Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Du måste se till att bios är sata mode satt till AHCI eller Legacy Mode (Dock gör du detta så får du installera om). Själv kör jag legacy då det var mycket mera smärtfritt att få boot från sata intärna port 5 att fungera den vägen men kör du med SSD i slot 1 kan du lika bra köra AHCI också.

Dvs du kör säkert i detta nu med RAID kontrollern aktiverat (vilket är satt som standard i BIOS) och troligtvis skapat en raid0 single disk i Smart Array (inställningarna för RAID kontrollern).

Du måste välja att gå in för ett, går inte att kombinera att köra SSDn via raid och de andra diskarna som AHCI/Legacy där sata kontrollern styr disken på det "vanliga" sättet som är standard för desktop datorer. EDIT: eller jo, i Linux operativsystem så vet jag att diskarna automatiskt blir satta som AHCI när man har RAID kontrollern aktiverat samt inte assignar dem i Smart Array, men det gör den inte i Windows operativsystem tyvärr.

För mig har det varit en hel massa fram o tillbaka funderingar om vilket system jag ska gå in för, när man väl har bestämt sig både OS och hårdvaru eller icke hårdvaru RAID och open source eller icke open source lösningar så är man en bra bit på vägen redan. xD HP Microserver är ju smidig på det sätter, ger ju massor med alternativ men för en sån som har beslutsångest som jag har det varit minst sagt knackig väg att gå i början. Är ju inte efter en vecka ens 100% säker på om jag vill köra StableBit drive pool + scanner istället för Windows Storage Spaces med ReFS fil formatet och en st parity disk (accompanjerat med offline backups förstås). Det är jobbigt att byta om sen efter man har valt att gå in för ett system.

Jag kör i legacy nu vad jag vet. Båda diskar finns med och aktiverade i smart array. Vad kommer hända när jag installerat en andra lagringsdisk i slot 3? Kommer den då synka med lagringsdisken i slot 2?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Varför? Luftflödet är ju bra som de är redan?
Om du inte kör ny cpu dvs så är de onödigt annars så kan du köpa en mollex till 4pin adapter och splitta strömmen.

Eller sno ström från den interna USB kontakten är iofs ett bättre alternativ fall om du inte använder den dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Luftflödet är som sagt redan okey, men däremot är ljudnivån högre på orginalfläkten. Just därför jag vill byta fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Luftflödet är som sagt redan okey, men däremot är ljudnivån högre på orginalfläkten. Just därför jag vill byta fläkt.

Okej, Det ska iaf inte vara att rekommendera då iLO kommer gå banans med fläkten som jag har förstått det men kan ha fel.
Pröva att sänk fläkten till minsta och sätt en fläkt på CPU kylaren som vissa har gjort då har dom fått ner originalfläkten till 6% snurr då bör det inte låta så mycket kan jag tycka.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ledstripes:

Luftflödet är som sagt redan okey, men däremot är ljudnivån högre på orginalfläkten. Just därför jag vill byta fläkt.

Jag hade också tänkt byta fläkt men såg nu även jag att de satt in någon skum 6-pinskontakt bara för att jävlas... Fattar inte poängen med att sätta in en högljudd fläkt som inte går att byta, och sen knyta fläktkurvan till lagringskontrollern... *facepalm*

SPCR beskrev det ganska bra, de lyckades inte heller byta fläkt tydligen:
http://www.silentpcreview.com/article1377-page8.html

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Calby:

Okej,
Jag kör deras kylare för 65w dvs Hpes egna och jag får ca 74-76c full load så ca 10-15c skillnad.

Du har en e3-1265l v2 med då?
Ville bara så se att jag hade fått skillnad med nya kylaren.

Hade du fläktarna på medium i bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, har bytt till Xeon e3-1265l v2.

$ grep 'model name' < /proc/cpuinfo | uniq model name : Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1265L V2 @ 2.50GHz

Gissar på att jag har fläktarna på default, var ett bra tag sen jag var inne i BIOS. Kan inte gå in där nu, för servern används.

För tillfället verkar den köra på 13%.

~$ sudo hpasmcli -s "show fans" Fan Location Present Speed of max Redundant Partner Hot-pluggable --- -------- ------- ----- ------ --------- ------- ------------- #1 SYSTEM Yes NORMAL 13% N/A N/A No

Bättre formattering
Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD: inte för att vara sådan men wifi som enda anslutning till en server, nej tack

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

@RPGWiZaRD: inte för att vara sådan men wifi som enda anslutning till en server, nej tack

Enda och enda, kabel hade varit backup i vilket fall som helst men fick för mycket problem med 5GHz Wifi nätet, hastigheten var inte tillräckligt bra, vissa ggr kunde det vara upp i typ 35MB/s men vissa ggr bara 16MB/s så jag tog nog och körde med kabel i vilket fall som helst då jag får ca 49~55MB/s skriv till min WD Red disk pool med StableBit Drive Pool.

Hade varit guld värt att slippa dra kabeln dock men i slutändan var det inte tillräckligt pålitligt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Fick en BSOD idag som indikerar på att det är PCI Bus som har hand om iLO chipset, USB 2.0 och Grafikkortet.
Ska ringa HPe imorgon och se om dom skickar ut ett nytt moderkort, hoppas på det iaf.
Fick felmeddelandet m.m i iLO tämligen snyggt iaf.

sen efter lite felsökning:

Hoppas dom skickar ut ett nytt moderkort, för jag har ju garanti kvar.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Det var någon som köpte en sån här:
https://www.dustinhome.se/product/5011030380/tougharmor-25-sa...

Jag har desvärre glömtbort vem, min fråga är iaf passade den?

Det var jag och de passade inte :). Sorry för sent svar.

Permalänk
Skrivet av Sirresnake:

Great! Skulle du kunna om du får tid att PM:a mig resultaten och berätta hur de gick med modifieringen?

Modifieringen gick smärtfritt, vinkelslip för att kapa benen. Använde tång för att ta bort skruvarna från HP orignal kylaren, hade inga brickor som passade skruvarna så det fick bli ett buntband för att få lite bättre tryck mot processorn. Köpte molex splitter och molex till fläktkontakt adaptrar på Kjell & co.

Tog lite bilder:
https://lasias.com/nextcloud/index.php/s/hOTra1pb7UPJpDg

Edit detta är med turbo boost aktiverat.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Modifieringen gick smärtfritt, vinkelslip för att kapa benen. Använde tång för att ta bort skruvarna från HP orignal kylaren, hade inga brickor som passade skruvarna så det fick bli ett buntband för att få lite bättre tryck mot processorn. Köpte molex splitter och molex till fläktkontakt adaptrar på Kjell & co.

Tog lite bilder:
https://lasias.com/nextcloud/index.php/s/hOTra1pb7UPJpDg

Skulle vara intressant att få lite siffror fall om du kör Prime95 te.x med SmallFTTs i en timme och ta core temp på CPU:n med te.x openhardware monitor.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har pratat med HPe nu och laddat upp massa loggar som HPe skulle kolla igenom och sen bestämma vad man ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Snacka om att HPe har bra service, dom ringde nyss upp och sa att dom kommer att skicka ut ett nytt moderkort till mig som jag borde ha imorgon
Snacka om snabb och bra service!

Edit:
Man bör väll inte behöva installera om Windows Server? Det är precis samma moderkort.
Btwn, hoppas min iLO licens går att föra över, annars får jag ringa HPe och säga det så får dom ge mig en ny eller liknande

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd

Hej.

Jag har min (helt i orginal cpu/kylning osv) ståendes en en sådan här bokhylla med lucka i fronten
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49197420/

Baksidan är öppet till servern, men det blir rätt så varmt där.
Något förslag på hur jag kan få till kalluft och skyffla ut det varma?
Det är ungefär en 5 cm mellan vägg och hyllan (p.g.a. sockeln vid golvet)

Just nu låter fläkten halv-mycket, hörs visserligen inte när film/spel är igång i samma rum, men är det tyst i rummet så hör man det låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Hej.

Jag har min (helt i orginal cpu/kylning osv) ståendes en en sådan här bokhylla med lucka i fronten
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49197420/

Baksidan är öppet till servern, men det blir rätt så varmt där.
Något förslag på hur jag kan få till kalluft och skyffla ut det varma?
Det är ungefär en 5 cm mellan vägg och hyllan (p.g.a. sockeln vid golvet)

Just nu låter fläkten halv-mycket, hörs visserligen inte när film/spel är igång i samma rum, men är det tyst i rummet så hör man det låta.

Jag har nästan samma lika och det är inga problem, du kommer inte få den ljudlös.
Vad har du för tempraturer enligt iLO?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Jag har nästan samma lika och det är inga problem, du kommer inte få den ljudlös.
Vad har du för tempraturer enligt iLO?

Satt precis för en stund och mipplade med min vpn-ingång, så nu kommer jag inte åt lan
Eftersom jag kommer hem till stockholm sent i kväll, så kollar jag upp det imorgon.

Jag vet att luften i utrymmet är rätt så varmt, men serverns fläkt har öppet bakåt och det är så liten spalt för att transportera ut tillräckligt med luft. Eftersom servern kör både cpu-intensiva och hdd-intensiva tjänster, så blir det en del värme.

Har funderat på om det går att hitta en snygg hylla/bokhylla/skåp eller liknande som jag får plats med den i, och ändå "gömma undan" den men ändå bli av med mer värme. Vill inte ha den ståendes på golvet bakom TV:n "bara så där".

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Satt precis för en stund och mipplade med min vpn-ingång, så nu kommer jag inte åt lan
Eftersom jag kommer hem till stockholm sent i kväll, så kollar jag upp det imorgon.

Jag vet att luften i utrymmet är rätt så varmt, men serverns fläkt har öppet bakåt och det är så liten spalt för att transportera ut tillräckligt med luft. Eftersom servern kör både cpu-intensiva och hdd-intensiva tjänster, så blir det en del värme.

Har funderat på om det går att hitta en snygg hylla/bokhylla/skåp eller liknande som jag får plats med den i, och ändå "gömma undan" den men ändå bli av med mer värme. Vill inte ha den ståendes på golvet bakom TV:n "bara så där".

Kolla på hur jag har gjort det här:
#17011704

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Precis köpt mig en instegsmodell av ProLiant microserver (celeron och 4gb ram).

Funderar på att göra som många andra, att byta processorn mot en xeon. Kollat runt en massa på trader och ebay, och finns ju mängder med begagnade 1155-socket CPU ute i världen...
Frågan (som säkert redan besvarats några gånger i tråden...) är vilka som funkar i denna server. Går det att köpa vilken 1155 xeon som helst, eller är det bara vissa modeller som fungerar? Jag gissar att man bör hålla sig till de mindre w-krävande modellerna för att den passiva kylflänsen skall orka med?
Ser modeller på 20w...45w...65w osv. Hur många W klarar det passiva kylsystemet av att transportera bort?
Möjligt att jag missat det....men finns det någon lista över vilka xeon-modeller som funkar bra utan att modifiera kylningen i dessa system?

Permalänk
Medlem

Tror jag fick svar på min fråga i denna tråd:
https://homeservershow.com/forums/topic/6596-hp-microserver-gen8-processor-faq/?/topic/6596-hp-microserver-gen8-processor-faq/?p=72592

Har dock en annan fråga.
Går det (med hjälp av någon adapter) att montera 2.5"-diskar i slädarna på framsidan?
Har tyvärr inga 3.5"-diskar i dagsläget, men väl 2st 2.5" liggandes på hyllan. Dock kan jag ju inte montera dom som det är nu utan någon form av modd eller adapter.

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta om jag spammar tråden, men kan någon länka till en sata power-converter!?
Jag vill som många andra lägga min systemSSD där den optiska disken skall ligga, men hittar ingen converter mellan SATA-power och den lilla 4-pins kontakten som finns och som är tänkt för dvdn. Hittar bara converter från vanlig 4-pin molex till SATA.
Finns det ingen sådan konverter, eller måste man klippa och montera en egen vanlig 4-pin molex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Precis köpt mig en instegsmodell av ProLiant microserver (celeron och 4gb ram).

Funderar på att göra som många andra, att byta processorn mot en xeon. Kollat runt en massa på trader och ebay, och finns ju mängder med begagnade 1155-socket CPU ute i världen...
Frågan (som säkert redan besvarats några gånger i tråden...) är vilka som funkar i denna server. Går det att köpa vilken 1155 xeon som helst, eller är det bara vissa modeller som fungerar? Jag gissar att man bör hålla sig till de mindre w-krävande modellerna för att den passiva kylflänsen skall orka med?
Ser modeller på 20w...45w...65w osv. Hur många W klarar det passiva kylsystemet av att transportera bort?
Möjligt att jag missat det....men finns det någon lista över vilka xeon-modeller som funkar bra utan att modifiera kylningen i dessa system?

Köp en E3-1265l v2 det är den bästa processorn för gen8:an.

Skrivet av Datate78:

Tror jag fick svar på min fråga i denna tråd:
https://homeservershow.com/forums/topic/6596-hp-microserver-gen8-processor-faq/?/topic/6596-hp-microserver-gen8-processor-faq/?p=72592

Har dock en annan fråga.
Går det (med hjälp av någon adapter) att montera 2.5"-diskar i slädarna på framsidan?
Har tyvärr inga 3.5"-diskar i dagsläget, men väl 2st 2.5" liggandes på hyllan. Dock kan jag ju inte montera dom som det är nu utan någon form av modd eller adapter.

Ja det går.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Köp en E3-1265l v2 det är den bästa processorn för gen8:an.

Ja det går.

Tack för svaret!
Är det stor skillnad på en 1265L v2 och en 1260L? Den senare kostar bara hälften av en 1265L v2...

Går det möjligen att hitta någon länk till en adapter eller lösning? Kanske en bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Tack för svaret!
Är det stor skillnad på en 1265L v2 och en 1260L? Den senare kostar bara hälften av en 1265L v2...

Går det möjligen att hitta någon länk till en adapter eller lösning? Kanske en bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är skillnad, kör på 1265L v2 så blir du nöjd.

Gällande adapter osv kolla PM.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Datate78:

Ni får ursäkta om jag spammar tråden, men kan någon länka till en sata power-converter!?
Jag vill som många andra lägga min systemSSD där den optiska disken skall ligga, men hittar ingen converter mellan SATA-power och den lilla 4-pins kontakten som finns och som är tänkt för dvdn. Hittar bara converter från vanlig 4-pin molex till SATA.
Finns det ingen sådan konverter, eller måste man klippa och montera en egen vanlig 4-pin molex?

Om du inte har bråttom:
Ström / sata kabel
https://www.aliexpress.com/item/2-in-1-4Pin-FDD-Floppy-Male-P...
Annars finns det en vanlig molex i toppen under plåten till diskburarna, som man kan koppla in sej på

Cpu:
https://www.aliexpress.com/item/Intel-Xeon-Processor-E3-1230-...

Om man vill så kan man trycka in 2,5 & 3,5" hårddiskar direkt utan släde

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

Om du inte har bråttom:
Ström / sata kabel
https://www.aliexpress.com/item/2-in-1-4Pin-FDD-Floppy-Male-P...
Annars finns det en vanlig molex i toppen under plåten till diskburarna, som man kan koppla in sej på

Cpu:
https://www.aliexpress.com/item/Intel-Xeon-Processor-E3-1230-...

Om man vill så kan man trycka in 2,5 & 3,5" hårddiskar direkt utan släde

Funkar den processorn i denna server? 69w!?!? Blir den inte överhettad utan processorfläkt?

Tack för länken till Ali!! Brukar beställa därifrån...men hade hoppats dra igång den tidigare än om 3-5v hehe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datate78:

Funkar den processorn i denna server? 69w!?!? Blir den inte överhettad utan processorfläkt?

Tack för länken till Ali!! Brukar beställa därifrån...men hade hoppats dra igång den tidigare än om 3-5v hehe

Yep den funkar. Rekommenderar att antingen stänga av turbo eller modda\byta ut kylflänsen. Jag moddade min med att fräsa in 2st 40mm fläktar

Permalänk
Skrivet av Datate78:

Funkar den processorn i denna server? 69w!?!? Blir den inte överhettad utan processorfläkt?

Tack för länken till Ali!! Brukar beställa därifrån...men hade hoppats dra igång den tidigare än om 3-5v hehe

Den funkar, har två själv i gen8, har gått ganska fort iaf från denna säljare, tror det har tagit under 2v båda gånger (cpun).
Om processorn belastas tung mycket, så kan det nog bli problem med värmen, mina går oftast inte så tungt, men när dom gjort det så blir kylflänsen bra varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Funkar den processorn i denna server? 69w!?!? Blir den inte överhettad utan processorfläkt?

Tack för länken till Ali!! Brukar beställa därifrån...men hade hoppats dra igång den tidigare än om 3-5v hehe

Tänk dig för, 69w är mäktigt.

Jag förstår att den fungerar, men hur länge kommer den fungera?
OM man inte kan maxa den varför ens köpa just den CPU:n?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag körde en 80W TDP CPU (E3-1270) med originalkylaren utan problem med temperaturen (testade 48 timmar prime, small FFTs), så 69W bör inte vara några större problem.

Ett annat tips på CPU som är villigare än E3-1265L v2 är E3-1265L (v1): http://www.ebay.com/itm/Free-Shipping-Intel-Xeon-E3-1265L-LGA...

Personligen kunde jag inte motivera det dubbla priset för E3-1265L v2 kontra v1. Att byta till HPe:s andra kylare som klarar högre effekt kostar mer än vad servern kostar, vilket också känns som en sanslös investering.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och erbjudanden...men blev en beställning av kabel och drivebays från Ali. Får vänta några veckor....men då hinner jag bestämma mig för vad jag skall ha servern till.
Windows Server 2012 R2 med AD, fildelning och Hyper-V låter lockande (är mycket det som min utbildning handlar om...). Skulle önska någon form av smidig NAS-lösning oxå...kanske en vm med något NAS-software på? Vill kunna köra automatiserade backuper, private cloud för lagring från mobiler, lagring och ev streaming av media till TV och datorer... Något förslag på lämplig mjukvara?
Lär väl uppdatera minnet en aning för detta ändamål oxå...