Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart i STHLM jag kan beställa/hämta i butik idag ? eller kanske någon som sitter på en extra hemma

Visa signatur

| POPOS 22.04 LTS (DELL XPS 13 9380) - Intel i7-8564U, Intel UHD 620, 15GB RAM, 512GB NVMe Micron |
| Win10 - PRIME Z270-A, i7-7700K, Kraken x63, ASUS ROG STRIX 3080 12Gb, Samsung 960/850 EVO, 32GB DDR4 3400MHz |
| Ubuntu Server 20.04 LTS (HP Z640) - 2x4-Core E5-2637v3, 64GB SK Hynix ECC RAM, 4x10TB, 970 EVO P 1TB M.2, Quadro K2200 |
| Win11 - PRIME Z690-A , i5 13600K, Lian Li Galahad SL Edition 360, ROG STRIX 3080 12Gb, Samsung 990 PRO 1TB, 32GB DDR5 5200MHz CL36

Permalänk
Medlem

@Neon: Du verkar inte veta vad massproduktion och launch innebär.
http://www.ign.com/wikis/playstation-4/PS4_Problems
http://www.ign.com/wikis/xbox-one/Xbox_One_Problems

Defekta enheter letar sig alltid ut vid launch, och när alla ska berätta om sina problem så verkar det vara hur vanligt som helst, men i själva verket så är det bara frågan om en bråkdel av alla sålda enheter.

Det är så klar jävligt tråkigt med defekter, men shit happens. Något jag stör mig lite på är hur de tänkte när de designade dockan. Man ska ju inte behöva oroa sig för repor varje gång man dockar den. Jag upptäckte dock något som såg ut som repor som bara gick att torka bort, så jag vet inte om reprisken är något överdriven. Har beställt ett skydd för att vara på den säkra sidan. Den ska ju trots allt med på en del äventyr.

Och online-läge finns och kommer vara gratis fram till hösten då tjänstens funktioner utökas. Har dock bara Bomberman som stöder online så har inte testar tjänsten seriöst än. Och att tillbehören från Wii och Wii U stöds är tråkigt men det är inget som är unikt för Nintendo. Du kan varken använda DS3 och 360-kontrollen till PS4 och One. De vill ju kunna tjäna pengar på tillbehören, så därför gör de så här.

Men känner du dig osäker på Switch så tycker jag att du ska avvakta åtminstone i några månader. Zelda lär få en prestandafix inom kort, också kommer fler spel under året.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Känns som Switch kan summeras som bra idé men dåligt utförande. Jag var intresserad till först men inte nu längre då det finns en massa små design/beslut missar här och där från att ha gjort Switch till en alldeles utmärkt produkt.

Några saker:

- Borde ha varit iallafall lite kraftfullare än så i dockad läge
- USB type-c på undersidan, borde ha varit på ovan (sålledes kan du inte t.ex. ha den ställt på ett bord med ställningen och ladda den på samma gång utan att den trillar men även om du ska spela handheld så är det trevligare om kabeln inte riktas mot dig)
- Dockans design skulle kunna ha varit bättre, speciellt som tidigare nämdes att man ska måste vara försiktig så man inte repar skärmen känns väldigt klantigt design beslut
- Bluetooth stöd? Hallå? Det är 2017 och många vill använda sig utav bluetooth headset idag, med en handhållen konsoll tycker man det borde vara ett krav
- Ergonomi bekymmer med Joy-Con kontrollerna, speciellt då högra sidans kontroll är liksom upp och nervänd med analog sticken kommer iväg för tummens läge litegrann
- Lackluster accessories, måste köpa själv extra tillbehör

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoImNot:

Någon som vet vart i STHLM jag kan beställa/hämta i butik idag ? eller kanske någon som sitter på en extra hemma

Om du vill ut och åka lite så har Mediamarkt i Eskilstuna i lager Även Toys R Us i Örebro och Norrköping har i lager.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Gender Bender:

oj hahah lite långt

Visa signatur

| POPOS 22.04 LTS (DELL XPS 13 9380) - Intel i7-8564U, Intel UHD 620, 15GB RAM, 512GB NVMe Micron |
| Win10 - PRIME Z270-A, i7-7700K, Kraken x63, ASUS ROG STRIX 3080 12Gb, Samsung 960/850 EVO, 32GB DDR4 3400MHz |
| Ubuntu Server 20.04 LTS (HP Z640) - 2x4-Core E5-2637v3, 64GB SK Hynix ECC RAM, 4x10TB, 970 EVO P 1TB M.2, Quadro K2200 |
| Win11 - PRIME Z690-A , i5 13600K, Lian Li Galahad SL Edition 360, ROG STRIX 3080 12Gb, Samsung 990 PRO 1TB, 32GB DDR5 5200MHz CL36

Permalänk
Medlem

Nån som begriper hur man spelar "Bomberman" på Switch i 1-playerläge med Pro Controller istället för Joycons? Verkar inte som jag kan navigera runt i menyerna på pro controllern..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk

Tråden summeras MAO

1. Nintendos nostalgiryttare: YES
2. Kritiker: NO
3. Försvarstal om hur alla missar är normala

Kommer inte köpa den iallfall. Zelda är dock ganska roligt att slötitta på Twitch. Men ser ut som en stor open world action arkadare. Ser inte några djupa rollspelsmoment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Känns som Switch kan summeras som bra idé men dåligt utförande. Jag var intresserad till först men inte nu längre då det finns en massa små design/beslut missar här och där från att ha gjort Switch till en alldeles utmärkt produkt.

Några saker:

- Borde ha varit iallafall lite kraftfullare än så i dockad läge
...

Det här är en sak jag har funderat på. Skulle det inte ha varit bättre att ha använt sig av Tegra-SoC:n i enbart mobilt läge, och sedan ha en skild SoC eller dedikerad grafik i dockan? Då skulle Nintendo ha kunnat sälja konsolen skilt utan dockan som enbart handhållen, och ha ett tillägg som gör den till en ordentlig tv-baserad konsol. Visst, totalpriset skulle ha gått upp lite grann, men produkten skulle också ha blivit mycket bättre, speciellt om några år.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det är inte alla enheter som är berörda heller för den delen, jag har gjort exakt allt man INTE ska göra...

Skrivet av Gender Bender:

@Jimmy: Du verkar inte veta vad massproduktion och launch innebär.
http://www.ign.com/wikis/playstation-4/PS4_Problems
http://www.ign.com/wikis/xbox-one/Xbox_One_Problems

Defekta enheter letar sig alltid ut vid launch, och när alla ska berätta om sina problem så verkar det vara hur vanligt som helst, men i själva verket så är det bara frågan om en bråkdel av alla sålda enheter.

Det är stor skillnad på en %-del defekta konsoler som bytas eller repareras jämfört med rena designmissar som alla konsoler har. Om man har något problem med dem är helt individuellt men i grunden lider troligen alla enheter av samtliga defekter.

När det gäller kommunikationen med kontrollerna så vet vi ju inte vad felet är. Kanske är det som du säger, tillfälliga defekta produkter från fabrik men det kan lika gärna vara att kommunikationen störs ut av viss utrustning vilket såfall betyder att alla konsoler lider av problemet i vissa miljöer. Det återstår att se vad som faktiskt är problemet.

Förövrigt, ja man kan sätta ett skärmskydd på konsolen precis som du kan hålla motorhuven på din nya bil på plats med silvertejp. Det betyder dock inte att det är rätt, annars hade tillverkaren skickat med vad som krävs eller iallafall nämna det i manualen.

Skrivet av PsychedelicZ:

Det är tydligen standard på LCD, det märkliga är att jag har inga enheter i mitt hem som lider av döda pixlar. Vet dock att jag fått hem produkter som haft det och de har åkt tillbaka ögonen by.

Det är så klar jävligt tråkigt med defekter, men shit happens. Något jag stör mig lite på är hur de tänkte när de designade dockan. Man ska ju inte behöva oroa sig för repor varje gång man dockar den. Jag upptäckte dock något som såg ut som repor som bara gick att torka bort, så jag vet inte om reprisken är något överdriven. Har beställt ett skydd för att vara på den säkra sidan. Den ska ju trots allt med på en del äventyr.

Om man får märken på skärmen så kan man vara säker på att den också nöter på skärmen. Tydligen har Nintendo haft detta problemet tidigare i någon handhållen enhet men inget jag har några detaljer om nu. Om man inte gör något åt det så kommer det troligen resultera i permanenta märken på skärmen(så har det varit i det tidigare fallet på den handhållna enheten).

Och att tillbehören från Wii och Wii U stöds är tråkigt men det är inget som är unikt för Nintendo. Du kan varken använda DS3 och 360-kontrollen till PS4 och One. De vill ju kunna tjäna pengar på tillbehören, så därför gör de så här.

Ja så är det tyvärr, man man hade ju kunnat hoppas. Wii tillbehören fungerade ju fint till Wii U

Men känner du dig osäker på Switch så tycker jag att du ska avvakta åtminstone i några månader. Zelda lär få en prestandafix inom kort, också kommer fler spel under året.

Ja, jag ska se om jag kan avbryta ordern. Jag förstår att de inbitna fansen köper nu direkt och att de kan tänka sig leva med defekterna som faktiskt finns. Jag kan dock vänta även om det tar emot lite.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jo men det är lite skillnad på en 1080p 55" som du sitter 3-4 meter i från, fine några döda pixlar ser man nog inte.
Men en 6,2" 1270x720 med låga 235 PPI, som du dessutom håller på kanske 40-50cm avstånd... Det hade jag inte accepterat.

Min LG G Watch R smartklocka har en ppi på 245 och där byter LG ut hela enheten för minsta döda pixel. Som det ska vara på en enhet som du håller relativt nära ögonen.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är onödigt negativ måste jag säga.

Tror alla förstår nu att vissa tycker att Switch är skit m.m.
Om man tycker något annat är man fanboy eller sheep.

Med det sagt, kan tråden få nu få handla om de positiva bitarna?
Kanske diskutera tips om spel och tillbehör osv.

Permalänk
Medlem

Klart man ska få vara negativ om man har problem. Sen är jag lite trött med folk som inte har Switch som skriver att den har för dålig prestanda... visst det är inte 4k i 120fps men Nintendo har länge kört sitt eget race. Xbox och PS är som sämre PC maskiner, Nintendos konsoler är något annat (inte alltid bra dock) men man köper dem för en sak, de unika spelen.

Vi som inte har något strul skriver kanske inte så mycket utan har fullt upp att spela. Snipperclips och Zelda är riktigt roliga. Är någon sugen på 1-2 Switch så kan jag väl inte rekommendera det, för dyrt för vad man får med.

Otroligt glad att jag fick min enhet i fredags trots att posten strulade och skickade den till fel stad ...

Permalänk
Medlem

Ganska billigt på DustinHome med studentrabatt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

Det är så sjukt, jag har aldrig varit så kluven efter ett köp som jag är nu. Vet inte alls vad jag tycker om mitt Nintendo switch. Å ena sidan tycker jag zelda är ganska kul och switchen är en nice bärbar konsol! Men är den värd 4000kr? Jag köpte den mycket pga nostalgi och att jag vill spela Maria osv... Helt kluven!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

Det är så sjukt, jag har aldrig varit så kluven efter ett köp som jag är nu. Vet inte alls vad jag tycker om mitt Nintendo switch. Å ena sidan tycker jag zelda är ganska kul och switchen är en nice bärbar konsol! Men är den värd 4000kr? Jag köpte den mycket pga nostalgi och att jag vill spela Maria osv... Helt kluven!

Jag är i liknande sits, har dock inte spelat Zelda men har ingen anledning att ifrågasätta spelet på något vis. Att det laggar antar jag att Nintendo kommer åtgärda.

Man vet ju innerst inne att det bästa man kan göra är att vänta 5-6 månader för att se vad som verkligen händer både prismässigt och funktionsmässigt. Samtidigt vill man gärna börja spela Zelda redan nu.

Att Nintendo är allmänt sega på att ge ut spel gör ju inte saken bättre, man vet att man kommer vänta ganska länge innan det kommer fler vettiga spel till konsolen och då är det svårt att motivera 4000 kr just nu.

Tror att det i slutändan handlar om hur dedikerad man är till Nintendo och det är bara man själv som kan avgöra det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Fixa fram ett WII U och spela Zelda.
Definitivt inte värt 5000 kronor för Zelda.

@1qaz2wsx3edc4rfv Zelda har aldrig varit ett djupt RPG.
Det är Nintendo charmen och barndomsnostalgi som får oss att lira Zeldas

Permalänk
Skrivet av PsychedelicZ:

Samtidigt om man ändå ska ge 1500-2500kr för ett Wii U (dom kostar det runt mig iaf) så är det böttre att spela på en ny Switch för en liten peng till

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur tillgången/efterfrågan varit? aka hur bra har scalpers lyckats sälja för en dyrare peng?

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Någon som vet hur tillgången/efterfrågan varit? aka hur bra har scalpers lyckats sälja för en dyrare peng?

Med tanke på att den fortfarande finns i butik får vi hoppas att de inte får sålt något och får sänka sig under butikspris. Nästa leverans kommer om två veckor tror jag så verkar ju inte bli sem nes mini.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Zelda är grymt roligt. Har säkert spelat 10 timmar i helgen.

1-2 Switch hade vi riktigt skoj med också. Visst kostar det men bara Zelda är värt priset för mig. Har förvisso alla andra konsoler sedan tidigare så behövde inte avstå från någon när jag köpte Switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredl:

Personligen tycker jag att Zelda är grymt roligt. Har säkert spelat 10 timmar i helgen.

1-2 Switch hade vi riktigt skoj med också. Visst kostar det men bara Zelda är värt priset för mig. Har förvisso alla andra konsoler sedan tidigare så behövde inte avstå från någon när jag köpte Switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Avslutade precis en 5h session (min första med spelet) och kan inte annat än hålla med dig helt! 4000 kr för en konsol och Zelda? Värt det alla dagar i veckan för mig. Nu är jag en Zelda-fanboy så jag är kanske inte helt objektiv, men om spelet håller samma kvalité rakt igenom så är jag rätt så övertygad att det kommer placera sig som mitt bästa Zelda-spel någonsin.

Jag menar, friheten är total, och spelvärlden känns mer levande än något annat spel jag någonsin spelat.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Avslutade precis en 5h session (min första med spelet) och kan inte annat än hålla med dig helt! 4000 kr för en konsol och Zelda? Värt det alla dagar i veckan för mig. Nu är jag en Zelda-fanboy så jag är kanske inte helt objektiv, men om spelet håller samma kvalité rakt igenom så är jag rätt så övertygad att det kommer placera sig som mitt bästa Zelda-spel någonsin.

Jag menar, friheten är total, och spelvärlden känns mer levande än något annat spel jag någonsin spelat.

https://www.youtube.com/watch?v=RtNvDfjEbQw

Låter utmärkt!

Har du spelat igenom Witcher 3? Det är också ganska öppet och städerna är minst sagt levande. Om du har, hur skulle du jämföra känslan?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

Låter utmärkt!

Har du spelat igenom Witcher 3? Det är också ganska öppet och städerna är minst sagt levande. Om du har, hur skulle du jämföra känslan?

Det har inte spelat Witcher 3 tyvärr.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det här är en sak jag har funderat på. Skulle det inte ha varit bättre att ha använt sig av Tegra-SoC:n i enbart mobilt läge, och sedan ha en skild SoC eller dedikerad grafik i dockan? Då skulle Nintendo ha kunnat sälja konsolen skilt utan dockan som enbart handhållen, och ha ett tillägg som gör den till en ordentlig tv-baserad konsol. Visst, totalpriset skulle ha gått upp lite grann, men produkten skulle också ha blivit mycket bättre, speciellt om några år.

Håller med!

Faktiskt en riktigt bra ide (påminner lite om Surface Book som har dedikerade grafikchip i tangentbordsdelen som dockas in i surfplattedelen, och som kan bytas ut nör kraftfullare grafikchip kommer).

Detta hade nog gjort Switch till en "äkta" stationär konsol (för de som så önskar).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Har spelat Witcher 3 men Zelda BOTW är något helt unikt som alla bör testa. Brukar ha svårt för att fastna i spel men detta spelet fastnade jag i på en gång. Kan vara det absolut bästa spelet jag någonsin spelat.

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Har du spelat Breath of the Wild? Jag har spelat väldigt, väldigt lite Zelda tidigare år. Inte riktigt fastnat för det. Men detta spelet...

Det är så otroligt jävla bra. Det är öppet och du kan göra precis allt. Jag har spelat tio timmar, endast gjort två quests och ett antal shrines. Resten av tiden har jag letat items, upptäckt kartan, lagat grytor och elixirer, jagat hästar, samlat "pengar". Friheten i det här spelet är otroligt underbart! Jag spelar det på Wii U kanske ska tilläggas.

Permalänk
Medlem

Första intrycket av Nintendo Switch

Hämtade ut ett Nintendo Switch i fredags och har spenderat kanske 5-6 timmar med konsolen under helgen. Det känns extremt välbyggd när man har det i sitt bärbara läge, med en bra tyngd och den är till en början väldigt skön att ha i händerna. Man märkte rätt snabbt, redan efter 1-2 timmar, att den blev rätt jobbig att ha i händerna! Skärmen, däremot känns väldigt trevlig, trots den låga upplösningen. Den är i mitt tycke precis i rätt storlek och jag skulle varken vilja ha den större eller mindre.

Zelda Breath of the Wild

Detta är spelet jag har spenderat mest tid på under den gångna helgen, men jag har ändå precis bara börjat min resa in i det. Den nya världen känns väldigt stor och det finns väldigt mycket att upptäcka och djupdyka ner i. Det känns som om man skulle kunna lägga ner timmar enbart på att utforska skogar, ruiner och små läger i spelet.
Som vanligt med Zelda är det en ganska lång ”tutorial” till att börja med, men denna gång var den faktiskt rätt spännande och rolig i jämförelse med tex Twilligt Princess.
Grafiken i spelet känns även den helt OK! Det är ju inte det som är det viktiga när man spelar Nintendo spel.

1 2 Switch
Jag har aldrig någonsin lämnat tillbaka ett spel som jag har köpt, men detta funderar jag starkt på att lämna tillbaka! Alltså att betala 500 kr för detta spel, som mest känns som ett test-demospel. 1 2 Switch är alltså 26 stycken så små spel utan utveckling, som borde följt med konsolen vid köp. Jag har ärligt bara spenderat 20-30 minuter med det, men det räckte känns det som. Jag ska låta barnen få testa spelet ikväll och se om dom får ut någon njutning av det annars är det raka vägen tillbaka till butiken!

Är Nintendo Switch en bra konsol: JA
Är Nintendo Switch värd att köpa? Nja, men om jag vore en vanlig privatperson hade jag väntat några månander tills den har mognat och fler spel har kommit.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Jag ska låta barnen få testa spelet ikväll och se om dom får ut någon njutning av det annars är det raka vägen tillbaka till butiken!

Kan man lämna tillbaka spel bara sådär? Jag trodde sånt behövde vara oöppnat.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Låter utmärkt!

Två väldigt olika spel om du frågar mig och har inte alls samma känsla i så got som någon punkt. T.ex. witch är en väldigt stor fokus just själva storyn, i Zelda, speciellt breath of the wild är story verkligen inte det man tänker på först, vist finns det en story där men det är inte det som driver spelet. Jag är själv en person som verkligen gillar story men även spel som Zelda passar fint för mig ibland med.

Sedan när det kommer till just strider, så skulle jag säga att Witcher serien är väldigt känd för att vara urusel på detta, första spelet ratar jag på grund av detta, andra spelet vart helt ok men en hel del konstiga designval, tredje spelet har de förvisso lyckats ganska så bra, speciellt mot andra rpg's som t.ex. Skyrim, men om jag jämför detta mot Zelda så har Breath of the wild betydligt roligare strids system där du verkligen kan utnyttja miljön o.s.v för att slåss, finns många olika typer av vapen som all beter sig hel del olika samt andra taktiker du kan använda dig av, systemet påminner mig lite om en lite simplare version av Dark Souls, lite ironiskt då dark souls har varit ett spel som varit inspirerat av Zelda.

Dessutom så ger Zelda en betydligt större utmaning när det gäller strider, men du kan också göra det en aning lättare för dig om du använder dig av miljön runt dig om du listar ut hur.

Dessutom så handhåller Zelda dig väldigt lite, förvånansvärt för att vara Nintendo faktiskt då de brukar trycka på tutorial efter tutorial, men den här gången så får du lista ut allt själv. Det roliga är också att det finns mycket att luska ut, mycket du kan till din fördel i både strider och navigera runt i miljöer o.s.v, finns ofta mer än ett rätt sätt med.

Spelet har också lyckats göra det roligt för en gång skull att utforska, inget dyker upp på kartor, och det finns mycket att finna och roa sig av där ute i världen. De flesta, Inklusive Witcher får man matad med det mesta redan på kartan, och oftast så är det inte så mycket lönt att utforska dit heller.

Nu är förvisso inte allt perfekt i Zelda, det jag gillar minst är Durability systemet, inte för att jag hatar Durability men när många vapen inte ens överlever en enda strid så är det rejält irriterande, laddnings tiderna är också riktigt störande, önskar de kunde snabba upp dom en aning.

Tldr: Varför jag gillar Witcher är mestadels storyn, resten är ganska så meh, tycker också spelet är tok för utdraget ibland men överlag ett bra spel jag gillade.
Varför jag gillar Zelda, striderna, och att utforska värden, hitta nya sätt att bemästra Sina fiender o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Tjena!
En till som ställer sig in i den vackra skaran av Nintendo Switch ägare - eller ja snart då! Passade på att beställa Switch + Zelda för 4k hos Elgiganten. Klart det var slutsålt så det är bara att vänta tills de får in nya enheter den 18'e.
Känns tufft att vänta men jag kunde bara inte hålla mig, tänkte inte köpa den först men all rosade kritik den fått samt att Zelda är världens bästa spel fick mig att tänkta; Vem Fan Kan Låta Bli

Det kliar och värker i fingrarna, joycon kontrollerna verkar helt underbara = Nintendo Magi