Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mediaspelaren MPC-HC läggs på is

Permalänk
Medlem

Bara att installera MPC-BE istället, snyggare interface och har fortfarande devs. För de som vill lägga en liten slant så kan jag även rekommendera Splash 2.0, kan kolla på filmer och serier med interpolation och personligen tycker jag det funkar mycket smidigare än SVP.

De som tänker byta från MPC-HC till MPC-BE kan ladda ner min toolbar om de vill: http://the-choo-choo-shoe.deviantart.com/art/Shaded-toolbar-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast just UI'et är ju en stor del av poängen med MPC-HC.
Varför ändra på nånting som redan är perfekt !, med all cred till MS som faktiskt får till det ibland (även om det var länge sen nu).

Och du kör fortfarande klassiskt grått Windows skinn då också antar jag?

Nu var det kanske inte att det gamla wmp var perfektion utan att wmp7 och framtida släpp var helt bedrövliga.

Men smaken är som baken... Dessutom så är de rätt lika (mpc Hc och be) sett till funktion och layout, och är rätt skalbara, är ju mest bara mörkare. Själv kör jag bara med en seekbar och boarderless ändå å kör resten med snabbkommandon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Banne mig !
Vad skall man använda då ? -.-
Allt annat är ju så extremt bloatat numera (stirrar ilskt på VLC).

Vad är det som är bloatat med VLC?

Skrivet av anon267242:

Ni borde alla prova VLC 3.0 Beta, den klara faktiskt av att spela videos nu

I mitt fall så har VLC alltid klarat att spela allt. Det ända är att när man spolar fram så behöver den uppdatera bilden innan den fixar till sig.

Permalänk
Medlem

Jag kommer fortsätta använda den. Det är den enda mediaspelare jag använder. Det finns ju inga andra som är bra. Folk pratar om VLC men den har jag testat och den är ju verkligen usel i jämförelse. Verkligen kass. Urdålig.

Så jag får hoppas på förnyat intresse eller att någon tar upp en fork så småningom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Banne mig !
Vad skall man använda då ? -.-
Allt annat är ju så extremt bloatat numera (stirrar ilskt på VLC).

Rekommenderar att testa mpv. Fri, open-source, och finns till Linux, Windows, OSX, Android, och några BSD varianter.

Permalänk
Medlem

Använder själv GOM Player, den spelar det mesta och har bra interface lite bloat vid installationen dock.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Fäller ingen tår för det. Potplayer everyday all day.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Bara att installera MPC-BE istället, snyggare interface och har fortfarande devs. För de som vill lägga en liten slant så kan jag även rekommendera Splash 2.0, kan kolla på filmer och serier med interpolation och personligen tycker jag det funkar mycket smidigare än SVP.

De som tänker byta från MPC-HC till MPC-BE kan ladda ner min toolbar om de vill: http://the-choo-choo-shoe.deviantart.com/art/Shaded-toolbar-f...

Jag buggar o tackar stort!

Visste inte heller om att MPC-BE fanns. Och visst vart det snyggare interface!

Ja vad är det man säger: "The King is dead, long live The King!"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bästa mediaspelaren helt klart.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Inte använt MPC-HC så mycket. Men enligt mig bättre än VLC (enklare att få igång 5.1 ljud t.ex).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Oh fan, alltid kört MPHC. Dock så är det en sådan sak man installerar när man installerar Windows och sedan aldrig uppdaterar därefter, så lär hålla i sig ett tag till

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frejoh466:

Vad är det som är bloatat med VLC?

I mitt fall så har VLC alltid klarat att spela allt. Det ända är att när man spolar fram så behöver den uppdatera bilden innan den fixar till sig.

Har du testat att spela en Atmos 7.1 video? för den klara inte att spela det ljudet idag Betan gör, ladda ner den

Permalänk
Skrivet av Cadzon:

Vlc + Winamp är allt som behövs ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Winamp har ju också slutat få stöd dock. Så lär inte vara lätt att använda med framtida OS eller helt ny hårdvara osv.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

1521 stars och 512 forks på GitHub. Då borde det finnas utvecklare.
Projektet är öppet källkod, så kanske någon här på SweClockers som vill hjälpa till att utveckla?

Annars får ni väl gå vidare till någon fork eller annan mediaspelare. Själv använder jag inte MPC-HC då jag inte använder Windows.

Permalänk
Medlem

Efter lång och trogen tjänst i ca ett decennium fick MPC-HC gå i pension idag. Faktum är att offline-mediaspelare är utrotningshotade på goda grunder. Streamingtjänster är här.

Som offlinespelare kommer jag nu använda Windows inbyggda som dessutom körs sandboxad i AppContainer.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk

Suttit hela dagen med att göra MPV så likt MPCHC i hur spelaren fungerar.
Inte gjort så "m" minimerar+pausar än så länge.
Men det mesta ska funka som MPCHC

https://drive.google.com/file/d/0B7UsTde5WiXKUi1wR3VqTTBZbzg/...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Tråkigt helt klart, men jag tror inte att detta betyder slutet för spelaren. Jag har dock bara haft strul med MPC-HC på sistone. Nu kör jag enbart DSPlayer (Kodi) och VLC.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kodi/xbmc spelar allt jag slängt på den de senaste ja vad blir det 10?senaste åren när de först släpptes till xbox

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använt detta dagligen i åratals, såg denna nyhet och kollade om jag låg på denna sista version, låg kvar på den version som var aktuell då jag senast installerade om windows från grunden vilket var strax efter X99 releasen då jag skaffade nuvarande setupen!

Om inget radikalt förändras för avkodning av video så lär jag stå mig på denna version minst lika länge, är förhoppningen iaf!

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Rekommenderar att testa mpv. Fri, open-source, och finns till Linux, Windows, OSX, Android, och några BSD varianter.

Håller med, mpv är överlägset alla andra videospelar-appar i nuläget.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tycker potplayer är avseläget bättre än mpc-hc så förstår varför den sistnämnda lagdes på is

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med, mpv är överlägset alla andra videospelar-appar i nuläget.

App är nog inte det rätta ordet för mpv då det är gjort av linux-användare, för linux-användare. Som exempel kan du använda Vulkan i mpv istället för OpenGL om du kör linux. Men det kan du inte med Windows.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:
Går ju onekligen använda MPC-HC i en överskådlig framtid. Sitter själv på KCP packet med flera år gamla codecs/madVR och version av MPC-HC som fungerar felfritt än idag med Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Vlc + Winamp är allt som behövs ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Winamp 2.95 med k-lite codec pack är allt man behöver i windows för min del. Både för musik och video.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Detta är ingen nyhet alls. Har enbart varit otroligt små uppdateringar senaste åren. Förvisso, fungerar allting i princip bättre än t.ex. VLC fortfarande, vilket är imponerande.

Som många andra säger finns MPC-BE som alternativ. Alla är dock i princip "forks" av MPC i sig.

Permalänk
Skrivet av Cable:

Detta är ingen nyhet alls. Har enbart varit otroligt små uppdateringar senaste åren. Förvisso, fungerar allting i princip bättre än t.ex. VLC fortfarande, vilket är imponerande.

Som många andra säger finns MPC-BE som alternativ. Alla är dock i princip "forks" av MPC i sig.

Precis.
WinAMP slutade få uppdateringar för länge sedan, men till och med versioner från 15 år bakåt kan köras på Windows 10 utan några direkta problem.
MPCHC kanske inte längre får lika stor uppmärksamhet bland utvecklande personer men det betyder inte att det kommer sluta funka bara för att.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingtner:

App är nog inte det rätta ordet för mpv då det är gjort av linux-användare, för linux-användare. Som exempel kan du använda Vulkan i mpv istället för OpenGL om du kör linux. Men det kan du inte med Windows.

Ingår Vulkan-stöd på samtliga plattformar i den nya definitionen av applikation?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag använde Zoom Player i många år. Det är mycket flexibelt och fullknökat med inställningar för den som tycker om att anpassa sin spelare. Man kan välja om man vill köra sitt GUI som en fristående spelare, eller om den ska köras i helskärm som ett mediacenter. För något år sedan bytte jag operativsystem till Linux Mint och sedan dess har jag använt Kodi istället. Den fungerar kanon. Jag gillar speciellt att den automatiskt kan ställa om grafikkortets uppdateringsfrekvens efter videon som spelas så att det blir perfekt flyt på TV:n. HD-video som är inspelat i 23,976 FPS spelas upp i 24 FPS som TV:n använder. Ljudströmmen samplas upp något lite (en tusendel) så att ljudet förblir synkat med videon. I ZoomPlayer behövde jag installera filtret ReClock för att uppnå samma effekt och det var inte stabilt alla ggr.

Kodi har många funktioner som jag ännu inte utforskat. T.ex. tror jag att man ska kunna fjärrmanövrera spelaren via en app på sin surfplatta/mobiltelefon. Något att kika närmare på en regnig dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Skrivet av Tornado:

Jag använde Zoom Player i många år. Det är mycket flexibelt och fullknökat med inställningar för den som tycker om att anpassa sin spelare. Man kan välja om man vill köra sitt GUI som en fristående spelare, eller om den ska köras i helskärm som ett mediacenter. För något år sedan bytte jag operativsystem till Linux Mint och sedan dess har jag använt Kodi istället. Den fungerar kanon. Jag gillar speciellt att den automatiskt kan ställa om grafikkortets uppdateringsfrekvens efter videon som spelas så att det blir perfekt flyt på TV:n. HD-video som är inspelat i 23,976 FPS spelas upp i 24 FPS som TV:n använder. Ljudströmmen samplas upp något lite (en tusendel) så att ljudet förblir synkat med videon. I ZoomPlayer behövde jag installera filtret ReClock för att uppnå samma effekt och det var inte stabilt alla ggr.

Kodi har många funktioner som jag ännu inte utforskat. T.ex. tror jag att man ska kunna fjärrmanövrera spelaren via en app på sin surfplatta/mobiltelefon. Något att kika närmare på en regnig dag.

Ja är inte svårt att ställa in, rekomenderar yatse framför kodi appen. Stabil och har fler funktioner (men att den inte kraschar då och då är stort plus).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Nooooo!!!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact
CPU: 8700K i 4.8ghz /// Corsair VENGEANCE 16GB DDR4 3000MHz
Cpu Kylare: Noctua NH-U12A Chromax Black
GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING
Skärm 1: 27" LG 27GP850, Skärm 2: 27" LG27GL83A-B