Vem får betala böten om man blir tagen på fartkamera med lånad bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Att du lånade ut den till en random främling på stan, inget olagligt med det?

Fast de ser ju relativt snabbt att bilden på föraren matchar bilden på körkortet till ägaren. Ska du hävda att det inte var du, så måste du ju också visa att det inte var du. Vilket blir lite omöjligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Föraren. Därav kameran.

Vad ska du däremot svara? Att du inte vet? Så bilen är stulen? Att du vet? Gråzon till att hindra polisen i deras arbete.

Sålänge polisen svarar när man rapporterar om pågående bilstöld "att vi inte har någon enhet tillgänglig just nu..." eller att t.ex. våra folkvalda politiker "inte har någon klar minnesbild" i KU förhör så hade jag inte haft några problem att "jag inte minns" vem jag lånat ut bilen till.

Permalänk

@Bassen87: Så du tror på allvar att du kan använda det som ursäkt om polisen står med laser runt ett hörn och väljer att kalla in just dig för att du kör 120 km där 90 km som hastighetsgräns gäller? Tror du verkligen att de godtar en ursäkt i stil med:

"Alla andra kör i 120 km så då får jag också göra det för att undvika olyckor?"

Väljer de att bötfälla dig samt att dra ditt körkort så har de inte gjort något som helst fel, och dina chanser att få rätt mot dem i domstol är inte särskilt stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 314159265:

Har för mig att jag hört att det satts en lägre hastighet (70) på en väg än vad som vore vettigt att köra på den (90), för då kör iaf folk inte högre än 90 var argumentet. Hade det varit 90 som gräns hade folk kört typ 110. Så med det tankesättet så är det inte helt fel att köra 20 km/h över gränsen. Är jag ute o cyklar nu..?

Mycket möjligt att det resonerats så på vissa väger, men generellt om man tänka så beror helt på vilka vägar och omständigheterna. T.ex norra länken har hastighetsgräns 90 tror jag, lagom när det är mycket trafik. Däremot under lågtrafik ligger nog genomsnittsföraren på 120 där, just eftersom det i de omständigheterna är helt säkert att köra i de hastigheterna.

Sedan finns det andra vägar i Sverige där det egentligen är vårdslöst att inte köra under hastighetsgränsen. Ex är en landsväg som jag kör på några gånger om året på väg till mina farföräldrar, där hastighetsgränsen är 70. Vägen är väldigt smal, med tighta kurvor och extremt liten sikt, att köra över 50-60 i kurvorna är vårdslöst, jag höll på att frontala med en lastbil en gång där, eftersom lastbilsföraren gled över ca en meter i min fil i en kurva, hade jag kört över hastighetsgränsen hade det kanske inte varit säkert att jag lyckats rädda situationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palestrina:

@Bassen87: Så du tror på allvar att du kan använda det som ursäkt om polisen står med laser runt ett hörn och väljer att kalla in just dig för att du kör 120 km där 90 km som hastighetsgräns gäller? Tror du verkligen att de godtar en ursäkt i stil med:

"Alla andra kör i 120 km så då får jag också göra det för att undvika olyckor?"

Väljer de att bötfälla dig samt att dra ditt körkort så har de inte gjort något som helst fel, och dina chanser att få rätt mot dem i domstol är inte särskilt stora.

Jag har aldrig sagt någonting om ursäkter.
Vad jag däremot aldrig kommer acceptera är dumma idiotiska slogans som är handplockade i vetenskapliga artiklar likt ett jävla smörgåsbord utan att ta med hela bilden utav vad som orsakar bilolyckor.

Jag är på sidan som vill få stopp på dödliga utgångar i trafiken, du verkar vara på lagens envisa och "ställ er i led" typ av sida.

Så medans du fortsätter och kanske utsätter andra bilister för fara när du håller dig under eller exakt på hastigheten för att lagen säger så, så kommer jag att fortsätta följa den takten som trafiken kör i.

Har varken varit med om en bilolycka eller fortkörningsböter på 10 år och tänker definitivt inte vara med och hjälpa till att skapa olyckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Om du hade läst på istället för att spy upp något du hört vid köksbordet så är det inte farterna som orsakar själva trafikolyckan utan ojämnheter i trafiken.

Så en som ligger i 90 km/h när alla andra ligger i 120 km/h är en trafikfara på samma sätt som när alla ligger i 90 km/h och en kommer i 120 km/h.

Så mitt råd är följ trafikens hastighet istället så minskar du chansen för en trafikolycka.

https://web.archive.org/web/20100528062458/http://safety.fhwa...

Då borde det inte vara tillåtet att köra fortare än 80 på någon av Sveriges vägar. Eftersom det är den hastighet som man fortast får köra med släp.

För någon med släp ska köra 120 bara för alla andra gör det kan du ju inte mena.

Men jag förstår vad du menar. Men om det blir kö (trafiken står stilla) på vägen bakom en kurva så måste du ändå anpassa hastigheten så du kan bromsa. Annars åker du ju dit på det.

Och du, hastigheten bidrar till olyckor. Tex vid avåkningar i en skarp kurva för man legat i så hög hastighet att bilen understyr av vägen. Eller när luftmotståndet gör så att du inte hinner parera vindarna och pga det kör av vägen (högre hastighet leder till större luftmotstånd). Har du ett stort släp tex så blir effekten tydligare av starka vindar.

Permalänk

@Bassen87: Ja du hade de övriga bilisterna hållt 90 km och inte 120 km så hade det varit jämn hastighet på vägen och ingen rubbning i trafikrytmen hade skett.

Då skall åter igen inte den som är laglydig straffas för detta utan snarare alla de andra som väljer att köra 30 km för fort, detta för att de är lagbrytarna som skapar ojämnheten och fara från början, inte den som kör lagligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZheatoZ:

Då borde det inte vara tillåtet att köra fortare än 80 på någon av Sveriges vägar. Eftersom det är den hastighet som man fortast får köra med släp.

För någon med släp ska köra 120 bara för alla andra gör det kan du ju inte mena.

Men jag förstår vad du menar. Men om det blir kö (trafiken står stilla) på vägen bakom en kurva så måste du ändå anpassa hastigheten så du kan bromsa. Annars åker du ju dit på det.

Och du, hastigheten bidrar till olyckor. Tex vid avåkningar i en skarp kurva för man legat i så hög hastighet att bilen understyr av vägen. Eller när luftmotståndet gör så att du inte hinner parera vindarna och pga det kör av vägen (högre hastighet leder till större luftmotstånd). Har du ett stort släp tex så blir effekten tydligare av starka vindar.

Det är klart om du håller en för hög hastighet igenom en skarp kurva att du riskerar att köra av vägen, det jag menar är de vanligaste typerna av motorvägar med hög trafik.

Och om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag har skrivit att "följ trafikens hastighet", som är att anpassa sin hastighet om trafiken står still.

Vad jag däremot inte har skrivit är "kör vårdslöst i trafiken i så hög hastighet du vill".

Att ens komma med fakta om att de som kör för långsamt eller håller hastigheten när andra inte gör det kan orsaka trafikolyckor lika mycket som en förare som ligger i betydligt mycket högre hastighet än resten utav trafiken, är uppenbarligen en mycket svår sak att få folk att förstå.

Trafiken är inte svart eller vit, men lagen om fortkörning är och på det sättet också obsolet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det är klart om du håller en för hög hastighet igenom en skarp kurva att du riskerar att köra av vägen, det jag menar är de vanligaste typerna av motorvägar med hög trafik.

Och om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag har skrivit att "följ trafikens hastighet", som är att anpassa sin hastighet om trafiken står still.

Vad jag däremot inte har skrivit är "kör vårdslöst i trafiken i så hög hastighet du vill".

Att ens komma med fakta om att de som kör för långsamt eller håller hastigheten när andra inte gör det kan orsaka trafikolyckor lika mycket som en förare som ligger i betydligt mycket högre hastighet än resten utav trafiken, är uppenbarligen en mycket svår sak att få folk att förstå.

Trafiken är inte svart eller vit, men lagen om fortkörning är och på det sättet också obsolet.

Jag har inga problem med att förstå att en alldeles för långsamt körande bilist är en riskfaktor såväl som en bilist som kör alldeles för fort.

Men om nu ojämnheter i fart är den springande punkten, dvs det som är orsaken till olyckor, hur kommer det sig då att endast 5% av dödsolyckorna sker mellan bilar i samma körriktning? 95% av dödsolyckorna har öht inte med "ojämnheter" i fart att göra? Och om "att köra som alla andra" innebär att öka hastigheten med 20 km/h, hur ställer vi oss då till det faktum att risken för att dö i en krock ökar exponentiellt med den ökade hastigheten?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Hej sweclockers, har en fråga jag har funderat lite på ett tag. Detta är bara rent hypotetiskt och inget jag har råkat ut för.

Om jag lånar min polares bil och blir tagen av en fartkamera, vem är det då som betalar bötern? Jag antar att böterna skickas till honom, men har hört att han kan säga att det inte var han som körde. Men att i sin tur inte behöver uppge att det var jag som körde, stämmer detta? Eller är det bara en myt?

För att ge dig ett fullständigt svar då de verkar som diskussionen ändrade inriktning lite.

Den som kör förfort blir bötesskyldig.
Lyckas de inte hitta personen med deras automatiserade system så får du hem ett brev att din bil vid den tidpunkten åkte fast i fartkamera. De ber dig att berätta vem som använde fordonet vid den tiden, (och en fancy bild på personen)

Om det är uppenbart att du känner personen men inte berättar vem som kört fordonet kan du själv få ett bötesbelop på någon tusing för du försvårar utredning. Så bäst är att helt enkelt berätta vem som körde fordonet. Polaren får skylla sig själv som inte håller trafikreglerna, speciellt i en lånad bil.

Polisen skickar enbart ut böter om de kan med säkerhet utläsa vem som kör fordonet med bilden, Så är bilden dålig/suddig skickas den inte, Din polare kommer alltså inte undan med att säga att det inte är han.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seriously:

Jag har inga problem med att förstå att en alldeles för långsamt körande bilist är en riskfaktor såväl som en bilist som kör alldeles för fort.

Men om nu ojämnheter i fart är den springande punkten, dvs det som är orsaken till olyckor, hur kommer det sig då att endast 5% av dödsolyckorna sker mellan bilar i samma körriktning? 95% av dödsolyckorna har öht inte med "ojämnheter" i fart att göra? Och om "att köra som alla andra" innebär att öka hastigheten med 20 km/h, hur ställer vi oss då till det faktum att risken för att dö i en krock ökar exponentiellt med den ökade hastigheten?

Antar att du menar omkörningar i motgående körriktning som orsakar frontalkrockar? Vad orsakade då själva omkörningen?

Om vi snackar om chansen att dö i en krock så ökar det med högre hastighet ja, men om du anpassar hastigheten så att folk slipper köra om så minskar du risken för att en krock ska ske överhuvudtaget.

Jag ser hellre ett fokus på att förhindra olyckorna innan de ens har skett än att fokusera på riskerna för de inblandade när det väl har hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast de ser ju relativt snabbt att bilden på föraren matchar bilden på körkortet till ägaren. Ska du hävda att det inte var du, så måste du ju också visa att det inte var du. Vilket blir lite omöjligt.

Fast nu var det inte riktigt vad vi pratade om?
Det handlar om man har LÅNAT en bil, inte om man kör sin egen. För då har du inget att säga till om förstås.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Föraren får betala boten, men det är lite svårt att veta vem det är då ägaren inte sitter bakom ratten.
Så det är bara för ägaren att neka, någon lag att gola finns inte (golare har inga polare).

MEN det finns annan risk, försäkringsbedrägeri.
Om din vän står på bilen för att ha lägre premie så är det bedrägeri, lite svårt att bli tagen för det som tur är.

Min advokat sa till mig att neka till allt grisarna skickar till en, om man måste på förhör så är det bara att skicka kostnadsförslag på transport till station.. Skit läggs ner snabbt alla fall, är det viktigt kommer dom och hämtar en.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Northern Territory - Australia - unlimited-speed

^ Där står det om försök med obegränsad hastighet på vissa vägar i Australien.
Artikeln nämner att det var ett fall med en allvarlig olycka på de vägarna

"the one serious injury reported, alcohol and not wearing a seatbelt were factors, he said."

Men anledningen att den föraren skadades allvarligt var för att föraren var full och körde utan säkerhetsbälte, inte att föraren körde för fort.

I någon annan artikel står det att det senare var något annat politiskt parti som vann valet och att de har återinfört hastighetsgränser på de vägarna som hade fri hastighet. Men det handlade alltså inte om att olyckorna hade ökat, utan om olika politiska ståndpunkter.

I praktiken så tror jag på att anpassa sig efter omständigheterna.
Är det bra väder, fri sikt och tomma vägar så långt ögat kan nå så går det att köra över skyltad hastighet utan att faran för andras liv behöver vara större än om man kör sin dator över "skyltade klockfrekvenser".
Å andra sidan i andra väder, sikt och/eller trafikförhållanden kan det vara idiotiskt att ens försöka komma upp i skyltad hastighet.

Sen om man ska tala om "säkra hastigheter", så säkra för vem då? Vanligtvis bilister.
Ska vi anpassa hastigheterna efter att man skulle kunna frontalkrocka med en cyklist så skulle vi få ha 10km/h hastighetsgräns eller liknande.

Däremot så finns det väl inga fördelar med att ge myndigheter statistik på att folk kör för fort.
Så kan det ändå vara fördel att hålla hastigheterna förbi fartkamerorna och de slangarna de ibland lägger ut över vägar.
Bromsa, gasa, bromsa, gasa. Sämre för miljön och trafiksäkerheten än att hålla jämnare hastighet. Men bättre för statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Fast nu var det inte riktigt vad vi pratade om?
Det handlar om man har LÅNAT en bil, inte om man kör sin egen. För då har du inget att säga till om förstås.

http://i2.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/698/489/2f7.png

Citerade fel person ser jag

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag är på sidan som vill få stopp på dödliga utgångar i trafiken, du verkar vara på lagens envisa och "ställ er i led" typ av sida.

Så medans du fortsätter och kanske utsätter andra bilister för fara när du håller dig under eller exakt på hastigheten för att lagen säger så, så kommer jag att fortsätta följa den takten som trafiken kör i.

Problemet är dock att du inte kan veta varför någon kör långsammare, i lagstadgad takt. Det finns många osäkra bilister som helt enkelt inte vågar köra snabbare, liksom det finns bilister som kör en främmande bil och är osäkra därför. Underlag, solen i ansiktet, osäker på nya beg däck, ny bil som behöver köras in, sömnbrist, problem med ekonomin och har inte råd att tanka för att ta sig fram till sin destination (lägre hastighet = lägre luftmotstånd), PTSD-flashbacks från stressiga situationer (för hög fart i trafiken), och tusentals andra mindre vanligt förekommande orsaker som tillsammans blir lite mer sannolikt. Jag tror att just paragrafryttare som anledning till "låg" fart som enda faktor är väldigt osannolikt, och är inte något man ska utgå från.

Jag tror inte på att man ska nödvändigtvis alltid försöka köra försiktigt, utan hellre fokusera på att köra säkert. Att anpassa sig till alla andras 120 på en lång, rakt och bred 90-väg är något som är säkert, inte nödvändigtvis försiktigt, så det blir det rätta valet. Men kör en bil i 90 så är det 120-bilarna som ska anpassa sig till 90, då det är det säkra valet. Att förvänta sig att en bilist ska köra över sin förmodade kapacitet är definitivt inte säkert, eller försiktigt. Jag kommer aldrig förstå 120-bilister som klankar på 90-bilisten, i mina öron låter det lite som "alla andra fuskar på prov och det är säkert, att du inte fuskar måste betyda att något är fel på dig och du hör inte hemma i vårat samhälle". Vanvettigt.

Om alla i trafiken anpassar sig till vägens MGN (Minsta Gemensamma Nämnare) kommer vi betydligt närmare nollvisionen. Mormodern med sömnbrist lär vara tacksam. Trafiken är ju till för alla, inte bara en specifik grupp.

typo
Permalänk
Medlem

Först innan folk förkastar det jag skriver: jag har själv varit kronisk fortkörare och har kört alldeles för fort för att berätta om det här.

Men:
Om jag kör 90 på en 90 väg och någon bakom mig anser att det är för sakta, så är det deras problem. Vissa vägar här är rent teoretiskt kapabla till att ha 120, men tala med markägarna hur mycket trafikskadade djur de får göra eftersök på eller hur många viltolyckor de åker ut till, så kanske man funderar på om 70 vore bättre hastighet. Begriper man inte heller att djur rör sig mer vid skymning ( och gryning ) och tycker att +30 på hastigheten är en bra idé - blanda inte in mig. Att få älgkontakt i 120 för att man "höll trafikrytmen" är ett meningslöst argument. Jag har sett folk krocka med älg och har själv varit fruktansvärt nära att klippa vilt i olika storlekar (någon meter ifrån ibland ), vilket vore en krock om jag höll 15-20km högre hastighet.

Troligen kommer du ändå ifatt en lastbil eller tungt jordbruks/skogsbruksfordon inom 5min ändå och då sabbas snitthastigheten totalt i vilket fall. .

Kör men skallen, inte kulorna.

(Hastighet är underbart, men att överleva anser jag vara bättre..)

EDIT: Jag har sett några trafikolyckor, jag har själv varit först på plats på en obehaglig olycksplats ( man såg skallbenet på grabben för att svålen glipade ), jag vet folk som dött och varit nära att dö och lider svårt av sina trafikskador.
Sveriges vapenägare ansätts hårt av massa nonsens och kraven för att äga vissa typer av skjutvapen är väldigt hårda, men att äga och köra bil hur korkad man än är verkar vara fullt möjligt. Jag har hört om ett fall av vådaskott med sportskyttevapen i Sverige och antalet fall med skjutningar med legala vapen (eller ens vapen som varit legala) är få, dödsfall per år i trafiken däremot...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Antar att du menar omkörningar i motgående körriktning som orsakar frontalkrockar? Vad orsakade då själva omkörningen?

Om vi snackar om chansen att dö i en krock så ökar det med högre hastighet ja, men om du anpassar hastigheten så att folk slipper köra om så minskar du risken för att en krock ska ske överhuvudtaget.

Jag ser hellre ett fokus på att förhindra olyckorna innan de ens har skett än att fokusera på riskerna för de inblandade när det väl har hänt.

Jag har en bättre idé, vad sägs om att folk som känner att de "måste" köra om folk som ligger runt hastighetsgränsen försöker att tänka efter en extra gång och inte gå efter ryggmärgsreflexen? Jag tycker allmänt att dina inlägg här handlar mycket om "majoriteten har automatiskt rätt". Vägarna blir väl inte säkrare för att vi härmar de som tycker att 120 är det nya 90 (eller 90 är det nya 70 för den delen)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Antar att du menar omkörningar i motgående körriktning som orsakar frontalkrockar? Vad orsakade då själva omkörningen?

Omkörningen orsakades av att en hetsig individ i trafiken inte kan acceptera att köra i lagstadgad hastighet. Inget annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icecrystal:

Jag har en bättre idé, vad sägs om att folk som känner att de "måste" köra om folk som ligger runt hastighetsgränsen försöker att tänka efter en extra gång och inte gå efter ryggmärgsreflexen? Jag tycker allmänt att dina inlägg här handlar mycket om "majoriteten har automatiskt rätt". Vägarna blir väl inte säkrare för att vi härmar de som tycker att 120 är det nya 90 (eller 90 är det nya 70 för den delen)?

Det handlar inte om vem som har rätt, sitter du och envisas om vem som har rätt eller fel så kommer det ALLTID ske olyckor och det lär aldrig bli någon förändring.

Och jo, anpassar man sin hastighet efter trafiken så minskar du chanserna för eventuella olyckor och det gäller även om 70 skulle vara det nya 90 eller 90 det nya 120.
Men har du då blivit omkörd utav 30-40 bilar så kanske du borde ta dig en tankeställare på samma sätt som om du hade kört om 30-40 bilar.

Jag säger det igen för er som uppenbarligen INTE kan läsa eller väljer att läsa mina inlägg på ett helt annat sätt.

Jag har aldrig sagt "kör vårdslöst i trafiken i så hög hastighet du vill".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Omkörningen orsakades av att en hetsig individ i trafiken inte kan acceptera att köra i lagstadgad hastighet. Inget annat.

Ja och då anpassade han inte sin hastighet efter trafiken. I rest my case

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Ja och då anpassade han inte sin hastighet efter trafiken. I rest my case

Skönt att se att du övergivit din snedvridna syn att de som kör enligt hastighetsreglerna är orsaken till sådana olyckor där hetsiga idioter med vilka medel som helst "måste" ta sig om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Skönt att se att du övergivit din snedvridna syn att de som kör enligt hastighetsreglerna är orsaken till sådana olyckor där hetsiga idioter med vilka medel som helst "måste" ta sig om.

De som kör enligt hastighetsreglerna kan visst vara orsaken till olyckor.
Jag tror det bästa du kan göra är att gå en kurs i läsförståelse eller lägga ner att medvetet misstolka folks inlägg.

EDIT: Kan du klargöra om du tycker att alla som kör om i högre hastighet än vad reglerna säger, är "hetsiga idioter"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

De som kör enligt hastighetsreglerna kan visst vara orsaken till olyckor.
Jag tror det bästa du kan göra är att gå en kurs i läsförståelse eller lägga ner att medvetet misstolka folks inlägg.

EDIT: Kan du klargöra om du tycker att alla som kör om i högre hastighet än vad reglerna säger, är "hetsiga idioter"?

Det du skrev implicerade det jag svarade. Om du har problem att formulera dig så testa gärna dina inlägg på någon som faktiskt kan uttrycka sig stringent.

Svar på din uppdatering: ja, om de utsätter sina medtrafikanter för fara (vilket är det vi diskuterar)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Det du skrev implicerade det jag svarade. Om du har problem att formulera dig så testa gärna dina inlägg på någon som faktiskt kan uttrycka sig stringent.

Svar på din uppdatering: ja, om de utsätter sina medtrafikanter för fara (vilket är det vi diskuterar)

Jag svarade på en annan medlems inlägg som du sedan gick in och svarade på.

Att utsätta medtrafikanter för fara kan ske på båda hållen, utav de som kör i för hög hastighet och väljer farliga omkörningar eller utav de som envisas med att ligga i eller under hastighetsreglerna och på så sätt skapar omkörningar av majoriteten utav bilarna som kör i en högre hastighet.

Du kan svära åt att det är fel att de kör om dig, men om du som ensam bilist kör i en lägre hastighet medans alla andra kör i en högre då är det tyvärr du som är risken i det scenariot på samma sätt om en ensam fartdåre kommer farandes när alla håller hastigheten.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför dom inte bara går rakt på reg numret. Så länge inte fordonet är anmält stulet så tycker jag ägaren är ansvarig.
Då kunde vi även göra som vissa andra länder och kräva böter från utländska fordon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Jag svarade på en annan medlems inlägg som du sedan gick in och svarade på.

Att utsätta medtrafikanter för fara kan ske på båda hållen, utav de som kör i för hög hastighet och väljer farliga omkörningar eller utav de som envisas med att ligga i eller under hastighetsreglerna och på så sätt skapar omkörningar av majoriteten utav bilarna som kör i en högre hastighet.

Du kan svära åt att det är fel att de kör om dig, men om du som ensam bilist kör i en lägre hastighet medans alla andra kör i en högre då är det tyvärr du som är risken i det scenariot på samma sätt om en ensam fartdåre kommer farandes när alla håller hastigheten.

Och du svarade på mitt svar, så?

Vilket dumt resonemang, man häpnar! Det är inte den som följer reglerna som är problemet här, det är de som inte "tål" att någon gör det. Om man tänker lite längre så finns det ingen anledning att de som råkar hamna bakom en "stoppkloss" som håller aktuell hastighetsbegränsning inte anpassar sin hastighet till detta. Eller har du någon rationell förklaring till att man skall tvingas bryta mot lagen för att bilar bakom inte kan tåla att hålla hastigheten? Eller ligger det någon mystisk säkerhet i att hålla en för hög hastighet?

För att förtydliga: en som kör i lagstadgad hastighet skapar inga omkörningar, det gör de som kommer bakom och inte kan styra sina impulser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det handlar inte om vem som har rätt, sitter du och envisas om vem som har rätt eller fel så kommer det ALLTID ske olyckor och det lär aldrig bli någon förändring.

Och jo, anpassar man sin hastighet efter trafiken så minskar du chanserna för eventuella olyckor och det gäller även om 70 skulle vara det nya 90 eller 90 det nya 120.
Men har du då blivit omkörd utav 30-40 bilar så kanske du borde ta dig en tankeställare på samma sätt som om du hade kört om 30-40 bilar.

Jag säger det igen för er som uppenbarligen INTE kan läsa eller väljer att läsa mina inlägg på ett helt annat sätt.

Jag har aldrig sagt "kör vårdslöst i trafiken i så hög hastighet du vill".

Jag la fram ett förslag som jag ansåg är bättre och det är mitt första inlägg i frågan, så jag ser inte varför det skulle vara envist eller svart-vitt.
Om vi för enkelhetens skull pratar om en 90-väg så anser jag att både folk som kör 120 alltid har fel (så länge du inte har en flodvåg eller dylikt efter dig). 60 är mycket lättare att försvara, även om man borde köra åt sidan om man inte är i position att höja hastigheten. Om man håller sin egen hastighet och håller ett säkert avstånd så utgör inte en sån bilist en fara, utan ett irritationsmoment som man vill komma förbi. Att köra om en person som kör 60 är självklar så länge omständigheterna tillåter en säker omkörning. Däremot så är en omkörning av någon som håller 90 rent förkastligt ur säkerhetssynpunkt och tjänar bara en själv (vad det nu är som man har så bråttom till). Håller du inte med hastighetsmärkningen på gatorna så borde du inte ha ett körkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Och du svarade på mitt svar, så?

Vilket dumt resonemang, man häpnar! Det är inte den som följer reglerna som är problemet här, det är de som inte "tål" att någon gör det. Om man tänker lite längre så finns det ingen anledning att de som råkar hamna bakom en "stoppkloss" som håller aktuell hastighetsbegränsning inte anpassar sin hastighet till detta. Eller har du någon rationell förklaring till att man skall tvingas bryta mot lagen för att bilar bakom inte kan tåla att hålla hastigheten? Eller ligger det någon mystisk säkerhet i att hålla en för hög hastighet?

För att förtydliga: en som kör i lagstadgad hastighet skapar inga omkörningar, det gör de som kommer bakom och inte kan styra sina impulser.

Som jag skrev tidigare i tråden, får hoppas de förarlösa bilarna kommer snabbt nog så man slipper riskerna i trafiken utav fartdårar eller paragrafryttare som dig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icecrystal:

Jag la fram ett förslag som jag ansåg är bättre och det är mitt första inlägg i frågan, så jag ser inte varför det skulle vara envist eller svart-vitt.
Om vi för enkelhetens skull pratar om en 90-väg så anser jag att både folk som kör 120 alltid har fel (så länge du inte har en flodvåg eller dylikt efter dig). 60 är mycket lättare att försvara, även om man borde köra åt sidan om man inte är i position att höja hastigheten. Om man håller sin egen hastighet och håller ett säkert avstånd så utgör inte en sån bilist en fara, utan ett irritationsmoment som man vill komma förbi. Att köra om en person som kör 60 är självklar så länge omständigheterna tillåter en säker omkörning. Däremot så är en omkörning av någon som håller 90 rent förkastligt ur säkerhetssynpunkt och tjänar bara en själv (vad det nu är som man har så bråttom till). Håller du inte med hastighetsmärkningen på gatorna så borde du inte ha ett körkort.

Det blir en svart-vit lösning då svaret kommer från sidan som tycker att alla ska hålla hastigheterna när de uppenbarligen INTE kommer att göra det.

På samma sätt som folk som alltid vill hålla hög hastighet aldrig kommer få hela trafiken att köra snabbt nog i den hastigheten de vill hålla.