Windows Server Hyper-V - Råkade offlinea disk, nu startar ej VM

Permalänk
Medlem

Windows Server Hyper-V - Råkade offlinea disk, nu startar ej VM

Skulle offlinea min externa HDD som jag hade kopplat till servern, men råkade offlinea hela min disk.

Insåg dock inte detta direkt, utan märkte att något var märkligt i mitt VM och försökte starta om det.

Detta misslyckades och såg då att min disk var offline.

Satte den online, men nu vill inte mitt VM starta alls.

De VM som använde en annan disk fungerar bra, men hittar inte alls min disk som var offline ett tag.

Hur får jag systemet att hitta disken igen? Den är ju online..

Det är en filserver med flera TB data, lade precis in flera tusen familjebilder och måste verkligen komma åt disken och mitt VM..

Permalänk
Medlem

Hoppas du har en fungerade backup?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hoppas du har en fungerade backup?!

Detta är ju min backup, eller vad menar du?

Det är 4x3tb diskar som är en partition och helt tilldelade till det VM jag nu försöker få igång igen.

Det vara bara 20gb ledigt så det är ganska mycket data.

Jag vill bara få systemet att hitta disken, det är inget fel på själva hårdvaran. Kör RAID10 så att jag inte ska förlora någon data.

Permalänk
Medlem

Om du har VM-maskinerna på autostart så stäng av det. Stäng ner alla VM-maskiner och starta om hyper-v (alternativt starta om servern). När det är igång igen så se till att diskarna är online och prova igen. Har sett det förut. Det kan funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Detta är ju min backup, eller vad menar du?

Det är 4x3tb diskar som är en partition och helt tilldelade till det VM jag nu försöker få igång igen.

Det vara bara 20gb ledigt så det är ganska mycket data.

Jag vill bara få systemet att hitta disken, det är inget fel på själva hårdvaran. Kör RAID10 så att jag inte ska förlora någon data.

Om det är din backup så är det väl inga problem då har du ju filerna på ett ställe till då detta ÄR din backup? Nu har du precis upplevt varför det är VIKTIGT med BACKUP. Dvs du har filerna på MINST 2 ställen.
Prova stänga ner allt å starta upp det från scratch?

EDIT: såg att celebmir var före satt å dega lite för länge innan jag svarade.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Om du har VM-maskinerna på autostart så stäng av det. Stäng ner alla VM-maskiner och starta om hyper-v (alternativt starta om servern). När det är igång igen så se till att diskarna är online och prova igen. Har sett det förut. Det kan funka.

Håller på att göra detta nu - tack för tipset! Återkommer strax med resultat.

Skrivet av fragwolf:

Om det är din backup så är det väl inga problem då har du ju filerna på ett ställe till då detta ÄR din backup? Nu har du precis upplevt varför det är VIKTIGT med BACKUP. Dvs du har filerna på MINST 2 ställen.
Prova stänga ner allt å starta upp det från scratch?

EDIT: såg att celebmir var före satt å dega lite för länge innan jag svarade.

Alltså så länge de fysiska diskarna är funktionella kan jag väl alltid komma åt filerna? Även om de "ligger" i en VHDX?

Kör ju som sagt RAID10 av den anledningen, men kanske har missförstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Om du har VM-maskinerna på autostart så stäng av det. Stäng ner alla VM-maskiner och starta om hyper-v (alternativt starta om servern). När det är igång igen så se till att diskarna är online och prova igen. Har sett det förut. Det kan funka.

No luck helvete

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Håller på att göra detta nu - tack för tipset! Återkommer strax med resultat.

Alltså så länge de fysiska diskarna är funktionella kan jag väl alltid komma åt filerna? Även om de "ligger" i en VHDX?

Kör ju som sagt RAID10 av den anledningen, men kanske har missförstått.

RAID är inte backup, det är för kontinuitet och throughput.. Kan du klara driftstop är det nästan meningslöst med RAID då det introducerar fler saker som kan gå fel (såvida du inte kräver en stor volym och hastigheten).

Ang dina diskar, kör du hårdvaru RAID eller är det Windows egna? Vilket operativ kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

RAID är inte backup, det är för kontinuitet och throughput.. Kan du klara driftstop är det nästan meningslöst med RAID då det introducerar fler saker som kan gå fel (såvida du inte kräver en stor volym och hastigheten).

Ang dina diskar, kör du hårdvaru RAID eller är det Windows egna? Vilket operativ kör du?

Kör Windows egna, Windows server 2012 r2..

Har UPS etc etc så ska ju inte ske driftstopp, råkade helt enkelt bara skriva en 1a istället för 2a när jag skulle offlinea disk 2 som var en extern HDD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Håller på att göra detta nu - tack för tipset! Återkommer strax med resultat.

Alltså så länge de fysiska diskarna är funktionella kan jag väl alltid komma åt filerna? Även om de "ligger" i en VHDX?

Kör ju som sagt RAID10 av den anledningen, men kanske har missförstått.

Japps det har du RAID är INTE backup. Backup = samma data på MINST 2 olika ställen. Det är ju ingen backup om datan försvinner från din filserver å sen har du inte den någon annanstans.

Har du provat stänga ner allt och starta upp det igen?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Japps det har du RAID är INTE backup. Backup = samma data på MINST 2 olika ställen. Det är ju ingen backup om datan försvinner från din filserver å sen har du inte den någon annanstans.

Har du provat stänga ner allt och starta upp det igen?

Så sant som det är sagt....

Stängt ner allt o startat om två gånger.

Disken syns och är online, men kan inte läsa av den...

Edit:

Kör hårdvaru-RAID förresten, det är en HP gen8 microserver

Det är Hyper-V core som jag kör 3 st VM, dessas kör Windows server 2012 r2

2 VM fungerar då de kör genom OS-disken som är en SSD. VM nr 3 kör genom 4x3tb wd red, dessa är en enda partition/disk som jag råkade ta offline i några minuter..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Så sant som det är sagt....

Stängt ner allt o startat om två gånger.

Disken syns och är online, men kan inte läsa av den...

Edit:

Kör hårdvaru-RAID förresten, det är en HP gen8 microserver

Det är Hyper-V core som jag kör 3 st VM, dessas kör Windows server 2012 r2

2 VM fungerar då de kör genom OS-disken som är en SSD. VM nr 3 kör genom 4x3tb wd red, dessa är en enda partition/disk som jag råkade ta offline i några minuter..

Vad säker Server Manager om volymen? Kommer du åt Computer Management via Server Manager om du högerklickar på servern under "All Servers"?

Edit: för att klaragöra, ser du rootvolymen och VHDX filen, eller ser du inte filsystemet ö.h.t?

Permalänk
Medlem

Ibland blir Hyper-V förvirrat och kan inte lösa VM config problem(ofta som man orsakat själv). Pröva att skapa ny VM istället, med samma Hyper-V settings, lägg till befintlig(a) diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Vad säker Server Manager om volymen? Kommer du åt Computer Management via Server Manager om du högerklickar på servern under "All Servers"?

Edit: för att klaragöra, ser du rootvolymen och VHDX filen, eller ser du inte filsystemet ö.h.t?

Vad menar du med första frågan? Hur hittar jag volymen i server manager?

Kommer ej åt computer manager för VM'et i fråga, då det är "Off", kan ju ej starta det.

Ser rootvolymen (:D/) via hyper-v manager när jag konfigurerar diskarna för VM, men kan ej läsa några mappar i volymen, VHDX filen ligger i (:D/vhd/vm-namn.vhdx), men kommer ej är mappen eller filen...

Skrivet av Lombard:

Ibland blir Hyper-V förvirrat och kan inte lösa VM config problem(ofta som man orsakat själv). Pröva att skapa ny VM istället, med samma Hyper-V settings, lägg till befintlig(a) diskar.

Försökt detta ,men kommer inte åt VHDX filen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Vad menar du med första frågan? Hur hittar jag volymen i server manager?

Kommer ej åt computer manager för VM'et i fråga, då det är "Off", kan ju ej starta det.

Ser rootvolymen (:D/) via hyper-v manager när jag konfigurerar diskarna för VM, men kan ej läsa några mappar i volymen, VHDX filen ligger i (:D/vhd/vm-namn.vhdx), men kommer ej är mappen eller filen...

Försökt detta ,men kommer inte åt VHDX filen...

Jag menade vad det står om D volymen i server manager. Lägg till Hyper-V core servern som du använder som Hyper-V host i Server Manager på valfri Windows datorn med fjärr-administrationspacketet installerat.

Kommer du åt VHDX filen om du på en fjärrdator om skriver \\hyperv-host\D$ i explorer där hyperv-host är namnet/ip på maskinen ?

Permalänk
Medlem

Kan ju göra "dir" i cmd på Hyper-V kärnan och se innehållet i volymen, kommer åt "vhd" mappen och kan läsa av hur stor vhdx-filen är.. Så själva volymen kan ju inte vara korrupt eller så då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Kan ju göra "dir" i cmd på Hyper-V kärnan och se innehållet i volymen, kommer åt "vhd" mappen och kan läsa av hur stor vhdx-filen är.. Så själva volymen kan ju inte vara korrupt eller så då?

Okej, glöm mitt senaste inlägg, det låter bra om du ser vhdx filen i CMD. Kan du testa ta bort vhdx filen från VMen och lägga till den igen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Ska försöka göra detta! Har ej server manager på core servern som du säkert förstår, har inte heller med mig någon dator med Hyper-V hit där jag har servern, får ta detta imorrn efter jobbet isåfall

Vad ska jag kolla efter i Server Manager?

Förstår att du inte har det på core servern, därför man administrerar core via server manager på annan dator. Du kan ladda ner det och installera på valfri windows dator. Du kan även använda Server Manager på någon av de VMs du kör om du har gui och fjärrskrivbord till dem.

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=4552...
Kolla att volymen D dyker upp, inte har några problem. Men den bör vara OK eftersom du ser vhdx-filen i CMD. Så du borde testa ta bort den och lägga tillbaka den i Hyper-V manager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Okej, glöm mitt senaste inlägg, det låter bra om du ser vhdx filen i CMD. Kan du testa ta bort vhdx filen från VMen och lägga till den igen?

Kan ju inte läsa volymen i Hyper-V manager, när jag trycker på "browse" där man väljer VHDX etc så kan jag inte läsa några undermappar i volymen, och därför klmmer jag inte åt VHDX filen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Förstår att du inte har det på core servern, därför man administrerar core via server manager på annan dator. Du kan ladda ner det och installera på valfri windows dator. Du kan även använda Server Manager på någon av de VMs du kör om du har gui och fjärrskrivbord till dem.

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=4552...
Kolla att volymen D dyker upp, inte har några problem. Men den bör vara OK eftersom du ser vhdx-filen i CMD. Så du borde testa ta bort den och lägga tillbaka den i Hyper-V manager.

Okej, jag kör Server manager från mina andra VMs , men vet inte riktigt vart jag ska hitta mina volymer genom server manager..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Okej, jag kör Server manager från mina andra VMs , men vet inte riktigt vart jag ska hitta mina volymer genom server manager..

Har du lagt till Core server högst upp till höger "Add Server"? Bläddrar du sedan till där man hanterar volymerna bör du se varje disk och partition för varje server som du hanterar.

Var kör du Hyper-V manager där du ser dina VMs? Från en fjärrdator antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Har du lagt till Core server högst upp till höger "Add Server"? Bläddrar du sedan till där man hanterar volymerna bör du se varje disk och partition för varje server som du hanterar.

Var kör du Hyper-V manager där du ser dina VMs? Från en fjärrdator antar jag?

Fjärrstyrde via dator lokalt, men bytte nu position och nu fungerar ej VPN så jag kan ej komma åt servern mer idag. Ska testa att kolla volymerna på detta vis. Är det något speciellt jag ska leta efter?

Mitt problem är alltså att volymen verkar till synes fungera helt korrekt via Hyper-v core där jag kan komma åt undermapparna och se filer och filstorlek.

Jag fjärransluter (RDP) till mitt VM som är domänkontroll och har Server Manager samt Hyper-V manager. Via Hyper-v manager kan jag ej läsa av volymen, men kan kan se att den "finns" som en partition, men kommer alltså ej åt dess undermappar den vägen.

Tack för din hjälp, uppskattas enormt mycket!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Fjärrstyrde via dator lokalt, men bytte nu position och nu fungerar ej VPN så jag kan ej komma åt servern mer idag. Ska testa att kolla volymerna på detta vis. Är det något speciellt jag ska leta efter?

Mitt problem är alltså att volymen verkar till synes fungera helt korrekt via Hyper-v core där jag kan komma åt undermapparna och se filer och filstorlek.

Jag fjärransluter (RDP) till mitt VM som är domänkontroll och har Server Manager samt Hyper-V manager. Via Hyper-v manager kan jag ej läsa av volymen, men kan kan se att den "finns" som en partition, men kommer alltså ej åt dess undermappar den vägen.

Tack för din hjälp, uppskattas enormt mycket!

Hmm, jävligt skumt. Detta har jag faktiskt aldrig råkat ut för.

Permalänk
Medlem

Du ska kunna mounta en VHD genom att bara dubbelklicka på den i hyper-v hosten. Kan du browse:a den där är det något fel på hyper-v konfigurationen. Sedan kan du koppla från den i diskhanteringen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Du ska kunna mounta en VHD genom att bara dubbelklicka på den i hyper-v hosten. Kan du browse:a den där är det något fel på hyper-v konfigurationen. Sedan kan du koppla från den i diskhanteringen

Detta blir svårt eftersom har kör hosten utan gui (det går säkerligen att montera den i CMD dock), men om han ser den i CMD bör han även see den genom \\ipnummer\D$ i filhanteraren på en annan windows maskin. Då skulle han kunna kopiera över VHDn i värsta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Hmm, jävligt skumt. Detta har jag faktiskt aldrig råkat ut för.

När jag tänker efter nu minns jag att jag använde "Add-VMHardDiskDrive" för hela disken för detta VM. Trodde ju som sagt att det var min externa HDD. Har detta något betydelse?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

När jag tänker efter nu minns jag att jag använde "Add-VMHardDiskDrive" för hela disken för detta VM. Trodde ju som sagt att det var min externa HDD. Har detta något betydelse?

Osäker vad du menar, använd Hyper-V manager för att lägga till, skapa och ta bort diskar för dina VMs. Betydligt smidigare!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CROE:

Kör hårdvaru-RAID förresten

Jag förstår inte riktigt i detalj vad du gjort men kan det vara så att du satte disken till offline i raidkontrollern ? Har du provat att gå in i raidkontrollern och kollat vad den har för sig och om du behöver återskapa arrayen på nått sätt för kör du hårdvaruraid så är arrayen en ren hårdvaruhistoria som lever sitt eget liv och den har väl inget med hypervisorn att göra i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det första jag skulle göra om du kommer åt filerna via CMD är att kopiera ut dem så du får en bra backup! Sen kan du börja mixtra med skiten för att få den att fungera. Alternativt riv allt och sätt upp det igen från din backup. Sätt aldrig aldrig raid diskar offline det är ytterst dåligt troligen har du skadat arryen på något sätt. Och som tidigare talare säger, RAID = BACKUP de som tror de kommer få lida en dag precis som det du upplever nu.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.