Plex och automatiska undertexter

Permalänk
Medlem

Plex och automatiska undertexter

Jag blir lite frustrerad på plex och dess oförutsägbara hantering av undertexter.

Jag har ställt in alltid aktiverat på undertexts läge.

Men det är ändå på flera olika saker där jag måste välja text iaf.

Det är framförallt irriterande när jag tittat på en serie då jag måste aktivera texten vid varje nytt avsnitt, och när jag ligger i sängen och spelar upp på TVn ifrån min dator och använder mobilen som mus är det lite småtrixigt att klicka rätt och känns irriterande.

Någon som har någon idé om det finns något jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Hmm, konstigt. För mig fungerar det perfekt I plex, så länge saken i fråga har undertexter att välja ifrån.
Min är inställd precis så som du har på bilden, förutom att plex är på Engelska för mig.

Och jag hoppade igenom en 60-70 tal olika saker, allt från serier till film till anime och alla valde korrekt språk och undertext, även när det fanns upp till 12 olika språk att välja på.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Hmm, konstigt. För mig fungerar det perfekt I plex, så länge saken i fråga har undertexter att välja ifrån.
Min är inställd precis så som du har på bilden, förutom att plex är på Engelska för mig.

Och jag hoppade igenom en 60-70 tal olika saker, allt från serier till film till anime och alla valde korrekt språk och undertext, även när det fanns upp till 12 olika språk att välja på.

Jag har felsökt lite mer och det verkar fungera olika beroende på vilken användare jag loggar in som.
Jag trodde att inställningen var server-specifik och inte använder-specifik.

Inställningen ovan hittar jag ju bara när jag är inloggad som min admin-användare under server-inställningarna, när jag loggar in som en annan användare så finns ju inte server-inställningarna och jag hittar ingen annanstans jag kan välja undertext inställningar.

Permalänk
Medlem

Och du har valt en agent för det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har felsökt lite mer och det verkar fungera olika beroende på vilken användare jag loggar in som.
Jag trodde att inställningen var server-specifik och inte använder-specifik.

Inställningen ovan hittar jag ju bara när jag är inloggad som min admin-användare under server-inställningarna, när jag loggar in som en annan användare så finns ju inte server-inställningarna och jag hittar ingen annanstans jag kan välja undertext inställningar.

Det har jag faktiskt ej prövat, då jag alltid är inloggad på mitt konto när jag själv kollar. Hur det ser ut för alla andra som har använt min plex vet jag ej, ingen av dom har sagt eller frågat något så har bara antagit att det är så för alla.

Prövade lite snabbt med att slänga en invite till en polare, och precis som du sa så gäller den inställningen ej på hans konto, men fungerar fint på mitt (admin) konto.

Edit: hitta detta
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200250357-Languages
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/204985278

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Och du har valt en agent för det också?

https://imgur.com/a/uG7aU

Behöver jag göra det om jag använder lokala undertextfiler?
Med min admin-användare så verkar det alltid funka som jag vill, med annan användare jag provar med så fungerar det oförutsägbart, ibland gör den som jag vill och ibland inte.

När jag har försökt hitta något gemensamt med materialet som inte funkar som jag vill så verkar det som att det bara gäller x265-material, allt annat verkar den visa textningen utan att jag behöver välja manuellt.

Permalänk
Medlem

det kan inte vara så att undertexten inte är kodad som "Eng" utan "Und", isf vet ju inte plex att den är engelsk, även fast undertexten "heter" rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiST:

det kan inte vara så att undertexten inte är kodad som "Eng" utan "Und", isf vet ju inte plex att den är engelsk, även fast undertexten "heter" rätt.

Det var min första tanke så fixade det, men problemet kvarstod.

Skrivet av Elghinnarisa:

Det har jag faktiskt ej prövat, då jag alltid är inloggad på mitt konto när jag själv kollar. Hur det ser ut för alla andra som har använt min plex vet jag ej, ingen av dom har sagt eller frågat något så har bara antagit att det är så för alla.

Prövade lite snabbt med att slänga en invite till en polare, och precis som du sa så gäller den inställningen ej på hans konto, men fungerar fint på mitt (admin) konto.

Edit: hitta detta
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200250357-Languages
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/204985278

DÄR Var det ja!

Tack så hemskt mycket!
Jag hade så bestämt för mig att det fanns någonstans, men jag kunde inte hitta.
Jag undrar om dom inte flyttat på den för jag minns att jag gjort detta förut åt någon annan användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det var min första tanke så fixade det, men problemet kvarstod.

DÄR Var det ja!

Tack så hemskt mycket!
Jag hade så bestämt för mig att det fanns någonstans, men jag kunde inte hitta.
Jag undrar om dom inte flyttat på den för jag minns att jag gjort detta förut åt någon annan användare.

Jag visste faktiskt inte ens att den menyn fanns. Men jag sitter ju enbart på mitt eget Admin konto dagarna ut så jag har aldrig tänkt på att man ens behövde göra något sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag visste faktiskt inte ens att den menyn fanns. Men jag sitter ju enbart på mitt eget Admin konto dagarna ut så jag har aldrig tänkt på att man ens behövde göra något sådant.

Nej, jag trodde ju som sagt att inställningen var server-specifik och då jag nästan bara använder mitt eget konto så är det ingenting jag reagerat på tidigare.
När det dessutom ändå blir rätt för det mesta är det liksom ännu mindre chans att stöta på problemet...

Tack så mycket, min google-fu lyckades inte hitta en lösning.