Snart 30år och börja plugga igen?

Permalänk
Medlem

Snart 30år och börja plugga igen?

Hej folket.

Jag böjar närma mig 30-år (kris?) och börjar fundera på att plugga vidare, men känner mig lite osäker kring detta.
Dels för att det var ca 10 år sedan jag pluggade och jag upplever att mina grundläggande kunskaper inom svenska, engelska, fysik och matte är dålig.

Har sneglat lite åt Högskoleingenjör alt. sjöingenjörs utbildning.

Jobbar för tillfället som maskintekniker och jobbar skift, årsinkomst runt 550.000-600.000:-
Är väl inte allt för rädd att bli av med jobbet, men det lutar åt att vi kommer sluta med att jobba skift inom några år.
Detta resulterar ju i att jag kommer få en betydligt lägre årsinkomst, ca 350.000:-

Det som oroar mig är om jag skulle bli av med detta arbete är att det nästan omöjligt för mig att få ett liknande jobb. (Om man inte har en högskoleutbildning)

Har kollat på annonser för liknande arbeten, men i alla ansökningar "måste" man har en högskoleutbildning samt några års erfarenhet inom liknande arbeten.

I dagsläget har jag ingen koll på hur man går tillväga för att ansöka(?) till en utbildning.
Vart och hur startar man?
Vad behöver jag göra för att komma in på den utbildningen jag vill?
Är det bara att skriva "bra" på högskoleprovet och sedan ansöka?
Vart och hur kan man fräscha upp minnet / lära sig matte och fysik?

Eller är det lika bra att bara ge upp?

Tack

/ R.

Permalänk
Medlem

Om du vill börja plugga, plugga.

Här kan du läsa vad Chalmers kräver av dig för att få läsa till Sjöingenjör.

https://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Si...

Livet är för kort för att tveka. Skriv högskoleprovet, läs upp fysiken och matten så är du i hamn sen (fick till och med ett litet GBG-skämt där)

Permalänk
Medlem

Alla högskolor har gemensam antagning genom https://www.antagning.se/ öppnar 15:e mars för HT.

Om du inte har förkunskaper så är det ju komvux som gäller först, dvs komvux i din kommun där du bor. Alt högskoleprovet förstås.

Nej det är aldrig försent.

Permalänk
Medlem

Innan ansökningstiden går ut på våren och hösten (tror det är 15 mars på för att komma in på höstterminen, men kolla det) går du in på www.antagning.se och söker den utbildning du är intresserad av. Inte konstigare än så. De plockar dina betyg och ev högskoleprov automatiskt. Det finns massor att läsa på www.studera.nu rörande allt praktiskt.

Matten är, om du inte helt sket i gymnasiet (vilket är samma sak som att läsa t.ex fordon *duckar*), rätt snäll på högskoleingenjörsutbildningarna. Fysik läser man inte så mycket. Vad jag vet är inte trycket så högt på dessa utbildningar heller, så du kommer nog in med vanliga betyg (åter igen om du inte sket i gymnasiet)

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Innan ansökningstiden går ut på våren och hösten (tror det är 15 mars på för att komma in på höstterminen, men kolla det) går du in på www.antagning.se och söker den utbildning du är intresserad av. Inte konstigare än så. De plockar dina betyg och ev högskoleprov automatiskt. Det finns massor att läsa på www.studera.nu rörande allt praktiskt.

Matten är, om du inte helt sket i gymnasiet (vilket är samma sak som att läsa t.ex fordon *duckar*), rätt snäll på högskoleingenjörsutbildningarna. Fysik läser man inte så mycket. Vad jag vet är inte trycket så högt på dessa utbildningar heller, så du kommer nog in med vanliga betyg (åter igen om du inte sket i gymnasiet)

Rättelse: den 15 mars öppnar ansökan för höstterminen, sista anmälningsdag är 18 april
https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-kol...

Permalänk
Avstängd

Vad som står i ansökningstexten och vad som sen är relevant är två helt skilda saker. Det bästa är att ringa rekryteringsansvarig och prata med dem. Erfarenhet är alltid intressant även om det är klart att ett högskolebetyg ger ett plus.

Vill du plugga och känner dig manad till det så ska du absolut göra det. Även om du är 30 år så är det absolut inte försent att börja. Om det kommer ge mer lön är något helt annat. Finns folk utan utbildning som tjänar 100 000 kr/mån och det finns folk med högskoleutbildning som får 25 000 kr/mån och det finns inkompetenta politiker som tjänar 156 000 kr/mån så allt är möjligt.

Om du skulle välja att jobba kvar så kan jag lova dig att du kommer må mycket bättre att jobba dagtid istället för skift. Kanske värt en viss sänkning i lön. Jag är själv elektriker och automatiseringstekniker från början och jobbat skift från och till i nästan 10 år. Nu har jag lämnat yrket och jobbar som säljare istället inom el och automation och tjänar det dubbla men jobbar endast dagtid.

Lycka till så håller jag tummarna att du når dina mål vad du än väljer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tänk på att du inte behöver bli av med ditt jobb under ditt studerande. Man har alltid rätt att begära tjänstledigt för studier eller liknande. Skulle även tro att din chef skulle uppskatta att du skaffar en högre utbildning .

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jo, mitt företag vill att vi tekniker ska "byta" tjänst och bli mer åt underhållsingenjörs hållet.
Så att plugga och behålla jobbet är nog ingen omöjlighet.

Skulle säkert kunna bli "ingenjör" på mitt företag, utan att behöva plugga vidare, men det känns så fel.

Lutar åt att jag behöver läsa upp "all" matematik och det bör ju ta ett tag, men det är nog lika bra.
Som tur är verkar det som att jag kan gå på ev. komvux på förmiddagen för att sedan jobba på som vanligt (e.m skift)

Får ta en eller två ordentliga funderare på hur jag ska göra. Ska passa på att prata med chefen ang. tjänstledigt osv.

/R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

Tack för alla svar.

Jo, mitt företag vill att vi tekniker ska "byta" tjänst och bli mer åt underhållsingenjörs hållet.
Så att plugga och behålla jobbet är nog ingen omöjlighet.

Skulle säkert kunna bli "ingenjör" på mitt företag, utan att behöva plugga vidare, men det känns så fel.

Lutar åt att jag behöver läsa upp "all" matematik och det bör ju ta ett tag, men det är nog lika bra.
Som tur är verkar det som att jag kan gå på ev. komvux på förmiddagen för att sedan jobba på som vanligt (e.m skift)

Får ta en eller två ordentliga funderare på hur jag ska göra. Ska passa på att prata med chefen ang. tjänstledigt osv.

/R.

Jag jobbar som IT-konsult och jag har en tidigare kollega som tog ut tjänstledighet i 1-2 år för att plugga till lokförare - det var inga problem Sen ville han förstås börja jobba hos SJ och då sa han helt enkelt upp sig. Så att bli tjänstledig för att vidareutbilda sig inom det egna yrket skulle man ju kunna tycka är en rätt smal sak för arbetsgivaren att godkänna.

Sen ska du aldrig underskatta värdet av arbetslivserfarenhet - särskilt om du kikar på annonser hos andra arbetsgivare. Med erfarenhet och goda referenser är det mycket väl möjligt att du kan klara dig utan någon formell utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

Hej folket.

Jag böjar närma mig 30-år (kris?) och börjar fundera på att plugga vidare, men känner mig lite osäker kring detta.
Dels för att det var ca 10 år sedan jag pluggade och jag upplever att mina grundläggande kunskaper inom svenska, engelska, fysik och matte är dålig.

Har sneglat lite åt Högskoleingenjör alt. sjöingenjörs utbildning.

Jobbar för tillfället som maskintekniker och jobbar skift, årsinkomst runt 550.000-600.000:-
Är väl inte allt för rädd att bli av med jobbet, men det lutar åt att vi kommer sluta med att jobba skift inom några år.
Detta resulterar ju i att jag kommer få en betydligt lägre årsinkomst, ca 350.000:-

Det som oroar mig är om jag skulle bli av med detta arbete är att det nästan omöjligt för mig att få ett liknande jobb. (Om man inte har en högskoleutbildning)

Har kollat på annonser för liknande arbeten, men i alla ansökningar "måste" man har en högskoleutbildning samt några års erfarenhet inom liknande arbeten.

I dagsläget har jag ingen koll på hur man går tillväga för att ansöka(?) till en utbildning.
Vart och hur startar man?
Vad behöver jag göra för att komma in på den utbildningen jag vill?
Är det bara att skriva "bra" på högskoleprovet och sedan ansöka?
Vart och hur kan man fräscha upp minnet / lära sig matte och fysik?

Eller är det lika bra att bara ge upp?

Tack

/ R.

Rekommenderar dig starkt att plugga vidare, samhället är så föränderligt att extra kunskaper är en nödvändighet i framtidens samhälle. Kontinuerlig utbildning kommer att vara en nödvändighet så det är viktigt att skaffa sig en bra bas att stå på.

Permalänk

Klart du ska läsa vidare...kunskap är makt

Nästan 30 är ingen ålder, brukar vara nästan bättre då man har erfarenhet av arbetslivet vilket brukar ge bättre studiedisciplin.
Jag pluggade till civilingenjör direkt efter lumpen och det var en hård läxa i HUR man skulle studera, jag körde i de flesta tentorna det första året men sen gick det bättre. Min kusin är jämnårig med mig (~35 år) men började läsa efter 30, och hade hunnit skaffa familj och 2 småbarn, och lyckas ändå ganska bra.

Om du är orolig för matte/fysikkunskaperna så kanske du ska prova ett tekniskt basår. Det är mest för om man behöver öka eller förnya behörigheten men fungerar också som en uppfräschning...det lägger dock på ett års pluggande.

Avseende lönen: Hade du kommit ut som färsk ingenjör, utan arbetslivserfarenhet, på ett nytt jobb hade du troligen fått en lägre lön än vad du har idag. Ingångslönen ligger kring 25-32 000 beroende på utbildning, läge, tjänst osv., men man brukar ha en snabb löneökning de första 10 åren. Om du sen stannar på samma företag så har du ju ett bra förhandlingsläge eftersom dom vet om din erfarenhet...räkna dock med att du kommer efter i löneutvecklingen under tiden du studerar och det tar några år att komma ikapp.

Lycka till!

*edit* Pluggade dessutom med en del äldre personer (30-50 år), de flesta hamnade på högre tjänster direkt efter skolan jämfört med oss som var "gröna".

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Jag är 34. Har precis börjat läsa på termin 1. Det är bara att köra på 😊

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom alla svar men några tips:

KTH har sommarkurser online i matematik (och fysik) som är otroligt bra både för att fräscha upp och förbereda sig inför högskolan! Kan definitivt rekommendera dig att läsa en sån (Rekommenderar det även till de som precis gått ut gymnasiet just eftersom det ger så mycket).

Jag har en kompis som pluggar till sjöingenjör och när han är på praktik så blir han i princip fast på en båt under hela praktiktiden (3 månader tror jag det var). Värt att tänka på om du har familj.

Om du börjar plugga och har haft en högre inkomst kan du få tilläggslån av CSN för att inte få ett sånt hopp i inkomst.

Till sist önskar jag dig lycka till - man är aldrig för gammal för att ta en ny väg i livet. Jag lovar dig att universitetet är något alla bör göra i sina liv.

Varje klass behöver en farfar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

Tack för alla svar.

Jo, mitt företag vill att vi tekniker ska "byta" tjänst och bli mer åt underhållsingenjörs hållet.
Så att plugga och behålla jobbet är nog ingen omöjlighet.

Skulle säkert kunna bli "ingenjör" på mitt företag, utan att behöva plugga vidare, men det känns så fel.

Lutar åt att jag behöver läsa upp "all" matematik och det bör ju ta ett tag, men det är nog lika bra.
Som tur är verkar det som att jag kan gå på ev. komvux på förmiddagen för att sedan jobba på som vanligt (e.m skift)

Får ta en eller två ordentliga funderare på hur jag ska göra. Ska passa på att prata med chefen ang. tjänstledigt osv.

/R.

Brukar finnas väldigt flexibla distansutbildning för komvux som även erbjuder frivilliga träffar (det senare hade jag nog behövt för mattekurser).

Har själv läst upp för slutbetyg under hösten via hermods. Studietakt 75% men lade nog bara 2-3h/v och fick B och A rakt igenom. Jobbade dagtid som automationsingenjör heltid parallellt utan bekymmer. Det var dock relativt enkla kurser (psykologi a, programhantering a och naturkunskap 2, sistnämnda krävde lite mer men var intressant också).

Är själv strax 32 :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Jag är 34. Har precis börjat läsa på termin 1. Det är bara att köra på 😊

Samma här och i kursen jag läser nu är jag långt från äldst, det är "aldrig" för sent att börja plugga om man kan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@NaturaL:

Del 1.
"Snart 30år och drar in runt 600k/år" Du ska självklart fortsätta med det så länge det går att dra in sån lön. Vet inte om du har koll men ingångslönerna dom första åren för ingenjörer är inte i närheten av det så det kommer vara 4-5år studier + 2-3år arbete innan du är uppe i samma lön du har nu. Bara värt att tänka på. Sedan är såklart lönetaket mer eller mindre oändligt men det är ekonomerna och cheferna som tjänar bra idag inte ingenjörerna såvida dom inte arbetar som analytiker inom finans.

Del 2.
Jag är själv 35år och bestämde mig för några år sedan att sadla om helt och börja plugga.

Min berättelse hittills:

Var senast försäljningschef med strax under 500k/år utan någon utbildning utöver gymnasiet dock inte som skiftarbetare utan vanliga butikstider 40h vecka vilket såklart är skillnad i hur hårt du får arbeta idag, tidigare arbetat med IT och marknadsföring.

2015
Bestämde mig våren att jag ska plugga, hade mer eller mindre bara G i gymnasieämnena från mediaprogrammet = gick inte komma in på något. Först satte jag ribban lågt och tänkte mig en yrkesutbildning på t.ex. Nackademin eller liknande som virtualiseringstekniker. För det krävdes Matte B som jag inte hade.

Läste Matte B på komvux, supertufft då jag knapt hade G i Matte A från typ 15år sedan. Men det gick. Och då tänkte jag NEJ ska jag satsa så ska jag. Bestämde mig för att satsa på en kandidat i företagsekonomi med inriktning ekonomistyrning då jag ändå dragits åt det administrativa hållet i jobbet.

Läste Matte C på komvux

Nu behörig med typ 13 i snitt när det behövdes 20+ för att komma in på SU så jag gick all in och la över 4 månader heltid på att plugga till högskoleprovet då menar jag all day every day, kan rekommendera HP guiden, dyrt men i slutändan kom jag in med ett högt HP resultat efter 2 försök på provet så väl värt det. (eller förresten du plockar ju 600k så det är en droppe )

2016
Kom inte in på programmet men på delkursen FEK1 30hp så jag läste och klarade den. Till hösten sökte programmet igen. Kom inte in men kom in på delkursen FEK2 30hp. Så hittills lästa samma som programmet.

2017
KOM IN PÅ PROGRAMMET!!!! fick tillgodoräkna mig termin 1+2 och hoppa på programmet och läser nu ekonomisk statistik.

Vad vill jag då ge dig för värdefull information?
1. Det är 10ggr tuffare att plugga en seriös utbildning på universitet än att arbeta. Jag var chef innan och tänkte att det kommer bli rena semestern mot gnällig personal, möten osv. MEN NEJ! det är stenhårt redan att bara få E. Jag ligger på B/C nivå nu och det kräver mer än 8h/dag effektiv tid=inget slösurf osv... och Ingenjör är hårdare än ekonomi (obs det finns 5 inriktningar inom fek o jag har inte valt dom enklare tex marknadsföring och org... samt läser inga flumkurser utan väljer att läsa extra juridik,matte och nationalekonomi på dom 60hp fria valen innom kandidaten alltså en EK. kand inte en Filkand). Bara värt att veta. Den mentala stressen att jonglera en avstannad ekonomi efter att ha levt gott, CSN och pressen att klara tentorna är långt över att arbeta....

2. Hur ska du komma in? Som sagt Högskoleprovet är det som gäller. Många utbildningar har 50% betyg och 50% HP på intag. Men alla troll som skriver att dom bara testade och fick 1.6hp ljuger punkt. Allt över 1.4 kräver seriös tid ELLER! såklart att man var ett MVG barn på gymnasiet och gick natur för det är det som motsvarar kunskaperna... Lägg all tid på att bli snabb på att läsa och matte. OBS man måste förstå hur frågorna är uppbyggda.

3. Om du har möjlighet att tjäna så bra ett tag till så gör detta till ett långsiktigt beslut och gör en smart plan. Fortsätt arbeta ett tag till medans du drar ner på alla utgifter, pluggar till och får ett bra hp resultat medans du arbetar så du säkert kan komma in när det väl är dags. Samla ihop en så stor buffert som möjligt. Du kan söka tillägslån då du haft en inkomst över 240k/år från CSN. Med detta får jag själv ut maxbeloppet (om man inte har barn dvs) vilket är 13k rent. Det är en viss skillnad att leva på mot ca: 30k rent... =( tänk på att du inte får CSN under dom 3 sommar månaderna. Så du måste antingen arbeta då eller ha en buffert.

4. Ångrar jag något med mitt val att gå från välbärgad, resor och livsnjutare? NEJ! inte en sekund. Vi har inga barn ännu så det känns vid 35år lite som sista chansen att göra det här och ta kontroll över hur mitt liv kommer att vara dom närmaste 18-20åren. Att studera är otroligt utvecklande i sig. Man blir faktiskt förslöad i huvudet av att arbeta med samma jobb år in och år ut.

5. Är det jobbigt att vara så gammal på universitetet. NEJ. Trodde jag skulle känna mig som en farbror men dagen ungdomar som går direkt in på en seriös/tuffare utbildning när det krävs maxbetyg för att ens komma in är hyfsat begåvade, målmedvetna och mogna så det har fungerat bra rent socialt. För övrigt är det otroligt många som är mellan 28-35 iafall på min utbildning.

6. Vad kommer dina vänner, kollegor, familj att tycka. Jag är inte du men för min del har alla bara varit imponerade att jag är så målmedveten och satsar. Min sambo är 34år och går nu tillbaka för att läsa sin andra kandidat.

7. Du TROR att detta är ett jätte val och kommer påverka allt i dit liv. Så är det inte. Mindre pengar ja, inga resor på några år ja. Men det tog inte mer än någon månad så hade jag vant mig. Samt att du alltid hyfsat lätt kan återuppta ditt arbetarliv när du vill om du skulle ångra dig, men för varje år kommer det bli svårare och svårare att ta steget. Har man 2-3 barn en boendekostnad på 15k/mån osv. så är det inte lätt. Jag sålde till och med bilen vilket jag inte varit utan sedan 19år men saknar den inte ens. Det är faktiskt lite befriande att inte ha så många ekonomiska måsten som tvingar en att behöva tjäna på en viss nivå. Jag har ett radhus med låg boendekostnad som jag har råd att bo kvar i under utbildningen så förutom bilen (har hojen kvar) så kan jag inte säga att jag märker av någon direkt skillnad i min vardag.

Anyway... långt utlägg men jag skulle själv uppskattat infon inför mitt livsval.

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz

Permalänk
Medlem

@demo1: Aha såg nu är du skrev högskole eller sjöingenjör vilket är 180hp så 3år inte 4-5år som jag skrev.

Kan då passa på att skriva att min far är sjöingenjör i grunden fast det är juh då ca: 40år sedan han blev det och det gick iafall för honom väldigt bra. Han har varit någon form av driftchef större delen av karriären och är idag sedan nästan 20år chef på ett stort energibolag och varit med och designat/byggt flera av deras stora anläggningar och planerat all kommunal. infrastruktur vad gäller värme/el. Så det är nog bra utbildningar definitivt i förhållande till att det tar bara 3år mot vanlig ingenjör 5år tex. teknisk fysik eller så.... Men jag tror nog då att man bör satsa som han på att gå chef eller projektledarsvängen inom yrken där det krävs av chefsrollen att man har ett tekniskt kunnande. Kanske läsa säg företagsekonomi 1 30hp oxå så har du grunderna i management, redovisning,finans och marknadsföring.....

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av demo1:

@NaturaL:

Del 1.
"Snart 30år och drar in runt 600k/år" Du ska självklart fortsätta med det så länge det går att dra in sån lön. Vet inte om du har koll men ingångslönerna dom första åren för ingenjörer är inte i närheten av det så det kommer vara 4-5år studier + 2-3år arbete innan du är uppe i samma lön du har nu. Bara värt att tänka på. Sedan är såklart lönetaket mer eller mindre oändligt men det är ekonomerna och cheferna som tjänar bra idag inte ingenjörerna såvida dom inte arbetar som analytiker inom finans.
...

Långt inlägg, bra perspektiv där du snuddar lite vid att "lön är inte allt", så som jag läser det.

Anyhow, första stycket. Även om lön inte är allt så ska det verkligen understrykas att (civil)ingenjör inte är något höglöneyrke. 600k/år blir 50k/mån. Medellönen för alla ingenjörer är 49k/mån. Kikar man i statistiken så är det de som tog examen för 15 år sedan som drar in så fina stålar. Och om vi kikar på två olika spår:

Är man en sådan ingenjör som är mest intresserad av att göra ingenjörsarbete (dvs ej projektleda eller bossa över folk) samt att man inte hunnit eller fått möjlighet att bli specialist inom sitt område, så krävs det ytterligare 5 års erfarenhet, 20 totalt. Det är också på den här nivån som medellönen peakar, strax över 50k om man sorterat bort roller som ger mer flis .

Vänder vi på steken och säger att man mer än gärna stoppar ner fingrarna i fler syltburkar, dvs tar sig an en projektledararroll eller chefsansvar, så är det de som tog examen för 10 år sedan som håvar in cirkus 49 glada laxar per månad.

Ytterligare en brasklapp, detta är historisk löneutveckling. Det finns inget som säger att (real)löneutveckling till absolut största del är en funktion av antal års erfarenhet. Iom. att inflationen för all högre utbildning tilltar och konkurrensen från Kina och Indien ökar pressas löneläget generellt nedåt. Jag tror att löneutvecklingen framöver, överlag, kommer bli sämre. Talanger och exceptionellt duktiga personer (Edit: tur och/eller att man är en jävel på att snacka är alltid faktorer som spelar in också. Alla löner är inte marknadsmässiga) kommer såklart fortfarande kunna göra sig grova pengar, men som medelmåtta finns det ingen räkmacka att åka på.

Permalänk
Medlem

Jag studerar till lokförare. I klassen har vi den yngsta på 21 år, och den äldsta på 56 år. Vill du plugga så plugga, det finns ingen fel ålder!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NaturaL:

Tack för alla svar.

Jo, mitt företag vill att vi tekniker ska "byta" tjänst och bli mer åt underhållsingenjörs hållet.
Så att plugga och behålla jobbet är nog ingen omöjlighet.

Skulle säkert kunna bli "ingenjör" på mitt företag, utan att behöva plugga vidare, men det känns så fel.

Lutar åt att jag behöver läsa upp "all" matematik och det bör ju ta ett tag, men det är nog lika bra.
Som tur är verkar det som att jag kan gå på ev. komvux på förmiddagen för att sedan jobba på som vanligt (e.m skift)

Får ta en eller två ordentliga funderare på hur jag ska göra. Ska passa på att prata med chefen ang. tjänstledigt osv.

/R.

Varför ska du läsa på komvux när det finns tekniskt basår? Det finns väldigt stora fördelar med att läsa ett tekniskt basår innan en utbildning. Folk som läser tekniskt basår är drivna, man hittar bra pluggkamrater som håller ihop som det går att diskutera problem med så att du fattar snabbare, du får in studievanan inför utbildningen redan innan du börjat vilket ökar chanserna att ta sig igenom rejält och det är en betydligt mer inspirerande miljö att vara i än på komvux, vilket också förbättrar oddsen för att ta sig igenom.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar, uppskattar verkligen detta.

Som sagt, pengar är absolut inte allt. Enda anledningen till att jag tjänar bra är för att jag verkligen gillar att jobba mycket.
Jag får jobba väldigt mycket helger / övertid / nätter för att komma upp till ca 50.000:-/mån.
Nu när jag är "ung" är det väl inga större problem, men att jobba skift/natt är inte så bra i det långa loppet.

Målet är att kunna tjäna "ok" (kanske 35,000) och arbeta vanliga tider.
Samt att jag vill utöka min kompetens, har jobbat som maskintekniker i snart 7 år (på samma företag)

Tyvärr såg jag att jag endast har betyg i matte A från gymnasiet, därför behöver jag läsa upp betyget på komvux. (behövs Matte 2 a/b/c)
Är väl inte omöjligt att jag hoppar på och tar ett tekniskt basår efter komvux (?)

Ska ta en närmare till på Hp guiden, verkar helt klart intressant.

Siktar på att ha läst upp matten i år, sen fixa högskoleprovet i slutet på nästa år.

/R

Permalänk
Medlem
Skrivet av demo1:

2. Hur ska du komma in? Som sagt Högskoleprovet är det som gäller. Många utbildningar har 50% betyg och 50% HP på intag. Men alla troll som skriver att dom bara testade och fick 1.6hp ljuger punkt. Allt över 1.4 kräver seriös tid ELLER! såklart att man var ett MVG barn på gymnasiet och gick natur för det är det som motsvarar kunskaperna... Lägg all tid på att bli snabb på att läsa och matte. OBS man måste förstå hur frågorna är uppbyggda.

Alla är vi olika. Jag har aldrig varit något underbarn i skolan. För 10 år sedan, när jag var 35 år och inte suttit i skolbänken på länge, skrev jag högskoleprovet utan förberedelser. Försedd med förfylning, 38,4 i feber, en påse Gott & Blandat och en Fanta så skrev jag 1.5. Jag kanske bara hade tur. Jag vet inte. Nu säger jag inte att man inte ska förbereda sig utan det tycker jag man ska göra, i den mån man känner att man behöver. Jag ska skriva provet i år och ska åtminstone prova de senaste årens prov för att få ett hum om hur jag ligger till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fetskaft: hahahaha du skrev gammla högskoleprovet som hade tyngdpunkten på allmänbildning. Nya lägger tyngden på matte. Skrev gammla provet me för 15år sedan med liknande det var en barnlek.... 1,5 på det kanske är som 0'8-0'9 på nya provet medeltalet för alla som skrev sisst var 0,65..... och dörra året kom man in på jurist med 1,45 o läkare med 1,6 så .... tog mig 4månader heltidsplugg att gå från 0,8 (bara försök efter att just läst matte b,c) till 1,35. Var 1,3 för att komma in på ekonomi på su, sveriges mest sökta ut ildning.

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz

Permalänk
Medlem

Är som TS också lite nyfiken på om det finns några bra sidor som man kan förfriska matte-minnet på (eller appar)?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@drwlz: http://www.matteboken.se/ är bäst samt bara sök på youtube på det du vill lära dig t.ex. logaritmer så får du upp massa snälla lärare som mattebloggar

För högskoleprovet är det dock gamla prov eller HP guiden som gäller. Det är samma matte i grunden men dom blandar ihop och flyttar om ordningen i allt så att det ska bli svårare när man sitter under tidspress så det hjälper inte att plugga bara vanlig matte....

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz

Permalänk
Medlem

@demo1: För just HP så skulle jag säga att det är superviktigt att gå igenom 8ans och 9ans matte. Man har ingen miniräknare och det används bråk och sanolikhet i dom flesta tal. Många gånger använder dom bråk i tal och funktioner som man vanligtvis inte gör det bara för att göra det klurigare så man måste ha det till 100 hur man dividerar och multiplicerar bråk. Samt kunna snabbt ställa upp och räkna ggr och delat för hand.

Alla gymnasiekurser gör man allt med miniräknare så man kanske inte märker hur dålig eller slö man är på huvudräkning förns man sitter där och har 25 sekunder per tal.

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz

Permalänk
Medlem

Bara att studera. Har hört att det finns folk mycket äldre än 40 här i min stad på Örebro Universitet om det är ålder du är rädd för. Många som studerar på högskolenivå är bra mycket äldre än vad många tror.

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem

Se inte ålder osv som något problem. Jag känner en som knappt hade grundskoleutbildning, kriminalitet i sin historia och som äldre jobbat inom äldrevård och sådant. Han fick för sig att bli läkare och läste upp grunskola, gjorde högskoleprov och läste läkarlinjen. Denna idé kom till honom när han var 35+.
So if you want it, go for it

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

Hej folket.

Jag böjar närma mig 30-år (kris?) och börjar fundera på att plugga vidare, men känner mig lite osäker kring detta.
Dels för att det var ca 10 år sedan jag pluggade och jag upplever att mina grundläggande kunskaper inom svenska, engelska, fysik och matte är dålig.

Har sneglat lite åt Högskoleingenjör alt. sjöingenjörs utbildning.

Jobbar för tillfället som maskintekniker och jobbar skift, årsinkomst runt 550.000-600.000:-
Är väl inte allt för rädd att bli av med jobbet, men det lutar åt att vi kommer sluta med att jobba skift inom några år.
Detta resulterar ju i att jag kommer få en betydligt lägre årsinkomst, ca 350.000:-

Det som oroar mig är om jag skulle bli av med detta arbete är att det nästan omöjligt för mig att få ett liknande jobb. (Om man inte har en högskoleutbildning)

Har kollat på annonser för liknande arbeten, men i alla ansökningar "måste" man har en högskoleutbildning samt några års erfarenhet inom liknande arbeten.

I dagsläget har jag ingen koll på hur man går tillväga för att ansöka(?) till en utbildning.
Vart och hur startar man?
Vad behöver jag göra för att komma in på den utbildningen jag vill?
Är det bara att skriva "bra" på högskoleprovet och sedan ansöka?
Vart och hur kan man fräscha upp minnet / lära sig matte och fysik?

Eller är det lika bra att bara ge upp?

Tack

/ R.

Roligt att du ville läsa till sjöingenjör!

Har själv planer på det i framtiden. Är i dag helt vanlig motorman (dvs mekaniker på båt)

Tänk på att det är mycket långa perioder ifrån familj och vänner. (även i skolan)

Jag hade personligen och vad jag hört från vänner pluggat i Kalmar istället om möjligheten finns. Då den skolan är väldigt bättre.
https://lnu.se/program/sjoingenjorsprogrammet-180-hp-varvat-m...

Lönen till sjöss för en teknisk chief kan variera som faen, de jag jobbar med drar in ca 50-55k i månaden men då kommer de hem varje kväll och jobbar typ 1:2 system (ledig mer än va det jobbar - semester) till chiefar som tjänar över 100k i månaden.

Matte är rätt så viktigt, men den första matten man har i kalmar iaf är iprincip det man gjorde i gymnasiet, så bara refreshment.

Om du har några frågor ang sjöfartslivet så bara fråga

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

... Ska passa på att prata med chefen ang. tjänstledigt osv.

/R.

Värt att tänka på är att din arbetsgivare kan kräva att du ansöker om tjänstledighet minst 6mån i förväg så att man inte slirar för länge på det.