Transportstyrelsen fiasko - läckt information om militära uppgifter samt identitetsskyddade individer

Permalänk
Skrivet av S0Me0n3:

Nu är jag inte 100% insatt i saken men utifrån det lilla jag har kunnat läsa mig fram från olika medier så finns det ingen
information som pekar på att det är en "läcka" i den bemärkelsen att data har kommit på vift. Utan saken som gäller är att Tekniker har haft möjlig tillgång till datan som enligt regelverket inte skulle ha haft det och det är de man undersöker hur det kunde hända och inte att någon har stulit eller delat datan.

ibland måste man spela lite djävulens advokat.
om du suttit framför dom skärmarna och haft den infon, vetat om att säljer den den infon så behöver du aldrig mer jobba i hela ditt liv.
med tanke på att dom troligen inte haft nån koll, vad är det som säger att nån annan stat redan har en kopia ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Med sd vid makten hade informationen troligen legat i Sverige och varit bättre skyddad men är bara teoretiskt och löser inte problemet men är helt sinnessjukt dåligt att så känslig information hanteras så illa och är flera lager av dåligt då socialdemokratiska peter hultqvist vår försvars minister vet om problemet men inte agerar omedelbart till maria ågrens agerande att lägga it delen externt trots säpo varnat henne för det

Så nog handlar det även om parti men även ågrens agerande och att hon blir dömd till grov oaktsamhet och får en böter på 70k med en lön på 110-120k i månaden där en vanlig "svensson" troligt blivit dömd för någon form av förräderi och grov oaktsamhet och fått böter även 4 år + i fängelse är nog en nagel i ögat för många som eldar på karusellen

Vi har inget att vara glada över med en partiledare som inte törs agera och en förtroende vald som representerar folket men bara har eget/parti intresse vilket jag varken har respekt eller förtroende för och skillnaden med SD är att man agerar för landet och folkets bästa och man slipper socialdemokratiska amöba politiken som är en del av problemet

SD har ingen koll. 90% har inte hållit på med politik mer än sedan senaste valet. Med SD vid makten så blir det som det är i USA idag katastrof. där välfärden för svenson bara blir sämre.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ibland måste man spela lite djävulens advokat.
om du suttit framför dom skärmarna och haft den infon, vetat om att säljer den den infon så behöver du aldrig mer jobba i hela ditt liv.
med tanke på att dom troligen inte haft nån koll, vad är det som säger att nån annan stat redan har en kopia ?

Jag förstår vad du menar. Det nog inte så en vanlig tekniker tänker att de ska sälja datan bara för att de har tillgång till det, oftas så vet inte teknikern ens vad det är för data ändå. Säg att du är en Databastekniker som får i uppgift att felsöka varför en SQL backup inte går eller att det är en store procedure som felar som du måste felsöka då är inte det första du tänker att denna DB'n ska jag ta och sälja.

Jag kan se flera scenario framför mig som skulle kunna skapa en situation där obehöriga tekniker får tillgång pga att något måste fixas eller liknande.

Jag ska läsa på mer om vad som hänt i detalj.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Nej, men vår säkerhetsinfo har lämnat landet och lämnats över i relativt okända händer. Sedan har infon om identitetsskyddade åkt in i flertalet utländska företags händer.

Har du källor på att datan har lämnat sverige får du gärna dela det, är nyfiken på om det är så att leverantören har lagrat data på servrar utanför sverige eller om det endast är utländska tekniker som haft tillgång till data som varit lagrad i sverige. För det finns lagar som säger att viss data ej får lämna sverige, minns inte om det är PUL som tar upp det eller någon annat.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Nej, men vår säkerhetsinfo har lämnat landet och lämnats över i relativt okända händer. Sedan har infon om identitetsskyddade åkt in i flertalet utländska företags händer.

Har jag förstått det hela rätt efter presskonferensen etc så har inget lämnat landet. Servrar etc har varit i Sverige hela tiden etc. dock har folk utifrån att rättigheter att titta på sagda data och kunnat göra vad f-n som helst med den. Dock tyder som tidigare sagts inget på att något faktiskt har läckt från den databasen. Dock är det som sagt idiotiskt att skicka information om de med identitetsskydd och det är väl den enda läckan som har bekräftats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S0Me0n3:

Har du källor på att datan har lämnat sverige får du gärna dela det, är nyfiken på om det är så att leverantören har lagrat data på servrar utanför sverige eller om det endast är utländska tekniker som haft tillgång till data som varit lagrad i sverige. För det finns lagar som säger att viss data ej får lämna sverige, minns inte om det är PUL som tar upp det eller någon annat.

Skrivet av fryguy:

Har jag förstått det hela rätt efter presskonferensen etc så har inget lämnat landet. Servrar etc har varit i Sverige hela tiden etc. dock har folk utifrån att rättigheter att titta på sagda data och kunnat göra vad f-n som helst med den. Dock tyder som tidigare sagts inget på att något faktiskt har läckt från den databasen. Dock är det som sagt idiotiskt att skicka information om de med identitetsskydd och det är väl den enda läckan som har bekräftats.

Allright, kan varit jag som missförstått. My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Med sd vid makten hade informationen troligen legat i Sverige och varit bättre skyddad men är bara teoretiskt och löser inte problemet men är helt sinnessjukt dåligt att så känslig information hanteras så illa och är flera lager av dåligt då socialdemokratiska peter hultqvist vår försvars minister vet om problemet men inte agerar omedelbart till maria ågrens agerande att lägga it delen externt trots säpo varnat henne för det

Så nog handlar det även om parti men även ågrens agerande och att hon blir dömd till grov oaktsamhet och får en böter på 70k med en lön på 110-120k i månaden där en vanlig "svensson" troligt blivit dömd för någon form av förräderi och grov oaktsamhet och fått böter även 4 år + i fängelse är nog en nagel i ögat för många som eldar på karusellen

Vi har inget att vara glada över med en partiledare som inte törs agera och en förtroende vald som representerar folket men bara har eget/parti intresse vilket jag varken har respekt eller förtroende för och skillnaden med SD är att man agerar för landet och folkets bästa och man slipper socialdemokratiska amöba politiken som är en del av problemet

Herregud, SD har noll koll och är populistiska. De försöker nu plocka billiga poäng på detta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Herregud, SD har noll koll och är populistiska. De försöker nu plocka billiga poäng på detta.

Hahaha , är detta gamla uppe på tapeten igen " Populistiska "

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hahaha , är detta gamla uppe på tapeten igen " Populistiska "

Om man hoppar på tåget när det går så är det populistiskt ja. Har du någon annan tolkning?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kolla in Sentio:s mätning för juli. Ja den lär inte presenteras i kvällsblaskorna.
SD 26.8%, S dalar och har gjort stadigt.
Alltså enligt senaste mätningen så är SD största partiet i Sverige.
Varför?
Tja, någon som tycker Statsministern gjorde bra ifrån sig idag vid presskonferensen?
Vi tar en rolig jämnförelse, piratkopiering.
Då Transportstyrelsen hittills inte saknar några kopior på registret så behöver inte någon högt uppsatt
Skaka galler eller ens avgå.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Kolla in Sentio:s mätning för juli. Ja den lär inte presenteras i kvällsblaskorna.
SD 26.8%, S dalar och har gjort stadigt.
Alltså enligt senaste mätningen så är SD största partiet i Sverige.
Varför?
Tja, någon som tycker Statsministern gjorde bra ifrån sig idag vid presskonferensen?
Vi tar en rolig jämnförelse, piratkopiering.
Då Transportstyrelsen hittills inte saknar några kopior på registret så behöver inte någon högt uppsatt
Skaka galler eller ens avgå.

Skulle man gå efter varje undersökning så skulle man få en minst sagt skakning regering. Hur bra hade det varit?
Och ja, i denna dager så är det regeringen som måste ta skit för det, det behövs ingen undersökning.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Kolla in Sentio:s mätning för juli. Ja den lär inte presenteras i kvällsblaskorna.
SD 26.8%, S dalar och har gjort stadigt.
Alltså enligt senaste mätningen så är SD största partiet i Sverige.
Varför?
Tja, någon som tycker Statsministern gjorde bra ifrån sig idag vid presskonferensen?
Vi tar en rolig jämnförelse, piratkopiering.
Då Transportstyrelsen hittills inte saknar några kopior på registret så behöver inte någon högt uppsatt
Skaka galler eller ens avgå.

Sentios har för övrigt visats (i de blaskor som ni högt hatar, men likväl vill ni ha att det är ett riktmärke) och har således inte gömts.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Haha.

När jag läste en kurs i informationssäkerhet i höstas sa professorn en sak som har fastnat, han menade att 80% av alla myndigheter inte har tänkt på IT-säkerhet För fem öre. Hade svårt att tro det då, nu förstår jag vad han pratade om.

Sicken vilken soppa detta är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dauit:

Haha.

När jag läste en kurs i informationssäkerhet i höstas sa professorn en sak som har fastnat, han menade att 80% av alla myndigheter inte har tänkt på IT-säkerhet För fem öre. Hade svårt att tro det då, nu förstår jag vad han pratade om.

Sicken vilken soppa detta är

Skickades från m.sweclockers.com

Säkerhet kostar pengar, myndigheter/företag har en årlig budget & säkerhet syns oftast inte = helt bortkastat enligt VD då du plöjer ner miljoner i ett hål och ser dom aldrig igen. vanliga mentaliteten är ju "det händer inte mig"

vänta några månader så ska vi se om Ågren fått nåt nytt jobb.. jisses vilket efternamn jag skulle haft ågren.

edit hehe fel av mig hon får visst en fallskärm på 4,8miljoner

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Haha.

När jag läste en kurs i informationssäkerhet i höstas sa professorn en sak som har fastnat, han menade att 80% av alla myndigheter inte har tänkt på IT-säkerhet För fem öre. Hade svårt att tro det då, nu förstår jag vad han pratade om.

Sicken vilken soppa detta är

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det så att 2007 införde man lagen om intern styrning kontroll, efter att riksrevisionen tidigare dömt ut arbetet med informationssäkerheten på svenska myndigheter. Lagen används bl.a. för att regeringen ska kunna följa upp arbetet som myndigheterna utför. Problemet är att regeringen inte fungerar och GD som bryter mot svensk lagstiftning. Att myndigheter inte tänker på säkerheten skulle jag inte säga, däremot kanske inte alla når riktigt fram att döma av riksrevisionens rapporter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

SD har ingen koll. 90% har inte hållit på med politik mer än sedan senaste valet. Med SD vid makten så blir det som det är i USA idag katastrof. där välfärden för svenson bara blir sämre.

Jimme Åkessons utbildning: Innan Åkesson blev politiker på heltid bedrev han studier i bland annat statsvetenskap, forskningspolitik, förvaltningsrätt, ekonomisk historia, filosofi, nationalekonomi och samhällsgeografi vid Lunds universitet

Stefan Löfvens utbildning: Stefan Löfven gick tvåårig ekonomisk linje på gymnasiet i Sollefteå. Han har gått en svetskurs under 48 veckor på AMU i Kramfors och studerat i ett och ett halvt år på socialhögskolan i Umeå innan han hoppade av studierna.

SD har i min mening lite mer koll på politik....

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jimme Åkessons utbildning: Innan Åkesson blev politiker på heltid bedrev han studier i bland annat statsvetenskap, forskningspolitik, förvaltningsrätt, ekonomisk historia, filosofi, nationalekonomi och samhällsgeografi vid Lunds universitet

Stefan Löfvens utbildning: Stefan Löfven gick tvåårig ekonomisk linje på gymnasiet i Sollefteå. Han har gått en svetskurs under 48 veckor på AMU i Kramfors och studerat i ett och ett halvt år på socialhögskolan i Umeå innan han hoppade av studierna.

SD har i min mening lite mer koll på politik....

Så ren praktskt har Stefan bättre folkad förankring? Gött

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jimme Åkessons utbildning: Innan Åkesson blev politiker på heltid bedrev han studier i bland annat statsvetenskap, forskningspolitik, förvaltningsrätt, ekonomisk historia, filosofi, nationalekonomi och samhällsgeografi vid Lunds universitet

Stefan Löfvens utbildning: Stefan Löfven gick tvåårig ekonomisk linje på gymnasiet i Sollefteå. Han har gått en svetskurs under 48 veckor på AMU i Kramfors och studerat i ett och ett halvt år på socialhögskolan i Umeå innan han hoppade av studierna.

SD har i min mening lite mer koll på politik....

Och hur ser det för resten av SD o S folket då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad som kommit ut eller inte. Det är ett grovt brott. De borde åka i fängelse för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Säkerhet kostar pengar, myndigheter/företag har en årlig budget & säkerhet syns oftast inte = helt bortkastat enligt VD då du plöjer ner miljoner i ett hål och ser dom aldrig igen. vanliga mentaliteten är ju "det händer inte mig"

vänta några månader så ska vi se om Ågren fått nåt nytt jobb.. jisses vilket efternamn jag skulle haft ågren.

edit hehe fel av mig hon får visst en fallskärm på 4,8miljoner

Klart bra säkerhet kostar pengar.
Men när det gäller rikets säkerhet så är det dumt att låta Putins anhängare ansvara för den.
In med tjänstemannaansvaret igen.!
Så hamnar ännu en till i "elefant huset", 4,8 miljoner.
Alla partier borde se till att sådana personer får gå till arbetsförmedlingen.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Inaktiv

Det hela handlar om att tjäna billig politiska poäng, visst jag gillar inte socialdemokraterna. Men säkerheten suger överallt, visst vissa datorer är svåra att komma åt. Men om man pratar att komma åt innehållet så finns denna ofta hos utvecklare som inte ett dugg bryr sig om datasäkerhet.
Undra hur stor andel av alla riktiga utvecklare som gör något större i sverige som dagligen i sin ryggsäck bär med sig känsligt material och enda skyddet är ett Windowslösenord?

Jag ser dataskyddet i sverige lite som med Olof Palme, vi kan skryta över vår Jas, stridsvagnar, ubåtar etc. Men för en person som vet sitt mål, så kan den ge sig på denna utan att gå omvägen.
*edit*
Förtydligande. Jas, stridsvagn ubåtarna skyddade inte på något sätt Palme emot en person/stat som ej väljer ett frontangrepp emot landet utan ger sig på vår statsminister direkt. Detsamma gäller mycket känslig datainformation i sverige, mycket går att komma åt omvägen. Visst den allra mest känsliga informationen är det restriktioner på, men dessa restriktioner sjunker snabbt. Liksom om utvecklarna alltid måste ha all arbete hos kund, så innebär det att den måste jobba hos kund hela tiden, sätta upp versionshanteringssystem hos dem etc.
Och resultatet blir minst sagt svindyrt och det blir ett grymt svårt för nya personer att sätta sig in i miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

SD har ingen koll. 90% har inte hållit på med politik mer än sedan senaste valet. Med SD vid makten så blir det som det är i USA idag katastrof. där välfärden för svenson bara blir sämre.

Det där är på gott och ont. De flesta vi ser i politiken idag har aldrig arbetat med något annat. De kommer direkt från ungdomspartierna utan att ha haft ett "vanligt" arbete. Kan tycka att en politiker bör ha varit ute i verkligheten...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av S0Me0n3:

Nu är jag inte 100% insatt i saken men utifrån det lilla jag har kunnat läsa mig fram från olika medier så finns det ingen
information som pekar på att det är en "läcka" i den bemärkelsen att data har kommit på vift. Utan saken som gäller är att Tekniker har haft möjlig tillgång till datan som enligt regelverket inte skulle ha haft det och det är de man undersöker hur det kunde hända och inte att någon har stulit eller delat datan.

Om det verkligen har läckt eller inte till främmande makt är egentligen helt irrelevant. Ej säkerhetsprövad personal och lagringsmetoder har använts och getts tillgång till databaserna och det räcker för att rent underrättelsemässigt anse att informationen är otillförlitlig. Försvarsmakten kan t.ex inte bygga något säkerhetsarbete alls med denna data längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det hela handlar om att tjäna billig politiska poäng, visst jag gillar inte socialdemokraterna. Men säkerheten suger överallt, visst vissa datorer är svåra att komma åt. Men om man pratar att komma åt innehållet så finns denna ofta hos utvecklare som inte ett dugg bryr sig om datasäkerhet.

Nu var inte säkerheten dålig, utan GD beslutade att medvetet kringgå svensk lagstiftning som myndigheter måste följa. Att hävda som Löven att det har med privatisering att göra eller att det var någon annans fel än de inblandade är däremot billiga poänger. Nu är det säkerheten hos en myndighet vi pratar om här och inte någon utvecklare som inte har stränga lagkrav på sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

Nu var inte säkerheten dålig, utan GD beslutade att medvetet kringgå svensk lagstiftning som myndigheter måste följa. Att hävda som Löven att det har med privatisering att göra eller att det var någon annans fel än de inblandade är däremot billiga poänger. Nu är det säkerheten hos en myndighet vi pratar om här och inte någon utvecklare som inte har stränga lagkrav på sig.

Visst var det ett dumt beslut av en politiker och privatisering är en klassiker att kritisera från ena sidan.

Angående utvecklare och stränga lagkrav, så har väldigt många utvecklare detta. Min poäng är dock att väldigt många inte har så hög säkerhet på deras arbetsmaterial som kan bestå av fullständiga databaser med allt. Om databasen innehåller information som kan vara känslig med PUL etc så brukar det vara högre säkerhet, men jag pratar generellt. T.ex utvecklingsmiljöer för våra infrastrukturer som kan användas för att skada denna.

Riktiga utvecklare ska köra allt på virtuella servrar som jag gör och laptopen är typ enbart en tunn klient, min gissning är typ att 0.1 promille av utvecklarna jobbar så, resten har allt på deras laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ännu ett fiasko för dessa politiker och för detta får hon straffet avskedad och 70 000kr i böter. Det är ju skrattretande.
Det är alltså värre att lägga ut ett par filmer på nätet än att ge bort hela Sveriges försvarshemligheter och lite snnat smått och gott. Hoppas nu att någon kan få väck svetsarn och hans kling och klang kompisar.

Varför kommer jag och tänka på Ebba Grön för, staten och kapitalet.

Jag skulle väldigt gärna sitta på Lövens axel när han och hans fru sitter och läser morgontidningen och äter frukost. Vad han egentligen tycker om det land som han och Reinfelt innan honom skapat. För tjugo år sen var det en eller ett par skjutningar per år, nu blir man förvånad om det inte har hänt något på två dagar.
Dax att Löfven ställer sig upp och säger de viktiga orden. Vi har gjort fel, vi måste börja tänka om.

Hur länge hade våra politiker hållit käften om detta med transportstyrelsen om inte någon reporter börjat gräva i detta?

Fast har personen haft uppsåt att uppgifter skall läcka till främmande makt eller har personens uppsåt varit att skapa en fungerande organisation genom att inte följa viss lagstiftning?
Vet själv hur stökigt det blir med databashantering och inte minst molntjänster när vi pratar myndigheter, du får inte flytta databaser utomlands, inte lägga i moln. Google har fått ordentligt på fingrarna när det gäller molntjänster i bl.a. skolor.

Filmerna på nätet så pratar vi skadestånd, inte dagsböter. Det är en milsvid skillnad där, vilket du uppenbart inte förstår.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Läcka stod Maria Ågren själv för. IBM har, såvitt jag vet, inte begått något formellt fel ännu.

IBM har ju inte följt svensk lagstiftning genom att tillhandahålla den tjänst som TS (helt felaktigt inte kravställt).

Skrivet av SolidReactor:

Bra, har du lust då att återinföra tjänstemannaansvaret? Skulle uppskattas

Fast vi har ju tjänstemannansvar även idag, men det är ju begränsat till viss del jämfört med tidigare. Ska det återinföras så ser jag gärna att det även avspeglas i lönekuvertet.

Skrivet av Hjemrdeil:

Men vad i helvete är det här för jävla idioti? Och bara 70000kr i böter för detta?! Det ska vara miljonbelopp på sådan idioti. Man kan gott strypa Regeringens lön för att betala det miljonbelopp det bör vara i böter. De är lika skyldiga i att de döljer information för övriga riksdagen.

70 dagsböter á 1000 kronor, det är inte alls felaktigt då Maria inte haft något uppsåt att främmande makt ska ha tillgång till datat.

Skrivet av reflux:

Nej. Alla svenska myndigheter har krav på sig att effektivisera och outsourcingtrenden gällande IT-drift har varit stark. Om alla svenska myndigheter skulle ha stora, kostsamma interna IT-avdelningar skulle de få skit för det också.

Skillnaden är i hur man hanterar outsourcingen och vilka krav man ställer. Exmpelvis har Trafikverket också outsourcat del av sin IT-drift, till CGI, men var i upphandlingen väldigt tydliga med att servrar ska stå i Sverige och att endast säkerhetsklassad personal får hantera data, konton, paketering och support.

Transportstyrelsen gjorde en dålig upphandling, cheferna valde att ignorera varningarna/förstod inte, och tidspressen blev akut när Trafikverket valde att avveckla de tjänster som Transportstyrelsen tidigare köpt av dem.

Det verkar tyvärr inte ha hamnat hos min IT-avdelning, enorma nertider, taskig 1st och 2nd-line support, allt sköts inhouse. Tyvärr så får man ju betala OH baserat per anställd för vissa tjänster också, oaktat hur mycket hjälp eller stöd den tjänsten är. Så man får betala stora OH för ekonomiavdelning, eller kommunikationsenhet (vilka inte sköter sitt uppdrag, hemsidan är värdelös, att få ut pressmeddelanden etc i tidningar är svårt/omöjligt).

Skrivet av lord_vasagos:

Med sd vid makten hade informationen troligen legat i Sverige och varit bättre skyddad men är bara teoretiskt och löser inte problemet men är helt sinnessjukt dåligt att så känslig information hanteras så illa och är flera lager av dåligt då socialdemokratiska peter hultqvist vår försvars minister vet om problemet men inte agerar omedelbart till maria ågrens agerande att lägga it delen externt trots säpo varnat henne för det

Så nog handlar det även om parti men även ågrens agerande och att hon blir dömd till grov oaktsamhet och får en böter på 70k med en lön på 110-120k i månaden där en vanlig "svensson" troligt blivit dömd för någon form av förräderi och grov oaktsamhet och fått böter även 4 år + i fängelse är nog en nagel i ögat för många som eldar på karusellen

Vi har inget att vara glada över med en partiledare som inte törs agera och en förtroende vald som representerar folket men bara har eget/parti intresse vilket jag varken har respekt eller förtroende för och skillnaden med SD är att man agerar för landet och folkets bästa och man slipper socialdemokratiska amöba politiken som är en del av problemet

Den var inte illa, vilka är det som haft samröre med Putin m.fl?

Skrivet av [SH]:

Alice Teodorescu sammanfattar mycket väl vad jag känner för detta:
Dags att återinföra ämbetsmannaansvaret

Det är en intressant tanke, men det innebär ju inom en hel del sektorer, kanske åtala lärare som inte kan lära ut? Eller i mitt fall då kanske blir rättssak av ärenden där folk fått korrekta parkeringsanmärkningar eller inte fått dispenser för vissa transporter?

Skrivet av biorrith:

Jimme Åkessons utbildning: Innan Åkesson blev politiker på heltid bedrev han studier i bland annat statsvetenskap, forskningspolitik, förvaltningsrätt, ekonomisk historia, filosofi, nationalekonomi och samhällsgeografi vid Lunds universitet

Stefan Löfvens utbildning: Stefan Löfven gick tvåårig ekonomisk linje på gymnasiet i Sollefteå. Han har gått en svetskurs under 48 veckor på AMU i Kramfors och studerat i ett och ett halvt år på socialhögskolan i Umeå innan han hoppade av studierna.

SD har i min mening lite mer koll på politik....

"Bedrev studier i", det där är ju så flummigt som det kan bli. Har han någon färdig examen? Det är inte illa att han har påbörjat 235,5 akademiska poäng och har fullföljt 127 utav dessa. Det är inte särskilt imponerande resultat, inte heller så är det ju några tunga områden personen har sina studier inom heller. Då har nog vår finansminister betydligt bättre utbildning och erfarenheter från verkligheten.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

@Henrik21: hade det funnits "riktigt" tjänstemannansvar så hade inte Ågren fått en spänn, bara gå till Arbetsförmedlingen imorron.
ingen fallskärm, inga miljoner.

nu har vi alltså nåt "tjänstemannansvar" och är man inkompetent så får man miljoner.?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

IBM har ju inte följt svensk lagstiftning genom att tillhandahålla den tjänst som TS (helt felaktigt inte kravställt).

Jo, experterna på Sweclockers verkar tro det. Men INGEN kan eller vill hänvisa till vare sig lag eller artikel som styrker dylika påstående. I stället hamnar vi i ett cirkelresonemang där föreställningen om en lögn blir sanning om den upprepas tillräckligt ofta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Henrik21: hade det funnits "riktigt" tjänstemannansvar så hade inte Ågren fått en spänn, bara gå till Arbetsförmedlingen imorron.
ingen fallskärm, inga miljoner.

nu har vi alltså nåt "tjänstemannansvar" och är man inkompetent så får man miljoner.?

Fast det finns ju kvar och är betydligt mer likt det ansvar som finns inom privata sfären. Men visst vill man återinföra det så krävs ju någon form av kompensation för de som är verksamma inom offentlig sektor. Vi har ju också skadeståndsansvar, men det är ju otroligt sällan någon blir personligt ansvarig för detta, både inom offentlig och privat sektor (vilket är rimligt).

Den tidigare lagstiftningen berörde ju bl.a tjänstefel inom alla typer av verksamhet, medan den nuvarande endast fokuserar kring myndighetsutövning.

Ser inte riktigt hur detta agerande varit en sådan åtgärd som medfört att personen skulle avskiljts ifrån tjänsten även med tidigare lagstiftning, däremot suspension eller annan åtgärd.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, experterna på Sweclockers verkar tro det. Men INGEN kan eller vill hänvisa till vare sig lag eller artikel som styrker dylika påstående. I stället hamnar vi i ett cirkelresonemang där föreställningen om en lögn blir sanning om den upprepas tillräckligt ofta.

Återigen, det är ju tjänsteleverantören som skall säkerställa att man följer svensk lagstiftning, vilket beställaren ska kontrollera. Sen att man inte tydligt kravställt det i FU:t är ju bara dumt. Men det är egentligen en helt annan fråga. Vet bara själv vilket snack det varit när min myndighet diskuterat molnlagring av vissa tjänster och att man då vissa saker inte är möjliga att lägga där.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Den var inte illa, vilka är det som haft samröre med Putin m.fl?

SD har inte varit putin vänliga och även om egon putilov hade nån affär med nån rysk koppling så är det mer aftonbladet nivå på att SD skulle ha samröre med putin

Skrivet av sesese:

SD har ingen koll. 90% har inte hållit på med politik mer än sedan senaste valet. Med SD vid makten så blir det som det är i USA idag katastrof. där välfärden för svenson bara blir sämre.

SD är väll enda partiet som faktiskt har koll och faktiskt törs säga sanningen och agera efter verkligheten till skillnad mot övriga i klövern som stoppar huvudet i sanden så snabbt det blir en känslig fråga men blir frågan populär och kan vinna röster så kan man apa efter

Jag skulle mer säga att SD är en partiet som faktiskt skulle kunna styra upp landet och ordna välfärden sjukvården skolan och få landet på fötter igen efter nuvarande regering har förstört vad förra generationerna byggt upp och skulle inte alls bli i närheten av usa utan tvärt om ett bättre skyddsnät och svensson skulle få det bättre och säkrare

Skrivet av Broder Truck:

Ja, det är väl lika bra att slänga rösten på den folksamling där 8 av 10 "råkar ut" för fjärrstyrda enheter, kapade konton och där i stort sett precis allting alltid är någon annans fel.

Det handlar mer om en smutskastar kampanj mot SD där medlemmar blir extremt ansatta för kapningar och är knappast något som enbart dom råkar ut för utan handlar om alla som är i politiska positioner och är knappast 8 av 10 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fra-lade-fram-atgardsforsl...

Och it säkerhet är något som SD vill lägga mer pengar på och stärka så sådant här inte ska kunna hända som med transportstyrelsen eller annan känslig informtion läcker

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w