Ny kampanj mot svenska fildelare inleds – tusentals riskerar skadestånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Säg att man skulle få en sådan här faktura. Hur ska det bevisas vem som tryckt på knappen? Eller är den som står för abonnemanget automatiskt skyldig? Så fungerar det ju inte om du blir tagen av fartkamera. Där måste det bevisas vem som satt bakom ratten.

Känns väldigt långsökt att detta skulle leda till något annat än att skrämmas lite.

De utgår från att många kommer bli rädda och betala då många inte känner till detta. Det skulle aldrig hålla i en rättegång.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

De utgår från att många kommer bli rädda och betala då många inte känner till detta. Det skulle aldrig hålla i en rättegång.

Precis som jag misstänkte. Hoppas nästan jag får en faktura så jag kan bestrida den och sen ha ett litet bål.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Hoppas dom åker dit och får höga böter. Njord Lawfirm alltså.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Säg att man skulle få en sådan här faktura. Hur ska det bevisas vem som tryckt på knappen? Eller är den som står för abonnemanget automatiskt skyldig? Så fungerar det ju inte om du blir tagen av fartkamera. Där måste det bevisas vem som satt bakom ratten.

Känns väldigt långsökt att detta skulle leda till något annat än att skrämmas lite.

Precis, folk kommer undan med mord då det inte går att bevisa "vem av de två personerna som gjorde det", om man då är flera i hushållet kan de ju knappast bevisa vem det var som fildelade.
Att den som står för abonnemanget automatiskt skulle vara skyldig kan ju knappast hålla, som att döma mördaren grundat på vem som ägde kniven.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi vill ge de som älskar våra filmer och betalar för dem bättre möjligheter.

Tveksamt påstående från dessa bolag. T.ex Svenska varianten av Netflix har varit ett skämt bra länge nu.

Permalänk
Medlem

Så om man skulle få ett sånt brev så bestrida fakturan och sen polisanmäla dom för bluffaktura och utpressningsförsök, för det är ju vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Tveksamt påstående från dessa bolag. T.ex Svenska varianten av Netflix har varit ett skämt bra länge nu.

Hur har Svenska Netflix varit ett skämt?

/ B

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Så om man skulle få ett sånt brev så bestrida fakturan och sen polisanmäla dom för bluffaktura och utpressningsförsök, för det är ju vad det handlar om.

Det är ingen faktura, utan ett kravbrev.
Du har ingen juridisk skyldighet att svara på korrespondens från privatpersoner/företag.
Vad som händer är att motparten måste lämna in skriftlig ansökan om stämning till tingsrätten först.
Ditt svar till motparten utgör deras bevisning i målet.
De ställer frågor t.ex. om du har öppet trådlös nätverk, om du har andra inneboende som kan tänkas använda ditt internet etc.
Om du inte svarar på deras kravbrev måste de bevisa i rätten att det är ägaren till abonnemanget som utfört den olagliga handlingen.

Permalänk
Medlem

Undrar vad fel % är på detta. De har ett annat bolag som samlar in IPs, sen ska de behandlas av en advokatfirma och sen skickas till domstolar i Sverige som skickar dem till operatörerna och ska få ut vem som hade det vid ett specifikt tillfälle.

Massa script som kan gå fel längs vägen och anklaga helt oskyldiga som betalar för de skrämts till det.

Och vad är bevismaterialet, en logg från ett utländskt privat bolag som antagligen får bonus för varje svenskt IP de hittar... De kan ju lätt förfalska lite loggar och ingen i tingsrätten fattar vad det här är eller vad bevisvärdet är.

kommer inte sluta bra detta

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Undrar vad fel % är på detta. De har ett annat bolag som samlar in IPs, sen ska de behandlas av en advokatfirma och sen skickas till domstolar i Sverige som skickar dem till operatörerna och ska få ut vem som hade det vid ett specifikt tillfälle.

Massa script som kan gå fel längs vägen och anklaga helt oskyldiga som betalar för de skrämts till det.

Och vad är bevismaterialet, en logg från ett utländskt privat bolag som antagligen får bonus för varje svenskt IP de hittar... De kan ju lätt förfalska lite loggar och ingen i tingsrätten fattar vad det här är eller vad bevisvärdet är.

kommer inte sluta bra detta

Det är riskfritt från deras sida. Det finns inget förtroende som kan skadas eftersom de inte har något till att börja med. Så de jobbar förmodligen efter devisen "lite svinn får man räkna med".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Det här är egentligen det stora problemet, att IPRED-lagstiftningen möjliggjort att privata intressen kan begära ut sekretessbelagd information baserad på sannolika skäl. Det finns ju inget hinder för kriminella element att röja denna information genom att koka ihop en liknande historia.
Några ISP lagrar ju dock inte längre någon information alls gällande deras kunder, medan andra lagrar 6 månader enligt LEK.
Telia är vad jag förstår värst och lagrar all möjlig irrelevant kundinformation mycket lång tid.

Permalänk
Medlem

Ja, bluffakturor har ju varit en lukrativ bransch förr.

Permalänk
Medlem

Operatörerna behöver ju inte längre lagra uppgifter, om nu domen har trätt i kraft. Frågan är om t:ex Bahnhof, ens Vet vem som hade vilken ip när. Och även om dom nu har fortsatt logga, så bör väl dom kunna hävda att dom inte har loggar?

Alltså, kanske låter snurrigt, men var väl någon dom för några månader sedan att operatörerna i Sverige inte längre måste langa information för att det stred emot Eu-regler? Hur ska dom då kunna begära ut ip-addresser?

Stjäl våra filmer? Vadå har dom ständiga inbrott i sina lokaler a av folk som snor deras filmer eller? Om jag Köper en film och kopierar och skickar vidare, så har ingen stöld skett.

Det finns bara en sak jag avskyr lika mycket som journalister, och det är lobbyister som dessa. Det ända dom gör är att gnälla, bråka och hindra utveckling. Se till att kunna ha material tillgängligt så kommer folk börja betala. Största anledningen att vara pirat är att det är SÅ MYCKET ENKLARE att konsumera material jämfört med att köpa, fan vissa grejer går ju knappt att få tag på i Sverige. Jag är beredd att betala för mig mer om jag faktiskt har någonstans jag kan betala.

Muppar

http://www.gp.se/nyheter/sverige/tele2-slutar-lagra-trafikdat...

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

När var du inne senast?

Skrivet av Bill50x:

/ B

Tycker Netflix har fått ett rejält uppsving med alla nya kvlitetsserier. Nästa så jag t.o.m. skulle kunna tänka mig att betala för det
Räcker inte det svenska utbudet kan man tydligen enligt uppgift med enkla medel ansluta sig till Netflix USA och ta del av deras urval också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är dessa stämningar som med fortkörning? Om jag står på abonnemanget är det jag som blir anklagad? Annars känns det som att det borde behöva bevisas VEM som laddat ned materialet?
Vi är 7 i familjen, behöver ju inte nödvändigtvis vara jag utan den icke straffmyndiga 14åringen som laddat ned...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet när privata aktörer ger sig på detta är att domstolar sällan ger ut information till andra än polismyndigheten. Och nej. Sedan är det ren utpressning det dessa gör (vilket i sig är olagligt).

Nu tänker jag inte skriva lika många inlägg denna gång som för Spridningskollen.
Men jag måste än en gång poängtera att innan vi vet vilken typ av bevisning som kan tänkas finnas och hur detta bolag hanterar individer som inte betalar kravet, så kan man inte konstatera att det är utpressning.

Handlingen kan bara bli utpressning om de är medvetna om att deras bevisning inte är tillräcklig och därför inte tänker ta ärendet vidare till domstol. Alltså att de uppsåtligen skickar ut kravbrev till folk och hoppas att de, av ren rädsla ska betala. Om de däremot ämnar att ta de som inte betalar till domstolen, så kan det omöjligt röra sig om utpressning.

Om du/ni sedan hävdar att de inte har bevis, så är det en ståndpunkt eller en kvalificerad gissning. Det är inte fakta. Så innan man slänger ur sig massa ord som utpressning, maffia, etc, så måste det komma fram mer information.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan en bluff-faktura och att skicka kravbrev mot "misstänkta fildelare"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Vad är skillnaden mellan en bluff-faktura och att skicka kravbrev mot "misstänkta fildelare"?

Inget?

Jag kan skicka en faktura till dig där jag vill att du betalar 3000kr för att jag inte gillar färgen på din bil.

Skillnaden är väl att dom här individerna vill ''hota'' med att dra dig inför rätta om du inte betalar. Jävla mafia fasoner, dom bör gå till domstol direkt istället för att djävlas med folk. Alltid några som är rädda och betalar.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Avstängd

Kan en dansk advokatbyrå verkligen göra något?
Det är ju ett företag.
Dom kan väl inte göra mer än ett Amerikanskt eller Nigerianskt företag?

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

/ B

Har inte samma utbud som USA för det första, kunde inte tro det heller först men allt kommer inte till oss.
Det som kommer får vi vänta på istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Gäääääääääääääääääsp.....

Min IP-adress om dom inte hittar den : 127.0.0.1

Var därför jag inte kunde använda den utan fick använda 192.168.0.1 istället som Ip-adress så nu har dom min med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

låter precis som bluff-fakturor ja, borde polisanmälas

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Är dessa stämningar som med fortkörning? Om jag står på abonnemanget är det jag som blir anklagad? Annars känns det som att det borde behöva bevisas VEM som laddat ned materialet?
Vi är 7 i familjen, behöver ju inte nödvändigtvis vara jag utan den icke straffmyndiga 14åringen som laddat ned...

Om jag minns rätt är tyvärr den som står för abbonemanget ansvarig att se till att det inte används i olagligt syfte. :/

Permalänk
Musikälskare

Giriga bukar....

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Frågan är, är det någon som tittar på Zentropas filmer? Filmer de producerat som gått på bio har iaf inte tjänat några pengar, och inte ens distribuerats av Zentropa. Låter som det är Nordisk Film som borde stämma folk i Sverige och inte producenten som inte har rättigheterna på svenska marknaden, och vars rättigheter inte har inkräktats. Zentropa behöver väl bara skicka ut några hundra kravbrev för att få mer pengar än de får från svenska distributörerna av deras filmer.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Frågan är, är det någon som tittar på Zentropas filmer? Filmer de producerat som gått på bio har iaf inte tjänat några pengar, och inte ens distribuerats av Zentropa. Låter som det är Nordisk Film som borde stämma folk i Sverige och inte producenten som inte har rättigheterna på svenska marknaden, och vars rättigheter inte har inkräktats. Zentropa behöver väl bara skicka ut några hundra kravbrev för att få mer pengar än de får från svenska distributörerna av deras filmer.

Så dom jobbar nu. Tjänar mer på nerladdare än folk som går och ser deras filmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Så dom jobbar nu. Tjänar mer på nerladdare än folk som går och ser deras filmer.

Frågan är om Nordisk Film är med på detta, vore väldigt konstigt att kräva och få pengar när det är distributörens ensamrätt att sälja filmen i Sverige som inkräktas av fildelningen. Rundar de Nordisk Film så blir ju Nordisk Film utan skadeståndet, skadeståndet som ska täcka intrånget – intrånget som är mot Nordisk Film i första ledet. Grejen är att eftersom Zentropa inte äger rättigheterna i Sverige så ska de inte ens kunna stämma folk om domstolen följer URL. Åklagare/domstol kan bara ta upp fall till åtal om upphovsrättsinnehavaren begär det, någon annan kan inte begära det då det inte är möjligt med allmänt åtal i frågan.

Permalänk
Avstängd

Skulle man betala så erkänner man brott, då kan andra aktörer även kräva pengar. Betala ej och bestrid fakturan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Om jag minns rätt är tyvärr den som står för abbonemanget ansvarig att se till att det inte används i olagligt syfte. :/

Nej det stämmer inte, man måste bevisa vem i hushållet som har gjort den faktiska gärningen.