Permalänk

ASUS Anti-Surge stänger av datorn

Hej, har ett problem som uppstod idag när jag startade lite spel.
Datorn stänger av sig helt plötsligt det har hänt 3 gånger nu.
2 gånger precis när jag startat ett spel och 1 gång mitt i.

Det meddelandet som kommer upp är typ
"Power supply surges detected during the previous power on
ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply"

http://imgur.com/a/w5Eyx

När jag googlar så verkar de flesta dock föreslå att bara slå av det, men det känns väldigt olustigt?

Finns det något bra sätt att kolla Nätagget?
Memtet86? För minnena.
Vad finns det för att kolla SSD eller Grafikkort?
Framförallt grafikkort då det verkligen händer i 3D spel.

Trött och förvirrad... kanske har missat något.
Bra tips uppskattas.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Vad har du för specs och nätagg?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kan du nog utesluta, att det händer under intensiva 3d spel beror väl på att det är då datorn drar mest ström, vilket leder dig till nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Mest troligt nätagget som antingen börjar ge med sig eller ligger på begränsningen av vad det klarar.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Vad har du för specs och nätagg?

MVH

Nätagg är Fractal Design Newton R3 1000W 80+ Platinum

Resterande specs:

EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+
Intel Core i7 6700K
ASUS MAXIMUS VIII HERO Z170 ATX
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.

Permalänk
Hedersmedlem

Varningssystemet finns där av en anledning och bör (givetvis) inte stängas av utan felsökas. Prova ett annat nätagg och se om problemet försvinner.

Första och enklaste åtgärden är att dra ut alla kontakter till nätagget och återmontera noggrant. Glapp kan ge liknande problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Uteslut absolut inte grafikkortet. Jag fick samma problem och hade turen att garantin på inet fortfarande fanns. Det visade sig att det var grafikkortet som var helt slut, inet ordnade ett snabbt byte och nu fungerar sen klockrent igen!

Permalänk

Kan tillägga att jag hade samma grafikkort som dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Mest troligt nätagget som antingen börjar ge med sig eller ligger på begränsningen av vad det klarar.

Tror inte det är nätaggregatet, misstänker att moderkortet är överkänsligt, dock skulle jag testa nätaggregatet med hjälp av en PSU testare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Skrivet av SebastianFriberg:

Kan tillägga att jag hade samma grafikkort som dig!

Skrämmande om det skulle vara exakt det.

Tack för alla svar får se vad nästa steg blir på måndag.

Visa signatur