En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

..Själv har jag köpt ett Asus Prime Pro X370.
Jag är än så länge ganska besviken över utbudet, de flesta korten riktar sig till gaming, jag var mer ute efter ett riktat till arbetsstationer.
Mitt moderkort kallar sig pro, men är verklingen inte det, trots att Ryzen stödjer ECC minnen, saknar mitt kort stöd för detta...

Jag är däremot nöjd med mitt Asus Prime Pro X370 så länge det är stabilt och ta i trä så tuffar det på även 3:e dagen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av yrfhar:

Jag är däremot nöjd med mitt Asus Prime Pro X370 så länge det är stabilt och ta i trä så tuffar det på även 3:e dagen.

Stabilt även för mig, ta i trä.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Sugen på en Asrock X370 Taichi, verkar vara det enda moderkortet med blåtand.

Någon annan som kollat på detta?

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Uppdatera med 5803 beta BIOSet direkt innan du ändrar nåt annat i BIOS. Första 702 verkat skapligt buggigt. Du kan ladda ner det här då den inte finns på Asus sida http://www.mediafire.com/file/6zoymhggzqjkfeg/CROSSHAIR-VI-HE...

Själv kommer jag skaffa ett Gigabyte kort. Jag skulle också köpt ett Hero först, men efter allt strul så tappade jag lusten för det kortet
http://www.gigabyte.se/FileUpload/Product/2/6242/2017021610381289_src.png

Tack för tipset. Det här kan nog bli en nyttig tråd.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag skulle ju skippat ASUS-kortet direkt p.g.a. avsaknad av VRM-kylare, vilket är synd.

Jag har kört ASUS nästan uteslutande i många år nu, så jag hoppas att de får ordning på sina problem innan det är dags för mig att uppgradera från min gamla 1090T på sitt Sabertooth 990FX (underbart, men fullstort kort), men än så länge hänger den med rätt bra

Jag har iofs ett ASRock FM2A75M-ITX i HTPCn som jag är nöjd med, men där fick jag sätta dit egna små chipkylflänsar eftersom just det kortet kunde bli väldigt varmt på VRMs, så jag är noga med att det ska finnas kylfläns där om jag köper nya kort.

Ja alltså att ASUS-kortet ens är med i listan är främst på grund av gamla meriter. Det lutar i nuläget starkt åt något av de andra två. Asrock om det går att köpa i Sverige när bygget sker, annars Gigabyte.

Permalänk
Medlem

Någon som hört något om X370 på mATX bord? Jag vet att biostar har ett, men vill inte ha från biostar. Jag vill inte gå efter ett B350 eftersom det har realtek nic och inte lika bra ljudkomponenter som X370.
Kan tyvärr inte välja ATX för chassit jag ska använda för bygget är mATX

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Första riktiga tecknet på en Mini ITX bräda.

https://www.techpowerup.com/231205/biostar-shows-off-first-mi...

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Känns som att de ballaste och bästa AM4-moderkorten såhär i början kommer från Biostar och ASRock, men ingen av dem säljs i Sverige. Alla ASRock-kort jag tittat på har stöd för ECC-minnen, och tillsammans med extern klockgenerator, 10 SATA-portar, 2st M.2 och i ett fall 5Gbit eternet utöver Intel-NIC ser inte jag vad mer man kan begära

Skrivet av Ratatosk:

@anon5930: Lite halft off topic, sjutton vad klumpiga USB3 kablarna till moderkortet är, det är ju inte så att de skall tåla att ligga på golvet direkt de är skyddade av lådan.

Skrivet av anon5930:

Instämmer, USB2-kablaget är ju rätt tunt. Ser inte riktigt varför kablaget måste vara så pass tjockt. Bra att det tillslut beslutades om en intern header, tog ett bra tag. Få se hur lång tid det tar innan Type C också får en.

Kan det bero på att USB3 och framför allt 3.1 ska klara mycket högre strömöverföring?

Skrivet av Herr Kantarell:

Tänkte skaffa detta kort men nu slutsålt överallt. Kommer nog vänta med hela inköpet till sommaren.

Egentligen har jag rätt få krav: Intel NIC (med RSS), 4 RAM platser, gärna Firewire.

Firewire är utdött på moderkort, men det finns billiga och bra expantionskort på Ebay. Jag köpte ett med både FW400 och 800 med Texas instruments-chip för knappt 300 spänn.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Asrock ser riktigt starka ut till Ryzen. Till och med budget grejerna. ASRock AB350M Pro4 t ex. Går att beställa från England för strax under 1300 ink frakt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cr0wl3y:

Det där ser lovande ut faktiskt.

Vore bra om Biostar men även Asrock får någon eller helst några bra och seriösa återförsäljare i landet. Asrock var ju vanlig bara för något år sedan, föredrar personligen de i dagsläget.

Skrivet av GilbertG:

Känns som att de ballaste och bästa AM4-moderkorten såhär i början kommer från Biostar och ASRock, men ingen av dem säljs i Sverige. Alla ASRock-kort jag tittat på har stöd för ECC-minnen, och tillsammans med extern klockgenerator, 10 SATA-portar, 2st M.2 och i ett fall 5Gbit eternet utöver Intel-NIC ser inte jag vad mer man kan begära
Kan det bero på att

Firewire är utdött på moderkort, men det finns billiga och bra expantionskort på Ebay. Jag köpte ett med både FW400 och 800 med Texas instruments-chip för knappt 300 spänn.

Vad har Firewire med grovleken på USB3-kablaget att göra?
Iofs är det ju bra om med dubbla kablar och grova sådanna för strömförsörjning och seriekoppling. Men känns ändå lite överdrivet.

Men när vi ändå är inne på kontakter på moderkortet som kommer från datorns frontpanel så hade jag gärna sett en standardiserad lösning på knappar och belysning, den nuvarande lösningen har varit med väldigt länge utan att något bättre kommit. Samma kontaktlösning som USB2 och ljud använder borde kunna vara bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, men på sidan står det 5-6 dagar. Det stämmer inte alltså?

Du har redan fått svar men ville även lägga till att jag bor i Norra Sverige, allt jag beställer går från lager -> nånstans -> Örebro -> Stockholm -> Umeå -> Ner till mig. 5-6 dagar är standard.

Permalänk
Medlem

@anon5930
Hoppsan, färdigställde inte meningen. Läs igen

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

@anders190
Hoppsan, färdigställde inte meningen. Läs igen

Sant, låter troligt ändå.
Kablage till USB-hubbar, externa som inbyggda i skärmar, brukar vara ganska grova med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en 1700 idag och tänkte göra en tråd om vettigt moderkort när jag snubblade över den här tråden.
Ett moderkort som inte är buggigt och dör helt random (hero gjorde det va). ska helst finnas drivrutiner så man kan få windows 7 att fungera. tänkt vänta på uppdateringen av win 10 innan jag hoppar på det. vet att gigabyte korten har win 7 drivers.
hur är det med kylar support, funderar på en NH-D15 som helst inte täcker någon PCIe kortplats. hur är det med PCIe platser på moderna brädor är det som förr att den första är 16x och den andra är 8x eller fungerar båda i 16x? då är det för min del skitsamma om kylaren täcker första platsen.

EDIT: glömde nästan det viktigaste, ska givetvis klocka den här och hoppas på 3.8-4ghz.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Har ett PCI-ljudkort (Asus Xonar d2) som jag tänkte fortsätta använda.
Det finns två AM4-moderkort på prisjakt med PCI, lär det komma fler? Bör jag skaffa en adapter PCI->PCI-E? Är det integrerade ljudet i allmänhet i klass med mitt ljudkort idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av syllavert:

Har ett PCI-ljudkort (Asus Xonar d2) som jag tänkte fortsätta använda.
Det finns två AM4-moderkort på prisjakt med PCI, lär det komma fler? Bör jag skaffa en adapter PCI->PCI-E? Är det integrerade ljudet i allmänhet i klass med mitt ljudkort idag?

Gigabyte Gaming 5 och 7 tror jag har X-Fi på kortet. Det är i alla fall en drivrutin för X-Fi

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Gigabyte Gaming 5 och 7 tror jag har X-Fi på kortet. Det är i alla fall en drivrutin för X-Fi

Okej och det ska vara i klass med mitt xonar-kort? För tio år sedan eller så när jag senast körde med integrerat ljud (då på ett gigabyte-kort som jag var ganska missnöjd med förresten) kom det irriterande ljud i hörlursutgången när jag t.ex scrollade med musen...

Även om det är ganska gott med två ethernet t.ex är jag nog ändå inte beredd att lägga över 2000:-, lutar nog åt Asus Prime B350-plus, med ett ryzen 1700 och ett rx480 4gb. Är det helt obalanserat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av syllavert:

Okej och det ska vara i klass med mitt xonar-kort? För tio år sedan eller så när jag senast körde med integrerat ljud (då på ett gigabyte-kort som jag var ganska missnöjd med förresten) kom det irriterande ljud i hörlursutgången när jag t.ex scrollade med musen...

Även om det är ganska gott med två ethernet t.ex är jag nog ändå inte beredd att lägga över 2000:-, lutar nog åt Asus Prime B350-plus, med ett ryzen 1700 och ett rx480 4gb. Är det helt obalanserat?

Kollade igen och nu var det helt plötsligt två drivrutiner för både X-Fi och Realtek. Har dom två ljudkort att välja på tro? Måste kolla i PDF manualen

Edit:
Så här står det

• 2 x Realtek ® ALC1220 codecs

• Support for Sound Blaster X-Fi MB5

• High Definition Audio

• 2/4/5.1/7.1-channel

• Support for S/PDIF Out

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam

lyssnat lite på det inbyggda ljudkortet på Prime Pro 370x.
Låter riktigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

sett att många har ASUS PRIME X370-PRO och har kikat lite på det också. är det ett vettigt val? som sagt så är utbudet minst sagt skralt just nu.
tänkt köpa en fet NH-D15(am4 edition) kylare och enligt deras sida är den kompatibel med detta mobot (och alla andra också). har 3200mhz ram minne(corsair vengeance lpx) och ett 1080(palit gamerock) som jag ska para ihop det med.
i början kommer jag köra den medföljande runda fläkten (1700). hur låter den? är det värt att ens försöka sig på en överklock med den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

sett att många har ASUS PRIME X370-PRO och har kikat lite på det också. är det ett vettigt val? som sagt så är utbudet minst sagt skralt just nu.
tänkt köpa en fet NH-D15(am4 edition) kylare och enligt deras sida är den kompatibel med detta mobot (och alla andra också). har 3200mhz ram minne(corsair vengeance lpx) och ett 1080(palit gamerock) som jag ska para ihop det med.
i början kommer jag köra den medföljande runda fläkten (1700). hur låter den? är det värt att ens försöka sig på en överklock med den?

Klarar prime kortet i nuläget av minnen över 3000Mhz ens?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Klarar prime kortet i nuläget av minnen över 3000Mhz ens?

hoppas få svar på det av någon som kanske har det. verkar lite luddigt när det gäller alla problem som finns eller när dom kommer fixas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hoppas få svar på det av någon som kanske har det. verkar lite luddigt när det gäller alla problem som finns eller när dom kommer fixas?

Jag har 3000MHz-minnen, men kan bara rulla dessa i 2400MHz.
Går jag högre så får jag bara overclock failed och bios nollställer till JEDEC. (2133)
Har dock inte labbat med DRAM Volt.
Ska dock inte behövas tycker jag.

Men datorn är snabb ändå. Den lär ju bara bli snabbare allteftersom updates kommer.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Själv funderar jag på en seriös övergång till AMD med Ryzen och tänkte av den anledningen satsa på detta monster: ASUS ROG Crosshair VI. Verkar vara riktigt bra för både produktivitet och gaming. Självklart rätt saftigt pris, men det verkar leverera mycket för pengarna!

Dock verkar det vara mycket problem med just ASUS-moderkorten. Stämmer detta?

Isåfall verkar ju detta riktigt trevligt med Gigabyte Aorus K7

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har faktiskt inte ens testat mina i 3000, kör 2133 nu, har också 4 st stickor, vilket försvårar överklock.
Fläkten är tyst, har dock inte överklockat, klart bästa stockfläkten jag någonsin haft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Går jag högre så får jag bara overclock failed och bios nollställer till JEDEC. (2133)

Men datorn är snabb ändå. Den lär ju bara bli snabbare allteftersom updates kommer.

Vore kul om sådant funkade från början. Känns som vissa buggar är klantighet då tillverkarna borde fått tillräcklig info av amd hur och vad cpun behöver för att fungera korrekt.
Köper jag 3200mhz ram så vill jag inte fis köra dom i 2133mhz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vore kul om sådant funkade från början. Känns som vissa buggar är klantighet då tillverkarna borde fått tillräcklig info av amd hur och vad cpun behöver för att fungera korrekt.

Och vad sjutton spelar det för roll om du får rulla i sub 3000 i ett par veckor?
Give me a break, det är ju inte 1333MHz vi sitter på.
Datorn är ju Ryzligt snabb ändå.
Det är så kort tid det är problem att det snart är glömt när det är fixat.

Edit:
Det är för övrigt inte alla som har bekymmer. Vissa får det att fungera direkt.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

ny lansering kan innebära diverse buggar som ofta åtgärdas snabbt med bios, mikrokoder etc...
därav ska man avvakta vid såna lanseringar.
zen+ lär inte ha några sådana barnsjukdomar till att börja med.

de som köpte 2st 580 för att köra sli i windows vista fick vänta över 1 år innan sli fungerade.
de var helnöjda med det....

och ja, varför jag tar det lugnt för inköp innan Ryzen landar hemma hos mig

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Skrivet av Aka_The_Barf:

Köper jag 3200mhz ram så vill jag inte köra dom i 2133mhz.

Till att börja med har du köpt överklockade minnen, JEDEC-standard finns bara upp till 2400, och det är bara senaste Kaby Lake och AMD Zen som stödjer dessa officiellt sett. Överklockning beror på processor och till viss del BIOS/bräda. Använder du en XMP-profil så höjer de garanterat spänningen också. Kör du 3200-minnen utan XMP-profilen aktiverad så kommer de troligen köras i 2133 oavsett om du kör Intel eller AMD, eftersom det är vad de flesta minnena identifierar sig som. Både Intel och AMD kan köra minnena mycket högre, och med två single-sided stickor ska inte 3200 vara några problem egentligen.

Problemet för AMD blir mer om du ska köra fyra stickor, där kan det vara svårt att få de gå i mer än 1866/2133 även när man mixtrar manuellt. Där får man nog vänta på ny UEFI. Men fyra stickor har alltid varit svårt att driva (med överklockning) i princip, oavsett plattform.

Edit: Corsairs Vengence LPX 3000 ska exempelvis köra 1,35V med 15-17-17-35, närmast till hands är alltså att ställa in DDR4-2933, 1,35V och 15-17-17-35, alternativt köra cl 16 och 3200. Troligtvis kommer det gå att ställa in mer än 3200 i BIOS, men för närvarande är det inget som går att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

ny lansering kan innebära diverse buggar som ofta åtgärdas snabbt med bios, mikrokoder etc...
därav ska man avvakta vid såna lanseringar.
zen+ lär inte ha några sådana barnsjukdomar till att börja med.

de som köpte 2st 580 för att köra sli i windows vista fick vänta över 1 år innan sli fungerade.
de var helnöjda med det....

och ja, varför jag tar det lugnt för inköp innan Ryzen landar hemma hos mig

OJ det var lång tid. jag körde 7900gt i sli och det fungerade direkt visserligen i win xp.

Skrivet av Petterk:

Till att börja med har du köpt överklockade minnen, JEDEC-standard finns bara upp till 2400, och det är bara senaste Kaby Lake och AMD Zen som stödjer dessa officiellt sett. Överklockning beror på processor och till viss del BIOS/bräda. Använder du en XMP-profil så höjer de garanterat spänningen också. Kör du 3200-minnen utan XMP-profilen aktiverad så kommer de troligen köras i 2133 oavsett om du kör Intel eller AMD, eftersom det är vad de flesta minnena identifierar sig som. Både Intel och AMD kan köra minnena mycket högre, och med två single-sided stickor ska inte 3200 vara några problem egentligen.

Problemet för AMD blir mer om du ska köra fyra stickor, där kan det vara svårt att få de gå i mer än 1866/2133 även när man mixtrar manuellt. Där får man nog vänta på ny UEFI. Men fyra stickor har alltid varit svårt att driva (med överklockning) i princip, oavsett plattform.

intel har eller hade problem med 4 stickor också. min SB bräda vägrar 4 stickor, speciellt i 2133 läge då den inte ens startar.

får hoppas fixar letar sig ut snart.

ASrock verkar ha tagit sig upp ur budget träsket dom satt i för länge sen när dom körde mkt agp och pci samt olika minnes slottar på samma bräda. kommer de ens komma till sverige för am4?

Visa signatur