Permalänk

Dell XPS 9560 vs Asus UX550VE

Tjena,

Behöver lite hjälp gällande vilken dator jag ska välja. Står i valet eller kvalet mellan två bärbara datorer.

Dell XPS 9560 15,6 tum modellen med 16gb ram, 97whr batteri 512gb ssd

Eller Asus nya modell som kommer att släppas snart

https://www.dustin.se/product/5011022411/zenbook-ux550ve

Vet inte vilken jag ska välja, men behöver köpråd eftersom att dell har en kampanj på 2000kr just nu samt 10% studentrabatt gör att datorn kostar cirkus 14400.

Alla köpråd och tips uppskattas! Ps, kampanjen tar slut den 26e juni på dells hemsida för de som är intresserade!

Tack på förhand!

Permalänk
Administrativ avgift
Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Wargear101: Vart hittar du studentrabatt? Jag har också student och inne på samma dator som dig. Vad ska du ha den till?

Visa signatur

[]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargear101:

Tjena,

Behöver lite hjälp gällande vilken dator jag ska välja. Står i valet eller kvalet mellan två bärbara datorer.

Dell XPS 9560 15,6 tum modellen med 16gb ram, 97whr batteri 512gb ssd

Eller Asus nya modell som kommer att släppas snart

https://www.dustin.se/product/5011022411/zenbook-ux550ve

Vet inte vilken jag ska välja, men behöver köpråd eftersom att dell har en kampanj på 2000kr just nu samt 10% studentrabatt gör att datorn kostar cirkus 14400.

Alla köpråd och tips uppskattas! Ps, kampanjen tar slut den 26e juni på dells hemsida för de som är intresserade!

Tack på förhand!

Har du inget emot permanenta märken på datorn från dina händer så är det en mycket bra maskin. För egen del kunde jag inte begripa hur en dator som kostar 15k+ inte ens kan ha ett material som klarar av att ha händer vilande mot sig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Dells email

Skrivet av Ceddan93:

@Wargear101: Vart hittar du studentrabatt? Jag har också student och inne på samma dator som dig. Vad ska du ha den till?

Jag mailade faktiskt Dell, skickade en bild på mitt mecenatkort och fick tillbaka en kod. Koden går även att använda i samband med rabatten som är igång nu, så en Dell med specsen ovan kostar just nu 14400. Sjukt prisvärt tycker jag. Men vet inte om jag ska slå till på den eller vänta på ASUSen.

Varför är just Dell datorn bättre? Tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har du inget emot permanenta märken på datorn från dina händer så är det en mycket bra maskin. För egen del kunde jag inte begripa hur en dator som kostar 15k+ inte ens kan ha ett material som klarar av att ha händer vilande mot sig.

Hade en kollega under min praktik som hade XPS:en, verkade inte klaga över det faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargear101:

Varför är just Dell datorn bättre? :).

Dubbelt så mycket RAM och SSD, ~30% större batteri samt "fullstor" SD-kortläsare, t.ex. Dessutom har modellen varit ute ett tag så många av dess problem är redan kända (det finns en bunt, se tråden om Dell XPS 9560 - http://www.sweclockers.com/forum/trad/1459626-dell-xps-15-956....

Det som talar för Asus är ett bättre grafikkort (ca 15-30% fler FPS beroende på spel och inställningar) och möjligtvis "full" Thunderbolt 3 (Dell har två av fyra lanes aktiverade - detta spelar mest roll om du tänkt ansluta ett externt grafikkort och sedan spela på laptopens skärm). Eftersom Asus:en inte släppts än finns inga recensioner och då blir det svårt att veta hur den uppför sig jämfört med XPS:en (är skärmen lika bra, kan man enkelt uppgradera RAM/SSD, hur är byggkvaliteten, klarar kylningen av grafikkortet eller throttlar det så det ändå blir samma upplevelse som med XPS:en, etc.). Finns en konfiguration av Asus:en med lika mycket RAM/SSD men då sticker priset iväg: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4359444.

Om du kan ligga ute med pengarna är ju en möjlighet att beställa från Dell imorgon och se om det hinner dyka upp recensioner på Asus:en innan XPS:en levererats. Verkar ta ungefär 10-14 dagar för leverans och då har du ytterligare 14 dagar att ångra köpet efter detta.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har du inget emot permanenta märken på datorn från dina händer så är det en mycket bra maskin. För egen del kunde jag inte begripa hur en dator som kostar 15k+ inte ens kan ha ett material som klarar av att ha händer vilande mot sig.

Och dessutom har man haft det i flera år nu. Om det är någon tröst så är Alienware (också Dell) ännu sämre. Ja, trodde heller inte att det var möjligt att något material kunde vara sämre men Dell överbevisade mig

Permalänk
Skrivet av Schn3id3r:

Dubbelt så mycket RAM och SSD, ~30% större batteri samt "fullstor" SD-kortläsare, t.ex. Dessutom har modellen varit ute ett tag så många av dess problem är redan kända (det finns en bunt, se tråden om Dell XPS 9560 - http://www.sweclockers.com/forum/trad/1459626-dell-xps-15-956....

Det som talar för Asus är ett bättre grafikkort (ca 15-30% fler FPS beroende på spel och inställningar) och möjligtvis "full" Thunderbolt 3 (Dell har två av fyra lanes aktiverade - detta spelar mest roll om du tänkt ansluta ett externt grafikkort och sedan spela på laptopens skärm). Eftersom Asus:en inte släppts än finns inga recensioner och då blir det svårt att veta hur den uppför sig jämfört med XPS:en (är skärmen lika bra, kan man enkelt uppgradera RAM/SSD, hur är byggkvaliteten, klarar kylningen av grafikkortet eller throttlar det så det ändå blir samma upplevelse som med XPS:en, etc.). Finns en konfiguration av Asus:en med lika mycket RAM/SSD men då sticker priset iväg: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4359444.

Om du kan ligga ute med pengarna är ju en möjlighet att beställa från Dell imorgon och se om det hinner dyka upp recensioner på Asus:en innan XPS:en levererats. Verkar ta ungefär 10-14 dagar för leverans och då har du ytterligare 14 dagar att ångra köpet efter detta.

Ja, precis... Finns inga recensioner, såg en snabbtitt på datorn och det va sjukt mycket flex på tangentbordet. Blir nog XPSen tills det kommer lite recensioner. Annars kanske en billig Ultrabook och sen bygga en minipc med samma prestanda, har redan lite delar. Vilken Ultrabook är i så fall att föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och dessutom har man haft det i flera år nu. Om det är någon tröst så är Alienware (också Dell) ännu sämre. Ja, trodde heller inte att det var möjligt att något material kunde vara sämre men Dell överbevisade mig

Ibland undrar man ju om de ens testar grejorna innan de tar beslut om att använda dem :S

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Dubbelt så mycket RAM och SSD, ~30% större batteri samt "fullstor" SD-kortläsare, t.ex. Dessutom har modellen varit ute ett tag så många av dess problem är redan kända (det finns en bunt, se tråden om Dell XPS 9560 - http://www.sweclockers.com/forum/trad/1459626-dell-xps-15-956....

Det som talar för Asus är ett bättre grafikkort (ca 15-30% fler FPS beroende på spel och inställningar) och möjligtvis "full" Thunderbolt 3 (Dell har två av fyra lanes aktiverade - detta spelar mest roll om du tänkt ansluta ett externt grafikkort och sedan spela på laptopens skärm). Eftersom Asus:en inte släppts än finns inga recensioner och då blir det svårt att veta hur den uppför sig jämfört med XPS:en (är skärmen lika bra, kan man enkelt uppgradera RAM/SSD, hur är byggkvaliteten, klarar kylningen av grafikkortet eller throttlar det så det ändå blir samma upplevelse som med XPS:en, etc.). Finns en konfiguration av Asus:en med lika mycket RAM/SSD men då sticker priset iväg: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4359444.

Om du kan ligga ute med pengarna är ju en möjlighet att beställa från Dell imorgon och se om det hinner dyka upp recensioner på Asus:en innan XPS:en levererats. Verkar ta ungefär 10-14 dagar för leverans och då har du ytterligare 14 dagar att ångra köpet efter detta.

Nu är ångesten på topp. Var väldigt sugen på ux550 pga full Thunderbolt samt grafikkortet. Men om jag kan få en xps för 14400vkr jämfört med ux550 för 20 000 så kanske man borde gå på det billigare säkra alternativet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aradove:

Nu är ångesten på topp. Var väldigt sugen på ux550 pga full Thunderbolt samt grafikkortet. Men om jag kan få en xps för 14400vkr jämfört med ux550 för 20 000 så kanske man borde gå på det billigare säkra alternativet.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt det jag betar på... Man vet ju liksom vad man får. Jag brukar inte spela så avancerade titlar, skönt att den klarar av det. Men alltid bättre med lite mer hästar i stallet kanske...?

Permalänk
Permalänk

Jag har haft Dell XPS 15 och använder en XPS 13 nästan dagligen. Tycker överlag att XPS är fantastiska datorer med riktigt bra bygg kvalitet. Nu har jag inte känt på den nya Zenbooken, men den verkar riktigt trevlig. Likvärda specs som XPS 15 men med ett GTX 1050 Ti istället för ett 1050. En rejäl uppgradering gentemot 1050 som sitter i XPS 15. Om du tänkte spela något överhuvudtaget skulle jag köra på Zenbook. Sedan verkar byggkvaliteten riktigt bra. Även designen med den betydligt tunnare ramen gentemot föregående modeller är riktigt snygg. Kanske till och med snyggare än XPS 15(smaksak såklart).

Om nu byggkvaliteten lever upp till mina förväntningar skulle jag kört på Zenbook faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

@WHProductions:

Finns det någonstans man skulle kunna känna på dessa datorer?
Jag har inte sett xps på någon affär. Inte heller vet jag om Inet ( som kommer sälja den) har så att man klämma och känna på den.

Jag vill ju kunna spela. Målet var bland.a. att kunna slänga ut stationära. Samtidigt när man är konstant på fot vill man har bra skärm, låg vikt, osv...

Måste googla några timmar till. Tänk om jag jobbade lden tid som jag funderade på vilken dator jag skulle han. Då skulle jag har tjänat in de pengarna på nolltid.

Permalänk
Skrivet av aradove:

@WHProductions:

Finns det någonstans man skulle kunna känna på dessa datorer?
Jag har inte sett xps på någon affär. Inte heller vet jag om Inet ( som kommer sälja den) har så att man klämma och känna på den.

Jag vill ju kunna spela. Målet var bland.a. att kunna slänga ut stationära. Samtidigt när man är konstant på fot vill man har bra skärm, låg vikt, osv...

Måste googla några timmar till. Tänk om jag jobbade lden tid som jag funderade på vilken dator jag skulle han. Då skulle jag har tjänat in de pengarna på nolltid.

XPSen är byggd som en tank. Några på jobbet hade den och den är extremt välbyggd. Vilket jag inte tror ASUSen är, inte av de erfarenheter jag har av ASUS. Jag kommer förmodligen beställa Dell datorn imorgon och se om de hinner komma några reviews på asusen under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargear101:

Ja, precis... Finns inga recensioner, såg en snabbtitt på datorn och det va sjukt mycket flex på tangentbordet. Blir nog XPSen tills det kommer lite recensioner. Annars kanske en billig Ultrabook och sen bygga en minipc med samma prestanda, har redan lite delar. Vilken Ultrabook är i så fall att föredra?

Det beror på vad huvudsyftet med datorn är samt dina eventuella krav och övriga prioriteringar

Har ingen specifik Ultrabook i minnet just nu. HP verkar rätt prisvärda med studentrabatt. För skola/föreläsningar kanske en hybrid kan vara ett alternativ? T.ex https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4001619 - är väl främst batteritiden som kan bli ett problem där (~4-5 h om jag minns rätt, finns test på bl.a notebookcheck.net).

Kan återkomma med några bärbara som skulle kunna vara alternativ till XPS. Lång historia kort beställde jag UHD modellen sist Dell hade rea, insåg att den för mina behov skulle kunna ersätta en stationär, men fick skicka tillbaka XPS:en p.g.a coilwhine (hade även en tangent som var lite svampig och skevt chassi). Lutar åt att prova lyckan en gång till då jag inte hittar något motsvarande, särskilt inte till priset efter rabatterna (Dell + studentrabatt). Dessutom gick leverans, retur och återbetalning väldigt smidigt.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargear101:

XPSen är byggd som en tank. Några på jobbet hade den och den är extremt välbyggd. Vilket jag inte tror ASUSen är, inte av de erfarenheter jag har av ASUS. Jag kommer förmodligen beställa Dell datorn imorgon och se om de hinner komma några reviews på asusen under tiden.

Jag har haft en Asus zenbook i 4 år nu, toppmodellen. I princip allt med den är bra förutom batteritid (vilket inte kan jämföras med dagens datorer). Jag har gillat tangentbordet särskilt mycket. Den har följt med i vått och torrt. Det är den erfarenhet jag haft av Asus och det har varit kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargear101:

Tyvärr inte. Batteritiden enligt recensioner är 2-3 timmar vid surf :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har fortfarande min XPS liggandes i ett hörn och använder min latitude, kommer inte överens med den alls, tangentbordet har märkligare form än alla andra bärbara jag haft, vet inte riktigt vad det är, eller om det är formatet som inte passar mina händer.
Testat med vinyl-skin också, men nja, trivs inte.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargear101:

Tjena,

Behöver lite hjälp gällande vilken dator jag ska välja. Står i valet eller kvalet mellan två bärbara datorer.

Dell XPS 9560 15,6 tum modellen med 16gb ram, 97whr batteri 512gb ssd

Eller Asus nya modell som kommer att släppas snart

https://www.dustin.se/product/5011022411/zenbook-ux550ve

Vet inte vilken jag ska välja, men behöver köpråd eftersom att dell har en kampanj på 2000kr just nu samt 10% studentrabatt gör att datorn kostar cirkus 14400.

Alla köpråd och tips uppskattas! Ps, kampanjen tar slut den 26e juni på dells hemsida för de som är intresserade!

Tack på förhand!

Har du köpt dator än? Nu har Dell 10 % igen så det motsvarar det pris som var innan på xps. Så nu sitter man nära köpknappen igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aradove:

Har du köpt dator än? Nu har Dell 10 % igen så det motsvarar det pris som var innan på xps. Så nu sitter man nära köpknappen igen

Skickades från m.sweclockers.com

Det gjorde jag faktiskt! Fick min XPS igår. Fick 10% studentfabatt och dem där 2000kr rabatt som dem hade under kampanjen. Hittils väldigt nöjd!

Permalänk
Medlem

Sitter själv och väntar på en recension på UX550, hoppas på att den lanseras i Sverige inom en månad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wait no more!

Skrivet av Levan:

Sitter själv och väntar på en recension på UX550, hoppas på att den lanseras i Sverige inom en månad

Skickades från m.sweclockers.com

Den mindre modellen av UX550 med 8GB/256GB verkar finnas hos Inet, men varken hos Dustin eller Komplett.

https://www.inet.se/hitta?q=ux550

Väldigt sugen, men väntar på riktig test.

Permalänk
Medlem

@Zirk:

Det är synd att man inte kan uppgradera ramen på den mindre varianten.

Permalänk
Medlem

Har ni (eller någon annan) en aning om de två varianterna av UX550 på prisjakt är de enda som kommer till Sverige? Är själv mest intresserad av "den större" (16 GB ram & 512 GB SSD) men inte av pekskärm eller högglansig finish.

Läste lite om Gigabyte Aero 15 för någon månad sedan som ocksp verkar trevlig, men den verkar inte komma till Sverige :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag önskar verkligen att den billigare hade haft möjlighet att få in 16gb ram kanske inte är så big deal dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Jag har fortfarande min XPS liggandes i ett hörn och använder min latitude, kommer inte överens med den alls, tangentbordet har märkligare form än alla andra bärbara jag haft, vet inte riktigt vad det är, eller om det är formatet som inte passar mina händer.
Testat med vinyl-skin också, men nja, trivs inte.

Håller med dig. Hade den nya XPS15 ett tag i våras men vi blev aldrig riktigt sams. Jag kunde aldrig skriva ordentligt med det där tangentbordet och touchpaden funkade dåligt i linux och inte speciellt bra i windows heller. Fläkten levde sitt egna liv trots låga temps och cpu-användning. Högtalarna var sämst. Annars är formatet väldigt bra, liten och relativt lätt för att vara 15 tum (men fortfarande rätt tung med laddaren i ryggsäcken). 4K-skärmen var sjukt bra!

Gick tillbaka till min kära gamle Macbook Air. Synd att man inte det inte finns större ssd att köpa till den.

Jag gissar att asusen inte är speciellt mycket bättre heller, mest för att min erfarenhet av pc laptops enbart varit skit.

Permalänk
Medlem

Fick min hem UX550 tidigare idag (mindre varianten för 16.000:- från Inet).
Då jag använder dator till enklare spel (RL, dota, csgo) och även studerar så sökte jag en dator optimal för båda.
Kan säga såhär. Asus överdriver inte med sin snitsiga markandsföringsstrategi "power house", denna är verkligen något helt annat. Skulle inte komma på fråga att handla en Dell framför Asus.

Permalänk
Medlem

@Everhard:

Kan vi få en minirecension?