Mediaspelaren MPC-HC läggs på is

Permalänk
Melding Plague

Mediaspelaren MPC-HC läggs på is

Det vankas dystra tider för klassiska mediaspelaren MPC-HC. I brist på utvecklare läggs projektet i malpåse, där 1.7.13 blir sista versionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Naj =/

Permalänk
Medlem

Det var ju trist. MPC-HC är helt klart min favoritmediaspelare. Hoppas någon tar över projektet i framtiden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vlc + Winamp är allt som behövs ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Personligen så kör jag XBMC/Kodi sedan många år tillbaka. Den mest kompatibla mediaspelare jag någonsin använt också den som jag upplever har bäst kvalitet på uppspelningen.
Enda jag kan komma på som man kan ha emot den är väl att den har ett eget interface och trivs bäst i fullskärm.

Permalänk
Medlem

Banne mig !
Vad skall man använda då ? -.-
Allt annat är ju så extremt bloatat numera (stirrar ilskt på VLC).

Permalänk
Medlem

Lär inte dröja länge innan det fortsätter med nytt folk liknande övergången från MPC till MPC-HC.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Är projektet öppen källkod? Om det inte är det borde de släppa koden fri så någon annan kan driva det vidare.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Lär inte dröja länge innan det fortsätter med nytt folk liknande övergången från MPC till MPC-HC.

Hoppas verkligen på det.
Men risken är ju att det gafflas ut och inget projekt tar verklig fart.

Permalänk
Snusfri

Lätt bästa mediaspelaren någonsin, hoppas verkligen att någon tar över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Är projektet öppen källkod? Om det inte är det borde de släppa koden fri så någon annan kan driva det vidare.

Ja, källkoden finns här: https://github.com/mpc-hc/mpc-hc

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Banne mig !
Vad skall man använda då ? -.-
Allt annat är ju så extremt bloatat numera (stirrar ilskt på VLC).

En version du har lagrad på hårddisken kanske? den försvinner ju inte bara så där. Tråkigt att den läggs ner i alla fall. Min favorit utan tvekan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera alla mpc-be, fork från mpc-hc av en del av utvecklarna (tycker generellt att mpc-hc utvecklingen dog av lite efter detta). Lite mer funktioner, snyggare ui och utvecklas friskt fortfarande.

Kört det senaste två åren, supernöjd.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

SMPlayer (som bygger på mplayer) är ett lika bra.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Kan rekommendera alla mpc-be, fork från mpc-hc av en del av utvecklarna (tycker generellt att mpc-hc utvecklingen dog av lite efter detta). Lite mer funktioner, snyggare ui och utvecklas friskt fortfarande.

Kört det senaste två åren, supernöjd.
Skickades från m.sweclockers.com

Den såg bättre ut. Hoppas att den supportar alla format som MPC-HC gör. Hade ingen aning att denna fanns

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Bara för att den inte uppdateras längre behöver man ju inte sluta använda den, själv kommer jag nog använda den en lång tid framöver, min klar favorit.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kör själv med Mpv

Permalänk
Inaktiv

Ni borde alla prova VLC 3.0 Beta, den klara faktiskt av att spela videos nu

Permalänk
Medlem

mpv är bättre oavsett

Permalänk
Skrivet av anon267242:

Ni borde alla prova VLC 3.0 Beta, den klara faktiskt av att spela videos nu

Hade problem med filmer i x.265 med hög bitrate, använder MPC-HC för dem. Får ge VLC betan ett nytt försök

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Den såg bättre ut. Hoppas att den supportar alla format som MPC-HC gör. Hade ingen aning att denna fanns

Är väl främst en sak som skiljer sig, mpc slängde ut sina interna codecs i 1.7 och kör bara lav filters rakt av. Mpc-be kör fortfarande ett eget bibliotek som bygger på ffdshow. Tror dock inte den gemene mannen märker någon som helst skillnad. Personligen kör jag dock en installation lav filters externt så använder det i kombination med mpc-be.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Bara för att den inte uppdateras längre behöver man ju inte sluta använda den, själv kommer jag nog använda den en lång tid framöver, min klar favorit.

Precis. Kör man dessutom med extern renderare så håller den nog ett bra tag till.
Tills det kommer något bättre fortsätter jag köra på MPC och MadVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

En version du har lagrad på hårddisken kanske? den försvinner ju inte bara så där. Tråkigt att den läggs ner i alla fall. Min favorit utan tvekan

Självklart så kommer jag använda den så länge det går.
Men om några år eller kanske tidigare så kommer det ju nån uppdatering av windows som sabbar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

snyggare uiSkickades från m.sweclockers.com

Fast just UI'et är ju en stor del av poängen med MPC-HC.
Varför ändra på nånting som redan är perfekt !, med all cred till MS som faktiskt får till det ibland (även om det var länge sen nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Kan rekommendera alla mpc-be, fork från mpc-hc av en del av utvecklarna (tycker generellt att mpc-hc utvecklingen dog av lite efter detta). Lite mer funktioner, snyggare ui och utvecklas friskt fortfarande.

Kört det senaste två åren, supernöjd.
Skickades från m.sweclockers.com

Haha wat? Sen när är snyggheten något viktigt för UIn? Funktion > utseende. Sen var de ruskigt fult och gammalt utseende

Permalänk
Inaktiv

Skit också! Denna har man ju använt till allt sedan urminnes tider.

Tack för tipset om Mpc-be. Den ser ju faktiskt trevlig ut med mörkt tema

Permalänk
Medlem

Sata, är ju den enda spelare jag använder j princip. VLC för agera stand in ibland om det är nån känslig fil som ska spelas upp, men saknar framförallt funktionen att hoppa fram och tillbaka och att justera volymen med hjälp av piltangenterna. Sen har jag heller aldrig fattat varför VLC har så pass mycket högre volym än övriga spelare?
Är egentligen dess enda fördel som jag ser, om man har en fil med exceptionellt låg volym så skiner den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Banne mig !
Vad skall man använda då ? -.-
Allt annat är ju så extremt bloatat numera (stirrar ilskt på VLC).

Jag är skitnöjd med potplayer som jag bytte till från MPC-HC för ett bra tag sedan. Kör det tillsammans med MadVR på min stationära men utav MadVR på min bärbara. (MadVR med många inställningar aktiverade drar en del mer ström än HW decoder.) Extremt många inställningar vilket är både suveränt men även en nackdel om man inte vet vad de gör, jag känner mig iaf väldigt bekväm. Det enda negativa jag har upplevt är att det inte är OSS, de har däremot ingen bloatware.

Trots att jag sedan länge bytt, tar ändå av den metaforiska hatten för MPC-HC.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig använda VLC, hatat spelaren sedan dag1, provat flera gånger, hemskt interface, gui, ikoner etc etc.

MPC kommer fungera minst lika bra i flera år som det gör nu typ så