det inte hela världen. Hoppas det kommer ut lite mer varianter på moderkort snart. Gärna med inbyggt trådlöst nätverk och stöd för lite högre hastighet på RAMen. Bara sett ett med stöd för 3200 i specen, och enligt samma spec skulle den brädan bara stödja 16 GB RAM som mest....så jag tar alla siffrorna i den specen med en nypa salt tror jag.

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper apuer med låg tdp snart jag är sugen på att bygga htpc.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Med nuvarande prissättning så kommer 1600X lägga sig på 2999kr. Hoppas lanseringen av 5-serien sker inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur är det inte billigare än intel?? Det är ju nära $500 i skillnad på 1800X och 7900K. De billigare modellerna är inte lika mycket billigare än intels motsvarighet som de går upp emot, men billigare är det ju.

Fast mainstream kommer inte köpa en cpu för 6000:-
Jag syftar på segmentet där dom flesta kanske faktiskt lägger ut på cpu, dvs 1700 modellen.
Jag personligen skulle aldrig lägga 6000 på en cpu.
Tycker 7700k är dyrt nog, dvs samma pris som 1700.

Moderkorten är få i nuläget så tidigt att se hur det blir, men Hero kortet är ex dyrare än Z270 Hero.
Minnesstöden som ligger på 2666 är också lågt.

Hoppas det går bra för AMD, och ska bli intressant att se fler faktiskt speltester.
Men billigare för mainstream? Nja inte direkt.

Får väll se hur deras billigare cpuer kan tävla mot Intels motsvarigheter sen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10211751/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10211751/

Sugen som fan men har lite svårt att bestämma mig.

+ Högre max prestanda i anpassade appz mot en 7700K
+ Vill prova något nytt
+ Alltid kul att stödja the underdog
+Moderkorten är billigare.

-Med största sannolikhet sämre IPC & prestanda vid allt under 4C drift mot mitt system idag även vid OC.
-Dyrare än en 7700K
-Större risk för barnsjukdomar

+/- OC. Känns verkligen som 1800x är det enda valet då det smakar binning för att en 1700 skall bli 1800 samt ja vill verkligen inte tappa mer enkeltråd prestanda vilket 1700 modellen tappar ytterligare på.

OC och unlocked multiplier gäller alla Ryzen!

Så tycker vettigast är att kolla vad ett 1700 (Ej X) kommer att ge. Om det är så att den nu är hyffsad lätt att klocka, ja då har du en 7700k pris fast med 8 kärnor.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Enligt inets tråd:

Efterfrågan är ju ganska enorm. Flera månaders försäljning lär ju gå på ett par dagar. Komplett har ju fått in hundratals iaf. Över 100st 1800X som ska vara den "ovanliga" modellen. De är redan nere på 62st kvar så det bokas fort. Antagligen har det med andra ord redan bokats några hundra av 1700 och 1700X som är mer mainstream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

ASIO-stöd och dpc-latens är väl främsta skälet. Vad jag läst mig till så är det betydligt högre latens på externa interface jämfört med PCI. Plus att det som sagt inte är kul att pynta extra när jag egentligen har något jag är helt nöjd med idag.

Men finns det USB-kort med låg latens till bra pris så kan det vara värt det kanske.

Skrivet av serverfel:

Inte samma sak. Direct monitoring gör att ljudet routas förbi datorn och direkt in i örat. Därav ingen latency. Vill man ha realtime effekter/VST så måste det gå från källan-genom ljudkortet-genom datorn/processorn-tillbaka till ljudkortet. Därav fördröjningen.

Det som de snackar om är att du hör den rena signalen som du spelar in utan att datorn är med i kedjan.

Va det luddigt förklarat?

Men jag håller inte med Ozzed att usb interface är sämre. Men man borde läsa på innan man köper ett, för vissa är bättre än andra, och vissa företag har bättre drivrutiner/support än andra.

USB är mjukvarustyrt. Firewire, PCI express har interupts och belastar då inte CPU.

Kan verkligen rekommendera MOTUs kort. Jag har haft haft flera olika modeller. Bra omvandlare och låg ASIO latency.
https://www.thomann.de/se/motu_828_mk_iii_hybrid.htm

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Enligt inets tråd:

Jo de sade så, segt om man får vänta till efter sommaren eller något för att få en om man väljer att vänta på riktiga speltester innan man beställer.

Permalänk
Medlem

Är väldigt trött på mitt nuvarande ljudkort (creative sound blaster z). Har länge varit sugen på att testa ett moderkort med lite bättre ljudkort, men verkar bara vara Asus Crosshair IV för 3k och MSI Gaming titanium för 3.4k som har något annat än vanlig realtek-ljudkrets?

Måste man upp i så dyra moderkort för att få lite bättre ljud inbyggt?

Permalänk
Medlem

Nu är videon nerplockad men 5,14Ghz alla 8 kärnorna med LN2:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5vj233/1800x_ocd_on_ln2...

Nytt världsrekord för Cinebench R15 ala 8 Kärnor! 2449 points!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Kolla på en bättre nätbutik som faktiskt har lite utbud i sortimentet så ska du se att det finns mer att välja på.

Vet inte vad du ville få ut med din kommentar för om du själv hade kollat så hade du sett att sortimentet är samma hos alla butiker.

När jag postade min kommentar så var även Inet den enda butiken som hade något utlagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

OC och unlocked multiplier gäller alla Ryzen!

Så tycker vettigast är att kolla vad ett 1700 (Ej X) kommer att ge. Om det är så att den nu är hyffsad lätt att klocka, ja då har du en 7700k pris fast med 8 kärnor.

Ja att alla har möjlighet till OC har jag inte sagt annorlunda om.
Dock är det inte troligt att 1700 går förbi 1800 då 1800 troligen är en bättre bin av samma CPU.
XFR skall enligt Linustech tips ge 100mhz mer boost på 1700x/1800X mot icke X om kylningen tillåter.

Sedan skall du jämföra med OC måste du ju faktiskt göra det samma med motsvarande produkten.
7700k gör ofta 4,8-4,9 o inte helt ovanligt 5ghz.
Det är den prestandan du då måste jämföra emot för att det skall bli något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Förutom en stream där resultatet är väldigt godtyckligt nämner de ingenting om 7700K vs R7 1700. Jag skulle vilja se äkta bänktester och speltester med riktiga siffror och inte bara "det här ser bättre ut".
Det tror jag också, därför tänker jag det var ett misstag när SweC skrev "närmaste prestandamässiga konkurrent" som det faktiskt står i artikeln.

Ganska lätt och förstå att AMD 1700 presterar sämre än Intel 7700k i spel när singeltrådad prestanda ger processorerna 143ich för AMD och 190ich för Intel. Spelen utnyttjar ju knappt 8 trådar ännu. AMD cpun presterar däremot bättre i program/windows som de ser ut.
Ska bli intressant och se hur dom överklockar. Kan dom uppnå 7700k i singeltrådad prestanda?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Funderar på ett X370 och en billig 4 kärnig och vänta in Ryzen inkarnation nummer två och då slå till på en ev. 8 kärnig.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av JimmieSan:

Fast mainstream kommer inte köpa en cpu för 6000:-
Jag syftar på segmentet där dom flesta kanske faktiskt lägger ut på cpu, dvs 1700 modellen.
Jag personligen skulle aldrig lägga 6000 på en cpu.
Tycker 7700k är dyrt nog, dvs samma pris som 1700.

Moderkorten är få i nuläget så tidigt att se hur det blir, men Hero kortet är ex dyrare än Z270 Hero.
Minnesstöden som ligger på 2666 är också lågt.

Hoppas det går bra för AMD, och ska bli intressant att se fler faktiskt speltester.
Men billigare för mainstream? Nja inte direkt.

Får väll se hur deras billigare cpuer kan tävla mot Intels motsvarigheter sen också.

2133, 2400 och 2666MHz är vad plattformen har stöd för. Överklockning (inkl. överklockade minnesfrekvenser) får inte kommuniceras innan lanseringsdagen. Så i dagsläget är det missvisande att jämföra t.ex. ROG Crosshair VI Hero + Ryzen med ROG Maximus IX Hero + Kaby Lake. Vi får helt enkelt vänta och se om det går att klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja att alla har möjlighet till OC har jag inte sagt annorlunda om.
Dock är det inte troligt att 1700 går förbi 1800 då 1800 troligen är en bättre bin av samma CPU.
XFR skall enligt Linustech tips ge 100mhz mer boost på 1700x/1800X mot icke X om kylningen tillåter.

Sedan skall du jämföra med OC måste du ju faktiskt göra det samma med motsvarande produkten.
7700k gör ofta 4,8-4,9 o inte helt ovanligt 5ghz.
Det är den prestandan du då måste jämföra emot för att det skall bli något vettigt.

Såg det

Ja det är såklart frågan, de är väl medvetna om att de inte kan slå Intel på single thread då det inte vill prata så mycket om det eller prata så mycket om spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vad förväntade du dig för priser?
AMD ger praktiskt taget identisk prestanda som i7 6900K till halva priset!

Än så länge i syntetiska tester, men man får väl hoppas det ger genom slag i spel och program som folk använder (redigering av bild/film).

Priset, hm även om det är halva priset mot intels motsvarighet som är omotiverat tokdyr, men handen på hjärtat hur många köper en CPU för 5500kr? Mer än en handfull på Sweclockers?
Men man får väl hoppas att detta bara en release priser och att dom justeras nedåt. Eller att AMD släpper sina 2000-3500 kr CPU:er snabbare än Zenare

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ganska lätt och förstå att AMD 1700 presterar sämre än Intel 7700k i spel när singeltrådad prestanda ger processorerna 143ich för AMD och 190ich för Intel. Spelen utnyttjar ju knappt 8 trådar ännu. AMD cpun presterar däremot bättre i program/windows som de ser ut.
Ska bli intressant och se hur dom överklockar. Kan dom uppnå 7700k i singeltrådad prestanda?

Man vet ju inte vid vilken klockhastighet de testerna gjordes. Blir intressant att se mer exakta tester framöver, både enkeltrådad prestanda och hur de överklockar. De verkar ju ligga jämsides med Broadwell-E när det gäller enkeltrådad prestanda.