AMD:s andra generation Ryzen med Zen 2 har kodnamn Pinnacle Ridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Raphaei: AM4 ersätter FM2+.

Är du säker? Jag trodde Raven Ridge skulle bli FM3, om de inte delar på AM4 dvs.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Raphaei:

Är du säker? Jag trodde Raven Ridge skulle bli FM3, om de inte delar på AM4 dvs.

De delar på AM4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Känns alltid bra när företag annonserar efterföljare innan deras nuvarande ens kommit genom dörren.

Undrar hur många som skulle bli glada om Nintendo hade ett event imorgon där dom showcasea Switch 2, nu med bättre antenner på kontrollerna och gorilla glass istället för plastskärm, lol.

Du menar som Intel gjort med coffee lake?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det känns lite märkligt att släppa ut såna nyheter när de knappt fått ut Ryzen, med tanke på risken att presumtiva Ryzen-kunder eventuellt kan komma att tveka i en tid när AMD behöver inkomster mer än någonsin. Dåliga affärsstrategier är förvisso inte någon förstagångsföreteelse hos AMD, men ändå... hur tänkte dom här?

Håller med fullständigt,
Hur dom tänker är en gåta för många av oss.
Nu har jag ju siktet inställd på Zen 2 istället.😀😀😀😀😀😀

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det känns lite märkligt att släppa ut såna nyheter när de knappt fått ut Ryzen, med tanke på risken att presumtiva Ryzen-kunder eventuellt kan komma att tveka i en tid när AMD behöver inkomster mer än någonsin. Dåliga affärsstrategier är förvisso inte någon förstagångsföreteelse hos AMD, men ändå... hur tänkte dom här?

Det var min spontana tanke också. Men de vill påvisa att de har en plan för AM4 och har själva gått ut och sagt att AM4 ska vara en framtidssäker plattform. Köper man 1151 idag så får man troligen byta plattform till coffee lake eftersom intel inte bekräftat vilken plattform som kommer gälla för coffee lake och efterföljare. Så jag tolkar snarare det här som ett sätt att sälja in Ryzen och AM4 över intel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av murklor:

Känns alltid bra när företag annonserar efterföljare innan deras nuvarande ens kommit genom dörren.

Undrar hur många som skulle bli glada om Nintendo hade ett event imorgon där dom showcasea Switch 2, nu med bättre antenner på kontrollerna och gorilla glass istället för plastskärm, lol.

Fast tllkännagivandet av framtida processorer är lite annorlunda jämfört med framtida konsoler...
Nya konsoler bör komma ungefär vart 5:e år, processorer bör komma varje/vartannat år.

Intel har till exempel redan tillkännagivit att "Tigerlake" bör komma 2020 och ersätta "Icelake"
https://en.wikipedia.org/wiki/Tigerlake

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det var min spontana tanke också. Men de vill påvisa att de har en plan för AM4 och har själva gått ut och sagt att AM4 ska vara en framtidssäker plattform. Köper man 1151 idag så får man troligen byta plattform till coffee lake eftersom intel inte bekräftat vilken plattform som kommer gälla för coffee lake och efterföljare. Så jag tolkar snarare det här som ett sätt att sälja in Ryzen och AM4 över intel.

Ja man kan tolka det hur man vill.
Men vill man ha samma moderkort i kanske 10 år fram???
Det är inte min grej iallafall.
Moderkortet är ju relativt billigt jämfört med ny cpu.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

2018, nej snälla imorrn, imorrn!

Önsketänkande men jag önskar såklart att dom redan hade hade haft 2:an klar redo att pushat ut snabbt vid behov och arbetandes på 3:an nu. Ok klumpigt uttryckt, vad jag önskar är att AMD redan hade en bra buffert ur ett tekniskt perspektiv men så igen hade dom haft det så hade dom ju redan släppt den mest relevanta produkten direkt då dom redan ligger i underläge sett ur ett affärs perspektiv men även prestanda på flera fronter.

Önsketänkade som sagt, när Intels företagsledning börjar så här ja då kan vara på det klara med någon vänt på steken och det med besked! Kom igen nu AMD, ge oss tokerier, total galenskap från de blå, är det inte "all is fair in love and war" amerikanerna säger? Min favoritfärg är dessutom rött och har alltid varit tom när alla andra pojkar i småskolan sjöng blått i kör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det var min spontana tanke också. Men de vill påvisa att de har en plan för AM4 och har själva gått ut och sagt att AM4 ska vara en framtidssäker plattform. Köper man 1151 idag så får man troligen byta plattform till coffee lake eftersom intel inte bekräftat vilken plattform som kommer gälla för coffee lake och efterföljare. Så jag tolkar snarare det här som ett sätt att sälja in Ryzen och AM4 över intel.

Jag var slarvig när jag läste och snabb att döma. Det verkar som att uppgifterna inte kommer "direkt" från AMD, men frågan är om det inte är sanktionerad läcka ändå? I annat fall borde AMD vaska fram de skyldiga och stämma dem för industrispionage eller liknande, så att de kan ruinera dem för livet med ett par oförglömliga skadestånd.

Jag är personligen tveksam till nyttan med att behålla socklar i all oändlighet. Det cirkulerar ju mycket myter om att det är någon slags konspiration mellan moderkortstillverkare och Intel att de byter socklar då och då, vilket känns larvigt när man upptäcker att det är för att slippa vara begränsad av gamla designer och/eller behöva göra krångliga/dyra/långsamma dragningar av ledningsbanor mellan kislet (som faktiskt uppdateras då och då!) och anslutningspunkterna mot sockeln.

Permalänk
Inaktiv

Min gissning avZen 2, i princip helt identisk krets inget nytt, men allt bättre optimerat som kan ge en hel del prestanda när Zen var helt ny från grunden. Vi lär knappast få se 4 minneskanaler då heller om jag gissar rätt.

Permalänk
Medlem

Blev inte så impad av Ryzens spelprestanda så Zen2 blir nog ett köp om det presterar bra . Känns ändå som min Phenom II X6 1090t 4Ghz inte pensionerat sig än

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Bara jag eller varje gång AMD väl släppet något så är det "meh" och 99% säger nästa generation så!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Bara jag eller varje gång AMD väl släppet något så är det "meh" och 99% säger nästa generation så!

har inte alltid varit så...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Garderoben: kanske för att "99%" vill att AMD gör en "bra" processor så Intel drar ner sina priser och köpa Intel ändå. Vilket bara motverka utvecklingens framsteg.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Garderoben: kanske för att "99%" vill att AMD gör en "bra" processor så Intel drar ner sina priser och köpa Intel ändå. Vilket bara motverka utvecklingens framsteg.

Så, indirekt säger du att AMD inte har gjort en bra processor eftersom Intel inte sänkt sina priser?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: nej. gör bara uppfatta det så du vill. men tyvärr är det ett faktum att många bara vill få ner pris på intel men aldrig tänker köpa nåt annat.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag skulle då inte köpa en Ryzen för då blir jag tvungen att köpa till ett grafikkort.
Bättre att köpa en Intel, dom har inbyggd GPU då slipper jag köpa till ett grafikkort.

Jag kör min Intel Core i7 4770K "Haswell" utan grafikkort.

En Ryzen X 1X00G eller Ryzen X 1X00S då

Rom byggdes inte på en dag, ej heller Ryzen....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inte ens en vecka efter lanseringen av AMD Ryzen hittar information ut om dess uppföljare, som får kodnamn Pinnacle Ridge och baseras på andra generationens Zen – Zen 2.

Läs hela artikeln här

Värt att tillägga är väl att dessa kommer att fungera på nuvarande AM4 kort med en bios-uppdatering

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det här tycker jag låter jädrigt lovande!

Notera att det inte är AMD som sagt det utan att det är personen som skrivit artikeln som spekulerar att det kan vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Notera att det inte är AMD som sagt det utan att det är personen som skrivit artikeln som spekulerar att det kan vara så.

Tack, missade ordet sannolikt. Men det är ju officiellt att dom får högre prestanda per kärna i alla fall. Är ju rätt självklart att det kommer förbättras men ändå.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag någon expert men jag har sett folk skratta åt bulldozer och hela AM3+ plattformen för att sedan kräva att AMD hoppar upp på Intels nivåer. Många år senare och AMD släpper en otroligt bra linje CPUer som är lite bättre i vissa fall och lite sämre i andra och folk i princip ratar den? Visst, speltesterna har sett lite sådär ut men AMD har ju också sagt att många spel är inte optimerade för denna splitternya arkitektur. Andra argument har också varit att 7700k är ett bättre köp än typ 1700 för spelande för att den ligger ibland runt 5-10 fps högre. Men har inte någon också påtalat i ett test att 7700k låg på 99-100% medans Ryzen låg runt 50-60% användning? Också ett tecken på att optimeringar saknas kanske?
Får mig att tänka på Geralds yelp review i south park:
Food was great, service was great, great great great but the parking wasn't that good, 2,5 stars.

Visa signatur

Main: Ryzen 7 3700X, Aorus Elite X570, Pulse 5700 XT, 32GB@3200MHz, Samsung 970 NVMe + 2x1TB SSD + 3TB WD Red
HTPC: Ryzen 3400G, Aorus Pro Wifi B450, Corsair 120GB M.2 + (120+240)GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag skulle då inte köpa en Ryzen för då blir jag tvungen att köpa till ett grafikkort.
Bättre att köpa en Intel, dom har inbyggd GPU då slipper jag köpa till ett grafikkort.

Fyrakärnig Ryzen med inbyggd grafik ska komma under nästa kvartal. Det är därför som moderkort för AM4-sockeln har grafikportar trots att de inte används av Ryzen 7.

GPUn ska enligt uppgift vara baserade på liknande teknik som i Vega och ha lika många compute units som ett RX460, vilket borde slå Intels inbyggda grafik ganska bra. Men vi får se. Det ska bli spännande.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23469-amd-raven-ridge-med-ze...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Lägre strömförbrukning och högre frekvenser?

Trodde de valt en energisnål tillverkningsteknik som de kör nu och därför tar det stopp med frekvenserna. Så tycker det borde bli svårt att fixa både lägre strömförbrukning(vid normal klock) och högre klockning.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pedur86:

Nu är inte jag någon expert men jag har sett folk skratta åt bulldozer och hela AM3+ plattformen för att sedan kräva att AMD hoppar upp på Intels nivåer. Många år senare och AMD släpper en otroligt bra linje CPUer som är lite bättre i vissa fall och lite sämre i andra och folk i princip ratar den? Visst, speltesterna har sett lite sådär ut men AMD har ju också sagt att många spel är inte optimerade för denna splitternya arkitektur. Andra argument har också varit att 7700k är ett bättre köp än typ 1700 för spelande för att den ligger ibland runt 5-10 fps högre. Men har inte någon också påtalat i ett test att 7700k låg på 99-100% medans Ryzen låg runt 50-60% användning? Också ett tecken på att optimeringar saknas kanske?
Får mig att tänka på Geralds yelp review i south park:
Food was great, service was great, great great great but the parking wasn't that good, 2,5 stars.

Ja alltså, det är slut på moderkort överallt(?) så jag förstår att alla ratat Ryzen. Jag känner dock att det som borde vara intressantast för de flesta 1600 serien med 6/12 kärnor inte har släppts än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Ja alltså, det är slut på moderkort överallt(?) så jag förstår att alla ratat Ryzen.

Vilka är alla? Alla som inte handlar på Amazon och Newegg där Ryzen toppat deras försäljningslistor? Det är också av den anledningen att både processorer och moderkort vart/är stundtals slut. Ring runt till lite distar så kan dom berätta samma sak för dig.

Moderkort finns från t.ex Proshop eller butiker i England och Tyskland om man har brottom. Tar en dag extra att få hem grejerna bara.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Pga moderkorts brist så är det ok att rata amd? Ok..

Var han inte ironisk då? Om det är slut på moderkort överallt så känns det ju som rätt många inte har ratat ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Hoppas att Ryzen 2 blir riktigt bra.

Fast samtidigt gör jag inte det då jag precis köpt en 1700

Det är det största problemet med att köpa datorprylar, även om man köper något splitter nytt så finns det nyare och bättre några månader senare

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är kanske på tiden att fokusera på ryzen och få den att prestera jämnare och som det är tänkt innan man lägger fokus på zen2?
Nästan som att säga vi "lyckades "nästan med ryzen men zen2 lyckas vi bättre med.. bådar intet gott.
Lägg fokus på att lyckas med zen och patcha den innan jag ska tro på zen2..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Lägg fokus på att lyckas med zen och patcha den innan jag ska tro på zen2..

Problemet är att det i mångt och mycket är helt utanför AMDs kontroll eller möjligheter att påverka. Om en tillräckligt stor andel av marknaden har en Ryzen däremot så blir det ett säljargument att kunna erbjuda en mjukvara som presterar bra på dem, annars riskerar de att fastna i en fälla där de ska försöka efterapa Intel på en budget.