Permalänk
Medlem

Aggresiv gaming laptop.

Hej är det här bra grejer?

https://www.inet.se/produkt/1960993/acer-aspire-vx5-591g-54qg...

Jag vill börja spela och den här acern med 16gb extra ram för cirka 2000kr vad tror ni om det?

Är det någon som har ett bättre förslag budget upp till 12000kr

Mvh

Cg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cegeees:

Hej är det här bra grejer?

https://www.inet.se/produkt/1960993/acer-aspire-vx5-591g-54qg...

Jag vill börja spela och den här acern med 16gb extra ram för cirka 2000kr vad tror ni om det?

Är det någon som har ett bättre förslag budget upp till 12000kr

Mvh

Cg

Är väl inget som är aggressivt med den datorn, men en OK speldator i låg mellanklass.

Men annars Acer gör bra laptops för priset numera..
Tycker du pris och prestanda är OK så köp, skulle dock sakna lagring dvs en HDD på 1 eller 2 TB utöver de 256 som finns som SSD
Det bör finns plats för en 2.5 disk då SSD är ett kretskort bara med M:2 buss..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ska du lägga 12000:- tycker jag att du sparar 1000:- till och köper en med ett gtx 1060 kort i istället. Finns alltid någon på prisjakt under 13000:- Bättre att uppgradera ram eller hårddisk när det krisar. Det går nämligen inte byta gpu direkt smidigt i en laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Den såg bra ut

Skrivet av Jaxione:

Hej den såg bra ut tror ni den klarar dom tyngsta spelen med streaming och bästa grafik?

Permalänk
Medlem

@Cegeees: Du får aldrig bästa grafik på en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cegeees:

Hej den såg bra ut tror ni den klarar dom tyngsta spelen med streaming och bästa grafik?

Med de kraven och den budgeten tror jag att du ska skippa laptop och köra stationärt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Hej

Har inte så höga krav men vill bara att spelen fungerar jag är inte någon tungviktare i spelvärlden 😀.

Permalänk
Medlem

Likvärdig?

Är det någon som har andra förslag i samma prisklass?

Acer Predator G3-572-537L / 17.3" / FHD / i7-7700HQ / 8GB / 256GB SSD / GTX 1060 / Win 10

Kul att jämföra 😀

Permalänk

Hej,
Jag har köpt acern du länkar till i post 1. Sedan har jag kompletterat med ytterliggare 8Gb. Jag är mycket nöjd. Den har bra prestanda och är tyst. Har tidigare ägt en GL502vm (asus rog med gtx1060), den lät som ett reaplan och blev varm som ett stekjärn....
Jag är supernöjd med att gå ner till ett GTX1050ti.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cegeees:

Är det någon som har andra förslag i samma prisklass?

Acer Predator G3-572-537L / 17.3" / FHD / i7-7700HQ / 8GB / 256GB SSD / GTX 1060 / Win 10

Kul att jämföra 😀

om du har möjlighet så gå och känn på dem, dra runt lite på mediamarkt, elgiganten, inet, webhallen osv. personligen föredrar jag starkt en 17.3" skärm framför en 15.6" skärm frågan är hur mycket du kommer bära runt på datorn, en 17.3" dator är inte särskilt rolig att bära runt på alls så skaffa en bra ryggsäck till den isf, en 15.6" kommer inte vara en lättviktare heller dock eftersom att nätagget fortfarande kommer vara på ca 200w och väga upp mot 1 kg...

EDIT: sedan så kommer du aldrig upp i samma nivå med en bärbar som en stationär om du är kompetitiv, kompromissa genom att skaffa 15.6" och en extern 144 hz skärm eller något isf...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

om du har möjlighet så gå och känn på dem, dra runt lite på mediamarkt, elgiganten, inet, webhallen osv. personligen föredrar jag starkt en 17.3" skärm framför en 15.6" skärm frågan är hur mycket du kommer bära runt på datorn, en 17.3" dator är inte särskilt rolig att bära runt på alls så skaffa en bra ryggsäck till den isf, en 15.6" kommer inte vara en lättviktare heller dock eftersom att nätagget fortfarande kommer vara på ca 200w och väga upp mot 1 kg...

EDIT: sedan så kommer du aldrig upp i samma nivå med en bärbar som en stationär om du är kompetitiv, kompromissa genom att skaffa 15.6" och en extern 144 hz skärm eller något isf...

Ok bra tips vad kostar ett 8mb ram minne till den här vart köper man det?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

@Cegeees: Du får aldrig bästa grafik på en laptop.

Vad är bästa grafik? Myten om att GPUer på laptops skulle vara sämre än de i en stationär är just det numera, en myt. Annat än om man börjar komma upp i de mest kraftfulla stationära datorerna med typ GTX 1080Ti. Sen finns det andra faktorer som talar för stationärt, pris, ljudvolym, värmeutveckling och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad är bästa grafik? Myten om att GPUer på laptops skulle vara sämre än de i en stationär är just det numera, en myt. Annat än om man börjar komma upp i de mest kraftfulla stationära datorerna med typ GTX 1080Ti. Sen finns det andra faktorer som talar för stationärt, pris, ljudvolym, värmeutveckling och annat.

Detta ställer jag mig ytterst tveksam till. Det finns en anledning till varför grafikkort till desktop tar upp volymen för en hel laptop. Kör man ett spelpass har jag svårt att se att ett laptopinstallerat kort inte throttlar pga värme och blir omsprungen av ett desktopkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Detta ställer jag mig ytterst tveksam till. Det finns en anledning till varför grafikkort till desktop tar upp volymen för en hel laptop. Kör man ett spelpass har jag svårt att se att ett laptopinstallerat kort inte throttlar pga värme och blir omsprungen av ett desktopkort.

Då måste man genast börja jämföra specifika laptops med specifika stationära, med tanke på att det varierar mycket mellan olika laptops och även mellan olika stationära (att trycka in t.ex. ett GTX1080 i ett litet chassi ger samma problem). Min poäng var att tidigare så var mobila GPUer en speciell "mindre" variant av de fullstora GPUerna, vilket helt riktigt ledde till att folk sa att gaming på en laptop var sämre än på en stationär, men så är det inte längre. Det faktum verkar dock många som är fans av stationära datorer har missat. Sen kan det finnas andra faktorer som påverkar vad man få i praktiken, men då måste man som sagt jämföra specifika produkter med varandra. Dock brukar det helt klart vara dyrare med bra prestanda i en laptop än i en stationär, å andra sidan får man en klart flexiblare produkt.

(Jag har själv en laptop med ett GTX1080 och en stationär med ett GTX1080 Ti för övrigt)