AMD Ryzen 3 1300X och 3 1200

Permalänk
Inaktiv

Bra recension som vanligt men tråkigt att ni inte kunde ta med Intel i3 7100 som är mer relevant än 7350K men båda hade inte skadat. Finns inga konsumenter med vett i huvudet som köper 7350K.

Permalänk
Medlem

Köper jag hellre en G4560 för 600:-

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Köper jag hellre en G4560 för 600:-

Om du lyckas hitta någon ja.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon114264:

Bra recension som vanligt men tråkigt att ni inte kunde ta med Intel i3 7100 som är mer relevant än 7350K men båda hade inte skadat. Finns inga konsumenter med vett i huvudet som köper 7350K.

Till att börja med – ja! Det hade varit grymt med fler referenser, men fick tyvärr inte med det till den här artikeln.

Dock lite "tur i oturen", tycker Core i3-7350K blev en bra matchning. Dels kostar den bara ~1 500 kronor nu, dels är det marginellt långsammare (~5 %) Core i3-7300 som AMD själva ställer Ryzen 3 1300X mot. Core i3-7350K kostar dessutom bara någon femtiolapp mer än i3-7300 just nu, så att köpa den sistnämnda i det läget blir rätt konstigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

och som vanligt så är Sweclockers prestanda resultat sämst av alla.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av _Merc_:

och som vanligt så är Sweclockers prestanda resultat sämst av alla.

Jasså? Utveckla gärna vad du tycker vi kan göra bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ointressant. Hoppas dock Threadripper imponerar. Många använder sin dator till spel idag så dom måste fixa det...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenneth:

Jasså? Utveckla gärna vad du tycker vi kan göra bättre

ni kan börja med att testa minneshastigheter upp till 3200mhz

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av _Merc_:

ni kan börja med att testa minneshastigheter upp till 3200mhz

Vi testar alla processorer i den minneshastigheten som den Är specificerad för, vilken i Ryzens fall är 2666mhz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenneth:

Vi testar alla processorer i den minneshastigheten som den Är specificerad för, vilken i Ryzens fall är 2666mhz.

Det är stor skillnad i prestanda för Ryzen specielt i Low FPSen.

och när ni ändå gör en OC varför inte minnen också ? makes no sense, det är lättare att OCa minnen än CPU så en minnes OC är givet när ni ändå OCar CPUn om det skall indikera att klämma ut så mycket som möjligt så är ni inte där än.

Visa signatur

Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jösses vad det gnälls på recensionerna här nu för tiden. Förstår att Intel vs AMD (eller nä jag förstår nog inte) är ett känsligt ämne nu för tiden, men nivån börjar ju bli löjlig.

Tack för en bra recension!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av _Merc_:

och när ni ändå gör en OC varför inte minnen också ? makes no sense, det är lättare att OCa minnen än CPU så en minnes OC är givet när ni ändå OCar CPUn om det skall indikera att klämma ut så mycket som möjligt så är ni inte där än.

Nja, då hamnar väldigt mycket på vilka minnen som används och vad dom klarar av. Nu är det en CPU-recension och då handlar det som sagt om vad den klarar av, inte vad den klarar av OM den har specifika komponenter.

Edit: Vi kikar alltid på nya saker vi kan lägga till i testsviten och tar självklart med oss det här.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _Merc_:

Detsamma kan sägas för Intel-processorer så det är lättast att helt enkelt recensera processorer med RAM i hastigheter de är specificerade för.

Skrivet av _Merc_:

Visst kan det göras, men det introducerar ännu en variabel. Det blir lite luddigt att betygsätta en processor efter vilken hastighet det specifika arbetsminnet den paras ihop med lyckas nå på ett specifikt moderkort. Det blir helt enkelt allt mindre vetenskapligt att göra så, även om själva överklockningen av processorn i sig är ett lotteri.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tror att det blir en 1300x faktiskt, såvida min nuvarande 2500k (som jag antar är på sista klämmen) inte tuffar på.

2500/2600 dör aldrig. Det är datorvärldens motsvarighet till Volvo 2xx/7xx.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Håller med om att en i3 7100 vore klockrent att ha med i testet. Linus tech tips testar mot i3-7350 i sin video . i3 7100 fortfarande märkbart bättre i spel men med rätt kylare och moderkort kan man överklocka ryzen och halvera skillnaden mot intel, då förlorar den dock eventuella prisfördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

2500/2600 dör aldrig. Det är datorvärldens motsvarighet till Volvo 2xx/7xx.

Är nästan benägen att hålla med dig. Kommer inte ihåg när jag köpte min, men det måste vara 7-8 år sen. Men nu på sista tiden har den verkligen fått kämpa, märks på den. Den tar lite längre tid på sig i allt just nu och allting går liksom segare.

Men jag håller med dig, det är verkligen en av de bästa cpu:erna på sista tiden

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är nästan benägen att hålla med dig. Kommer inte ihåg när jag köpte min, men det måste vara 7-8 år sen. Men nu på sista tiden har den verkligen fått kämpa, märks på den. Den tar lite längre tid på sig i allt just nu och allting går liksom segare.

Men jag håller med dig, det är verkligen en av de bästa cpu:erna på sista tiden

Håller med er båda.

Bytte ut min 2500k mot en 1600 igår efter många års trogen service. Fällde nästan en tår. Får se vad den får för hedersvärt uppdrag nu på sin ålders höst.

Battlefield 1 flyter nu som varmt smör, jämfört med fruset och finhackat på 2500k:n.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Det som gjorde mig mest förvånad var BF1 resultatet. Trodde 4 riktiga kärnor skulle sparka i3:ans rumpa. Men sen såg jag att det var singleplayer.

Känns lite ointressant att testa ett multiplayer spel i singleplayer? (ja jag förstår att det är mycket svårare att testa mp) Om man går in och kollar på testresultatet för BF1 och köper CPU för att spela multiplayer så kanske det inte blir som man tänkt sig.

Vore intressant att se om Ryzen 3 1300X klarar sig bättre i MP går det att göra ett litet tillägg till artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Håller med er båda.

Bytte ut min 2500k mot en 1600 igår efter många års trogen service. Fällde nästan en tår. Får se vad den får för hedersvärt uppdrag nu på sin ålders höst.

Battlefield 1 flyter nu som varmt smör, jämfört med fruset och finhackat på 2500k:n.

Min ska nog också pensioneras efter många års trogen tjänst. Ska bli en värdig uppgradering.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om ni vill inte köra högre klockade minnen i processor testen så rekommenderar jag er att iallafall köra med ett test/recension/artikel där ni utförligt går igenom om vad minnen ger extra för prestanda med Ryzen och eventuellt jämfört med Intel processor med samma minne i samma högre hastighet.

3200Mhz minne ger en hel del extra prestanda när det gäller FPS i spel som är CPU flaskhalsade/IPC flaskhalsade.
Dock bör ni testa med 1080p där det ger mest. Högre upplösningar blir enkelt GPU limiterade istället.
Snabbare än 3200Mhz kan funka om ni har ett bra kitt av minnen och person som vet hur man ställer in minnet med det moderkort ni har(ett moderkort som ska fungera med snabbare minnen utan problem när cpu och minnen inte är begränsningen)
Men 3200 är "standarden" dit man försöker nå och över det är bonus och inte lika säkert(minne och cpu kan vara problemet att inte kunna nå dit(som exempel: 3333,3466,3600 etc))

Jag kör min Ryzen 7 1700 i 3990Mhz med 3200Mhz minne och det gav en helsikes bättre prestanda än när jag körde med 2666Mhz på minnet.(cpu limiterat spel)

Har en benchmark på 1795 poäng i Cinebench R15 med 3990Mhz&3200Mhz. Men normala ligger runt 1780 för mig.

Skulle rekommendera er köra med de bättre minnena som ger 3200 Cl14.14.14.... Samsung B-die är oftast enkla att få dit. Hynix minnen är svåra och krångliga. Micron kan funka men kan oftast inte nå så tighta timings.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Nighthog:

Om ni vill inte köra högre klockade minnen i processor testen så rekommenderar jag er att iallafall köra med ett test/recension/artikel där ni utförligt går igenom om vad minnen ger extra för prestanda med Ryzen och eventuellt jämfört med Intel processor med samma minne i samma högre hastighet.

3200Mhz minne ger en hel del extra prestanda när det gäller FPS i spel som är CPU flaskhalsade/IPC flaskhalsade.
Dock bör ni testa med 1080p där det ger mest. Högre upplösningar blir enkelt GPU limiterade istället.
Snabbare än 3200Mhz kan funka om ni har ett bra kitt av minnen och person som vet hur man ställer in minnet med det moderkort ni har(ett moderkort som ska fungera med snabbare minnen utan problem när cpu och minnen inte är begränsningen)
Men 3200 är "standarden" dit man försöker nå och över det är bonus och inte lika säkert(minne och cpu kan vara problemet att inte kunna nå dit(som exempel: 3333,3466,3600 etc))

Jag kör min Ryzen 7 1700 i 3990Mhz med 3200Mhz minne och det gav en helsikes bättre prestanda än när jag körde med 2666Mhz på minnet.(cpu limiterat spel)

Har en benchmark på 1795 poäng i Cinebench R15 med 3990Mhz&3200Mhz. Men normala ligger runt 1780 för mig.

Skulle rekommendera er köra med de bättre minnena som ger 3200 Cl14.14.14.... Samsung B-die är oftast enkla att få dit. Hynix minnen är svåra och krångliga. Micron kan funka men kan oftast inte nå så tighta timings.

Det skulle absolut vara något att kika på lite längre fram
Skriver upp det så vi inte glömmer det.

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa som alltid!
Hade gärna sett nått snabbtest/liknande med sämre gpu, vet inte om i3/r3 med ett gtx 1080 är en direkt vanlig kombi.

Säg att man kliver ner till 1070/980 eller liknande, skulle vara kul att se hur olika cpu:er skiljer sig sig åt i spel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tror att det blir en 1300x faktiskt, såvida min nuvarande 2500k (som jag antar är på sista klämmen) inte tuffar på.

Varför en 1300X från en 2500K?!

Det blir ett steg som är i sidledes...

Jag förstår inte alls.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Varför en 1300X från en 2500K?!

Det blir ett steg som är i sidledes...

Jag förstår inte alls.

För att min 2500k håller på att ge upp sakta men säkert. Är ju medveten om skillnaden i prestanda, men då den enbart agerat i min htpc vill jag inte lägga några stora summor då jag redan har en dedikerad burk att spela på

Sneglat på en nuc ex men då jag jag har dedikerad lagring är det inte ett alternativ.

Visa signatur

Permalänk

Jag är nöjd med med min g3258 som sitter i en sekunder burk. 4,3Ghz med ett uselt Levecom agg och HD6850!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Pentium G4560 är vinnaren i testet. om Ryzen 3 1200 hade kostat 800 kr så hade den istället varit vinnare.

Ryzen 3 var en besvikelse i mina ögon...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikwad:

Förstår inte riktigt "Tappar prestanda vid spel" när en r3 1200, med lite överklock, presterar nästan likvärdigt med en i3-7350k men kostar ungefär 30% mindre?
Visserligen kan säkert en i3-7350k överklockas även den, men...

Tänk på att i3 har 2 kärnor enbart och r3 1200 har 4 kärnor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panzerfister:

Roligt att läsa som alltid!
Hade gärna sett nått snabbtest/liknande med sämre gpu, vet inte om i3/r3 med ett gtx 1080 är en direkt vanlig kombi.

Säg att man kliver ner till 1070/980 eller liknande, skulle vara kul att se hur olika cpu:er skiljer sig sig åt i spel där.

Det skiljer inte så mycket med svagare gpu då den blir flaskhals och alla cpuer får samma fps, du måste ha starkare gpu eller testa i 720p för att se cpun andas ut och se vilken som är starkast.

Permalänk
Medlem

Det jag blir mest imponerad av i det här testet så är det i3:an. Speciellt om man jämför den med i5:an och så kanske inte som K utan som högre klockad enhet för en billigare peng. HT ersätter "riktiga" kärnor med dunderbra prestanda. För mig är det i3:an som kommer ut som vinnare i det här testet, framförallt nu när G4560 inte tillverkas längre. En i3:a parad med ett rejält grafikkort slår en i5/l7:a med ett mindre starkt grafikkort i de flesta scenarior.

i3:an har ju dessutom integrerad grafik.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Pentium G4560 är vinnaren i testet. om Ryzen 3 1200 hade kostat 800 kr så hade den istället varit vinnare.

Ryzen 3 var en besvikelse i mina ögon...

Fast G4560 går inte att få tag på. Slut hos alla återförsäljare och rykten gå att Intel kommer antingen upphör med den processorn eller i alla fall dra ner produktionen reellt. De vill att folk ska köpa i3 istället.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/