Permalänk
Medlem

Bror med ekonomiska bekymmer

Hej!
Jag har flera syskon, varav två har bekymmer med ekonomin. En av dom fick problem för att hans fru betedde sig som en idiot och köpte grejer på faktura och gav fan i att betala, den andre, min yngre bror, har satt sig där på egen hand med hjälp av spel och gambling.

Just nu så här jag hand om min yngre brors pengar och potionerar ut dom när han behöver, vilket inte funkar nå vidare.

Han är singel men har delad vårdnad om sina två barn.

Han får ut 18000-22000 I månaden och har en hyra på 6800, lån på 3200 samt så betalar han tusentals kronor till polare som han har lånat av.

Den här månaden har han även fått betala dubbla hyror eftersom han låg efter.

Han har i skrivande stund 1700 kr kvar denna månad. Detta för bensin, mat etc.

Han har hållt på såhär i flera år och har försatt morsan i en jävla situation då hon gick i borgen för ett lån till honom.

Hon har även köpt möbler till honom på kredit som han inte har kunnat betala på flera månader.

Mig är han skyldig knappt 3000 kr sen länge.

Idag fick jag ett sms av honom, han sa att han ville prata med mig idag.

Jag är alldeles övertygad om att han vill låna mer pengar av mig.

Jag och frugan har lyckats spara undan lite pengar för att vi ska bygga nytt kök.

Vi har själva två barn som inte alltid får vad dom vill ha, även om dom har det jävligt bra med två egna hästar.

För att ge er ett hum så kostar hästarna och ridlektioner ungefär 100k varje år.

Vi åker inte på utlandssemester varje år, ej heller har vi de finaste bilarna och datorn jag har är en budgetburk med en överklockad g3258 och ett begagnat GTX 960. Vi lägger pengarna på våra barn och deras intresse.

Jag skriver väl det här för att jag vill se andras syn på saken.

Han kommer kanske att förlora vårdnaden om sina barn för eller senare, men jag vet att ger jag honom lite pengar så kommer han vara tillbaka i samma soppa om 2 månader igen.

Jag har ledsnat totalt och kommer INTE att låna ut mer pengar till honom.

Hans barn får gärna komma och
äta/sova/bo hemma hos oss.
(Fan va hemskt det låter.)

Vad finns det annat man kan göra?
Är jag en idiot som tänker på det här sättet?

Tack för att Ni läste.

Permalänk
Inaktiv

Det kan låta väldigt kallt, men han är väl vuxen? Han får lära sig att vissa handlingar kommer med konsekvenser.

Permalänk
Medlem

Du har inget ekonomiskt ansvar för en annan vuxen individ. Det är en sak om det är en engångssak till en familjemedlem, men en helt annan till någon som upprepade gånger bevisat att han inte klarar av det.

Permalänk
Avstängd

Kan han cykla till jobbet? Om han kan så säg åt han att göra det!

Miljövänligt
Motion
Billigt
Friskluft

Bil är en lyx man har råd med om man har pengar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Har suttit i en linkande situation med oansvariga syskon. Min erfarenhet är att man inte hjälper dem genom att alltid lösa ut dem. De måste lära sig stå på egna ben. Det är enda sättet för dem att ta sig vidare på ett hållbart sätt. Jag höll på och hjälpa mina syskon alldeles för länge, det bara förlängde pinan och hjälpte inget i längden. Med facit i hand så skulle jag ha brutit mitt stöd tidigare. När man har egna barn och familj så har man sitt stora ansvar gentemot dem. De måste gå före. Jag tror att det är viktigt att man sätter ner foten och säger vad man tycker, tyvärr gillar de inte alltid att höra det.....

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Utifrån det du skriver tycker jag att du har gjort allt du kan och kanske till och med mer än vad du borde för din bror. Du har egen familj. Du ställer också upp för hans barn. Tycker att du låter som en toppenbror.
Personer som lever som din bror brukar vara duktiga på att manipulera för att få sina pengar. Diskutera med din fru, berätta läget. När du sedan pratar med din bror så har du redan diskuterat saken med din fru och så att säga "bundit dig vid masten". Hur mycket han än manipulerar kommer du inte att kunna ändra ditt beslut.
Stå på dig. Det låter som om han behöver hjälp med att ändra beteende, snarare än att få kassan påfylld.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk

Du kan inte på obestämd tid anpassa ditt liv efter syskonen. Kan förstå att man vill hjälpa till men det finns alltid en gräns. Vet de att du alltid finns där och att du står nära till hands vad gäller pengar etc. så kommer de inte att anstränga sig hårt för att lösa sina egna problem. Du har egna barn och de kommer före om du frågar mig.

Du måste vara klar och tydlig och förklara att du inte kan ställa upp mer. Det vinner de på även om de kommer bli besvikna när du berättar för de.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga så här.. med hans ekonomiska bekymmer SKA HAN INTE HA BIL. han får åka kommunalt och spara in på all bensin/bilreparation som tillkommer, Bil i sverige är en LYX och absolut inte en NÖD. sälj bilen, så har han mer cash

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Lämna över till fogden, så får dom hjälpa till att reda upp allt, de flesta är riktigt duktiga på det och samarbetar man så är dom väldigt hjälpsamma är min erfarenhet.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

@Baptisten: Du är ingen idiot, däremot sitter du i en tuff sits där ingen av oss kan fatta besluten åt dig, bara komma med andra infallsvinklar, men det verkar du ju redan ha förstått
Jag tycker du verkar tänka helt rätt, som KaffeMedKotlett också är inne på så behöver en vuxen människa någon gång lära sig vad konsekvens innebär. Jag tycker du gör fullt tillräckligt som hjälper honom ta ansvar för sin ekonomi och kan tänka dig att ta hand om dina brorsbarn. Det du eventuellt skulle kunna göra utöver det (i mån av tid/ork/etc. och du måste komma ihåg att det är okej att inte orka, eller orka ibland) är att låta honom sitta med när du gör det och då förklara vad du gör och varför samt hur du tänker. Detta i förhoppning att han någon gång (det lär inte ske imorgon så tålamod kommer vara en nyckel) inser att "men brorsan klarar ju sig när han gör såhär, då kanske jag kan göra det också om jag gör som honom". Beklagar att formuleringarna kanske inte är klockrena, men jag skriver lite som tankarna kommer just nu..
Önskar dig verkligen lycka till, sitter själv i en liknande situation fast med något mindre närstående bekant och ännu inte lika allvarlig situation som vi förhoppningsvis lyckas styra undan från att hamna lika illa till..
Edit: och som några ovan nämnt.. Bil känns solklart tveksamt i hans situation, även om man lätt ska klara det med 18-22k/mån i inkomst i normalfallet så blir det såklart väldigt knapert när man har skulder att betala av och då får kanske leva utan vissa bekvämligheter under tiden man betalar av. Det lär en förhoppningsvis också lite ödmjukhet inför vad pengar är och vad de kan ge.

Se edit.
Permalänk
Medlem

Han får helt enkelt hanka sig fram tills dess att han blivit av med lite skulder och därmed får mer pengar att nyttja varje månad.
Du ska inte behöva dra in på egna grejer för att han varit oansvarig och lekt bort pengar som nån 12-åring som tror att pengar växer på träd. Han får lov att käka makaroner med ketchup och lägga de pengar han har på sina barn, så att de får käka ordentligt och har dugliga kläder.

Det är han som ska göra uppoffringar här, inte du.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

"Hans barn gärna får komma och
äta/sova/bo hemma hos oss."

Precis detta är det enda rätta enl. min mening.
Barn ska inte drabbas.
Däremot bör vuxna tvingas ta ansvar för sina handlingar, speciellt
om de fått hjälp tidigare och därigenom en chans att komma på fötter igen.

Min bestämda åsikt är att om folk aldrig får ta konsekvenserna av sitt handlande
kommer inte heller beteendet ändras.

Stå på dig och lycka till!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Låt inte barnen falla illa. Tveka inte att anmäla till socialen om deras förhållanden riskerar att bli sämre.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Först och främst, sjukt tråkig sits, kan i viss mån relatera och har tyvärr bara negativa erfarenheter att dra från.

Må låta jävligt klyschigt, men enda sättet att verkligen hjälpa en (släkting eller ej) med destruktivt beteendemönster är att sluta hjälpa, läs: sluta göra dem björntjänster. Tyvärr måste man dra en gräns någonstans, och den dras väl helst _innan_ deras beteende försätter andra runt omkring riktigt i skiten.

Ställ upp för ungarna, på dina/era villkor, that's it. Allt annat ligger på brorsans ansvar, och är inget du/ni ska gå och må dåligt över.

Permalänk
Medlem

Gör en egen "Lyxfällan" för honom. Kräng allt av värde som kan betala skulderna så bilar/dator/verktyg/osv. Lämna endast barnens grejor och sånt.

Enda som funkar är en riktig kalldusch.

Tror man själv kan spärra sig från att ta nya krediter. Lättare att undvika ta lån om det blir väldigt bökigt (inge impulsköp).

Har en farbror som gick på skuldsanering. Först så tog det 3-5år innan han fick det godkänt och sedan 5år på existensminimum. Om något så kommer det påverka barnen! Så gör vad som helst bara han inte hamnar i den sitsen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Det finns bara en sak att göra och det är skuldsanering, där ni lägger upp en budget tillsammans, tills han är totalt skuldfri. Inga nya lån eller krediter alls, punkt.
S.k. frihet under ansvar för vuxna
Klarar han inte det så måste antingen du el kronofogden får ta över totalt, vilket inte är lika kul

Permalänk
Inaktiv

Det är en tuff sits du är i och det finns egentligen inget rätt eller fel. Du måste fråga din moraliska kompass och göra det som känns rätt. Som ensambarn så har mina föräldrar bara mig att tänka på, men jag har sett hur det ser ut i familjer med många syskon. En röd tråd som många har tagit upp här är ständiga lån gör att man inte lär sig att ta ansvar för sitt eget liv.

Att dalta med människor är det värsta som finns. Livet består av en massa val och om du alltid har varit den som stöttar i vått och torrt så kommer dina syskon inte att lära sig. Faktum är att relationen skadas rejält när du stryper kranen. Jag tycker att du måste fokusera på din fru och dina barn. Ge de ett bra liv. Om du har pengar över, spara och pytsa ut pengar till din mamma varje månad för att hjälpa henne.

Permalänk
Medlem

Andrahandserfarenhet av spelberoende här. Kalldusch och moraliskt stöd behövs, om det fortfarande är aktuellt. Barnen klarar sig, barn e tuffa, men onödigt förlänga lidande.
Skäll inte, få honom inte att känna sig skyldigt ty det fattar han redan, han känner sig förmodligen värdelös och försöker tränga undan det genom att leva ett "normalt liv".
Försök istället få honom att börja jobba på att fixa till sig, att han känner att det är hans nya roll, att det är dags för ett hårt liv. Snacka med hans närmaste omgivning, få de att känna att de vinner allt på att brorsan sköter sig och att de förstår att det endast sker med rätt stöd.
Detsamma gäller äldre brorsans fru, frågan är hur aktuellt det är och hur pass redo äldre brorsan är.

Halvt OffT:
Att betala av skulder och sånt är visserligen viktigt, men först och främst kommer mat och boende (där mat är högst prioriterat! Men prata med hyresvärden först), sen nödvändigheter för att arbeta (t.ex. om bil _verkligen_ behövs så lägger man tillräckligt på det), räkningar och försäkringar, sparande (då det förhindrar lån för oförutsägbara utgifter) och därefter betala av skulder.
Gröt varje dag? Jajjamen.
Åka kommunalt, cykla och gå? Så mycket som möjligt.
Sälja TVn? Jodå.
Laga vegetariskt? Jättebra idé.
Sluta med godis? Bara att passa på.
Behåll gymkort, böcker, verktyg, musikinstrument, köksutrustning och behovsdator. Sälj inte allt bara för att det "känns lyx". En soffa är värd mer där den står än vad man får i plånboken. Båten kan ju malas ner till guld dock.
Att leva fattigt ett tag kan även vara ett utmärkt tillfälle att vårda kontakter, släkt och familj om man finner den tiden och orken. Extrajobb eller övertid är ju passande när man inte umgås med barnen.

Och precis när man börjat tycka om livsstilen så vips är alla skulder betalda och man kan börja skriva med svart igen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett
@King Grub
@VadSaDu
@Cr0wl3y
@bubbelbabbel
@Flexiblus
@Gtoxed
@orig_rejser
@AtreX
@Jonny Myran
@Luddtuss
@flukke
@elBenko
@Implor
@anon179202
@anon2110
@Alakai

Ni ska ALLA ha tusen tack för att ni orkade läsa och även kommentera mitt inlägg, det är till stor hjälp ska ni veta.

Jag och brorsan träffades aldrig igår så jag har inte hunnit prata med honom, vilket jag är rätt tacksam över eftersom det ger mig lite extra tid att reflektera över situationen.

Hur det än är så kommer jag att berätta för honom att nu är det dags att ställa sig upp på sina egna fötter, inget spelande och inget festande, det går att lösa problem om man bara väljer att göra det.

Jag kommer att förklara för honom att jag gärna hjälper honom och är ett bollplank och stöd eftersom det kommer att vara en tuff tid, men pengar, de kommer han att få stå med själv.

Jag återkommer i den här tråden och berättar hur det gick och funderar även på att följa upp hela spektaklet eftersom det kanske hjälper någon annan med samma problem.

Tusen tack än en gång för att ni läste och kommenterade!

Permalänk
Medlem

Ge honom inte mera pengar, du hjälper bara ett missbruk.
Behöver han pengar till mat, ge honom mat istället.

Har han kontakt med budget- och skuldrådgivare?
Har han någon behandling för spelmissbruk?
Hur kan man missa hyran med så mycket pengar ut? Har han allt på auto-giro?
1700:- över är gott om pengar, tror du jag kan få låna lite?

Permalänk
Medlem

Känner igen situationen - har själv lagt ut närmare 70k för att hjälpa en nära släkting med ekonomiska bekymmer och det enda som hjälpte till slut var ett ordentligt ultimatum, att plånboken var stängd tills hen börjat ta ansvar och betalat tillbaks iallafall delar av pengarna. Nu var det ju inga barn involverade i detta fallet, vilket gjorde det enklare att sätta ner foten.

Permalänk
Medlem

Stå upp för dig själv och din familj. Jag talar av egna erfarenheter när jag säger att du måste vara tydlig med att det är slut på ekonomiskt bistånd nu. Har själv blivit tvungen att bryta med en väldigt nära stående person just på grund av bekymmer som detta.

Permalänk
Medlem

@Baptisten: Bankkort utan möjlighet till kredit, t ex Visa Electron om det kortet finns kvar. Har man inga pengar på kontot så kan man inte ta snabba / ogenomtänkta krediter med ett Electron.
Info om Electron finns här.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

@Baptisten Tänkte komma med ett praktiskt råd. Jag har arbetat som Budget och skuldrådgivare inom stockholms stad, det är en funktion som erbjuds gratis till alla invånare enligt socialtjänstlagen. Beroende på kommun finns den här tjänsten på olika ställen, i stockholm som är en stor kommun ligger den på stadsdelsförvaltningarna med nära koppling till försörjningsstöd och övriga avdelningar. I mindre kan det ofta vara någon som gör det på 50%. Vem som helst har rätt att träffa rådgivare gratis för att få hjälp med budget, skulder, planering och struktur. Även kontakt med anhöriga, inkassobolag, kronofogden för skuldsanering etc, i princip allt som rör en dålig ekonomi. Om denna funktion finns där du bor kan de vara ett alternativ för att din bror ska då strukturerad hjälp samtidigt som ni lyfter ansvaret till en tredje part som inte har en relation till din bror som samtidigt sitter på kunskap.

Har träffat flera som din bror i mitt jobb tidigare och det är lättare att vara strukturerad och hård när man inte har privata intressen. Samtidigt finns det ALLTID lösningar på problemen. Så om den rådgivare som finns i eran kommun är kompetent och engagerad kan det vara en bra lösning om din bror är hjälpsökande och villig att förändras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Gör en egen "Lyxfällan" för honom. Kräng allt av värde som kan betala skulderna så bilar/dator/verktyg/osv. Lämna endast barnens grejor och sånt.

Enda som funkar är en riktig kalldusch.

Tror man själv kan spärra sig från att ta nya krediter. Lättare att undvika ta lån om det blir väldigt bökigt (inge impulsköp).

Har en farbror som gick på skuldsanering. Först så tog det 3-5år innan han fick det godkänt och sedan 5år på existensminimum. Om något så kommer det påverka barnen! Så gör vad som helst bara han inte hamnar i den sitsen.

Tänkte skriva exakt samma sak.
Kolla på fem avsnitt av lyxfällan, gör samma sak som de gör. Sälj av all dynga han inte måste ha och betala av alla lån som är möjliga att betala. Kolla med Lendo eller allra helst banken om ni kan slå ihop lån och göra en avbetalningsplan.
Kanske kan han byta boende till något billigare. Se över utgifter som olika abbonemang och ta även här bort netflix, spotify och liknande.
Sätt så många räkningar som möjligt på autogiro så pengarna går till det viktigaste. Skaffa honom ett icakort dit pengar sätts över så kan han handla mat där, inget kreditkort utan endast sånt som endast funkar på ica.

Lycka till och hoppas din bror vaknar upp innan allt går åt helvete.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det enda som funkar är att låta honom inse allvaret.
Precis som någon skrev innan, en riktig kalldusch.

Något man aldrig tänker på när man spenderar är hur MYCKET man faktiskt gör av med.
Att få in 22 papp är rätt okej, men gör man av med 500kr 3 gånger om dagen försvinner de pengarna rätt fort.
Speciellt om du räknar på med hyror och lån.

Sätt dig ner med din bror, och prata.
Inget kommer lösa sig om du bara slänger över allt till honom, det lär komma som en chock och i värsta fall blir det bara värre då det blir en ÄNNU större press på honom.

Sätt er ner och gå igenom hans utgifter, noga.
Precis som de gör på lyxfällan, gå igenom och se VAD han gör av sina pengar.
Därefter sätter ni upp en budget och en plan. T.ex "INGET FESTANDE UNDER 2 MÅNADER!" och se hur mycket pengar som helt plötsligt finns där på kontot som han kan betala av skulder med.

Permalänk
Medlem

@Baptisten: Hoppas det går åt rätt håll, framförallt för honom, men även att det avlastar dig. Det är jobbigt när familjen blir en oändlig börda, för man vill ju ändå ställa upp fastän man inte orkar i slutet för man förstår inte hur det ska ta slut.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

@Baptisten: Låter som något hämtat från Lyxfällan.
Det är dags att du och övriga familjemedlemmar slutar låna ut pengar till han.
Det bästa ni kan göra, om ni alla är överens om det, är att göra en intervention, sätt er med han, få sagt det ni vill säga. Va ärliga.
Tala om att han inte kommer få mer pengar från er.

Det är ju synd om hans barn, men dom har ju en mamma med, som kanske är bättre? Annars har dom ju er, han verkar ju inte sätta deras hälsa främst, så då måste väl någon annan.

Han kommer aldrig lära sig om han fortsätter att få enkla vägar ut.

Du gör helt rätt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men nån skrev att bil är LYX och inte NÖD, ja bor man i en storstad, typ Sthlm så har man ju rätt så bra kommunikationer, vet av erfarenhet att jag inte använde bil alls under den tid jag bodde och jobbade i Sthlm, utan använde tunnelbana och buss utan problem.

Men bor man i mindre städer eller i landsbygden så är bilen ett måste och i mitt eget fall 2 bilar ett måste för att få vardagen att gå runt. Därför blir man lite matt på div. politiska beslut/förslag utav personer som inte vet hur det är att bo utanför Sthlm...

OnT: TS, du ska sluta vara bank, hur hårt och kallt det än kan låta så gör du din bror en björntjänst genom att alltid vara där ekonomiskt. Du har fått många förslag av många här så jag tror att du kommer ta rätt beslut.

Permalänk
Medlem

Tycker du verkar vara en jäkligt bra brorsa. Det går ju inte att svara på vad som är rätt och fel i en sådan här situation - själv har jag dessutom inga direkta, personliga erfarenheter - men jag tycker din strategi ter sig sund. Din brorsa får ju ut en lön som med de fasta utgifter han har enkelt ska gå att leva på och så har han redan bara 1700 kvar?

De bekanta som har familjemedlemmar som haft liknande problem och bäst lyckats lösa det verkar ha gjort ungefär som du. Det verkar inte vara otur som gör att han hamnar i knipa.

Edit: Det finns ju några riktigt bra praktiska råd i den här tråden