Ovan är absolut sant. Det går dock att ta bort hårddiskburarna enkelt i R5 och Define S baserat på R4ans bas. Så om det är samma pris hade jag nog tagit R5an och plockat fram skruvmejseln :).
Sen om man vill ha Fractal Design eller andra chassin är ju en smaksak, men jag kan verkligen rekommendera dem, enkla att bygga i deras chassin och bra att ha och göra med deras support!
@Simsson87:
Jag skulle satsa på en kylare och överklockning på den. R7 1700 ligger bara på 3GHz i standardutförande och med tanke på IPC-skillnaden emellan Ryzen och I5/I7 så blir skillnaden i enkeltrådad prestanda lite för stor om även klockfrekvensen är låg. Då är det bättre att köra på en 1600X med kylare (den ligger på 3,6GHz i standard, vilket är 20% högre, jämfört med 25% färre kärnor). Flera kärnor är bra, men inte om det är på bekostnad av den enkeltrådade prestandan.
Fast du har turbo också min har aldrig gått under 3.2ghz när alla kärnor belastas. Och i spel högre än så eftersom få spel belastar 16 trådar. Märker faktiskt inte av om jag klockar den till 3,9 eller om jag kör den i standard ( i spel)
Så jag har kört den i standard frekvenserna ett tag.
@jOnÄTÄn: Ser det som att du är nöjd med din R7? Funkar det bra att klocka med den medföljande fläkten eller måste man köpa till mer kylning om man ska hålla på å klocka?
@mojo90: Jag förstod det också som att det gick å ta bort dem, men när jag pratade med inet så rekomenderade han en FD Define S om jag inte skulle ha ngn optisk enhet. Funderar dock ändå på å köpa en Define S med Glassida så man kan se lite lampor med
@jOnÄTÄn: Ser det som att du är nöjd med din R7? Funkar det bra att klocka med den medföljande fläkten eller måste man köpa till mer kylning om man ska hålla på å klocka?
Jag är nöjd med den. Har faktiskt inte ens packat upp kylaren. Köpte en kylare fractal design celsius s24 samtidigt. Men jag antar du kan överklocka lite med original kylaren men förvänta dig inga toppresultat utan att byta ut kylaren.
@jOnÄTÄn: Börjar nog med den medföljande kylaren och ser hur det går standard då och så kan man ju köpa till en bättre kylare om man skulle får för sig eller behöva å klocka den
Jag är skeptisk till det föreslagna minnet, kontrollera att det finns med på listan över kompatibla minnen till moderkortet åtminstone, annars lär du riskera att köra det i 2133 MHz... Kontrollera även i vilken hastighet kompatibiliteten har (om det nu finns sådana listor till MSI).
Ett tips (aktuellt fram till midnatt) är Kompletts rea
T.ex. 1600X uppgraderingspaket
6c/12t kommer räcka länge, utmaningen med parallellisering ökar ju fler kärnor du blandar in så få applikationer kommer att kunna utnyttja fler inom en resonlig tidsram. Det är därför enkeltrådad prestanda är så viktig, då den är så mycket lättare för många applikationer att utnyttja.
@jOnÄTÄn:
Näe, det är inga jättestora skillnader så det märks inte med blotta ögat. Och det funkar säkert bra med de oklockade icke X-modellerna, men det känns bara lite onödigt att gå all-in för antal kärnor medans man lämnar klocken så låg. En R5 1600X känns mer välbalanserad än en R7 1700.
Ovan är absolut sant. Det går dock att ta bort hårddiskburarna enkelt i R5 och Define S baserat på R4ans bas. Så om det är samma pris hade jag nog tagit R5an och plockat fram skruvmejseln :).
Sen om man vill ha Fractal Design eller andra chassin är ju en smaksak, men jag kan verkligen rekommendera dem, enkla att bygga i deras chassin och bra att ha och göra med deras support!
Jag brukar rekommendera R5 i kundvagnar om storleken inte är viktig mest pga av att jag värdesätter att frontpanelen är ljuddämpad, något jag irriterar mig på att S modellen inte är. Köper jag ett ljuddämpad chassi vill jag att så många paneler som möjligt är dämpade, speciellt i fronten då det monteras fläktar där. Men som sagt annars smaksak!
Är det ngn som vet ngt om M2 diskar? Hur är hållbarheten å märker man ngn skillnad? Är juh bara 400 kr skillnad på en 250 gb vanlig samsung ssd mot en m2
@Simsson87: Jag vill inte sticka ut hakan här och säga att det är tystare, snarare att om jag köper ett ljuddämpat chassi vill jag att så många paneler som möjligt ska vara dämpade av princip :). Men det bör ju rimligtvis sänka ljudnivån något. Det är fullt modulerbart inuti så man får ett alldeles utmärkt luftflöde i chassit om man monterar bort burarna och sätter SSD diskarna bakom moderkortet.
Vad gäller M2 diskarna kommer du inte att märka någon reell skillnad vid användning mot vanlig SATA som vanlig användare samt spelande, bättre att länga dina pengar på en större SATA eller en annan komponent.