SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk

@CSM101: Okej detta är en ren gissning. hoppas någon vet vad det kan vara. Annars väntar jag till skolan och går till sjuksköterskan där.

såhär ligger det till. Detta problemet har jag haft i ca 1år kanske..? Jag kan börja med hur det ser ut: vänstra sidan av mitt bröstben är utåt stickande, det ser ser lixom lite ut som om mitt bröstben är vridet. Det är ingen enorm skillnad men om man lägger handen där är det en märkbar skillnad på vänsta sidan av mitt bröstben och min högra sida. Det kanske är en rak bula som är där kanske? nåt är det iaf.
Men iallafall, När jag sitter ner så får jag väldigt ont. Inte extremt ont, men nog ont så att jag inte kan sitta ner utan måste ställa mig upp i någon minut så att smärtan går över...

nån som har en aning om vad det kan vara? Är det bara så att mitt bröstben kanske är vridet och att man får ont så när man sitter ner är pga det?

Hoppas nån har en aning. Tack

btw: är kille ifall det skulle göra nån skillnad

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

Vet inte hur jag ska fråga här, jag är en hård jävel när det gäller det mesta i livet, men på sista tiden känns det som jag håller på att säcka ihop/tappa allt, känner mig trött,sliten, tappat sugen.

Jag sover dåligt, vaknar kanske varannan var tredje timme blöt i svett, går upp pissar lite, tar en cigg och går lägger mig igen, tappat sugen på jobbet, sjukskrev mig redan andra dagen efter semestern för "förkylning" måste väl jobba på måndag igen, fast jag känner inte för det.

Har upptäck någon "knöl" under bröstbenet ner mot magen där revbenen går ihop, mellan lungorna så att säga, när jag spänner magmusklerna så syns den trots att jag är fet som fan.

Har väl en viss nojja för män i vita rockar, gillar inte sjukhus/läkare direkt.

Förstår att det är svårt att ställa diagnos.

Permalänk
Medlem

@gustavwester: varför frågar du på swec? beställ en tid hos vårdscentralen och beskriv ditt problem.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

Vet inte hur jag ska fråga här, jag är en hård jävel när det gäller det mesta i livet, men på sista tiden känns det som jag håller på att säcka ihop/tappa allt, känner mig trött,sliten, tappat sugen.

Jag sover dåligt, vaknar kanske varannan var tredje timme blöt i svett, går upp pissar lite, tar en cigg och går lägger mig igen, tappat sugen på jobbet, sjukskrev mig redan andra dagen efter semestern för "förkylning" måste väl jobba på måndag igen, fast jag känner inte för det.

Har upptäck någon "knöl" under bröstbenet ner mot magen där revbenen går ihop, mellan lungorna så att säga, när jag spänner magmusklerna så syns den trots att jag är fet som fan.

Ja, du kommer iallafall inte få något definitivt svar på ett forum för datorer och spel direkt så beställ en tid hos vårdscentralen istället för att hoppas på något som skulle friskförklara dig.

Visa signatur

Permalänk

@Solaris:
På Swec finns alla svar nä skämt o sido, håller mig så långt borta från sjukhus det bara går, jag skulle laga mig själv med silvertejp när jag vatt knivhuggen för 20 år sedan, jag blev tvingad till akuten av folk som brydde sig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

@CSM101: Okej detta är en ren gissning. hoppas någon vet vad det kan vara. Annars väntar jag till skolan och går till sjuksköterskan där.

såhär ligger det till. Detta problemet har jag haft i ca 1år kanske..? Jag kan börja med hur det ser ut: vänstra sidan av mitt bröstben är utåt stickande, det ser ser lixom lite ut som om mitt bröstben är vridet. Det är ingen enorm skillnad men om man lägger handen där är det en märkbar skillnad på vänsta sidan av mitt bröstben och min högra sida. Det kanske är en rak bula som är där kanske? nåt är det iaf.
Men iallafall, När jag sitter ner så får jag väldigt ont. Inte extremt ont, men nog ont så att jag inte kan sitta ner utan måste ställa mig upp i någon minut så att smärtan går över...

nån som har en aning om vad det kan vara? Är det bara så att mitt bröstben kanske är vridet och att man får ont så när man sitter ner är pga det?

Hoppas nån har en aning. Tack

btw: är kille ifall det skulle göra nån skillnad

Vet inte hur gammal du är men det är inte ovanligt med skolios, dvs krökning/vridning i kotåelaren vilket gör att thorax kan se asymetrisk ut. Kan vara det som är till grunden till ditt problem, men be din familjeläkare kolla upp detta.

Skrivet av mallesoft:

Här är det ju uppenbart att det är något helt annat som ligger pch pyr under den här hårda fasaden.

Sömnproblem är oftast sekundära till andra saker, såsom nedstämdhet etc och det är väl ditåt tankarna far. Detta är viktigt att du kontaktar din vårdcentral för så snart det går så man kan hjälpa dig.

I väntan på det så kan du börja med att motionera mnst 30 min per dag så du blir adfådd, valfri träning. Sluta röka, äta hälsosamt och undvika att isolera dig.
Försök skriva en sovdagbok där du beskriver vad du gjort/ätit på kvällen och hur du sover, när du vaknar etc. Är det svårt att somna eller svårt att sova en hel natt tex. Gäller att hitta mönster här.
Sen är det bra om du försöker ta reda på vad det är som hänt sista tiden som fått dig att må shåhär.

Beträffande knölen under bröstbenet låter det som bråck? Som även här din familjeläkare ska kika på.

Går inte att ge konkreta svar över nätet på en sådan här fråga, men du kan försöka ändra vissa faktorer under tiden för att se om det hjälper i väntan på att du får träffa din familjeläkare.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

@gustavwester: varför frågar du på swec? beställ en tid hos vårdscentralen och beskriv ditt problem.

är du bara här för att säga att vi är dumma som skriver här eller?
tråden heter swecare. Meningen med tråden är att man SKA fråga om nån kanske vet vad det är som har hänt. eller varför som gör ont.
det är ju meningen att de som har lite kunskap om sjukvård osv ska se vad de tror att det kan vara, det är ju d det som är meningen med hela tråden?

edit: kolla ett inlägg upp: ser du jag fick visst det hjälp med vad den kan vara. Jag ville veta vad de olika alternativen var och där har vi ett.

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Vill bara återigen påpeka en viktig sak.
Denna tråd har inte till syfte att ersätta riktig vård/vårdkontakt utan har man riktig fundering så är det enbart en riktig sjukvårdskontakt som är det enda rätta.

Här kan man dock diskutera tankar, frågor etc som man har om misstänkte åkommor, befintliga åkommer etc.
Eller få tips och råd om hur man går till väga för att få hjälp etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

är du bara här för att säga att vi är dumma som skriver här eller?
tråden heter swecare. Meningen med tråden är att man SKA fråga om nån kanske vet vad det är som har hänt. eller varför som gör ont.
det är ju meningen att de som har lite kunskap om sjukvård osv ska se vad de tror att det kan vara, det är ju d det som är meningen med hela tråden?

edit: kolla ett inlägg upp: ser du jag fick visst det hjälp med vad den kan vara. Jag ville veta vad de olika alternativen var och där har vi ett.

Tanken är god men det grundläggande problemet med en tråd som denna är att det finns en farligt stor risk att det leder till självdiagnosering vilket är aldrig något bra.

Men, vill du tolka mitt inlägg som att jag idiotförklarar dig och alla andra i tråden så gör det för all del. Blir ju rätt komiskt när jag tänker efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en fråga om Voltaren Gel. Hur "ofta" kan man använda det? Det står ju att man ska använda det två gånger om dagen i max en vecka. Jag använde det förra veckan fredag-fredag. Hur länge bör jag vänta innan jag kör en vecka till?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har en fråga om Voltaren Gel. Hur "ofta" kan man använda det? Det står ju att man ska använda det två gånger om dagen i max en vecka. Jag använde det förra veckan fredag-fredag. Hur länge bör jag vänta innan jag kör en vecka till?

Beror på vilken tyrka det är på gelen, finns nämligen två enligt Fass.
Men NSAID-preparat (även Paracetamol) ska egentligen användas under korta kurer. Jag brukar sällan ordinera en sådan kur i längre än 2-4v beroende på diagnos.

Permalänk
Medlem

Drar upp denna tråden igen men ännu en dum fråga, får inte kontakt med min läkare så jao.

Gjorde en röntgen för någon vecka sedan, hade förkalkningar/spondylos på typ varenda ryggkota i hela ryggraden :S, Iaf, mellan C2-C3 pålagringarna överbryggande & påbörjad överbryggning mellan L2-L3 & L3-L4, inte mycket att göra åt MEN något det ALDRIG snackas om, varken av läkare eller när man googlar & läser på medicinska hemsidor är följande:

Finns det någon risk att man gör sönder förkalkningarna om man inte är försiktig? Tänker mest på dom överbryggande & dom påbörjade överbryggningarna, antar att förkalkningen inte är superstarkt, speciellt inte om det är en tunn överbryggning, så tex nu när det var halt ute så oroade jag mig för att trilla så jag "knäckte" sönder överbryggningarna, tex om dom det blir flera vassa flisor om man bryter sönder överbryggningen så dom skär in i köttet runtomkring osv. Eller tex om man hoppar med snowboard, wakeboard, vattenskoter eller whatever, är det då risk för att man bryter av överbryggningen?

Bör man vara försiktig för stötar osv? Vet inte alls hur försiktig man skall vara, vore sjukt äckligt om man knäcker sönder en överbryggning.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har i flera veckor sökt efter svar på min fråga men det är oerhört svårt att få ett besked. Jag har börjat oroa mig för herpessmitta och vill därför utföra ett blodprov så jag vet ifall jag är smittobärare eller inte. Har inte upplevt några direkta symptom. För några veckor sen fick jag lite större blåsor eller sår i munnen som såg mer ut som afte än herpes. Jag har kontaktat vårdcentralen, infektionsmottagningen samt hudmottagningen men samtliga vägrar utföra blodprov. De testar endast på aktiva symptom. Min tanke är nu om man skulle vända sig till någon inom privatvården. Är det någon av er som vet hur jag kan gå tillväga för att få ta ett blodprov? Jag är absolut villig att betala för detta. Vill bara veta så jag inte utsätter framtida partners för en onödig risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Drar upp denna tråden igen men ännu en dum fråga, får inte kontakt med min läkare så jao.

Gjorde en röntgen för någon vecka sedan, hade förkalkningar/spondylos på typ varenda ryggkota i hela ryggraden :S, Iaf, mellan C2-C3 pålagringarna överbryggande & påbörjad överbryggning mellan L2-L3 & L3-L4, inte mycket att göra åt MEN något det ALDRIG snackas om, varken av läkare eller när man googlar & läser på medicinska hemsidor är följande:

Finns det någon risk att man gör sönder förkalkningarna om man inte är försiktig? Tänker mest på dom överbryggande & dom påbörjade överbryggningarna, antar att förkalkningen inte är superstarkt, speciellt inte om det är en tunn överbryggning, så tex nu när det var halt ute så oroade jag mig för att trilla så jag "knäckte" sönder överbryggningarna, tex om dom det blir flera vassa flisor om man bryter sönder överbryggningen så dom skär in i köttet runtomkring osv. Eller tex om man hoppar med snowboard, wakeboard, vattenskoter eller whatever, är det då risk för att man bryter av överbryggningen?

Bör man vara försiktig för stötar osv? Vet inte alls hur försiktig man skall vara, vore sjukt äckligt om man knäcker sönder en överbryggning.

Det du beskriver är åldersförändringar som börja uppkomma allt från 20-30-40 års ålder och kommer fortsätta livet ut. Är således del i ett naturligt förlopp och går olika fort för olika personer.
Du behöver inte vara orolig, du ska leva som vanligt och det är ingen ökad risk att du ska bryta dig av trauman som vanligtvis inte hade fått dig att bryta dig.
Annat är det om du har diagnosen Bechterews, benskörhet/osteogenesis imperfecta ellerannan metabol sjukdom söom gör din skelett skör alternativt DISH. Dessa är dock ovanligheter relativt sett och man vet oftast om att man har dem.

Skulle man röntga 100 personer helt slumpmässigt valt skulle man hitta avvikande fynd hos en väldigt stor del av dessa utan att man har symptom. Röntgen säger inget om besvären, den måste kopplas ihop med kliniken, sen får man göra sig en uppfattning om patienten.

Så kort svar: om du inte lider av en sjukdom så har du inte större risk att gå sönder /frakturera dessa överbryggningar/osteofyter/benpålagringarna då det är skelett som byggts på kotorna.
Ramlar du eller slår dig med en sån kraft att du hade riskerat att bryta dig ändå, DÅ finns en risk att dessa går av. Dvs de är lika starka som resten av skelettet.

Skrivet av Meatster:

Hej.

Jag har i flera veckor sökt efter svar på min fråga men det är oerhört svårt att få ett besked. Jag har börjat oroa mig för herpessmitta och vill därför utföra ett blodprov så jag vet ifall jag är smittobärare eller inte. Har inte upplevt några direkta symptom. För några veckor sen fick jag lite större blåsor eller sår i munnen som såg mer ut som afte än herpes. Jag har kontaktat vårdcentralen, infektionsmottagningen samt hudmottagningen men samtliga vägrar utföra blodprov. De testar endast på aktiva symptom. Min tanke är nu om man skulle vända sig till någon inom privatvården. Är det någon av er som vet hur jag kan gå tillväga för att få ta ett blodprov? Jag är absolut villig att betala för detta. Vill bara veta så jag inte utsätter framtida partners för en onödig risk.

Den absoluta majoriteten av befolkningen har herpes, men en del har inga besvär, många har ibland. Studier finns, bristfälliga sådana, där det rapporteras om att 30-45% av den vuxna befolkningen har haft herpesblåsor oralt. Detta är då dem som tror sig haft symptom. Lägg därtill alla som är bärare men ej har symtom så är siffran mycket högre.
Så att inte ha herpes i dagens samhälle innebär egentligen att du tillhör en minoritet och egentligen är det du som löper risk att bli smittad av andra än vice versa.

Blodprovet är fel benämning då herpes inte finns i blodet vanligtvis, utan huserar i nerverna och kan ligga där i åratal utan att ge symtom. Har du aktivt utslag så kan man köra PCR och då säga att just den här blåsan var orsakad/inte orsakad av herpes.

Om det är för oro för andras välbefinnande så gör som följande:
Använd skydd vid samlag, finns inte enbart kondomer, men även slicklappar på apoteket.
Undvik att hångla/kyssa eller utföra oralsex om du känner att blåsor är på väg att komma (herpesbärare brukar känna av innan blåsorna dyker upp) och vänta tills episoden är över.

Är du däremot immunosupprimerad, lider av någon specifik sjukdom som gör dig mer infektionskänslig, har väldigt mycket besvär med herpesutslag som kräver mycket behandling så är det helt annan sak.
Har du inga symptom så släpp det.

Använd lämpligt skydd så blir det bra.

Permalänk
Medlem

Hej,

Opererade bort två fettknölar från buken i tisdags.
Läkaren la på opsite plåster över båda "såren"
Har för mig att han sa att man skulle försöka låta plåstret sitta i ca 7-10 dagar.

Hela kompressen på båda förbanden är blodiga/saftiga samt att det har börjat samlas "saft" / vätska i hörnen på förbandet.
Tycker ni att jag ska låta förbanden sitta kvar, eller byta ut mot nya?

Edit: Har inte ont och eller några andra problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

Hej,

Opererade bort två fettknölar från buken i tisdags.
Läkaren la på opsite plåster över båda "såren"
Har för mig att han sa att man skulle försöka låta plåstret sitta i ca 7-10 dagar.

Hela kompressen på båda förbanden är blodiga/saftiga samt att det har börjat samlas "saft" / vätska i hörnen på förbandet.
Tycker ni att jag ska låta förbanden sitta kvar, eller byta ut mot nya?

Edit: Har inte ont och eller några andra problem

Såvida det inte läcker ur förbandet så kan du låta dem sitta och be vårdcentralen byta dem åt dig. Läcker det från förbandet så är det inte längre någon steril miljö under och då kan man antingen lägga på ytterligare förband i väntan på ovanstående byte eller byta själv om man har material och kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

Försök gå ut och spring eller gymma e stund varje dag. En promenad duger också till en början. Försök äta hälsosamt. Röka ska du såklart också sluta med, men det tar tid.

Permalänk
Föredetting

Den här tråden är episk när man behöver en second opinion, speciellt när man är borta i Taiwan och häckar.

Jag verkar ha åkt på en svampinfektion i bakre delen av gommen (bortåt svalget) - försökte ragga rätt på en oral lösning med Flukonazol men gick på pumpen. Blev däremot gladeligen tilldelad Nystatin istället, och frågade om det var någon typ av sugtablett, vilket det visst skulle vara. Däremot ser de ut som alla andra kapslar:

Frågan lyder: ska jag suga på dessa och slaska runt det i munnen? Innehållet är specat till 500k "units" Nystatin: http://www.fda.gov.tw/MLMS/ShowFile.aspx?LicId=01018895&Seq=0...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Den här tråden är episk när man behöver en second opinion, speciellt när man är borta i Taiwan och häckar.

Jag verkar ha åkt på en svampinfektion i bakre delen av gommen (bortåt svalget) - försökte ragga rätt på en oral lösning med Flukonazol men gick på pumpen. Blev däremot gladeligen tilldelad Nystatin istället, och frågade om det var någon typ av sugtablett, vilket det visst skulle vara. Däremot ser de ut som alla andra kapslar:

https://drugs.olc.tw/img/drugs/54a2d992/54a2d992-0ba0-4308-b4aa-4a63d38a10d1.jpg

Frågan lyder: ska jag suga på dessa och slaska runt det i munnen? Innehållet är specat till 500k "units" Nystatin: http://www.fda.gov.tw/MLMS/ShowFile.aspx?LicId=01018895&Seq=0...

Kan absolut inte något om detta men den tabletten du fått ser inte ut som något du ska suga på. Söker man på Nystatin hos fass.se så får man upp mest orala lösningar där Nystatin är det verksamma ämnet. Det tycks iallafall vara något mot svampinfektioner så lite rätt är det nog.
Jag skulle nog satsa på att svälja den hel.

Testade att kopiera texten från länken in i google translate men tyvärr gick den inte att kopiera. Någon som har något bättre adobe program kanske kan hjälpa dig där.

Lycka till och hoppas att du snart blir frisk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Stefflo:

Kan absolut inte något om detta men den tabletten du fått ser inte ut som något du ska suga på. Söker man på Nystatin hos fass.se så får man upp mest orala lösningar där Nystatin är det verksamma ämnet. Det tycks iallafall vara något mot svampinfektioner så lite rätt är det nog.
Jag skulle nog satsa på att svälja den hel.

Testade att kopiera texten från länken in i google translate men tyvärr gick den inte att kopiera. Någon som har något bättre adobe program kanske kan hjälpa dig där.

Lycka till och hoppas att du snart blir frisk.

Att det är rätt ämne är jag säker på. Att den inte ser ut som en sugtablett är grunden till frågan - däremot tycker jag att det är dumt att svälja Nystatinet när det ändå ska verka i munnen (i blodet gör den ingen nytta, tycker min research). Tillverka egen oral lösning?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Att det är rätt ämne är jag säker på. Att den inte ser ut som en sugtablett är grunden till frågan - däremot tycker jag att det är dumt att svälja Nystatinet när det ändå ska verka i munnen (i blodet gör den ingen nytta, tycker min research). Tillverka egen oral lösning?

Tror inte på idén med att tillverka egen oral lösning heller. Att svälja en Alvedon för att du har ont i huvudet är väl i så fall lika dumt, du borde ju snorta upp den
Om du sväljer en tablett så kommer den inte ut i blodet, det finns tarmväggar i vägen för detta

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

https://drugs.olc.tw/img/drugs/54a2d992/54a2d992-0ba0-4308-b4aa-4a63d38a10d1.jpg

Nystatin fungerade inte för mig och kom i droppar skulle användas på tungan, flucazonol/diflucan är receptfritt i sverige i alla fall för kvinnor 1tbl's kartonger men det är ju bara att köpa flera. Bör ju finnas i taiwan https://www.drugs.com/international/azol-flucon.html

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Stefflo:

Tror inte på idén med att tillverka egen oral lösning heller. Att svälja en Alvedon för att du har ont i huvudet är väl i så fall lika dumt, du borde ju snorta upp den
Om du sväljer en tablett så kommer den inte ut i blodet, det finns tarmväggar i vägen för detta

Fast skillnaden är att det finns Nystatin och Fluconazol i sugtablettform just för de fall där man har svamp i munnen. Lite som vaginal svamp bekämpas. Dessutom till synes i samma dos som det jag har i ett piller.

Att snorta Alvedon gör nog att den verkar fortare, men paracetamol och ibuprofen sprids ju jämnt över hela kroppen och lindrar smärta den vägen. Det är främst den lokala verkan jag vill åt, slipper gärna Nystatin på ställen där det inte behövs, så att säga.

Skrivet av lappen81:

Nystatin fungerade inte för mig och kom i droppar skulle användas på tungan, flucazonol/diflucan är receptfritt i sverige i alla fall för kvinnor 1tbl's kartonger men det är ju bara att köpa flera. Bör ju finnas i taiwan https://www.drugs.com/international/azol-flucon.html

Det är inga problem att köpa lite vad som helst över disk, det gäller bara att hitta rätt disk. Nu sitter jag med sex Nystatin, får se hur det hjälper till en början. Fluconazol fick jag inte rätt på som lösning, var det jag letade efter i första hand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det där är kapslar och inga sugtabletter. Innehållet där ska frisläppas i magen och inte direkt i käften. Skulle det vara farligt? Nej, men däremot kan jag inte tänka mig det kommer vara behagligt, då innehåller brukar vara små pelletsalt pulver vanligtvis.
Jämför det med att tugga vanliga Alvedon jämfört med att svälja.

Svälj, som pojken sa.

Permalänk
Medlem

@CSM101

Har haft det här ett tag nu men först igår så såg jag vart det kom ifrån.

Hostar ibland upp små vita grejer, är typ 1x2mm styck som sitter ihop (kanske 20st) som jag sedan kan smula sönder mellan tummen och pekfingret. Igår så kände jag att en sådan hade fastnat i halsen och kollade då i spegeln och såg då den vita "bollen" sitta fast över svalget

såg då att jag hade två små hål på varsin sida av pendeln (ingenaning vad den heter) och ena hålet va då tilltäppt.

Undrar vad detta kan vara för ngt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

@CSM101

Har haft det här ett tag nu men först igår så såg jag vart det kom ifrån.

Hostar ibland upp små vita grejer, är typ 1x2mm styck som sitter ihop (kanske 20st) som jag sedan kan smula sönder mellan tummen och pekfingret. Igår så kände jag att en sådan hade fastnat i halsen och kollade då i spegeln och såg då den vita "bollen" sitta fast över svalget http://puu.sh/vxa29/fa7a19a1c9.jpg såg då att jag hade två små hål på varsin sida av pendeln (ingenaning vad den heter) och ena hålet va då tilltäppt.

Undrar vad detta kan vara för ngt.

Låter som väldigt mycket som "Tonsillolit".
("tonsil stones" på engelska)

Tonsilloliter eller halsmandelsstenar är konkrement (stenar, eller oftast, en anhopning) av kalciumkarbonat som bildas bak i munhålan, i veck på halsmandlarna.

Tonsilloliter anses uppkomma genom en kombination av följande omständigheter:
- döda vita blodkroppar
- munbakterier
- överaktiva spottkörtlar

Tonsilloliter som sticker fram ur halsmandelvecken känns som främmande föremål mellan visdomständer och käkled. Ofta kan de upplevas som obehagliga, men gör sällan någon skada. Dock kan de vara en av orsakerna bakom dålig andedräkt.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tonsillolit

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

@Constantine

Kollade igenom lite av bilderna, har ju inte enorma som endel va men en liten punkt då och då som jag får hosta fram. Men ser ju ut att vara Tonsillolit.

Inget farligt då?

Finns inget man kan göra typ dricka mer vatten/mjölk eller köra Listerine eller ngn munskölj?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@Extremaz: Nej, om du inte lider av det så är det i regel ingenting att bry sig om, de kommer säkerligen försvinna inom någon vecka.
Vad avser förebyggande så är god munhygien aldrig dåligt!

Permalänk
Avstängd

Jag opererade mig för gallsten runt jul. Allt gick bra och det blev endast fyra små titthål. De var tvungna att göra ett hål lite större för att få ut gallblåsan då stenarna tydligen var rätt stora.
Efter operationen så tål jag inte alkohol på samma sätt. I lördags exempelvis drack jag två ål medans jag tittade på när Brynäs förlorade mot HV och sen kände jag mig nästan full.
Igår delade jag och sambon på en flaska vin till maten och jag tog en öl innan medans jag grillade. Känner mig dålig dagen efter som om det varit en krigarfest av högsta kvalitet.
Doktorn sa inget om detta varken före eller efter op men efter lite googlande så är jag inte ensam om detta. Frågan är bara om det är något som kommer gå över eller får jag helt enkelt lägga ner detta med alkohol.
Dricker inga mängder men njuter gärna av an öl eller ett par glas vin då och då.

Någon som vet och har något bra svar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här snackar vi bagatell men ack så viktig, har fått skavsår mellan stortån och andra tån. Blåsan vätskefylld sedan sprucken. Rengjort med tvål och vatten sen klorhex-något. Kan jag göra något för att hjälpa läkningen i natt? Tex sätta en bomullsrondell på eller något?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.