Permalänk
Medlem

OVPN/VPN frågor

Jag funderar på att skaffa mig en OVPN box med tillhörande abonnemang. Jag har dessa frågor:

1. Jag har en plex server hemma hos mig, för att komma åt den utanför mitt egna nätverk, behöver jag skaffa en publik IP? Jag har nämligen inte öppnat mina portar till plex, men kan ändå just nu hitta den genom app.plex.tv. Känns nämligen som en publik IP inte är lika säkert eftersom jag knyts till ett enda IP.
2. Hur enkel är OVPN box/pfsense att hantera? Jag har aldrig rört pfsense och allt jag gör är att portforwarda. Rör ingen annan funktion i routern.
3. Är wifit bra på OVPN box eller ska jag använda min ASUS ac66 istället? Om wifit är bättre på asus routern, hur ställer jag om den som en access punkt?
4. OVPN har en killswitch man kan aktivera i openVPN klienten, fungerar den i boxen?
5. Kan man spela spel med VPN igång? Eller ska man stänga av den när man ska köra tex csgo?
6. Ska jag använda IPv4 eller IPv6 när jag använder VPN? Vad är för och nackdelarna?
7. Kan bara en klient använda ett publikt IP? Läser detta här https://www.ovpn.com/sv/faq/tillaggstjanster/hur-manga-enhete... Skulle det betyda om jag använder min speldator och tjejen kopplar upp sig på sin dator så kommer hon inte få ett IP?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Christley:

Jag funderar på att skaffa mig en OVPN box med tillhörande abonnemang. Jag har dessa frågor:

1. Jag har en plex server hemma hos mig, för att komma åt den utanför mitt egna nätverk, behöver jag skaffa en publik IP? Jag har nämligen inte öppnat mina portar till plex, men kan ändå just nu hitta den genom app.plex.tv. Känns nämligen som en publik IP inte är lika säkert eftersom jag knyts till ett enda IP.
2. Hur enkel är OVPN box/pfsense att hantera? Jag har aldrig rört pfsense och allt jag gör är att portforwarda. Rör ingen annan funktion i routern.
3. Är wifit bra på OVPN box eller ska jag använda min ASUS ac66 istället? Om wifit är bättre på asus routern, hur ställer jag om den som en access punkt?
4. OVPN har en killswitch man kan aktivera i openVPN klienten, fungerar den i boxen?
5. Kan man spela spel med VPN igång? Eller ska man stänga av den när man ska köra tex csgo?
6. Ska jag använda IPv4 eller IPv6 när jag använder VPN? Vad är för och nackdelarna?
7. Kan bara en klient använda ett publikt IP? Läser detta här https://www.ovpn.com/sv/faq/tillaggstjanster/hur-manga-enhete... Skulle det betyda om jag använder min speldator och tjejen kopplar upp sig på sin dator så kommer hon inte få ett IP?

1. Du använder alltid en publik IP om den är nåbar via Internet. Plex öppnar själv porten den behöver (32400) för att kommunicera utåt. Med det sagt så är det ju såklart via PAT, alltså inte en enda publik IP som just servern har utan en som alla dina enheter i nätverket delar på.
Om du undrade över om du just måste ha en statisk IP för servern så nej, absolut inte. Det är bara att använda PAT.

2. PFSense är väldigt användarvänligt skulle jag säga. Även om det finns näst intill oändligt med inställningar så är det ingenting som hindrar dig från att kunna använda den utan någon vidare konfiguration utom port forwarding. WebUI't är riktigt smidigt.

3. Hur bra WiFi't är vet jag tyvärr inte. Däremot vet jag att det är väldigt enkelt att sätta Asus routrar i AP-läge, ja.

4. Ingen aning.

5. Det går i stort sett inte tyvärr. Ialla fall inte via just OVPN när jag har testat. Möjligtvis att deras egna OVPN-box hanterar det bättre.

6. Orkar jag inte gå in på men kort och gott - Nej. Ingen märkbar skillnad.

7. Nej, inte så länge routern använder PAT som jag nämnde tidigare. Vilket alla routrar gör av default.

Jag tror du skulle få lite mera insikt via den här videon:

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Jag surfar skyddat på min spelburk genom att köra squid på en virtuell maskin som i sin tur har killswitch VPN aktiverat. På så sätt går speltrafiken ut oskyddat med låg latens medan all surf är skyddad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skulle kalla pfSense användar vänligt men det finns massor av guides om hur man gör olika saker.

Om man vet vilka ipadresser som ens spelserverar ligger på så kan man sätta upp routing så att trafiken till dessa inte går via VPN. Går också att sätta brandväggsregler så att trafik till vissa portar inte går igenom VPN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

1. Med OVPNbox egengjorda gränssnitt på http://ovpnbox.com:81 så kan du sätta upp flera olika grupper. Du kan exempelvis sätta upp en grupp med Publik IPv4 anslutning; det är endast enheterna i den gruppen som kommer vara anslutna med tilläggstjänsen Publik IPv4. Enheter i andra grupper med en vanlig VPN-anslutning kommer inte ha tilläggstjänsten. Du måste i sådana fall även sätta upp regler för portar för din Plex under fliken "Portar" i OVPNbox interface.

2. pfSense är lite mer avancerat än vårt egna interface. Du kan göra det mesta som du vill åstadkomma i vårt egna interface, så som portmappning och anslutning till/från VPN tunneln i vårt egna interface. Du kan även som jag nämnde tidigare gruppera dina enheter i olika grupper med olika anslutning för att på så sätt ha bättre kontroll över ditt nätverk och dina VPN-anslutningar.

3. Om du har en existerande router så kan du koppla den efter boxen och använda den som accesspunkt. Routern har ett AP-läge som du kan aktivera, sedan så kopplar du en nätverkskabel från LAN-porten på OVPNbox till WAN-porten på din router.

4. Ja, de anslutningar du skapar i boxen kan du välja att lägga en killswitch på.

5. Det är inte rekommenderat att spela spel med en OpenVPN-tunnel igång. I och med att trafiken tar en omväg så kan det leda till högra ping. Under perioder av hög trafik kan OpenVPN även kasta en del paket. Även om det inte märks när du exempelvis surfar på hemsidor så är packetloss mycket mer märkbart när du spelar onlinespel — speciellt snabba spel så som csgo.
6. Om du kan använda IPv6 så är det att rekommendera.

7. Du kan endast ha en anslutning över tilläggstjänsten Publik IPv4. Om du använder en klient i datorn för att ansluta så är det således endast en enhet som kan ansluta över Publik IPv4 — med OVPNbox så lägger du istället anslutningen på en hel grupp. Alla enheter i den gruppen kommer då ha Publik IPv4-anslutningen.