Windows 10 Creators Update kan aktiveras med gamla Windows-nycklar

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Creators Update kan aktiveras med gamla Windows-nycklar

Uppgraderingsperioden för Windows 10 är sedan länge över, men trots detta rapporterar användare att det är möjligt att aktivera nya installationer med äldre nycklar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fast detta har gått att göra hela tiden, gått och aktivera windows 10 med både win7 och win10 nycklar, gjorde det senaste för 2 veckor sedan

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Jag har en windows 3.1 nyckel hemma, undra om den ser nyckeln som en home, pro eller enterprice? Självklart var tanken att köra nya windows på samma hårdvara. (en 386a med 2MB ram)

*edit*
Jag tycker Microsoft har slutat bråkat med licenser för homeusers nu och istället lagt fokus på att blöta ner våra datorer och vara en satanist när det gäller licensregler för professionella användare. Inte bara att de är dyra, det är onödigt komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Fast detta har gått att göra hela tiden, gått och aktivera windows 10 med både win7 och win10 nycklar, gjorde det senaste för 2 veckor sedan

Det var nytt för mig. Jag vet att uppgradering har funkat från 7 och 8 till 10, även efter gratisperioden tog slut. Men inte att man kunde aktivera direkt med en 7/8 nyckel, i alla fall inte när jag testade för några månader sen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Fast detta har gått att göra hela tiden, gått och aktivera windows 10 med både win7 och win10 nycklar, gjorde det senaste för 2 veckor sedan

Jasså då har jag suttit med 8,1 i onödan ska testas i helgen om jag orkar installera nytt windows.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tveksamt om det gått aktivera Win10 med en Windows 7/8 nyckel. Däremot har jag uppdaterat Windows 7/8 till 10:an på flera datorer efter att gratisperioden löpt ut.

Permalänk
Inaktiv

Det har gått att aktivera hela tiden även sedan erbjudandet gick ut. Antar att Microsoft prioriterar att så många som möjligt ska gå över till W10 snarare än att sälja licenser i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen en nyhet? Trodde det var allmänt kännt att det gick göra så.

Det är verkligen jättelätt att få sig en aktiv Windows 10-licens. Jag förstår inte varför Microsoft ens håller på och krånglar med licensnyklar längre. Ge bort det gratis istället. Det gör de ju redan i praktiken, så varför inte också i teorin? Det viktiga är att alla Windowsanvändare så fort som mäjligt går över till W10 så att allt fokus kan läggas där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Går det att aktivera Windows 7 med en 10-nyckel?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

Går det att aktivera Windows 7 med en 10-nyckel?

.

Nix

Permalänk
Medlem

Varför rapportera om möjlig piratverksamhet/licensavtalsbrott?? Då kan ni ju likväl publicera piratebayt/torrentlänkar också. Dubbelmoral i högsta grad.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Varför rapportera om möjlig piratverksamhet/licensavtalsbrott?? Då kan ni ju likväl publicera piratebayt/torrentlänkar också. Dubbelmoral i högsta grad.

Att bryta mot EULA är inte olagligt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det slutade aldrig fungera, det slutade var så officiellt bara, De tog bort assistenten inte nycklarnas funktion.
Har kunnat aktivera nya installationer med alla stora updates på x antal arbetsstationer.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är detta verkligen en nyhet? Trodde det var allmänt kännt att det gick göra så.

Det är verkligen jättelätt att få sig en aktiv Windows 10-licens. Jag förstår inte varför Microsoft ens håller på och krånglar med licensnyklar längre. Ge bort det gratis istället. Det gör de ju redan i praktiken, så varför inte också i teorin? Det viktiga är att alla Windowsanvändare så fort som mäjligt går över till W10 så att allt fokus kan läggas där.

Jag skulle ändå anta att varje ny dator som säljs med Win 10 installerat ger en viss licenspeng direkt till Microsoft, som allt som allt borde handla om en rätt så stor summa. Släpper de OS:et gratis på riktigt så kommer det bli svårt att förklara för OEM att de fortfarande vill ha pengar från dem för att få förinstallera windows på datorerna.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Att bryta mot EULA är inte olagligt.

Sa jag det?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahlen:

Fast detta har gått att göra hela tiden, gått och aktivera windows 10 med både win7 och win10 nycklar, gjorde det senaste för 2 veckor sedan

Jag med, gjort det sedan Windows 10 kom (eller sedan man kunde göra det iaf). Windows 7 Pro nycklar hittar man ju överallt, på återvinningen, soplokalen på skolan etc.. Bara ta ett kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Går det att aktivera Windows 7 med en 10-nyckel?

.

det verkar så , jag kunde göra det igår..

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det viktiga är att alla Windowsanvändare så fort som mäjligt går över till W10 så att allt fokus kan läggas där.

När Microsoft låter oss stänga av den okontrollerade telemetry övervakningen, då får de tillbaka lite respekt. Och fler kanske väljer att byta.

https://www.change.org/p/jerry-berg-microsoft-needs-to-add-an...

Edit. Varför Barnacules tjatar om att uppdatera till senaste uppdateringen undrar jag lite. Jag frågade en kompis om hur osäkert det är att köra med win7 och det avstängt. Svaret var: "En lokal rättighets eskalering och några fjärr-exploits varav en i skrivarserver och en bunt via windows-shares, mesta patchat för flera år sedan, och fjärrtjänsterna är som standard blockade via brandvägg."
Så det kanske bara är tian som är mer osäker..

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

När Microsoft låter oss stänga av den okontrollerade telemetry övervakningen, då får de tillbaka lite respekt. Och fler kanske väljer att byta.

https://www.youtube.com/watch?v=z8_Tc_DnJy0

https://www.change.org/p/jerry-berg-microsoft-needs-to-add-an...

Det tror jag faktiskt inte. Paranoian, konspirationsteorierna och misstron mot Microsoft hos vissa har gått så förfärligt långt att även om Microsoft tog bort all telemetri så skulle den berörda gruppen inte tro dem ändå.

Det är bättre att de står på sig och fortsätter stå för att de har telemetri. En stor grupp människor, mig inkluderat, har inget emot den, eftersom vi tror på att den endast används för att anpassa reklamen och förbättra produkten genom att analysera hur den används. Det är helt OK användningsområden tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det tror jag faktiskt inte. Paranoian, konspirationsteorierna och misstron mot Microsoft hos vissa har gått så förfärligt långt att även om Microsoft tog bort all telemetri så skulle den berörda gruppen inte tro dem ändå.

Det är bättre att de står på sig och fortsätter stå för att de har telemetri. En stor grupp människor, mig inkluderat, har inget emot den, eftersom vi tror på att den endast används för att anpassa reklamen och förbättra produkten genom att analysera hur den används. Det är helt OK användningsområden tycker jag.

Ja och så länge man använder google eller facebook så finns allt om en i etern ändå.

Permalänk
Medlem

Låt oss vara ärliga här, om Microsoft fortfarande har dörren öppen för Windows 7 och 8.1 nycklar vid aktivering av Windows 10 så ber de ju praktiskt taget om att man ska bryta mot deras EULA och göra hoppet. Lägg till på det att de ständigt tjatar om att folk ska uppgradera, så tror jag inte att man behöver vara det minsta rädd för att göra på det här viset.

Kan för övrigt meddela att jag själv var sen med min aktivering, och en vän också, och ingen av oss har fått problem för det.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Ja och så länge man använder google eller facebook så finns allt om en i etern ändå.

Ja men precis... Många har ju Android-mobiler med Google-konto som följd... Då är de inte det minsta rädda, men när Microsoft gör samma sak så skall de minsann veta hut. Det visar ju bara att folk går mer på känsla än på logik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det krävs spott och spe för hur Microsoft update hanterar detta. Tre brickade pukor på en dag! (Tillverkarna är ju dell och HP, men ändå?!?!?!?!)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Låt oss vara ärliga här, om Microsoft fortfarande har dörren öppen för Windows 7 och 8.1 nycklar vid aktivering av Windows 10 så ber de ju praktiskt taget om att man ska bryta mot deras EULA och göra hoppet. Lägg till på det att de ständigt tjatar om att folk ska uppgradera, så tror jag inte att man behöver vara det minsta rädd för att göra på det här viset.

Kan för övrigt meddela att jag själv var sen med min aktivering, och en vän också, och ingen av oss har fått problem för det.

Nedgradera* fixade ditt uttalande.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det har under en längre period gått att aktivera rena W10 installationer med W7/W8 nycklar, har heller inte varit några problem att uppgradera till W10 från samma OS heller.

Gör ett par tre stycken sådana i veckan och gjort flera månader bak i tiden.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk

samma här använder min win 7 nyckel och har gjort det länge inga problem med aktivering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Sa jag det?

"Varför rapportera om möjlig piratverksamhet/licensavtalsbrott??"
Så inte ordagrant men vad skulle annars impliceras om inte illegaliteter?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilen:

det verkar så , jag kunde göra det igår..

Utmärkt!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Jag har i veckan bytt till Ryzen (moderkort, processor och minnen) i min stationära dator. Efteråt krävdes jag på Aktivering av installerade Windows 10 pro. Det gick inte längre att aktivera med den gamla Windows 8.1 pro. nyckeln, vilket gått bra i tidigare Windows 10 version. Det klagades på att nyckeln inte aktiverats vid övergången från 8.1 vilket den hade. Med liten text framgick att man kunde uppge att man just bytt datorkomponenter. Nu framkom det att jag hade "Digitala licenser" aktiverade hos Microsoft. Från denna lista kunde jag välja en och aktivera det nya bygget. Jag har tre aktiverade och flyttbara Windows 8.1 pro-nycklar för lika många datorer. Nu är bygget Aktiverad och i funktion.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Nu står det i för sig inte i min Windows 7 Ultimate EULA att jag inte får använda min nyckel till Windows 10 varken i fodralet eller i lapparna som följde med.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB