Startproblem efter försök att åtgärda 100 % diskanvändning

Permalänk
Medlem

Startproblem efter försök att åtgärda 100 % diskanvändning

Mitt problem började med att diskanvändningen visade 100 % i aktivitetshanteraren och datorn var därmed slö. Efter googling hittade jag detta:

"Open up a run dialog by holding down the Windows Key and pressing R. In the "Open" field, enter "services.msc". Look for "Windows Search" and "Superfetch."

Go to each of these entries. Right click on one and select "Properties." In the dropdown box labeled "Startup type," choose Disabled. After leaving the properties window, press "Stop" in the upper left corner. Do this for both."

Jag gjorde det, men inget blev bättre. Jag hittade därefter följande tips:

"From the Windows Menu, go to Settings, then go to System and then go to Notifications and Actions. Turn off "Show Me Tips About Windows". That's it. It takes maybe a minute or two to lower the disk usage and I would recommend ending any process in task manager that's making the disk usage go up in the meantime. Usage percentage should go down and stay around 1-2%."

Mycket riktigt gick det ner till de siffrorna, men kort därefter steg det igen och stannade på 100 procent igen. Så jag fortsatte söka och hittade detta:

"After trying stopping and disabling WSearch, superfetch and BIT all worked temporarily. the real culprit seemed to be the pagefile settings. go to control panel/system and security/system/advanced system settings under performance click settings, advanced tab click change, set min to 1024 x your ram to convert to MB and set max to 2 x the min. click set, OK and apply. requires a restart. Stopped my 100% disk usage and windows now loads faster hope this helps."

Jag gjorde det och omstarten tog väldigt lång tid att göra, men jag lät det jobba. Till slut var det klart, men allt jag fick var en blank skärm där endast muspekaren syns. Det har jag fått flera gånger nu och att starten tar väldigt länge, den står på "Acer-skärmen" en god stund innan hjulet börjar snurra och så snurrar det länge.

I ett skede idag fick jag upp min bakgrundsbild på "låsskärmen" och kunde sedan skriva in min kod och det stod också välkommen som det brukar, men därefter blev skärmen svart och endast muspekaren syntes igen. Jag lyckades även en gång genom Ctrl+Alt+Del komma till den menyn, men att klicka på något gav inget annat än en blank skärm med muspekaren som enda detalj.

Har någon något förslag på vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Aktivera felsäkert läge och gör en systemåterställning eller installera om hela windows.
https://datorsidan.se/hur-man-aktiverar-felsakert-lage-i-wind...

Permalänk

Vänligen ladda ner Farbar Recovery Scan Tool och spara den på skrivbordet.

OBS: Du måste köra version kompatibel med ditt system. Om du är osäker på vilken version gäller för ditt system ladda dem båda och försök och köra dem. Endast en av dem kommer att köras på ditt system som kommer att vara den rätta versionen.

[LIST]
[*] Högerklicka för att köra som administratör (XP-användare klickar Kör efter mottagandet av Windows Security Varning - Öppna fil). När verktyget öppnas klickar du på Ok
[*] Tryck Scan knappen.
[*] Det kommer att producera en logg som heter FRST.txt i samma katalog verktyget körs från.
[*] Kopiera och klistra loggarna tillbaka hit.
[*] Första gången verktyget körs den genererar en annan log ( Addition.txt - som också finns i samma katalog som FRST.exe / FRST64.exe). Vänligen också klistra loggarna tillsammans med FRST.txt in ditt svar.

Permalänk
Medlem

Det du gjort ska inte paja din Windowsinstallation. Tror snarare att hårddisken börjar ge sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Aktivera felsäkert läge och gör en systemåterställning eller installera om hela windows.
https://datorsidan.se/hur-man-aktiverar-felsakert-lage-i-wind...

Skrivet av FarfarTheWhiteHat:

Vänligen ladda ner Farbar Recovery Scan Tool och spara den på skrivbordet.

OBS: Du måste köra version kompatibel med ditt system. Om du är osäker på vilken version gäller för ditt system ladda dem båda och försök och köra dem. Endast en av dem kommer att köras på ditt system som kommer att vara den rätta versionen.

[LIST]
[*] Högerklicka för att köra som administratör (XP-användare klickar Kör efter mottagandet av Windows Security Varning - Öppna fil). När verktyget öppnas klickar du på Ok
[*] Tryck Scan knappen.
[*] Det kommer att producera en logg som heter FRST.txt i samma katalog verktyget körs från.
[*] Kopiera och klistra loggarna tillbaka hit.
[*] Första gången verktyget körs den genererar en annan log ( Addition.txt - som också finns i samma katalog som FRST.exe / FRST64.exe). Vänligen också klistra loggarna tillsammans med FRST.txt in ditt svar.

Problemet är att skärmen är blank, så jag kan inte ladda ner något och inte heller installera om Windows, vilket jag funderat på att göra.

Skrivet av jocke92:

Det du gjort ska inte paja din Windowsinstallation. Tror snarare att hårddisken börjar ge sig

Den är bara tre år gammal, håller de inte längre än så nu för tiden? Det känns också konstigt att det bara plötsligt skulle hända något, hur kan jag testa om det är något fel på den?

Permalänk
Medlem

Delar kan gå sönder i förtid, så kan mycket väl vara hårddisken eller någon annan komponent. Eller är det något Windowsuppdatering som åkte in i samband med att du grejade som i just din hårdvara in är kompatibel

Hittade den här infon om hur du kan ta in datorn i felsäkert läge. Där kan du köra programmet crystal diskinfo och se hälsostatus på disken. Även crystal diskmar kan du köra. Då ser du prestandan, ska absolut inte ligga under 50 megabyte per sekund i de två övre testen.

Citat:

If Windows 10 fails to boot normally three times over, the fourth time it enters by default in an Automatic Repair mode. Using this mode, you can boot into Safe Mode. To trigger the Automatic Repair mode, you must interrupt the normal boot process three consecutive times: use the reset or the power button on your Windows 10 PC to stop it during boot, before it finishes loading Windows 10. If you use the power button, you might have to keep it pressed for at least 4 seconds to force the power off. When your Windows 10 PC enters the Automatic Repair mode, the first thing you see is a screen that tells you that the operating system is “Preparing Automatic Repair.”
http://www.digitalcitizen.life/4-ways-boot-safe-mode-windows-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Delar kan gå sönder i förtid, så kan mycket väl vara hårddisken eller någon annan komponent. Eller är det något Windowsuppdatering som åkte in i samband med att du grejade som i just din hårdvara in är kompatibel

Hittade den här infon om hur du kan ta in datorn i felsäkert läge. Där kan du köra programmet crystal diskinfo och se hälsostatus på disken. Även crystal diskmar kan du köra. Då ser du prestandan, ska absolut inte ligga under 50 megabyte per sekund i de två övre testen.

Windows uppdaterade sig själv ett par dagar innan dessa problem uppstod.

Jag fick den att förbereda automatisk reparation (som på första bilden på punkt sex på sidan du länkade, men med Acer-loggan istället för Windows. Därefter blev skärmen blank och inte ens muspekaren syntes nu. Det verkar inte lovande det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveber1:

Windows uppdaterade sig själv ett par dagar innan dessa problem uppstod.

Jag fick den att förbereda automatisk reparation (som på första bilden på punkt sex på sidan du länkade, men med Acer-loggan istället för Windows. Därefter blev skärmen blank och inte ens muspekaren syntes nu. Det verkar inte lovande det här...

Ok, i det läget hade jag plockat ur disken och satt den i en annan dator med USB-docka för att rädda data samt göra felsökningen. Men förstår att du inte har den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ok, i det läget hade jag plockat ur disken och satt den i en annan dator med USB-docka för att rädda data samt göra felsökningen. Men förstår att du inte har den möjligheten.

Angående data har jag inte så värst mycket som är värt att spara, nästan enbart en mapp foton som jag ska försöka få över till OneDrive (ja, jag har fått den att starta nu) genom att låta det ta den tid den tar. Det är mera det att jag inte skulle vilja köpa nytt än att jag förlorar så mycket.

Jag skulle kunna höra med någon kompis om de kan hjälpa, själv har jag bara en bärbar förutom denna.

Skickades från m.sweclockers.com