Mobo avled i morse - Begravning 01/01/2018 kl 00:00

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Samma för mig också med samma komponenter, Asus P7H55-M PRO + i5 750 samt 8GB Corsair 1600Mhz, den klarade av 4ghz inte mer, det höll i ca 1 år sen dog moderkortet rakt av.

Bytte sen till en i7 875K (Topp modellen) samt P7P55D PRO med 2st GTX580 i SLI, kanon system för sin tid. Jag har bytt system sen länge men Cpun och moderkortet använder en kompis, svagt klockat utan problem, fortfarande snabbt system om man inte är kräsen.

Intressant. Ja H55 är väl inte direkt ämnade för överklockning kanske, bättre med P55, men det rullade på fint så länge det höll. BIOS erbjöd att ställa in det nödvändigaste.

Aha. Kul. Ja, de presterar bra tillsammans med lite enklare överklockning de gamla komponenterna än idag faktiskt Har arkiverat 1156 riggen för stunden. Men kom upp över 4.0 GHz med en i5 760 + ett enklare msi P55 moderkort.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

På mitt Asus Maximus Hero vii blinkade bara (ROG) led loggan febrilt på ett sätt den aldrig gjort innan och inget inget hände när jag tryckte på start knappen, datorn va sten död förutom den blinkande (led ROG loggan) och då var det mitt AX1200i som hade gett upp... Bytte PSU sen funkade allt som vanligt

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Mitt Asus Rampage V Extreme som jag haft sedan start av 2014 dog i morse när jag skulle sätta på datorn.

Anledningen är antagligen en kortslutning som skedde igår när jag bytte en fläkt från insug till utsug.
När jag höll fingrarna på pins för pwr, rst så lös sata data led.

Jag felsökte givetvis så mycket jag kunde men det enda som lyser på mobot är rog logo.

Beställde precis ett nytt mobo Asus Ramapage V Extreme Edition 10.
Det viktiga var att jag fick samma eller nyare version av moderkortet jag hade, priset är saksamma.

Har någon annan vart med om att moderkort bara får för sig att dö sådär?
Det är kanske inte så oresonabelt att ett moderkort dör efter 3 år?

Nu är jag ganska säker på att detta inte är fallet men finns det någon risk att mobot kan döda cpu, gpu på vägen?
Har för mig att cpu, gpu har egna "fuses" som skyddar. Dvs endast ett havererande psu kan faktiskt döda cpu, gpu etc.

___

Förstår ej.. Vad är det modermodemet bra för?
Du får inte mer prestanda bara för att det kostar mer..
Köp istället varje grej för sig, får du mer för pengarna... MKT mer..
Ex:
https://www.komplett.se/product/893217/datorutrustning/natver...
https://www.komplett.se/product/871306/datorutrustning/pc-kom...
https://www.komplett.se/product/892456/datorutrustning/pc-kom...

Med det paketet har du bättre ljud, mycket bättre wifi prestanda.. och mer färger på LED..

Gör om, gör rätt....!!!!

Permalänk
Medlem

Polarens gamla dator vägrade starta för några månader sedan.
Asus Sabertooth X58 mobo med en i7 960.
Han testade med ett nytt PSU utan framgång. Helt stendött.
Efter han köpt en ny dator så kastade han den gamla på mig för eventuella delar...

Jag satte mobot i en annan låda, med samma PSU, samma CPU och bytte BIOS-batteriet och den startade hur fint som helst till min förvåning.
Hans gamla RAM och GPU funkar även dessa fint i en annan burk.

Så, i detta fallet verkar det som om ett10-kronors CR2032 gjort susen...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PWR-RST:

Mitt Asus Rampage V Extreme som jag haft sedan start av 2014 dog i morse när jag skulle sätta på datorn.

Anledningen är antagligen en kortslutning som skedde igår när jag bytte en fläkt från insug till utsug.
När jag höll fingrarna på pins för pwr, rst så lös sata data led.

Jag felsökte givetvis så mycket jag kunde men det enda som lyser på mobot är rog logo.

Beställde precis ett nytt mobo Asus Ramapage V Extreme Edition 10.
Det viktiga var att jag fick samma eller nyare version av moderkortet jag hade, priset är saksamma.

Har någon annan vart med om att moderkort bara får för sig att dö sådär?
Det är kanske inte så oresonabelt att ett moderkort dör efter 3 år?

Nu är jag ganska säker på att detta inte är fallet men finns det någon risk att mobot kan döda cpu, gpu på vägen?
Har för mig att cpu, gpu har egna "fuses" som skyddar. Dvs endast ett havererande psu kan faktiskt döda cpu, gpu etc.

Hade ett Xpower Titanium som bara tvärdog för någon månad sen. Bytte grafikkort i burken men fick aldrig igång det igen. Inga andra komponenter tog skada dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Btw vet någon vad det betyder när Gigabyte skriver STORT att deras moderkort är ULTRA DURABLE på lådorna. Ja ja fattar att dom är extra hållbara men hur och varför?

Det finns olika generationer, men det är allt från kondensatorer som de började med solida 50k timmars redan på P35/P45 tiden, och tjockare kopparbanor (tjockare lager). Dessa två sakerna är ofta det som med tiden dödade de flesta kort, med koppar migrering och svällande kondensatorer. Kondensatorerna hade även låg ESR vilket ger mer marginal mot åldrande när du kräver höga strömmar ur dem. Idag används ofta 10k timmars 105C Nippon Chemi-Con highend på bra kort, och när man jämför tex ASUS vs Gigabyte ser man ofta 5k på ASUS/Asrock och 10k och bättre på Gigabyte i samma klass (något jag noterade när jag skulle jaga moderkort för min 4790k och 5775c).

Sen har du värme... där de hade väldigt tidigt digitalt styrda spänningsregulatorer och förbättrade chokes. Detta för att minska spillvärmen i strömleveransen, och sänka temperaturen som annars dödar dessa med tiden. Detta ersattes med ett komplett styrchipp för att förbättra detta ytterligare i version 5 vill jag minnas.

Efter det så är det små saker som guldplätterade sockel (på vissa) och förbättrat ESD skydd på portar som NIC, USB och liknande, samt individuella säkringar för USB portar.
De har även ett bättre PCB material som är tätare vävt för att tåla värme bättre, kyla bättre och även hålla fukt ute. De har sin patenterade dubbla BIOS lösning så att du har ett komplett extra BIOS chip om huvudchippet skulle haverera, vid tex flashning, eller andra problem.

Kort sagt... allt på deras high-end kort är gjort för att hålla, och det syns när man ser 5-10 år gamla maskiner med dessa kort tuffa på som inget har hänt. Och med tanke på hur länge en maskins prestanda i dag räcker, så är detta helt klart värt kanske 100MHz mot ett ASUS moderkort i långa loppet.

Många tillverkare har anammat dessa saker över åren, men deras focus ligger ändå på att spara en krona, eller lite högre OC, och inte på hållbarhet. Gigabyte överdimensionerar ofta sina kort något enormt (i high-end iaf), så de håller över all förväntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det finns olika generationer, men det är allt från kondensatorer som de började med solida 50k timmars redan på P35/P45 tiden, och tjockare kopparbanor (tjockare lager). Dessa två sakerna är ofta det som med tiden dödade de flesta kort, med koppar migrering och svällande kondensatorer. Kondensatorerna hade även låg ESR vilket ger mer marginal mot åldrande när du kräver höga strömmar ur dem. Idag används ofta 10k timmars 105C Nippon Chemi-Con highend på bra kort, och när man jämför tex ASUS vs Gigabyte ser man ofta 5k på ASUS/Asrock och 10k och bättre på Gigabyte i samma klass (något jag noterade när jag skulle jaga moderkort för min 4790k och 5775c).

Sen har du värme... där de hade väldigt tidigt digitalt styrda spänningsregulatorer och förbättrade chokes. Detta för att minska spillvärmen i strömleveransen, och sänka temperaturen som annars dödar dessa med tiden. Detta ersattes med ett komplett styrchipp för att förbättra detta ytterligare i version 5 vill jag minnas.

Efter det så är det små saker som guldplätterade sockel (på vissa) och förbättrat ESD skydd på portar som NIC, USB och liknande, samt individuella säkringar för USB portar.
De har även ett bättre PCB material som är tätare vävt för att tåla värme bättre, kyla bättre och även hålla fukt ute. De har sin patenterade dubbla BIOS lösning så att du har ett komplett extra BIOS chip om huvudchippet skulle haverera, vid tex flashning, eller andra problem.

Kort sagt... allt på deras high-end kort är gjort för att hålla, och det syns när man ser 5-10 år gamla maskiner med dessa kort tuffa på som inget har hänt. Och med tanke på hur länge en maskins prestanda i dag räcker, så är detta helt klart värt kanske 100MHz mot ett ASUS moderkort i långa loppet.

Många tillverkare har anammat dessa saker över åren, men deras focus ligger ändå på att spara en krona, eller lite högre OC, och inte på hållbarhet. Gigabyte överdimensionerar ofta sina kort något enormt (i high-end iaf), så de håller över all förväntan.

Tack för ett enormt bra svar!!
Du skriver att gigabytes high-end kort är överdimensionerade osv men dom har även low-end kort som mitt z68p-ds3 som är ultradurable, har rullat 6 år i kring 4.5ghz hela tiden 24/7
Visst kanske ingen tung processor o driva för vrm osv men ändå

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Det ligger nåt i det du säger om att Asus moderkort inte håller lika länge. Verkar vara som du säger att MSI och Gigabyte korten håller längst.
Jag har ett Gigabyte Ga-z68p-ds3 rev1 som kostade ca 900kr när det köptes, i den har jag haft en i5 2500k i över 4ghz sen år 2011, datorn har även stått på 24/7 typ sen 2011 med omstarter och flytt osv såklart men det kallar jag hållbart!
Har några vänner som haft just asus moderkort som gått sönder efter ett par år.

Btw vet någon vad det betyder när Gigabyte skriver STORT att deras moderkort är ULTRA DURABLE på lådorna. Ja ja fattar att dom är extra hållbara men hur och varför?

Äh, mitt Asus Sabertooth från 2010 tickar på fortfarande. Det gör även ett Rampage IV, Asus P8-H67I-ITX och ett P5Q från 2008.

Och då driver mitt stackars Sabertooth runt en Xeon X5650 Hexacore (s1366) klockad från 2.6 till 4.2-4.4Ghz till vardags.

typo
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Äh, mitt Asus Sabertooth från 2010 tickar på fortfarande. Det gör även ett Rampage IV, Asus P8-H67I-ITX och ett P5Q från 2008.

Och då driver mitt stackars Sabertooth runt en Xeon X5650 Hexacore (s1366) klockad från 2.6 till 4.2-4.4Ghz till vardags.

Inte illa
Vore kul om man kunde se hur länge moderkortet varit igång ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Inte illa
Vore kul om man kunde se hur länge moderkortet varit igång ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Vore klart intressant att veta detta... Lär vara åskilliga timmar... Sabertoothen har gått nära på 24/7 senaste 4 åren.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det finns olika generationer, men det är allt från kondensatorer som de började med solida 50k timmars redan på P35/P45 tiden, och tjockare kopparbanor (tjockare lager). Dessa två sakerna är ofta det som med tiden dödade de flesta kort, med koppar migrering och svällande kondensatorer. Kondensatorerna hade även låg ESR vilket ger mer marginal mot åldrande när du kräver höga strömmar ur dem. Idag används ofta 10k timmars 105C Nippon Chemi-Con highend på bra kort, och när man jämför tex ASUS vs Gigabyte ser man ofta 5k på ASUS/Asrock och 10k och bättre på Gigabyte i samma klass (något jag noterade när jag skulle jaga moderkort för min 4790k och 5775c).

Sen har du värme... där de hade väldigt tidigt digitalt styrda spänningsregulatorer och förbättrade chokes. Detta för att minska spillvärmen i strömleveransen, och sänka temperaturen som annars dödar dessa med tiden. Detta ersattes med ett komplett styrchipp för att förbättra detta ytterligare i version 5 vill jag minnas.

Efter det så är det små saker som guldplätterade sockel (på vissa) och förbättrat ESD skydd på portar som NIC, USB och liknande, samt individuella säkringar för USB portar.
De har även ett bättre PCB material som är tätare vävt för att tåla värme bättre, kyla bättre och även hålla fukt ute. De har sin patenterade dubbla BIOS lösning så att du har ett komplett extra BIOS chip om huvudchippet skulle haverera, vid tex flashning, eller andra problem.

Kort sagt... allt på deras high-end kort är gjort för att hålla, och det syns när man ser 5-10 år gamla maskiner med dessa kort tuffa på som inget har hänt. Och med tanke på hur länge en maskins prestanda i dag räcker, så är detta helt klart värt kanske 100MHz mot ett ASUS moderkort i långa loppet.

Många tillverkare har anammat dessa saker över åren, men deras focus ligger ändå på att spara en krona, eller lite högre OC, och inte på hållbarhet. Gigabyte överdimensionerar ofta sina kort något enormt (i high-end iaf), så de håller över all förväntan.

Från egen erfarenhet undviker jag Gigabyte. Haft 3-4 olika moderkort från dem och de har nästan alltid gått sönder efter 3 år även om de står ULTRA DURABLE på paketet. Överlag känns de billigare och mindre påkostade, sen kan man inte räkna med att datorn håller i 10 år.