Proxmox, sätta upp storage på bästa och enklaste sätt?

Permalänk

Proxmox, sätta upp storage på bästa och enklaste sätt?

Hej!

Håller på att sätta upp en Proxmox server för första gången och är lite förvirrad, främst gällande storages. Har läst på deras Wiki och även googlat en hel del, men fortfarande lite frågetecken.

Det är en relativt basic setup med en 120GB SSD som PVE är installerat på, sen har jag en 1TB och en 3TB hårddisk som jag tänkt använda som lagringsdiskar för mina VM's/CT's (LCX Containers). Alla diskar är formerade med ext4. Frågan är nu hur jag på bästa sätt skapar storages som jag kan använda för de CT's som jag tänker skapa senare.

Jag har planerat att köra 2-3 Containrar (inga VM's än så länge) och jag vill att alla ska kunna använda den storage som jag skapar av 3TB disken. Ska jag skapa en Directory eller LVM-Thin, eller kvittar det?

Spelar det någon roll vart jag lägger Disk image, Container templates osv? Ska jag låta dessa ligga kvar på SSD-disken eller är det bättre att skapa en separat storage för dessa någon annanstans, t.ex. på 1TB disken?

Antagligen är allt detta väldigt enkelt bara man kommer in i det, men det har inte riktigt släppt än.
Tacksam för alla åsikter och hjälp!

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Hej, skapa LVM eller LVM-thin, finns skillander på Proxmox hemsida. Alla images som du laddar hem etc lägger du på samma dsk som Proxmox installations disken.
Det är supersimpelt när du kommer in i det, kör pve i lite mer än två år nu:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk

Tack @Chichin. Har tyvärr redan skapat dessa som "Directory". Lite osäker exakt vad skillnaderna på Directory, LVM och LVM-Thin är, trots att jag läst igenom Proxmox Wiki ett antal gånger. Directory har ju inte stöd för Snapshots, men utöver det så ser jag ingen direkt nackdel med det?

Allt verkar i alla fall fungera just nu som jag tänkt. Har skapat Bind Mount points också mot LXC containrarna, så jag kommer åt hårddiskarna direkt inifrån containern. Men det kanske går att göra med LVM-thin också?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Tack @Chichin. Har tyvärr redan skapat dessa som "Directory". Lite osäker exakt vad skillnaderna på Directory, LVM och LVM-Thin är, trots att jag läst igenom Proxmox Wiki ett antal gånger. Directory har ju inte stöd för Snapshots, men utöver det så ser jag ingen direkt nackdel med det?

Allt verkar i alla fall fungera just nu som jag tänkt. Har skapat Bind Mount points också mot LXC containrarna, så jag kommer åt hårddiskarna direkt inifrån containern. Men det kanske går att göra med LVM-thin också?

Med LVM allokerar du 20 gig på disken, då tar du tagit den kakan, med LVM-thin så allokeras inte lika mycket av disken utan disken växer i takt med att den virtuella disken växer, upp till gränsen du satt såklart.

Det ska finnas en bra matris på proxmox hemsida med vad de olika alternativen stödjer. Directory man inte delas ut till andra noder om jag inte minns fel?
Här är länk: https://pve.proxmox.com/wiki/Storage

Bind mount ska fungera med LVM och LVM-thin också

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk

Hej! Är det någons som vet hur man krypterar sin disk bäst eller om det är direkt i vm man göra detta?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W