Så sjukt trött på svenska överpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Argument som stor/liten kan ju ursäkta de flesta svenska överpriserna...

Argument som stor/liten förklarar högre priser. Oavsett vart i världen du är. Precis på samma sätt kan MediaMarkt hålla betydligt lägre priser än "Leffes Elektronikhörna i Säffle"...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rarifag:

I USA måste man köpa dyr sjukförsäkring, dyr utbildning, osvosv. men prylarna de köper har lägre moms och de har lägre inkomstskatt. I Sverige har man billig sjukvård, gratis utbildning, osvosv. men prylarna man köper har högre moms och man har högre inkomstskatt. Att utnyttja lågskatt från USA samtidigt som det sociala skyddsnätet i Sverige vore omoraliskt, tullen finns av en anledning.

Billig sjukvård, Det är landstingsskatten och den ligger någonstans mellan 10 - 15%. Årslön 200.000 ger ca 25.000 i sjukvårdskostnader. Vet inte om det är så billigt. I USA betalar oftast arbetsgivaren den avgiften, blir i princip samma sak. Fast ligger man utanför så blir det kännbart.

Gratis utbildning, vart har du fått det ifrån ?
De lån som du tar är inkomst. Du får betala ränta på lånen men inte dra av den.
Du måste också betala av lånen även om du inte skulle få något vettigt jobb sen. Många yrken är det förlust att utbilda sig till, t.ex. tandsköterska. Under utbildningen får du normalt ingen lön heller. För min del har jag 5 år som jag inte får några pensionsinbetalningar på pga skickliga politiker som tycker att vissa fått det för bra. För mig låter det mer som att man bedrar folk i landet.

Momsen i USA betalas av alla, även vi som beställer därifrån. Då får vi dubbel moms och ett högre pris. Troligen är det en del tull också, staten behöver mycket inkomster för sina riksdagsledamöters löner. Du kan flytta över, det lönar sig säkert bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Och snart kommer det en skatt till som heter kemikalieskatten: http://www.sweclockers.com/nyhet/22688-ny-kemikalieskatt-ger-...

För oss som monterar datorn själv så blir det väl knappars 320kr för en dator utan varje enskild komponent ska väl straffbeskattas? Som chassi, radiatorer, pumpar, skärm o.s.v. Sverige kallas ej för skatteparadiset för inget. (skatteparadis = paradis för de som älskar skatter och kan inte få nog av dem)

Bortsett från detta brukar det mesta vara billigare i staterna av anledningar som större volymer, mer konkurrens etc.

Våra politiker ska också ha något att leva på. Hur ska de annars kunna höja sina löner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

300 000 i studielån är absolut inget jämfört med den New-Yorkian jag bodde med i två veckor i julas, som hade studieskulder på ca 400 000 USD för en fyraårig masters i NYU (programmering). Detta var då endast för själva utbildningen. Tillkom gjorde det med böcker, pennor, och allt annat material, precis som i Sverige. Inte fick han någon sjukvård för det heller

Jo det blir mer lån under studietiden. Men när de börjar jobba så behöver de inte betala lika mycket för utbildningarna. De studerande tar en större risk än här men det är också en mindre andel som studerar pga risken. Så det blir lättare att får jobb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Billig sjukvård, Det är landstingsskatten och den ligger någonstans mellan 10 - 15%. Årslön 200.000 ger ca 25.000 i sjukvårdskostnader. Vet inte om det är så billigt. I USA betalar oftast arbetsgivaren den avgiften, blir i princip samma sak. Fast ligger man utanför så blir det kännbart.

Landstingen ansvarar för mer än bara sjukvård dock, så det är inte riktigt jämförbart. Sen har amerikanska sjukförsäkringar en självrisk i många fall som vida överstiger vår patientavgift. Kostnaden för sjukförsäkring i USA varierar också betänkligt beroende på en massa faktorer och det är inte sällan den överstiger landstingsskatten. Å andra sidan kan man förstås få snabb vård där om man betalar för dyrare försäkringar, och de har ju mer av ett "kundfokus" i vården där så man kan ställa högre krav på bekvämlighet och liknande, igen om man betalar för dyrare försäkringar då förstås. Men samtidigt är det ju försäkringsbolag man handskas med så de gör ju vad de kan för att slippa betala, det finns hur många skräckhistorier som helst.

Citat:

Du måste också betala av lånen även om du inte skulle få något vettigt jobb sen.

Fast det är inte lån för utbildning utan för att försörja sig under utbildningen. Utbildningen är helt gratis förutom inköp av studiematerial (på högre utbildningar), men man får också bidrag som mer än väl täcker de eventuella kostnaderna. Och räntan på studielånen har redan skatten avdragen (i år är exempelvis räntan 0,34%). Sen kan man få nedsatt återbetalningsskyldighet om man tjänar dåligt och lånen skrivs av om man inte har betalat tillbaka dem innan pensionen.

Citat:

Många yrken är det förlust att utbilda sig till, t.ex. tandsköterska. Under utbildningen får du normalt ingen lön heller. För min del har jag 5 år som jag inte får några pensionsinbetalningar på pga skickliga politiker som tycker att vissa fått det för bra. För mig låter det mer som att man bedrar folk i landet.

Ja, det finns yrken där utbildning inte lönar sig ekonomiskt, mestadels skattefinansierade yrken med en stor andel kvinnor, men också utbildningar med dålig arbetsmarknad eller utan större praktisk nytta, som filosofi, latin eller filmvetenskap. Lönen på de förstnämnda borde förstås höjas så att den ligger nära arbeten med motsvarande utbildningskrav i andra sektorer. De sistnämnda får väl stå sitt kast.

Citat:

Momsen i USA betalas av alla, även vi som beställer därifrån. Då får vi dubbel moms och ett högre pris. Troligen är det en del tull också, staten behöver mycket inkomster för sina riksdagsledamöters löner. Du kan flytta över, det lönar sig säkert bra.

Nej, moms (eller sales tax) betalas inte för internationella köp ifrån USA, däremot om du köper något när du är där. Sen kan det finnas skatter högre upp i försörjningskedjan som är inkluderade i priset på varan, men det gäller förstås i de flesta länder och det är inget man kommer undan. Tull betalas för vissa varor men inte exempelvis elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du måste också betala av lånen även om du inte skulle få något vettigt jobb sen. Många yrken är det förlust att utbilda sig till, t.ex. tandsköterska. Under utbildningen får du normalt ingen lön heller. För min del har jag 5 år som jag inte får några pensionsinbetalningar på pga skickliga politiker som tycker att vissa fått det för bra. För mig låter det mer som att man bedrar folk i landet.

?? Jag betalar inte en krona direkt ur min ficka för min utbildning, den är gratis för användaren, finansierad av skatter. Sjukvården likaså, dock inte helt finansierad av skatter.

Och vad har studielån med gratis eller inte gratis utbildning att göra? Såklart man måste betala tillbaka ett lån, oavsett vad man får för jobb. Precis som att man måste betala av alla andra lån man kan ta.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur stor förlust man kan göra på en 1,5 år utbildning till tandsköterska, låg lön men du är i.a.f. efterfrågad och har kontakt med arbetsplatsen under utbildningen. Du får lite högre lön som tandhygienist och utbildningen är bara 20 veckor längre. Studielån för 1,5 - 2 år är bara 107520 eller 143360 kr med dagens nivå plus en låg ränta, det blir inte ens en tusenlapp i månaden att betala tillbaka. Snarare närmare en femhundring. Många utan utbildning tjänar såklart mer, men alla utan utbildning kan inte hitta varaktigt arbete heller och har du lön från ett heltidsarbete är du i.a.f. inte fattig. Och tydligen finns det ju tandsköterskor...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vet inte hur stor förlust man kan göra på en 1,5 år utbildning till tandsköterska, låg lön men du är i.a.f. efterfrågad och har kontakt med arbetsplatsen under utbildningen. Du får lite högre lön som tandhygienist och utbildningen är bara 20 veckor längre. Studielån för 1,5 - 2 år är bara 107520 eller 143360 kr med dagens nivå plus en låg ränta, det blir inte ens en tusenlapp i månaden att betala tillbaka. Snarare närmare en femhundring. Många utan utbildning tjänar såklart mer, men alla utan utbildning kan inte hitta varaktigt arbete heller och har du lön från ett heltidsarbete är du i.a.f. inte fattig. Och tydligen finns det ju tandsköterskor...

Annars hör tandsköterska till de utbildningar som inte lönar sig efter SVD:s genomgång av utbildningar som man ska tänka sig för innan man går dom.
Du går i ditt fall i 1,5 år utan lön också som man bör lägga till för den totala kostnaden. Räntan är låg just nu men den är inte avdragsgill heller på den lön man får ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rarifag:

?? Jag betalar inte en krona direkt ur min ficka för min utbildning, den är gratis för användaren, finansierad av skatter. Sjukvården likaså, dock inte helt finansierad av skatter.

Och vad har studielån med gratis eller inte gratis utbildning att göra? Såklart man måste betala tillbaka ett lån, oavsett vad man får för jobb. Precis som att man måste betala av alla andra lån man kan ta.

Vårt skattesystem är gjorts så att den som går som ungdomsstudent får sina studier betalda av övriga som jobbar. När din utbildning är klar och du förhoppningsvis får ett jobb så får du betala för de som gör sina studier då. Så även om man tror att det är gratis får man betala för det ändå.

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Jag har flertalet vänner som insett precis samma sak, nu råkar jag bo i USA så de har gratis boende och kan därför motivera en resa över och ta med elektronik. Tricket för att inte åka fast i tullen är att öppna och använda prylarna Klart värt det när det är dyra småsaker typ laptops, systemkameror etc.

Kolla om du känner någon på andra sidan atlanten, alternativt ta en helgresa till östkusten, händer ibland att de har schyssta erbjudanden och du kan få en T/R för 3-4kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Vårt skattesystem är gjorts så att den som går som ungdomsstudent får sina studier betalda av övriga som jobbar. När din utbildning är klar och du förhoppningsvis får ett jobb så får du betala för de som gör sina studier då. Så även om man tror att det är gratis får man betala för det ändå.

Skrivet av rarifag:

den är gratis för användaren, finansierad av skatter.

Jag har aldrig påstått att en utbildning är gratis, jag vet att lärare inte är volontärarbetare. Men JAG kommer inte betala ett öre för MIN utbildning, den är finansierad av Sveriges skattebetalare. När jag sedan har ett jobb så att jag betalar skatt, alltså då jag har råd att lägga pengar på sådant som utbildning, då kommer jag börja finansiera ANDRAS utbildningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Annars hör tandsköterska till de utbildningar som inte lönar sig efter SVD:s genomgång av utbildningar som man ska tänka sig för innan man går dom.
Du går i ditt fall i 1,5 år utan lön också som man bör lägga till för den totala kostnaden. Räntan är låg just nu men den är inte avdragsgill heller på den lön man får ut.

Nej, du syftar på Sacos sammanställning av livslöner och då ställer sig tandhygienist till en av de högskoleutbildningarna (tandsköterskor är inte högskoleutbildade) som inte lönar sig bland sjuksköterska, socionomutbildningen, och alla lärare och andra utbildningar. Däremot är det en ganska låg risk att utbilda sig 1,5 till 2 år och det är nog ingen som förväntar sig hög lön. Det finns som sagt 4 och 5 åriga utbildningar som enligt statistiken inte lönar sig ekonomiskt, och där kommer du säkert noja dig mer över återbetalningen. De enda gymnasieutbildningar de jämför mot är samhällsvetenskaps- och naturvetenskapsprogrammet. Arbetsmarknaden hade givetvis sett annorlunda ut om ingen utbildade sig också. På individnivå så kanske tandhygienisten gick arbetslös innan den började utbildningen också, och det är nog få som går från ett stadigt och hyfsat betalt jobb (säg något som ger mer än 25000 kr i månaden) till studier hur som helst och de som gör det vill nog inte utbilda sig till "lågstatusjobb".

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Absolut, ja. Momsen i Sverige är bisarr, men glöm inte att priserna i USA anges exklusive moms. När du väl är där och köper produkten kommer butiken att lägga på moms baserat på den stat du befinner dig i. Sannolikt lägre moms, ja men du får korrigera dina beräkningar lite. Momsen på teknik är cirka 8% i de flesta stater.

Mer info:
https://www.google.se/search?q=why+american+prices+don%27t+in...

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

@Oak

Ungern har 27 %, och inget land får ha allmän moms på mindre än 15 % i EU. Inget land har längre så låg moms dock, t.o.m. Luxemburg ligger på 17 % numera och de flesta länder ligger på 20+ %.

Utöver sales tax så har de även lokala företagsskatter i många av städerna i staterna, så prisläget eller kostnaden att driva verksamheten kan skilja sig inom samma delstat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rarifag:

Jag har aldrig påstått att en utbildning är gratis, jag vet att lärare inte är volontärarbetare. Men JAG kommer inte betala ett öre för MIN utbildning, den är finansierad av Sveriges skattebetalare. När jag sedan har ett jobb så att jag betalar skatt, alltså då jag har råd att lägga pengar på sådant som utbildning, då kommer jag börja finansiera ANDRAS utbildningar.

Du har börjat fuska i dina inlägg.

"Skrivet av rarifag:

den är gratis för användaren, finansierad av skatter."
Det refererade inlägget finns inte.

Så här sa du förut: " I Sverige har man billig sjukvård, gratis utbildning"
Utbildningen är inte gratis. Den är skattefinansierad och du och många andra är med och betalar för utbildningen. Sen när du betalar för den är beroende på när du tjänar pengar som går till beskattning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej, du syftar på Sacos sammanställning av livslöner och då ställer sig tandhygienist till en av de högskoleutbildningarna (tandsköterskor är inte högskoleutbildade) som inte lönar sig bland sjuksköterska, socionomutbildningen, och alla lärare och andra utbildningar. Däremot är det en ganska låg risk att utbilda sig 1,5 till 2 år och det är nog ingen som förväntar sig hög lön. Det finns som sagt 4 och 5 åriga utbildningar som enligt statistiken inte lönar sig ekonomiskt, och där kommer du säkert noja dig mer över återbetalningen. De enda gymnasieutbildningar de jämför mot är samhällsvetenskaps- och naturvetenskapsprogrammet. Arbetsmarknaden hade givetvis sett annorlunda ut om ingen utbildade sig också. På individnivå så kanske tandhygienisten gick arbetslös innan den började utbildningen också, och det är nog få som går från ett stadigt och hyfsat betalt jobb (säg något som ger mer än 25000 kr i månaden) till studier hur som helst och de som gör det vill nog inte utbilda sig till "lågstatusjobb".

Din sista mening får du förklara vad du menar. Det har smugit in sig en del fel. + noja ?

Nä jag syftar inte på SACO, det är du som gör det. Däremot kan SVD ha gjort det utan att säga det.
Jo arbetsmarknaden blir annorlunda om det är större efterfrågan än tillgång på personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Din sista mening får du förklara vad du menar. Det har smugit in sig en del fel. + noja ?

Nä jag syftar inte på SACO, det är du som gör det. Däremot kan SVD ha gjort det utan att säga det.
Jo arbetsmarknaden blir annorlunda om det är större efterfrågan än tillgång på personal.

Svenska Dagbladet är tydliga med att de rapporterade om Sacos sammanställning.

https://www.svd.se/utbildningarna-som-lonar-sig-mest

Fel, vem har inte koll på vad den säger egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du har börjat fuska i dina inlägg.

"Skrivet av rarifag:

den är gratis för användaren, finansierad av skatter."
Det refererade inlägget finns inte.

Så här sa du förut: " I Sverige har man billig sjukvård, gratis utbildning"
Utbildningen är inte gratis. Den är skattefinansierad och du och många andra är med och betalar för utbildningen. Sen när du betalar för den är beroende på när du tjänar pengar som går till beskattning.

Det refererade inlägget finns visst, se nedan.

Skrivet av rarifag:

Och det är fortsättningen av "I Sverige har man billig sjukvård, gratis utbildning" som är relevant, "men prylarna man köper har högre moms och man har högre inkomstskatt". Jag trodde implikationen att det finansierades via skatter var uppenbar, men det verkar visst inte så.

Varför ska petitesser tjafsas om? Jag vet att det är skattefinansierat, det har jag försökt förtydliga mer än en gång, och jag visste om det redan i första inlägget jag skrev, även om det kanske inte syntes. Det finns inget att lära mig, eller övertala mig om, mer än möjligtvis att jag på något sätt enligt dig uttryckt mig "fel".