Permalänk
Medlem

Fråga till er snusare

För att göra en lång story kort.

Jag har snusat i kanske tre år nu. De första två åren var det mycket lite intag som festsnusare när jag var ute. Senaste året har det egentligen blivit en dosa per vecka eller mer. Varierat mellan lös och portion.

För ungefär sex månader sedan fram tills nu har jag varit ordentligt sjuk med besvär som inte vill försvinna. Besvären liknar IBS, alltså stressmage. Tänk er att vara magsjuk varje kväll i ett halvår. Varit inne för detta på två tillfällen där läkare inte hittat något som helst fel på prover. Så man är lite utelämnad till sitt öde.

Det var då jag kom att tänka på mitt nikotinberoende. Jag har läst att för mycket nikotinintag kan ge mycket äckliga effekter. Ett vanligt intag av snus gör så att blodkärlen drar ihop sig, man får ökad puls samt MAGKRAMPER. För mig som lapar i mig åtta till tio prillor per dag kanske detta kan vara källan på mina besvär då ändrad diet och levnadsvanor och motion icke har fungerat. När jag tänker efter så har jag känt lite symtom på nikotinöverdosering på kvällarna på senaste som då involverar stora magproblem samt svettattacker.

Så just nu så vill jag prova vara nikotinfri i alla fall två veckor och se vad resultatet blir. Men tror ni att snus verkligen kan ha en sådan stark effekt på just mage? Läst mycket om hur snus kan ha en positiv effekt på magen så länge man inte blandar det med t.ex koffein. Men alla är sin egen.

Vad säger ni?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Bra fråga, sök på 1177.se och se vad det står där.

Själv snusar jag runt en stock i veckan, vilket såklart är alldeles för mycket. Jag har gjort det i ungefär 15 år nu mer eller mindre.

Den enda gången jag har problem med magen på grund av snuset är om jag stiger upp en tidig morgon och kör hela dagen fram till kvällen på bara snus och kaffe, då jävlar mår man dåligt på kvällen. Men det kan ju såklart ha att göra med att man "håller igång" och inte äter på 12 timmar men dricker 15 koppar kaffe och snusar en dosa. Man blir nästan spyfärdig, speciellt om det är varmt och jäkligt.

Har en polare som för många år sedan fick magproblem med kramper då han gick över till en mycket starkare snus än vad han var van vid, det försvann samtidigt som han gick tillbaka till en svagare variant.

Testa att inte snusa alls i en vecka för att se vad som händer och uppdatera gärna med hur det går!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

@Krimsarn: En stock per vecka är imponerande! Brukar så vara för mig att en snus ska in direkt när man vaknat så håller man på så fram tills kvällen och så fort klockan slår sex så kommer problemen. Som sagt nu på senaste dagar har det involverat kraftiga svettattacker och ont i hela systemet om man säger så. När det gäller kaffe för min del är det endast en kopp om dagen. Just styrkan på snus har alltid varit den samma. Vanlig General Vit och General Lös.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Jag kände heller aldrig några negativa effekter i magen av snuset.
Men jag slutade ändå, gör det du med

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

@Krimsarn: En stock per vecka är imponerande! Brukar så vara för mig att en snus ska in direkt när man vaknat så håller man på så fram tills kvällen och så fort klockan slår sex så kommer problemen. Som sagt nu på senaste dagar har det involverat kraftiga svettattacker och ont i hela systemet om man säger så. När det gäller kaffe för min del är det endast en kopp om dagen. Just styrkan på snus har alltid varit den samma. Vanlig General Vit och General Lös.

Det låter ju som om det kan vara något annat som spökar. Testa att inte snusa i iallafall några dagar för att kolla om det går över, annars bör du uppsöka en vårdcentral!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

@Krimsarn: Som jag nämnde har man besökt två läkare där både hälsokontroller och prover tagits men inga fel hittade. Och detta var två olika läkare på olika vårdcentraler då jag nyss bytt. Inget nämndes om nikotin dock då det var inaktuellt när besöken gjordes. Som sagt ska prova vara utan nu i en veckas tid i alla fall och se om förbättring. Om inte så får man pusha på att läkarna ger en diagnos.

Funderar också på vad man kan använda istället för att minska behovet under veckan. Just nu sitter man med ett starkt lakritstuggummi under läppen som verkar fungera för tillfället.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddiebox:

@Krimsarn: Som jag nämnde har man besökt två läkare där både hälsokontroller och prover tagits men inga fel hittade. Och detta var två olika läkare på olika vårdcentraler då jag nyss bytt. Inget nämndes om nikotin dock då det var inaktuellt när besöken gjordes. Som sagt ska prova vara utan nu i en veckas tid i alla fall och se om förbättring. Om inte så får man pusha på att läkarna ger en diagnos.

Funderar också på vad man kan använda istället för att minska behovet under veckan. Just nu sitter man med ett starkt lakritstuggummi under läppen som verkar fungera för tillfället.

För det första, jag snusar inte så jag har ingen koll på hur det påverkar kroppen.

Det jag undrar är om du börjat äta något annat, någon dagsrutin som ändrats på senare tid?
Snus är inget livsviktigt så kan ju oavsett vara värt att överväga att sluta. Men viktigast är ju, som du själv är inne på, att prova ett par dagar (gärna någon vecka) och se om det blir någon skillnad.

Annars, har du problem med stress eller liknande?

Permalänk
Medlem

Har en kompis som fick kraftiga besvär som du beskriver.
Han fick sluta snusa, dricka kaffe och hoppa alkohol men tydligen var vin extra jävligt.

En öl då och då funkade men sprit och vin var det bara säga hej då till.
Sedan käkade han "snälla" saker för magen dvs inte rött kött eller stark mat utan typ pasta eller managrynsgröt.
För många låter det som ett tråkigt liv men det tog säker 6 månader innan han var på fötter igen och kunde koppla på livet mer normalt. Dock dricker han inte kaffe och vin längre och snusar mindre men öl och kött konsumerar han som innan.
Han snusade nog 1-1,5 dosa om dagen.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv

Ingen erfarenhet av snus kan dock lite om IBS. IBS är ett samlingsnamn för typ magproblem utan att de vet orsaken. Något som dock påverkar "allas" magar är stress och ro, genom att äta sockerpiller kan man få sin IBS mage att bli bättre om man tror att man blir bättre. OBS kan och IBS kan som sagt bero på hur mycket som helst.

Min poäng är att jag betvivlar att slutande med snus den första perioden kommer leda till bättre IBS mage den första perioden, kanske senare men det tar ett bra tag. Hur lång tid man kan räkna med är svårt att säga, en person som ej har IBS mage kan få problem med mage och annat när den ska avvänjas med nikotin.

Så mitt råd är försök att sluta med snusen helt inte bara ett par veckor detta av flera anledningar. IBSen så lycka till, har du tur så hjälper slutande med snus.
Jag själv ser IBS lite som en sjukdom som har olika grader med skov. Att få en betongmage är aldrig fel, men 20% "bättre mage" än ändå 20% bättre. Gör då allt vad du kan som förbättrar.

Permalänk
Medlem

Om snuset är orsaken till dina besvär är väl egentligen helt omöjligt för oss att svara på, finns ju en mängd olika saker som kan ligga bakom de problem du beskriver (livsstilsfaktorer men även vissa sjukdomar). Men klarar du av att sluta snusa bör du väl helst göra det oavsett även om det såklart kan vara svårt. Misstänker du att du blir ordentligt dålig av att snusa bör det väl rimligen vara lättare för dig att motivera dig själv att sluta helt eller åtminstone försöka dra ner på snusandet.

En dosa per vecka låter väl annars inte som nån "extrem" konsumtion, men olika individer kan ju reagera olika på samma mängd.

Annars bör du nog gå tillbaka till läkaren och försöka stå på dig lite. Hittar sjukvården inga fel på testerna de gör blir det ju lätt att de "friskförklarar" patienten även om symptomen återstår, speciellt på problem som inte är alltid är helt lättdiagnostiserade dit väl magproblem får räknas.

Edit: Celiaki (glutenintolerans) kan väl ge liknande problem. Över eller underfunktion i sköldkörteln kan också ge upphov till magproblem. Problem med bukspottskörteln är väl också möjlig orsak. Dvs. omöjligt för oss att svara på din inledande frågeställning.

Permalänk
Medlem

Varför jag ens fick misstanken om snusets faktor i det hela är eftersom det är som värst på kvällen och natten. Alltså den tid på dygnet jag konsumerar mest snus och då kravet är som störst. Ser jag film på kvällen ska man ha snus, spelar man ett spel ska man ha en snus osv. Under dagen kan jag nöja mig med min morgonssnus och klara mig på det fram tills sen eftermiddag/kväll. När man somnat så är man helt frisk utan några som helst problem på morgonen igen. Men ni har helt rätt i att det är svårt att säga men eftersom man nu provat det mesta som läkare har givit förslag på så börjar man gräva djupare för att se om det är något annat som kan vara en stor faktor.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Snusat i 10 år nu ganska exakt. Dubbla prillor eller lös, brukar variera. ~1.5 stock/månad
Aldrig haft något problem förutom när man glömt köpa hem en ny stock och abstinensen kickar in, då är livet inte kul

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Magkatarr? Snus kan orsaka detta då det är del frätande saker man sväljer. Kan ju alltid testa de receptfria alternativen som finns mot det. Omeprazol funkar för min del. Det behöver inte alltid vara sura uppstötningar lr halsbränna när det kommer till magkatarr. För min del har jag haft ganska ont i magen när jag får det. Ett tag spydde jag samt lite ont i magen. Körde omeprazol i någon vecka sen va det mkt bättre.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Kan nu med säkerhet meddela att min hälsa förbättrats dramatiskt efter att ha varit nikotinfri i snart tre veckor. Känns som att jag har fått tillbaka kondition samt så har magen varit extra lugn under veckan. Inte helt återhämtat sig men allt är en liten seger. Så för er tobaksbrukare om ni får något liknande kan det vara värt att prova sluta.

Min läkare misstänker att det kan ha varit nikotinet som påverkat blodkärl i magsystemet som resulterat i en dålig sidoeffekt då jag också har rapporterat nedsatt kondition och ork de senaste året. Eller som ni också gav som förslag magkatarr som inte kunnat läka pga. syror.

Onico Original är vad som hjälpte mig sluta snusa som jag kör med fortfarande när suget kommer.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av freddiebox:

Kan nu med säkerhet meddela att min hälsa förbättrats dramatiskt efter att ha varit nikotinfri i snart tre veckor. Känns som att jag har fått tillbaka kondition samt så har magen varit extra lugn under veckan. Inte helt återhämtat sig men allt är en liten seger. Så för er tobaksbrukare om ni får något liknande kan det vara värt att prova sluta.

Min läkare misstänker att det kan ha varit nikotinet som påverkat blodkärl i magsystemet som resulterat i en dålig sidoeffekt då jag också har rapporterat nedsatt kondition och ork de senaste året. Eller som ni också gav som förslag magkatarr som inte kunnat läka pga. syror.

Onico Original är vad som hjälpte mig sluta snusa som jag kör med fortfarande när suget kommer.

Bra jobbat!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Kan nu med säkerhet meddela att min hälsa förbättrats dramatiskt efter att ha varit nikotinfri i snart tre veckor. Känns som att jag har fått tillbaka kondition samt så har magen varit extra lugn under veckan. Inte helt återhämtat sig men allt är en liten seger. Så för er tobaksbrukare om ni får något liknande kan det vara värt att prova sluta.

Min läkare misstänker att det kan ha varit nikotinet som påverkat blodkärl i magsystemet som resulterat i en dålig sidoeffekt då jag också har rapporterat nedsatt kondition och ork de senaste året. Eller som ni också gav som förslag magkatarr som inte kunnat läka pga. syror.

Onico Original är vad som hjälpte mig sluta snusa som jag kör med fortfarande när suget kommer.

Bra jobbat !
Nu när du fått erfara tobaksprodukters baksida så blir det en motivation till att hålla dej nikotinfri även i fortsättningen, och det på ett lättare sätt.

Jag skulle avråda dej från "sluta-röka"-preparat t ex Nicorette sugtabletter eftersom dom innehåller nikotin i form av nikotinresinat ( läste det nyss på bipacksedeln ), det kan trigga igång ditt nikotinbegär igen och vips har du en eller två stockar snus hemma. Sedan är du tillbaka på ruta ett, och det tror jag inte du vill.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en tjänst och sluta, oavsett om det är snuset som ligger till grund för dina magproblem eller inte så har du andra hälsovinster att hämta på det.

Slutade själv för snart 2 år sen och har inte ångrat det för en sekund, sparar pengar och hälsan

EDIT: Skrev innan jag läste allt

Permalänk

Slutade själv snusa för ett halvår sen pga halsont och dålig ork, kopplade aldrig magbesvär eller andra besvär till snuset men jag känner mig klart bättre nu.

Snusade när jag var yngre fram till 1995 utan några besvär men slutade eftersom jag tyckte det var jobbigt och kostade pengar. Började igen för 10 år sen efter en krog kväll och noterade direkt att snuset kändes mycket starkare och fräter mer på tandköttet än det gjorde på den gamla goda tiden.

För ca 5 år sen började jag få i princip alla de besvär som beskrivs i tråden. Har suttit spekulerat om det är nya aggressivare tillsatser eller bekämpningsmedelsrester i tobaken som orsakar alla problem eller om det är kroppen som inte vill ha mer nikotin och tillsatser.

-EDIT-

Fast jämfört med rökning tror jag snus är ett klart bättre alternativ. För 5 månader sen fick den sista jag personligen känner som röker lägga av pga av kol. Kan nämna att 3 tidigare rökare som jag känner varit tvungna att sluta pga av hjärtinfarkter och 2 pga kol och dom som inte lade av alls har i princip alla dött eller ligger och väntar.

Nackdelen när man passerat 40 att man IRL får uppleva att vänner och bekanta som misshandlade kroppen från unga år med speciellt rökning och även stillasittande och för mycket skräpmat och aldrig lade av börjar bli riktigt sjuka eller börjar trilla av pinn ungefär from nu, dvs from 40+ vilket inte är någon ålder alls i dagens samhälle.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Snus kan absolut ge såna problem, men för att inte riskera att det är något annat så bör du inte låsa in dig på snuset. Sluta med skitet så vinner du. Försvinner besvären så har du vunnit dubbelt upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddiebox:

För att göra en lång story kort.

Jag har snusat i kanske tre år nu. De första två åren var det mycket lite intag som festsnusare när jag var ute. Senaste året har det egentligen blivit en dosa per vecka eller mer. Varierat mellan lös och portion.

För ungefär sex månader sedan fram tills nu har jag varit ordentligt sjuk med besvär som inte vill försvinna. Besvären liknar IBS, alltså stressmage. Tänk er att vara magsjuk varje kväll i ett halvår. Varit inne för detta på två tillfällen där läkare inte hittat något som helst fel på prover. Så man är lite utelämnad till sitt öde.

Det var då jag kom att tänka på mitt nikotinberoende. Jag har läst att för mycket nikotinintag kan ge mycket äckliga effekter. Ett vanligt intag av snus gör så att blodkärlen drar ihop sig, man får ökad puls samt MAGKRAMPER. För mig som lapar i mig åtta till tio prillor per dag kanske detta kan vara källan på mina besvär då ändrad diet och levnadsvanor och motion icke har fungerat. När jag tänker efter så har jag känt lite symtom på nikotinöverdosering på kvällarna på senaste som då involverar stora magproblem samt svettattacker.

Så just nu så vill jag prova vara nikotinfri i alla fall två veckor och se vad resultatet blir. Men tror ni att snus verkligen kan ha en sådan stark effekt på just mage? Läst mycket om hur snus kan ha en positiv effekt på magen så länge man inte blandar det med t.ex koffein. Men alla är sin egen.

Vad säger ni?

Det är absolut en möjlig reaktion, men dricker du vatten ordentligt? Jag är periodare med vatten och blir ofta hård i magen som gör ont. Men tillbaka till ämnet; Pröva att dra ner lite på snuset. Du har kanske en max-nivå för vad du klarar om dagen? Annars finns det rätt bra alternativ. Jag slutade ett halvår innan jag åkte dit igen, och under tiden prövade jag kickit (Tror jag den hette) som smakade apröv med alla gröna örter och vad mer dom hade haft i.

Det fanns en annan med Eukalyptus och Salmiak som faktiskt var satens god. Man kunde använda dom bara för att

Permalänk
Medlem

Tar upp en äldre tråd istället för att starta ny.

Ska sluta snusa.
Har snusat sen 2009 och känner att det är dags nu.

Någon som har bra tips för detta?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juus1:

Tar upp en äldre tråd istället för att starta ny.

Ska sluta snusa.
Har snusat sen 2009 och känner att det är dags nu.

Någon som har bra tips för detta?

//C

ta en cigg

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Avstängd

om jag snusar av de lite starkare snus sorterna, tex. Siberia, offroad osv, då blir min kropp påverkad, tex orolig mage o svettningar, men snusar jag normalstarka snus upplever jag inga problem alls.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

Har själv IBS och snusar,om det har ett samband är oklart men man vet aldrig.
Det bästa är att vara utan nikotin,koffein och allt med socker.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Har snus inne i princip all vaken tid sedan 20 år tillbaka, och har inte märkt av något av det du beskriver. Alla är vi dock olika, andras anekdoter är inget vidare beslutsunderlag i det här fallet.

Ser å andra sidan inte vad som kan bli sämre av att du slutar. Även om det kanske inte gör underverk för din mage, så finns det ju andra positiva effekter av det.

En polare hade förresten enorma problem med sin mage när vi var i 25-årsåldern, det brukade komma någon timma efter att han vaknat. Varenda morgon på väg till jobbet fick han stanna till vid nån bensinmack och gå på muggen. Han var hos läkare ett flertal gånger för att få det utrett, men de hittade ingenting som var fel. Först ett par år senare fick han svaret: han hade utvecklat laktosintolerans. Kanske nåt liknande i ditt fall? Finns mjölksocker i nästan allt känns det som, har inte svårt att tänka mig att man skulle kunna få i sig det varje dag mer eller mindre omedvetet om man inte höll koll.

Vad som också är lustigt i sammanhanget är att polarn är halvjapan. Sannolikheten att sådana blir laktosintoleranta är minst sagt hög. Fattar inte hur läkarna kunde bomma det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag som har snusat lika länge ca 3 år valde att sluta och har varit fri i mer än 1 år nu.
Med det sagt fick jag mina problem när jag slutade. Förstoppning och bara allmänt magbesvär sedan dess. Det sagt ingen anledning att inte sluta men jag hade aldrig problem när jag snusade utan när jag slutade...

Kan vara annat också men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Tar upp en äldre tråd istället för att starta ny.

Ska sluta snusa.
Har snusat sen 2009 och känner att det är dags nu.

Någon som har bra tips för detta?

//C

Hehe, håller på att sluta röka nu(3:e dagen utan rök). Köpte mig en dator som jag ”finansierar” med pengarna jag annars skulle lagt på cigg. Har sagt till mig själv att tar jag en cigg så slänger jag datorn.
När jag blir sugen nu så tänker jag på vilken fin dator jag har istället och att den ör roligare än tobak
Använder den som en liten ”morot”. Lite fel att ge sig själv en belöning innan man uppnått målet kanske men hittills finkar det bra. Har ju två barn också hemma så ser till att vara upptagen med dem konstant.
Kör inget nikotinplåster etc, jag tror man bara drar ut på skiten.

Nåväl, lycka till!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Tar upp en äldre tråd istället för att starta ny.

Ska sluta snusa.
Har snusat sen 2009 och känner att det är dags nu.

Någon som har bra tips för detta?

//C

Nikotinersättning och nikotinfritt snus för att ha något under läppen, trappa ut nikotinet först och sedan bort med snuset under läppen. Fungerade för en bekant men inget medicinskt förankrat

mvh

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Tar upp en äldre tråd istället för att starta ny.

Ska sluta snusa.
Har snusat sen 2009 och känner att det är dags nu.

Någon som har bra tips för detta?

//C

Ett nikotinfritt alternativ. Tog några veckor för att nikotinberoendet skulle släppa. Personligen blev jag "fast" i det nikotinfria alternativet men det var vanan som satt kvar. Nu tre år senare beslutade jag mig för att sluta vilket gick efter att ha försökt trappa ner ett tag. Tyvärr sitter suget fortfarande kvar vilket får mig att vilja småäta (vilket jag än så länge lyckats låta bli) eller dricka saft eller rentav öl. Ibland händer det att jag tar nån festsnus men mår nästan alltid illa av den vilket iofs är ett gott tecken. Hoppas suget på att ha något under läppen försvinner för det är lite stressigt och ger lite ångest.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Själv har jag snusat hela livet och under de senaste åren kört med både General lös och 4mg nikotintuggummin. Har inga besvär alls av något slag!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3