Bygglogg - Fräsigt (men enkelt) datorbord, del 1 - Planering

Permalänk

Bygglogg - Fräsigt (men enkelt) datorbord, del 1 - Planering

Hej!

Jag har ganska nyligen kommit fram till vad årets väldigt korta semesterprojekt blir.
Eftersom jag idag har ett gigantiskt jäkla skrivbord (bild kommer), så ska jag bygga mig ett nytt. Jag ska dock göra det enkelt för mig själv, eftersom jag inte är dunderhändig, och använda mig av produkter som redan finns på IKEA. Däremot tyckte jag det var lite tråkigt att bara köpa 1 bordsskiva och ben till det eller köpa ett färdigt, så jag ska fräsa till det litegrann bara. Det var naturligtvis också budget och snickarkunskaper som gjorde att jag valde detta.

Det vore kanonkul om jag fick några synpunkter och om någon rättar mig om jag har räknat fel på mått och vikt eller om idén bara är helt absurd.

Jag har idag 3st 27" skärmar på armar.
Den här sortens skärm
Armarna jag använder är från Biltema och egentligen bara utformade för att hålla 24" skärmar. Dessa armar kommer så småningom att bytas ut. Jag är inte helt säker på att jag kommer att kunna få in en bra vinkel på mina skärmar på ett så litet bord, men jag använder så sällan eyefinity längre, så om det skulle visa sig vara omöjligt så gör det faktiskt ingenting att det är lite wonky. Armarna skall som sagt ändå bytas ut när pengar finnes.

Eftersom sambon har klagat på att det skrivbord jag har idag är alldeles för stort ska jag göra ett mindre. Jag siktar på ett 100x(ca80)cm stort bord.

Jag har då hittat följande produkter för, enligt mig, hyfsade priser och snygg färg.
Bordsskiva
Ben
Konsol
Kabelränna

Jag har gjort en väldigt ruff skiss på hur jag vill ha det.
Den skissen finns här

Jag kommer även att sätta en RGB LED-list i underkant på den översta skivan, så ljuset flödar mellan skivorna och nedåt mot golvet.
LED-listen är redan inköpt, fast på Dollarstore, och inte Biltema, som länken visar.

Tanken, för stabilitetens skull, är att jag skall sätta 2 av benen på den övre skivan, och 2 på den undre. Därav också valet av de justerbara benen (eftersom det blir en höjdskillnad på 8cm). Och om jag nu har räknat rätt, så kommer det här gå galant.

Eftersom konsolen gör att jag kan förskjuta den övre skivan lite så siktar jag på att "total"bredden på bordet blir ca 20cm, om inte lite mer. Jag gillar att ha skärmarna långt ifrån mig när jag sitter vid datorn.

Då jag också planerar för två bordsskivor så kommer jag också ha gott om plats att i framtiden kunna koppla in diverse spelkonsoller i skärmarna och "gömma undan" dem emellan bordsskivorna.

Vad har ni för tankar om detta? Kommer det hålla, kan det bli snyggt?

Permalänk
Hedersmedlem

@Containerfox *Tråd flyttad -> Projektloggar*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Proffsmobbare

Rekommenderar att du letar efter solida träskivor efter din skiss. Det kommer bli ett otroligt tryck i mitten då bägge skivor agerar hävarmar, och skivorna du länkade är gjorda av papper med ett tunt plastskal. Vad du än bestämmer dig för att använda som fästmetod kommer att ryckas rakt ut ur skivorna vid belastning.

Normalt har du bara en tryckande kraft på bordsbenen med skivorna, men efter skissen har du två vridande krafter i var sin skiva.

Permalänk
Medlem

Håller med Jazid, de där spånskivorna är ju rena skräpet att dra skruv I och det finns nog risk att skruvarna som du dragit fast konsolerna med "dras" ur virket. Solida träskivor skulle säkert lösa problemet. Genomgående skruv med mutter på baksidan skulle säkert kunna fungera också(med ett litet plattjärn på undersidan), dock inte så läckert kanske....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt av JaZid, Ikeas skivor är ytterst olämpliga att experimentera med.
Men även solida skivor kommer ge bekymmer, de är strukturellt starka, men de väger också desto mer och skapar än mer påfrestningar.

Jag förstår vad du försöker åstadkomma med skissen, men känns som du skulle få nästan samma effekt om du satte alla benen på den undre skivan och bara byggde på som vanligt med de sneda stävorna, utsticket är ju inte extremt direkt (20cm om jag förstod det hela rätt?).

Antingen det eller fästa ett stöd (konsol) på benen längst bak för att bära upp den nedre skivan.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Discokungen

Om du inte behöver utsticket bak så skulle jag föreslå att du köper en djupare skiva till den undre och en grundare till den övre skivan, för att minimera hävarmseffekten. Då får du ett stabilt skrivbord. Tyvärr blir det rätt tungt med solida bordsskivor men om du ska skruva och belasta dem så är det verkligen ett måste. IKEAs fungerar absolut inte för det här.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Desk Master

svetsa till en ram av vanligt svartstål med 1,2% krom (1312). Gjorde jag och det håller nog ett par ton utan problem:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Containerfox:

Tanken, för stabilitetens skull, är att jag skall sätta 2 av benen på den övre skivan, och 2 på den undre. Därav också valet av de justerbara benen (eftersom det blir en höjdskillnad på 8cm). Och om jag nu har räknat rätt, så kommer det här gå galant.

Höjdskillnaden mellan främre och bakre bordsbenen blir inte 8 cm utan drygt 20(,4) cm.
Höjden på Capita är 17 cm plus tjockleken på den undre bordsskivan som är 3,4 cm.
För att slippa brytningar och garantera att det klarar vikten kan du lägga på 150 kr och köra 4 ben på den undre skivan och 2 i bakkant på den övre.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Kent:

@Containerfox *Tråd flyttad -> Projektloggar*
/moderator

Tack för detta, letade ändå en stund efter rätt subforum!

Skrivet av Laine:

Rekommenderar att du letar efter solida träskivor efter din skiss. Det kommer bli ett otroligt tryck i mitten då bägge skivor agerar hävarmar, och skivorna du länkade är gjorda av papper med ett tunt plastskal. Vad du än bestämmer dig för att använda som fästmetod kommer att ryckas rakt ut ur skivorna vid belastning.
Normalt har du bara en tryckande kraft på bordsbenen med skivorna, men efter skissen har du två vridande krafter i var sin skiva.

Dold text
Skrivet av bardbard:

Håller med Jazid, de där spånskivorna är ju rena skräpet att dra skruv I och det finns nog risk att skruvarna som du dragit fast konsolerna med "dras" ur virket. Solida träskivor skulle säkert lösa problemet. Genomgående skruv med mutter på baksidan skulle säkert kunna fungera också(med ett litet plattjärn på undersidan), dock inte så läckert kanske....

Dold text

Tack så mycket för detta, jag hade helt missat att den hade "fyllnadsmaterial:papper". Jäkla tur jag bestämde mig för att lägga upp "byggloggen" här, för då slapp jag köpa det skräpet.

Skrivet av Broberg:

Som tidigare nämnt av JaZid, Ikeas skivor är ytterst olämpliga att experimentera med.
Men även solida skivor kommer ge bekymmer, de är strukturellt starka, men de väger också desto mer och skapar än mer påfrestningar.

Jag förstår vad du försöker åstadkomma med skissen, men känns som du skulle få nästan samma effekt om du satte alla benen på den undre skivan och bara byggde på som vanligt med de sneda stävorna, utsticket är ju inte extremt direkt (20cm om jag förstod det hela rätt?).

Antingen det eller fästa ett stöd (konsol) på benen längst bak för att bära upp den nedre skivan.

Dold text

Tack för svaret, jag skall ha detta i åtanke!

Skrivet av Flamso:

Om du inte behöver utsticket bak så skulle jag föreslå att du köper en djupare skiva till den undre och en grundare till den övre skivan, för att minimera hävarmseffekten. Då får du ett stabilt skrivbord. Tyvärr blir det rätt tungt med solida bordsskivor men om du ska skruva och belasta dem så är det verkligen ett måste. IKEAs fungerar absolut inte för det här.

Dold text

Det här är en väldigt bra poäng. Jag skall fundera lite på om det finns någon speciell anledning till att ha det utskjutande.(troligen inte. )

Skrivet av Khezan:

svetsa till en ram av vanligt svartstål med 1,2% krom (1312). Gjorde jag och det håller nog ett par ton utan problem:)

Dold text

Har tyvärr inte tillgång till någon svets, så det är inte ett alternativ.

Skrivet av MatteN:

Höjdskillnaden mellan främre och bakre bordsbenen blir inte 8 cm utan drygt 20(,4) cm.
Höjden på Capita är 17 cm plus tjockleken på den undre bordsskivan som är 3,4 cm.
För att slippa brytningar och garantera att det klarar vikten kan du lägga på 150 kr och köra 4 ben på den undre skivan och 2 i bakkant på den övre.

Dold text

Jag har funderat och dagdrömt om detta, och det är inte en dum idé. Jag ska tänka om lite grann vad gäller utskjutningen bak, den ger ju egentligen inte någon avsevärd funktion förutom att man kan dra kablar utan att behöva tänka på utrymme.

Samtliga: Tack så hemskt mycket för alla svar, ni har hjälpt mig att undvika uppenbara problem (pappersfyllda bänkskivor, tillexempel).