Paradox ber om ursäkt för prishöjning – erbjuder spel som kompensation

Permalänk
Melding Plague

Paradox ber om ursäkt för prishöjning – erbjuder spel som kompensation

Tidigare under året höjde utvecklaren Paradox priset på flera av sina spel, något som de nu valt att backa kring och erbjuder påverkade kunder ett gratis spel som kompensation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser man på, kanske blir en liknande situation med ARK: Survival snart. Oavsett är detta en god nyhet för oss konsumenter.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av H4tten:

Ser man på, kanske blir en liknande situation med ARK: Survival snart. Oavsett är detta en god nyhet för oss konsumenter.

Nej, paradox är ett bra företag där kunders nöje och good-will spelar stor roll. Desamma kan knappast bli sagt angående ARK's utvecklare.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

Så mycket som de tjänar på sina 20 Euros DLC som knappt är värda 5 så borde de betala tillbaka.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Så mycket som de tjänar på sina 20 Euros DLC som knappt är värda 5 så borde de betala tillbaka.

Köper folk det för 20 euro har de ju gjort det man kan ju inte begära pengar tillbaka bara för det blir billigare i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De vet hur man gör sina kunder vansinniga, det ska jag ge dem...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Vad var problemet med höjningen? Var det väldigt stor skillnad eller något annat? Annars är ju prishöjning rätt hmm vanligt

Visa signatur

.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Värkligt att prishöjningar inte är mer analyserade...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Någon som hittar SEK i listan på currency?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår Paradox problem, hela deras model bygger på hängivna fans inom en extremt nichad marknad.
Paradox säljer inte CoD 29 med 2miljarder i reklam, de bygger sin verksamhet på extremt insatta och lojala nördar.
Folk köper Paradox spel för att de är Paradox spel och då är deras rykte viktigare än några extra kronor per såld kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Vad var problemet med höjningen? Var det väldigt stor skillnad eller något annat? Annars är ju prishöjning rätt hmm vanligt

Folk böla för dem höjde priserna strax innan steam summersale.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Vad var problemet med höjningen? Var det väldigt stor skillnad eller något annat? Annars är ju prishöjning rätt hmm vanligt

Fast priset på gamla spel brukar ju inte plötsligt höjas efter flera år. Snarare sänkas...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vad som gjorde folk upprörda var flera saker i kombination som föll tillbaka på prishöjningarna, där att prishöjningarna skedde just innan sommarrean på steam var ett av skälen. Höjningen var i vissa fall 100%, och sedan "reades" spelen ut med 50% rabatt på det nya priset. Till det kom klagomål på att de senare spelen från Paradox mer och mer varit ofullständiga när de släppts, och att det behövdes mellan 2-3 DLCs för att faktiskt få tillgång till koncept som räknades som kärnkoncept i spelen, sedan klagades också en hel del på att det blev allt för höga priser för spel som var 2-3 och ibland uppemot 5 år gamla, då de nya priserna blev runt 400 kr eller något, beroende på valuta.

Utöver det var det också en hel del upprördhet över girighet, vilket det kan finnas visst fog för kan jag tycka. Paradox var tidigare rätt små och en utpräglad nischleverantör, det var mest strategiska spel som de levererade, och vinsterna var år för år några miljoner svenska kronor. Nu på sistone då har vinsten stuckit iväg och landade nu det senaste året på 250MSEK, och det var vinst efter skatt. I det sammanhanget verkar det som det kändes lite väl magstarkt för många tidigare fans, så många ändrade sina rekommendationer på Paradox-spel på Steam till negativa. Tror många av spelen fortfarande har negativa rekommendationer på "recent" för övrigt.

Permalänk
Medlem

Generellt smart marknadsstrategi. Högt ordinarie pris för att kunna sänka priserna under kampanjperioder. Det är så det fungerar med allt numera. Finns knappt inga som köper något för ordinarie priser längre.

Permalänk
Medlem

En allt vanligare strategi tyvärr.

1: Var normal = bli sedd som normal
2: Var ett rövhål = bli sedd som ett rövhål
3: Återgå till att vara normal = Bli sedd som en hjälte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

... sedan klagades också en hel del på att det blev allt för höga priser för spel som var 2-3 och ibland uppemot 5 år gamla, då de nya priserna blev runt 400 kr eller något, beroende på valuta.

...

Det där har jag aldrig riktigt förstått egentligen. Varför ska äldre spel vara billigare? Blir de sämre med tiden eller vad?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Hmm, vad är det det brukar heta nu igen? Har sett strategin rätt många gånger. Senast en "sportbutik" som säljer kläder i ett köpcentrum nära mig där en "rea - butiken upphör" har pågått konstant i 3 år. Mig veterligen får rea bara pågå under en kort period och prishöjningen måste ha skett minst 6 månader innan man har en rea.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det där har jag aldrig riktigt förstått egentligen. Varför ska äldre spel vara billigare? Blir de sämre med tiden eller vad?

För att dom blir "omoderna"?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det där har jag aldrig riktigt förstått egentligen. Varför ska äldre spel vara billigare? Blir de sämre med tiden eller vad?

För samma orsak vi har Steam-rea, det ökar försäljningen och intresset för seplet. Till och med vissa utvecklare ger bort spel gratis för att det förhoppningsvis ska öka intresset för spelets DLC eller som med EA att folk köper Battlefield 4.

Är det ingen som köper spelet får du sänka priset, väldigt enkel mattematik.

Sen finns det avarter som Nintendo som bra släpper 10ish-spel till sina konsoler och alla 3e-part spel är skit eller icke existerande.
I en monopol situation är det enklare att hålla uppe priserna än på en fri marknad som PCn med miljontals spel, så Nintendo spel håller generellt ett högre pris längre.

Permalänk
Medlem

@Pepsin:
I regel, beror ju på dock. Finns spel som varit gratis å sen kostat pengar och som också höjts Men väldigt gamla är väl inte rimligt nej. Så det var det som var kruxet.

Visa signatur

.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av GilbertG:

Det där har jag aldrig riktigt förstått egentligen. Varför ska äldre spel vara billigare? Blir de sämre med tiden eller vad?

Spelen blir inte nödvändigtvis sämre med åren, men det kommer nya spel som oftast är bättre (bättre betyder inte per automatik roligare - Pratar ur ett rent tekniskt perspektiv). Så jag tycker det är självfallet att något som blir äldre ska per automatik bli billigare, speciellt för att eventuellt locka in nya kunder till ens produkter.

Vi kan dra en parallell med telefoner;
Skulle du betala 6000kr idag för Galaxy S3 när Galaxy S8 finns i butik för samma pris? S3.an är ju fortfarande en S3.a eller hur?

Jag tror inte du skulle göra det i alla fall - Och jag kan med säkerhet säga att jag aldrig skulle göra det. Däremot kan det vara fantastiskt bra att bibehålla produktionen av S3.an och sälja mycket billigare - Detta för att locka in nya användare till sin(a) produkt(er), men för ett mer överkomligt pris.

Samma scenario som med telefonerna kan tillämpas på mjukvara i detta fall också, jag ser inte något argument som skulle antyda motsatsen (annat än att ett företag äger en viss IP och fortfarande säljer spelet för hutlösa summor för det finns ingen möjlighet för en annan konkurrerande produkt *HOST* Blizzard och Warcraft 3 *HOST*).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hmm, fattar riktigt inte varför fick dem som köpt med dollar inte det här??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton20:

Hmm, fattar riktigt inte varför fick dem som köpt med dollar inte det här??

Dollarpriserna ändrades inte, så inga kunder som betalade med dollar påverkades av prishöjningen. Troligtvis första gången det varit en fördel att Steam kräver betalning i Euro från Sverige, eftersom det oftast brukar vara nära 1:1 paritet med summan i dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Generellt smart marknadsstrategi. Högt ordinarie pris för att kunna sänka priserna under kampanjperioder. Det är så det fungerar med allt numera. Finns knappt inga som köper något för ordinarie priser längre.

Paradox har generellt sett låga ordinarie priser. Deras spel ligger oftare runt €40 vid släpp Jag köper nya bra spel för ordinarie priser för jag kan kosta på mig det. Men t.ex. en student som har dåligt med pengar så förstår jag absolut behovet av att hålla i slantarna.

Ibland blir jag nästan arg på mig själv när jag köpt ett spel extremt billigt på rea och inser att spelet är jättebra. Jag känner att jag borde betalat mer för det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Så jag köpte Hearts of Iron 4 den 17e Juni när det var rea, kan jag få ett gratis spel av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Så jag köpte Hearts of Iron 4 den 17e Juni när det var rea, kan jag få ett gratis spel av dem?

Jo så länge du köpte från en auktoriserad återförsäljare i en annan valuta än amerikanska dollar.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0rditz:

Jo så länge du köpte från en auktoriserad återförsäljare i en annan valuta än amerikanska dollar.

SEK verkar dock inte gå att välja av någon anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Blofeld: Handlar du på steam från sverige så använder du automatiskt Euro. GoG och app store kan jag inte svara på hur det ligger till med SEK dock eftersom jag inte använder dom, men jag antar att det är något liknande system där.

Permalänk
Medlem

Vettigt att bemöta kritik med en ok lösning och att lyssna på spelarna. Thumbs up.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns lite som att de gör detta för att få folk att spela deras mindre eftertraktade spel. Jag kommer fortsätta hålla i plånboken ett tag till när det gäller Paradox.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz