AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Skrivet av phuonganh:

Då blev det en x399 plattform med AMD 1950x.
Moderkortet blev Msi Carbon, eftersom det var det enda Atx-kort som fanns i lager.
Hade egentligen velat ha Asrock's variant, men kunde inte vänta längre.

Jag behöver inte mer än 8 kärnor. Problemet är att det alltid är något med andra plattformar som stör.
Intel Skylake-x har ju lite bättre spelprestanda men med vetskapen om den ökända kylpastan så går det bort direkt.
Moderkorten är ju ingen höjdare heller om man skall köra dubbla grafikkort med luftkylning i och med att slotten ligger för nära varandra.
Det gäller även andra plattformar som dessutom brister i antalet pcie-lanes.

Tänker tillfälligt köra med den nuvarande kylare tills AIO för TR dyker upp i butikerna.
Någon som vet ifall de skickar med brackets som passar en nh-u14S?

Bara en bracket för Asetek AIO kylare följer med.

Permalänk
Skrivet av MrMajestic:

Bara en bracket för Asetek AIO kylare följer med.

Tack för att du upplyste mig. Borde ha läst på lite mer om det där. Skall idag åka och köpa en Corsair Hydro H100i v2.
Hoppas på bättre möjlighet att få upp den i chassitoppen i R4, därav blev det 2x120mm istället för 2x140mm.

Blir jobbigt om det är det enda man saknar i helgen

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Skrivet av phuonganh:

Tack för att du upplyste mig. Borde ha läst på lite mer om det där. Skall idag åka och köpa en Corsair Hydro H100i v2.
Hoppas på bättre möjlighet att få upp den i chassitoppen i R4, därav blev det 2x120mm istället för 2x140mm.

Har en Fractal Celsius S24 i toppen på mitt R5. Var precis att det passade eftersom jag har både optisk drive och diskvagga. Kan man avvara dom så kan man trycka in en 360 antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Jag kör också med en H100i v2 på min 1950x och den fungerar riktigt bra. (Såvida inte du tänker köra med alla kärnorna permanent på 4GHz eller högre, då behöver du custom med heltäckande block.

På H100i v2, tänk på att ta bort den förapplicerade kylpastan och sätt dit egen som kommer täcka hela pumpblocket.

Se följande sida gällande applicering av kylpastan: http://www.gamersnexus.net/guides/3013-amd-threadripper-therm...

Jag använde "Heaby blob" kombinerat med 4 små likt på 5-point där kislet sitter för att vara säker på att de är helt täckta.

Permalänk

@Ljugtomten: Det blev så att jag kunde bara skruva fast ena skruvraden eftersom medföljande fläktarna tog i moderkortets delar. Ville inte borra några nya hål så det får vara tillfälligt säger vi. Tills jag byter till fulltower.

Som du skrev så gjorde jag rent och la 9 dots på IHS istället. Noctua pasta.

Har större bekymmer. Mina 4st ram 64 GB totalt bootar ej i 3600 MHz, de gör det i 3466 MHz men har inte lyckats installera win 10 från usb-stickan. Efter att ha valt 64 eller 32 version laddas en kort stund sen bara hänger sig där. Testat vid olika minneshastigheter. Får felsöka lite mer innan jag kör elimineringsmetoden.

Edit: Det visade sig att det var välkända IOMMU som spökade. Installationen gick vidare när jag avaktiverade.

Det som ligger i burken just nu:
4 stickor ram specat 3600
2 gpu
2 m.2 nvme
1 data ssd
1 dvd-rw

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

@Ljugtomten: Det blev så att jag kunde bara skruva fast ena skruvraden eftersom medföljande fläktarna tog i moderkortets delar. Ville inte borra några nya hål så det får vara tillfälligt säger vi. Tills jag byter till fulltower.

Som du skrev så gjorde jag rent och la 9 dots på IHS istället. Noctua pasta.

Har större bekymmer. Mina 4st ram 64 GB totalt bootar ej i 3600 MHz, de gör det i 3466 MHz men har inte lyckats installera win 10 från usb-stickan. Efter att ha valt 64 eller 32 version laddas en kort stund sen bara hänger sig där. Testat vid olika minneshastigheter. Får felsöka lite mer innan jag kör elimineringsmetoden.

Edit: Det visade sig att det var välkända IOMMU som spökade. Installationen gick vidare när jag avaktiverade.

Det som ligger i burken just nu:
4 stickor ram specat 3600
2 gpu
2 m.2 nvme
1 data ssd
1 dvd-rw

Med 64GB på 4 stickor låter det som Dual Rank, vilken typ av minnen har du? (modell och exakt artikelnummer?)
Jag har 4 stickor Corsair CMK32GX4M2B3200C16 som enligt XMP-profilerna ska kunna gå i 3200MHz men kör bara 2133MHz tills jag orkat pillar mer med det.
Dessa är Dual Rank (också 64GB över 4 stickor) och tydligen behöver man ner till 2600-2900MHz för att få dem stabila.

Permalänk
Skrivet av Ljugtomten:

Med 64GB på 4 stickor låter det som Dual Rank, vilken typ av minnen har du? (modell och exakt artikelnummer?)
Jag har 4 stickor Corsair CMK32GX4M2B3200C16 som enligt XMP-profilerna ska kunna gå i 3200MHz men kör bara 2133MHz tills jag orkat pillar mer med det.
Dessa är Dual Rank (också 64GB över 4 stickor) och tydligen behöver man ner till 2600-2900MHz för att få dem stabila.

Dessa kör jag med: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL17 Trident Z RGB (F4-3600C17Q-64GTZR)
De var dyra.

Tror som du skrev att de är dual rank.

Har inte lyckats överklocka CPU i BIOS. Ville inte boota! Skall prova Ryzen Master nu. Bios-version v14 kör jag med (MSI).

Visa signatur

Permalänk

Lite bench..

CPU: 3,9 Ghz; RAM: 3066 Mhz

Ganska stor skillnad i Mem Latency mellan Distributed och Local.
98 ns vs 74 ns.

Med lägre timings

Visa signatur

Permalänk

Såg nu att det kommit nytt BIOS till Gigabyte. "Fix unable to install Win10-64bit RS1 OS issue". Inget som jag jag problem med dock.

Permalänk
Medlem

Har kommit nytt BIOS till MSI X399.

Äntligen kan man ju lugnt säga. Hoppas det här fixar många av mina problem och att jag äntligen kan leka lite mer fritt med OC.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk

@Beatnutz: Spännande. Jag testar den så fort jag får möjlighet.
Ja, man märker att Ryzen som plattform är ung. Skulle behöva finslipa en del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

@Beatnutz: Spännande. Jag testar den så fort jag får möjlighet.
Ja, man märker att Ryzen som plattform är ung. Skulle behöva finslipa en del.

Nöjd med dina Trident-minnen förresten? Funderar på att ta klivet upp till 64Gb nämligen men känns ju högst osäkert vilka som fungerar med Threadripper när man kollar igenom forum.

Visa signatur

MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Mina problem fixades lite halvt med det nya BIOSet.

Behöver inte längre köra disabled på core performance boost. Och Windows accepterar numera 3000Mhz i ram. Däremot så kraschar datorn ganska omedelbart i Cinebench och Prime95 om jag hjort någon som helst ändring i ram-installlningarna. Får nog vänta på ytterligare en uppdatering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Phoronix har jämfört tre olika distributioner av Linux på 1950X och 7900X

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=tr1950x-79...

Vinnare är Intel. Men det är då Intels version av Linux, på Threadripper.

Det visar att det är mjukvaran som betyder mycket och att Intel inte cripplat för AMD. Nice.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: Kanske intressant att se vilken compiler som används till testerna, nu vet jag inte om det skiljer sig med det på mjukvarans nivå, dess bibliotek den anropar eller kärnan

Permalänk
Skrivet av Beatnutz:

Nöjd med dina Trident-minnen förresten? Funderar på att ta klivet upp till 64Gb nämligen men känns ju högst osäkert vilka som fungerar med Threadripper när man kollar igenom forum.

Det får jag hoppas Fick ge nästan 9500 :- för dem så. Kör de nu 3066 Mhz Cas14. Har inte gjort något MEM-test. Tänker köra på som vanligt bara. 3200 Mhz Cas14 blev instabilt. Testade 3066 Mhz Cas12 och Cas13. Det gick inte. Har inte pillat med subtimings.
Därför är det lite för tidigt för att dra slutsats tycker jag.

Struntar egentligen fullständigt i RGB men det var bara de som fanns som jag chansade på att dessa var "high end" (får väl ändå erkänna att RGB på stickorna är faktiskt snyggt). Att det sedan visade sig att de var av Samsung B-die, Dual Rank 16GB stickor blev man lite smålycklig. Dual Rank 16 GB-stickor med B-die måste nog vara ganska nytt.
De där FlareX som snart kommer i 16 GB per sticka lär nog vara lika bra gissar jag på.

Jag använder varken Mystic Light eller mjukvaran från G.Skill för RGB. Läste att flera fick minnena korrupta eller något sådant tidigare så jag undviker sånt.

Får se hur det visar sig längre fram med moderkortskombinationen vi har, vad MSI släpper för något på BIOS-fronten. Det finns lite sug på att prova Asrock's värstingsvariant när dessa kommer in på lager om MSI inte bättrar sig.

Skrivet av Beatnutz:

Mina problem fixades lite halvt med det nya BIOSet.

Behöver inte längre köra disabled på core performance boost. Och Windows accepterar numera 3000Mhz i ram. Däremot så kraschar datorn ganska omedelbart i Cinebench och Prime95 om jag hjort någon som helst ändring i ram-installlningarna. Får nog vänta på ytterligare en uppdatering.

Provade den senaste Bios i några timmar. Märkte som du att det blev ännu känsligare när man pillar med RAMen.
Jag gick tillbaka till den tidigare versionen 140 nu. Besviken.

Visa signatur

Permalänk

Bjuder på en Cinebench med 3,8 Ghz alla kärnor samt Ram 3066 Cas14. 3335 var CPU i 3,9 Ghz.

Visa signatur

Permalänk

@Beatnutz:

OC3D pratade om ett nytt BIOS i sin review av MSI som tydligen fixar det mesta. Det var tydligen en beta han hade fått direkt från MSI eftersom kortet strulade så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

De där FlareX som snart kommer i 16 GB per sticka lär nog vara lika bra gissar jag på.

Har du sett något datum för tillgänglighet?

Jag har bara sett en pressrelease och det var för flera månader sedan.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMajestic:

@Beatnutz:

OC3D pratade om ett nytt BIOS i sin review av MSI som tydligen fixar det mesta. Det var tydligen en beta han hade fått direkt från MSI eftersom kortet strulade så mycket.

Ah, har han äntligen lagt upp den nu. Ska bli intressant att se om han älskar (lol) den lika mycket som jag. Gillar verkligen hans recensioner för övrigt. Bra kanal.

Betan var nog den som släpptes som officiell full-version igår.

Visa signatur

Permalänk

@sAAb:
Det var detta jag tänkte på:
http://www.anandtech.com/show/11708/gskill-unwraps-flare-x-fo...

Förmodligen underskattar jag tiden från pressrelease till tillgänglighet i butikerna när jag skrev "snart".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Det får jag hoppas Fick ge nästan 9500 :- för dem så. Kör de nu 3066 Mhz Cas14. Har inte gjort något MEM-test. Tänker köra på som vanligt bara. 3200 Mhz Cas14 blev instabilt. Testade 3066 Mhz Cas12 och Cas13. Det gick inte. Har inte pillat med subtimings.
Därför är det lite för tidigt för att dra slutsats tycker jag.

Haha ja dom där var ganska saftiga i pris. Vet inte riktigt om jag vill sträcka mig så långt med tanke på hur min plånbok fått lida de senaste månaderna. Andra stickor som fungerar verkar ligga på 7k-nånting.

Skrivet av phuonganh:

Får se hur det visar sig längre fram med moderkortskombinationen vi har, vad MSI släpper för något på BIOS-fronten. Det finns lite sug på att prova Asrock's värstingsvariant när dessa kommer in på lager om MSI inte bättrar sig.

Datorn krashar ganska ofta, i OC och stock. Verkar inte göra någon skillnad. Det plus allt annat strul så vill man ju inget hellre än att be MSI fara och flyga med sin skit.

Som jag känner mig just nu vill jag lämna tillbaks mitt MSI X399. Känner mig bara j-vligt opepp på den och med tanke på vad det kostar så känns det inte rätt. Gick nog precis över mina 14 dagar så ska höra mig för hos butiken o se vad dom säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Beatnutz: Kanske finns något här.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Beatnutz: Kanske finns något här.

Pöh! 64GB på 8 stickor.. Det kör jag på 4 stickor och det är i de tassemarkerna saker börjar bli klurigt (Mina kör i 3066MHz, speccade för 3200)
Ville ha utrymme för framtida uppgradering utan att behöva ersätta befintligt minne, men det lär nog behövas ändå om man inte kan få tag på exakt samma typ av minnen..

Permalänk
Medlem

Jag skrev för drygt åtta månader sedan:

Skrivet av sAAb:

På Linux har det varit det som finns på Steam samt en hel del trixande med wine-unstable; därav Windows 10-burken som dammas av när andan faller på samt när jag behöver mer kräm i någon beräkning. Annars kör jag mest med min Q6600 och Linux. Men tänkte köra dual boot framöver eller Windows virtualiserat om det är möjligt. Vill helst ha Linux som stabil grund och snuttefilt och Windows som hjälpmotor då och då.

Situationen ser likadan ut nu som då. Men det är lite för många variabler som är tveksamma för att jag skulle slå till. Främst vill jag se ett stabilt IOMMU/passthrough men också säkrare stöd för snabba minnen.

Jag kan vänta tills nästa år. Jag har inte så bråttom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som kört threadripper ett tag, vilket är det mest rekommenderade moderkortet med minst problem idag? (Hellst de runt ~4000 ) Börjar bli dags för mig att skaffa en men svårt att bestämma mig av moderkort ( samt kylare då jag knappt börjat kolla på den biten )

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Ni som kört threadripper ett tag, vilket är det mest rekommenderade moderkortet med minst problem idag? (Hellst de runt ~4000 ) Börjar bli dags för mig att skaffa en men svårt att bestämma mig av moderkort ( samt kylare då jag knappt börjat kolla på den biten )

Jag är väldigt nöjd med mitt Gigabyte Aorus kort. Det har inte bråkat det minsta, men jag har å andra sidan inte klockat något ännu. Kändes väldigt gediget redan när man lyfte ut det ur kartongen.

Jag kör Fractals Celsius S24 med min 1920X och är nöjd. Enkel att installera och passade så klart i mitt Define R5 chassi även om det var precis eftersom jag har ockuperat båda optiska platserna. Enermax nya LiqMax TR4 är säkerligen bättre, men fanns inte i lager nånstans när jag köpte. Dessutom är den tjockare så det hade säkert strulat i min låda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMajestic:

Jag är väldigt nöjd med mitt Gigabyte Aorus kort. Det har inte bråkat det minsta, men jag har å andra sidan inte klockat något ännu. Kändes väldigt gediget redan när man lyfte ut det ur kartongen.

Jag kör Fractals Celsius S24 med min 1920X och är nöjd. Enkel att installera och passade så klart i mitt Define R5 chassi även om det var precis eftersom jag har ockuperat båda optiska platserna. Enermax nya LiqMax TR4 är säkerligen bättre, men fanns inte i lager nånstans när jag köpte. Dessutom är den tjockare så det hade säkert strulat i min låda.

Körde också på ett Aorus gaming kort ,Har dock inte plockat ihop systemet än då jag saknar några komponenter men bara utseendet och kvalitén det andas!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt några stabilitetsproblemen med det MSI Carbon som jag köpte. Datorn har varit belastad 24/7 i två veckor utan några problem. Oklockad dock. Minnen som går i 2667 MHz.

Permalänk
Medlem

@Tenerezza:

ASUS ROG Zenith Extreme tillsammans med Corsair H100i v2 har fungerat bra för mig med 1950X.
Minnen jag använder är två paket Corsair CMK32GX4M2B3200C16 som kör i 3066MHz. (Kör du Single Rank så brukar man kunna klocka minnen högre)